schijfremslot zit vast!

Beste iedereen,

Sinds afgelopen maandag het bedoelde slot in eerste instantie met zachte hand behandeld (aaitje, aaitje,......) en zojuist als een balende stekker tekeer gegaan.

Gebruik gemaakt van Abus onderhoudsspray (maandag) en vandaag WD40 met als nul-komma-nul resultaat.
Wel klonk het geluid van de alarm anders dan voorheen en het bleef maar doorjakkeren.
Na zo'n kwartiertje een flinke tik met mijn vuist gegeven en heerlijke stilte was alom aanwezig; me ogen gingen heen en weer als Donald Duck.

Sleutel stopt op een paar millimeter na in het slot, dus kan er vuiligheid in het slot zitten.

#2 Janbros
- slijpschijf / slijpmachine is behoorlijk dichtbij gekomen; inmiddels bij Bo-rent gekeken en gevraagd of het artikel wat ik zag, krachtig genoeg om het leven des slot te beëindigen

#9 propje
- Nope, niet vast gevroren

#12 Coert65
- Geloof me, van alles geprobeerd; van aaitje t/m $%^#@

Morgenochtend even langs bij eigenaar van stalling; is fietsenmaker.

In ieder geval bedankt voor jullie suggesties en tips.

Berent
 
Kruipolie of WD40 in een slot? Geen goed idee. Komt bij mij alleen grafiet in sloten. Desnoods even met de sleutel over de punt van een potlood. De Detecto is trouwens berucht om dit probleem. Ik vermoed dat hoe veiliger een slot wordt des te meer risico je hebt dat de rechtmatige eigenaar het kreng ook niet meer open krijgt. Een standaard probleem met steeds betere beveiliging.
 
Kruipolie of WD40 in een slot? Geen goed idee. Komt bij mij alleen grafiet in sloten. Desnoods even met de sleutel over de punt van een potlood. De Detecto is trouwens berucht om dit probleem. Ik vermoed dat hoe veiliger een slot wordt des te meer risico je hebt dat de rechtmatige eigenaar het kreng ook niet meer open krijgt. Een standaard probleem met steeds betere beveiliging.
Leuk,
Maar waarschijnlijk zit er vastgekoekt vuil onderin, dat ga je hopenlijk met kruipolie wel losweken.
 
Ik heb hetzelfde slot, werkt tot nu toe prima. Ik zou gewoon ABUS even bellen. Tis toch niet het goedkoopste slot en ABUS niet de minste of geringste slotenmaker.
 
Van een slotenmaker:

'Veel mensen gebruiken de verkeerde middelen om een slot te smeren. Wat vaak voorkomt is dat men een busje kruipolie gebruikt. Kruipolie zal in eerste instantie het slot wel wat soepeler laten draaien. Echter is dit niet goed voor de langere termijn. Kruipolie bevat namelijk vet. Het grote nadeel van vet is dat dit stof aantrekt en vasthoudt. Dat wil je juist absoluut niet hebben in een slot. In algemene zin is het dus af te raden om een smeermiddel op basis van vet te gebruiken.'

Vandaar dus grafiet of een ander droogsmeermiddel en geen olie. En vandaar ook mijn uitspraak dat je het slot daarna kunt weggooien. Dat was misschien wat kort door de bocht @Janbros kan best gelijk hebben dat, na de kruipolie/WD40, reinigen met remmenreiniger en dan weer smeren met grafiet wel gaat werken.
 
Remreiniger maximaal inspuiten met remreiniger. Is dat slot nog niet open? Wtf
 
Daarom gebruik ik liever droogsmeer op ptfe basis geeft niet zo.n smeerboel als grafiet.
En dit is ook om een slot te openen geen onderhoud daarna kan je altijd nog zien wat je ermee doet.
 
Dit al geprobeerd?
IMG_1096.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan