Gestolen motor terug, hoe zit het met schadevergoeding?

In 't kanaal? Heb je denk ik weinig aan als die daar al maanden ligt.
Belgie?

Ik weet niet hoe hij verder verzekerd was, maar vanwege het stuurslot, verwacht ik dat je niets krijgt.

Ik ken eigenlijk geen één verzekering waar een motor in deze prijsklasse niet voor diefstal is verzekerd als die alleen op het stuurslot staat. Mits er natuurlijk wel diefstaldekking in de afgesloten verzekering zit.

EDIT: zie dat TS in België woont dan zat er waarschijnlijk geen diefstaldekking in de verzekering?
 
Laatst bewerkt:
Je moet hun aansprakelijk stellen en dan mag de WA verzering van de jonge crimineeltjes (of hun ouders als die er zijn) jou uitbetalen.

Dat sowieso niet. Een WA verzekering geldt alleen voor motorvoertuigen, bij een particuliere aansprakelijksheidsverzekering heeft de verzekeraar geen enkele verplichting richting de benadeelde personen, maar alleen richting zijn verzekerde.
 
Mijn Honda CBR 125 is op 23 Mei gestolen bij mij voor de deur. Hij stond enkel op stuurslot in het centrum van de stad , iets wat ik anders nooit doe ( staat afgesloten op een andere locatie) maar net dan heb je natuurlijk pech :-( Heb uiteraard direct aangifte gedaan bij de politie maar zij gaven mij reeds weinig kans en na enkele weken had ik dan ook alle moed opgegeven.

Tot plots vandaag een agent mij is komen opzoeken op mijn werk met het blijde nieuws dat mijn motor terecht is . Blijkbaar was er een groepje jongeren dat in de buurt reeds verschillende brommers/motors had gestolen , deze kl**tzakken zijn ze op het spoor gekomen en dus alles laten opbiechten ( het juiste verhaal ken ik nog niet ) .

Het slechte nieuws was dat mijn motor als enigste is gedumpt in het kanaal en deze is eergisteren reeds opgevist door de brandweer. Ik heb hem nog niet gezien , maar zelfs als amateur besef ik dat dit een hopeloze zaak zal zijn om hier nog iets deftigs van te maken of vergis ik mij ?

Graag had ik dan ook wat tips of ervaringen over het verkrijgen van een schadevergoeding. Ik heb de motor vorig jaar voor €1100 gekocht in een motorzaak deze had toen 34000 km en was bouwjaar 2004. Ik heb reeds contact met mijn makelaar gehad en heb uiteraard nog recht op rechtsbijstand van mijn verzekering.

alvast bedankt voor jullie hulp

dat wordt een civiele procedure!!!
 
In NL wordt de schadevergoeding "voorgeschoten" door de staat welke deze dan weer via het CJIB op de veroordeelde en/of schuldige verhaalt. Hoe dat zit in den Belgique zou ik niet weten, maar lijkt me interessant om te horen.
IIG succes met alles
 
Zojuist motor gaan ophalen bij de politie . Daders zijn 3 minderjarigen die blijkbaar een 6-tal brommers en een quad hebben gestolen PLUS nog enkele inbraken. Het zal dus lang wachten worden op misschien een schadevergoeding.

Hierbij de foto , ik waarschuw de motorliefhebber voor de schokkende beelden :-)



Uploaded with ImageShack.us
 
Zojuist motor gaan ophalen bij de politie . Daders zijn 3 minderjarigen die blijkbaar een 6-tal brommers en een quad hebben gestolen PLUS nog enkele inbraken. Het zal dus lang wachten worden op misschien een schadevergoeding.
Verhalen op de ouders neem ik aan? Die zijn toch juridisch aansprakelijk?
 
Volgens de agent komt de familiale verzekering in dit geval zelfs tussen bij minderjarigen , maar :

_ Blijkbaar waren deze jongeren zelfs thuis op straat gezet
_De 3 daders waren van 3 verschillende nationaliteiten ( rarara ... ) , kans dat deze ouders een familiale verzekering hebben is dan ook vrij klein
_ schade van alle slachtoffers tot dusver liep al snel op tot boven de € 25 000


Het begin van een lange verhaal vrees ik :-(
 
Idd schokkend en getuigd van klootzakken van de bovenste plank.

Uiteindelijk trek je aan het korste end zolang hier geen maatregelingen genomen worden. Volgens mij zijn de ouders wettelijk nog steeds verantwoordelijk tot hun 18 e jaar daarna niet meer financieel verantwoordelijk.


PS dat stukje van die blije agent die je kwam mededelen dat de motor terug was en dan de motor in erbarmelijke staat overhandigen. -O-
 
Laatst bewerkt:
Volgens de agent komt de familiale verzekering in dit geval zelfs tussen bij minderjarigen , maar :
_ Blijkbaar waren deze jongeren zelfs thuis op straat gezet
_De 3 daders waren van 3 verschillende nationaliteiten ( rarara ... ) , kans dat deze ouders een familiale verzekering hebben is dan ook vrij klein
_ schade van alle slachtoffers tot dusver liep al snel op tot boven de € 25 000
Het begin van een lange verhaal vrees ik :-(

TS, ik snap je vraag.
In België zal het verhaal in zoverre hetzelfde zijn dat je de boefjes aansprakelijk kunt stellen voor de schade. Maar daarna houdt elke vergelijking op en heb je niet veel aan wat we je hier kunnen vertellen. In Nederland heb je bv. het schadefonds geweldsmisdrijven, de stichting slachtofferhulp en de "civiele partijstelling" in het strafproces. Maar daar heb jij niets aan.

De meesten van ons hebben nu eenmaal te maken met het Nederlandse recht en dat kan/zal op allerlei manieren afwijken van het Belgische recht.
Het einde van het verhaal zal overigens niet zo veel afwijken ben ik bang: de kale kip en de veren...... :X

Eén ding zal zonder meer hetzelfde zijn: als je een schadeclaim indient zul je die goed moeten onderbouwen, bv. met de aankoopnota of een bewijs van de huidige dagwaarde van je motor, in combinatie met nota's voor eventuele extra's die je hebt aangebracht.
Ik zou zeker niet gaan knoeien met nota's. Dat is ook in België strafbaar........

Nog iets: ook al wonen die boefjes dan misschien niet meer thuis, als ze minderjarig zijn zullen de ouders nog steeds verantwoordelijk zijn voor de door hun kinderen gemaakte schade. Ik vermoed dat dát in België ook niet anders is als hier. Maar je rechtsbijstand zal je daar vast wel over kunnen informeren.
 
Laatst bewerkt:
Politieman probeerde zijn dossier nog dit jaar buiten te krijgen , en dit was in het beste geval :-/ Heb ondertussen wel al de juiste adresgegevens kunnen achterhalen , daders wonen blijkbaar op een 300 meter van mijzelf . Ben aan het overwegen een brief te sturen met een voorstel voor minnelijke schikking , hoewel dat ik daarop niet veel reactie verwacht maar je weet maar nooit ....

Ondertussen ook al de PV aan mijn makelaar gegeven ivm rechtsbijstand. Heb trouwens de officiële aankoopfactuur aan de politie gegeven , want wil idd geengezeik voor een paar euro's meer.

And now we wait ...
 
Tja, ik denk dat Civiel aansprakelijk stellen voor de geleden materiele en immateriele schade zo ongeveer het enige is wat je kunt doen.
Als je geluk hebt, worden ze door de rechter veroordeeld tot het betalen van je schade en als je dan pech hebt, krijg je via de gerechtsdeurwaarder elke maand een (klein) stukje van hun uitkering overgemaakt......

Been there, done that....

precies dat ook een keer gedaan, bij slachtofferhulp kunnen ze je op weg helpen. Als de dader(s) al berecht zijn moet je je eigen rechtzaak aanspannen, als ze nog niet hiervoor berecht zijn kun je je laten voegen als beledigde partij. In mijn geval zijn ze veroordeeld voor de diefstal en schade en tegelijk voor een schadevergoeding. Die heb ik idd via een gerechtsdeurwaarder teruggekregen. Langdurig proces maar ik had na 1,5 jaar m'n geld.
Succes!
 
Pff dat ding ziet er echt niet meer uit. Zonde zeg! Maar hebben ze de brandstoftank nou zwart gespoten of is dat een resultaat van een duikboot te imiteren?

Zou toch te zot voor woorden zijn als je gewoon geen schadevergoeding kan eisen van de ouders. Bij mijn auto hebben 2 minderjarige meisjes (14 & 15, zelfde afkomst als een van de slopers van jouw CBR125) op een brommertje een deuk in m'n auto getrapt en bij een buurman van me. Getuige zag dit bij mijn buurman gebeuren, niet bij mijn auto, maar precies zelfde plek op de auto en zelfde soort deuk. Aangifte gedaan, meisjes zijn trouwens zelfs staande gehouden door politie kort nadat ze die deuken erin hadden getrapt... maar wat denk je? Gebeurd geen reet mee. Mijn buurman moest zn eigen allrisk verzekering aanspreken en ik had alleen WA+, dus moest rondrijden met deuk.

Misdaad loont niet zeggen ze.... -O-
 
Dan vraag je je toch echt af wat er nou leuk aan is om andersmans spullen te vernietigen en iemands leven kapot te maken... I.c.m. de vermoedelijke afkomst is het soms toch alstig om Wilders tegen te spreken helaas... Het blijft triest om te zeggen maar de feiten zijn de feiten en ik let nu ook altijd een beetje extra op als er van dat soort mensne bij mijn spullen staan.

Hoorde laatst tijdens mijn les gedragswetenschappen (ja dat heb je zelfs al als je werktuigbouw studeert :? ) dat de kans op crimineel gedrag te bepalen is door de samenstelling van de hersenen. Mijn reactie dat we dan dus previentief baby's in de bak konden gaan gooien klinkt nu opeens niet eens zo stom meer.

Ik hoop echt voor je dat je je schade kunt verhalen en met jou iedereen die schade geleden heeft van die schoften. Hopelijk moeten ze nog heel lang hun geld inleveren en hopelijk worden ze daarnaast nog eens flink gestraft (ook al leven we helaas niet in die perfecte wereld maar hopen mag altijd toch?). Echt zonde van je fiets, hopelijk kun je snel weer op iets moois rijden.
 
Zojuist motor gaan ophalen bij de politie . Daders zijn 3 minderjarigen die blijkbaar een 6-tal brommers en een quad hebben gestolen PLUS nog enkele inbraken. Het zal dus lang wachten worden op misschien een schadevergoeding.

Hierbij de foto , ik waarschuw de motorliefhebber voor de schokkende beelden :-)

[~[url="http://img168.imageshack.us/img168/126/image333n.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us
;(


Ouders aansprakelijk stellen en beslag laten leggen op hun bezittingen!
 
Hoorde laatst tijdens mijn les gedragswetenschappen (ja dat heb je zelfs al als je werktuigbouw studeert :? ) dat de kans op crimineel gedrag te bepalen is door de samenstelling van de hersenen. Mijn reactie dat we dan dus previentief baby's in de bak konden gaan gooien klinkt nu opeens niet eens zo stom meer.

Hm.... ik hoop dat ze dat wel iets genuanceerder hebben gebracht, anders lijkt het sterk op de visie van Lombroso en in een variant daarop de Nazi's. Lombroso geloofde dat criminelen te herkennen waren aan bepaalde lichamelijke kenmerken, zoals een laag voorhoofd, hangende schouders enz.
Zit wel heel wat meer aan vast. Voor het overgrote deel zijn omgevingsfactoren (opvoeding, woonomgeving, school, sociale omstandigheden) veel belangrijker dan genetische factoren.
Overigens is dat jarenlang totaal ontkend, dat er soms een erfelijke aanleg voor criminaliteit of bepaalde aspecten daarvan kan zijn. In de jaren 70 kwam een Nederlandse criminoloog, Buikhuisen, daar weer mee aanzetten. De man heeft het geweten..... hij werd totaal verketterd.
Pas sinds kort erkent men weer dat er soms een biologische reden/aanleg kan zijn voor crimineel gedrag.

Dus preventief babies in de bak gooien? Vergeet het maar.
 
Motor is zwart gespoten en de voorste kappen zijn er afgehaald , zodat de kans op herkenning minder was . Toen de politie de daders te kort op de hielen zat hebben ze hem in het kanaal gedumpt.

Hij ziet er idd vreselijk uit en is klaar voor het stort. Hoewel ik moet zeggen dat de kwaliteit van Honda blijft verbazen ( zelfs bij een onnozel 125cc'ke ) , remmen , koppeling en zelfs motor ziet er buiten oppervlakkige roest best nog ok uit. Een magere troost maar toch !


Bedankt voor jullie leuke en bemoedigende reacties trouwens ;-)
 
Motor is zwart gespoten en de voorste kappen zijn er afgehaald , zodat de kans op herkenning minder was . Toen de politie de daders te kort op de hielen zat hebben ze hem in het kanaal gedumpt.

Hij ziet er idd vreselijk uit en is klaar voor het stort. Hoewel ik moet zeggen dat de kwaliteit van Honda blijft verbazen ( zelfs bij een onnozel 125cc'ke ) , remmen , koppeling en zelfs motor ziet er buiten oppervlakkige roest best nog ok uit. Een magere troost maar toch !


Bedankt voor jullie leuke en bemoedigende reacties trouwens ;-)

Ik ben toch heel erg benieuwd of ie met een klein beurtje (luchtfilter, olie, bougies, accu) misschien ook weer kan lopen :P
 
ben wel benieuwd als je 'm helemaal afspuit met hoge druk (pas op voor de nippels.. alhoewel, wat maakt dat nu nog uit), hoe deze er dan uit ziet.
 
;(


Ouders aansprakelijk stellen en beslag laten leggen op hun bezittingen!


Weet niet of dit in Belgie kan maar is inderdaad een mogelijkheid, je kan zelfs als ze niet willen schikken loonbeslag laten leggen als je dit wilt, tenminste in Nederland kan dit als jij kunt aantonen dat je een vordering hebt en dat kun je lijkt mij zo toe...

In ieder geval na een rechtszaak toch...
 
phoe, heb alles even gelezen en gezien, je motor is in elk geval klaar om gesloopt te worden..

het meest klote is nog dat alles zo lang duurt, stel je hebt geen geld en die motor echt dagelijks nodig, nou dan was je nu toch in de goot beland door een stel kansloze huftertjes!

met dit soort moeizame situaties zou je bijna nog van geluk mogen spreken dat je geen duurdere motor had.. ik zou alles op alles zetten om die gastjes aan te pakken, principekwestie, ook al zou het me nog meer geld kosten.

succes!
 
Tsja, je zou moeten uitzoeken hoe je volgens het Belgische systeem je recht zou moeten halen...

Zonder je op ideeen te willen brengen, zou je bijna geneigd zijn een vergelijkbare schade toe te brengen aan het bezit van de boefjes.... Niet dat je daar mee geholpen bent overigens. Wel frustrerend.
 
Dan vraag je je toch echt af wat er nou leuk aan is om andersmans spullen te vernietigen en iemands leven kapot te maken... .

Tot hier ben ik het met je eens :Y

Voor het overgrote deel zijn omgevingsfactoren (opvoeding, woonomgeving, school, sociale omstandigheden) veel belangrijker dan genetische factoren.

Dus preventief babies in de bak gooien? Vergeet het maar.

:^

Slechts 5% van jou gedrag wordt bepaald door genetische factoren, 40 % door omgevingsfactoren, maar als jij bent opgevoed door je ouders lijkt die 5 % dus een stuk groter.

De samenstelling van je hersenen hebben weinig met criminaliteit te maken, de ontwikkeling van de hersenen echter wel.

Als jij een minder ontwikkelde cortex (verantwoordelijk voor hogere orde interpretaties) hebt is jou gedrag meer afkomstig uit je hersenstam (in je nek) waar je meer basis gedragingen (behoefte's) huisvesten. Dit verklaard ook waarom criminelen over het algemeen lager opgeleid zijn.

Je cortex kan beredeneren dat je anderen mensen benadeeld en wat de mogelijke gevolgen zijn. Je hersenstam ziet echter puur iets wat je graag wilt hebben. (bij bijv een crimineel die iets ziet wat hij zou kunnen stelen). Deze tegenstelling tussen aan de ene kant weten dat iets fout is en negatieve gevolgen heeft en aan de andere kant graag iets willen hebben zonder er voor te betalen heeft iedereen, al neigt het merendeel naar het rechte pad. Het is dus niet het een of het ander, maar wat zwaarder weegt.
 
Laatst bewerkt:
helaas, ik kan de schade-foto niet zien. de link werkt bij mij niet. kan je hem misschien emailen? en weet je al of je de motor houdt of kwijt wilt?

( ik zoek nog steeds een CBR125 voor een project )


abel
 
Terug
Bovenaan Onderaan