Gevaarlijke autobestuurders

Hier ga ik niet eens meer op reageren :N


Hoe ?

Eerst (in je vorige bericht) ben je het met me eens en wanneer je ontdekt dat ik een ouwe lul ben, ga je ontstemd reageren ? :?

Ik bedoel daarmee : hier in Antwerpen op de Ring word ik vaak "opgejaagd" (in mijn recente BMW) door jonge "petjes" in een getunede ouwe bak, die dan enorme risico's nemen, waarop ik overigens niet inga....

Dat zijn altijd onervaren jongetjes die hierdoor een gevaar uitmaken voor zichzelf en -vooral-de anderen.

Daarmee trap ik niét in het cliché dat àlle jonge chauffeurs idioten zijn (mijn eigen dochter van 25 j. rijdt én goed én erg defensief, bijvoorbeeld.. en haar vriend ook).

Maar zet zo'n "petje "in een ouwe M3 en hij rijdt zichzelf én de anderen dood...

Zijn we nu opnieuw vriendjes ? :')

PS: en een hoop ouwe(re!) lullen rijdt ook erg slecht... zeker als ze geen motorervaring hebben en zich hun kwetsbaarheid dus niet kunnen indenken.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, het is alleen jammer dat veel mensen elkaar het daglicht niet in de ogen gunnen...Jammer genoeg.

Ik laat in het verkeer ook te vaak (denk ik achteraf) het kaas van mijn brood eten. Mensen die m ervoor gooien etc Maarja, dan maar de wijze zijn en dan ben ik 1 minuut later thuis.

p.s. over mafketels gesproken...hoe vinden jullie het sire spotje over het afblijven van hulpverleners. Ikvind de beelden die gebruikt worden echt...WTF!!

Dan is het goed van jou dat jij, die ander, wel het daglicht in zijn/haar ogen gunt :Y
Want jij kiest dan voor de veilige beslissing en het goede voorbeeld door juist niet het kaas van je brood af te laten eten en de wijste te zijn door defensief, de-escalerend en ongeluk voorkomend te handelen. Nogmaals goed voorbeeld doet goed volgen :}

Die sire spotjes kunnen inderdaad behoorlijk confronterend zijn maar dat is eigenlijk toch ook de bedoeling om dit agressieve gedrag een halt toe te roepen en mensen er van bewust te maken dat dit gedrag onacceptabel is :N
 
Tja mij werd met de eerste motorrijles al geleerd, je bent niets in het verkeer een soort vlieg die door elke auto weg gebumpt kan worden.
Dus nooit de confrontatie aangaan met welk voertuig dan ook, toon nooit geen emoties als je bijna geschept bent geen hand gebaren niet hoofdschudden enz..
 
Zijn we nu opnieuw vriendjes ? :')
Jawel hoor.

Jouw laatste reactie onder punt 5 heb ik dikgedrukt gemaakt omdat, dat nogal denigrerend op me overkwam, vandaar. En dan voel ik niet meer de aandrang om nog te reageren.

Maar daarnaast begrijpt je natuurlijk ook wel, dat ik het volkomen met je oneens ben op de door jouw genoemde punten.

We laten het hierbij, wat mij betreft.
 
Let wel, ik ben ook (en vooral) een motorrijder en scooterrijder en besef dus maar al te goed mijn kwetsbaarheid in die hoedanigheid... toch rijden er in deze prut met opspattend regenwater en slechte zichtbaarheid ook een hoop idioten op tweewielers in donkere kledij en flutlampjes die dan nog eens flink vuil zijn ook... geen wonder dat je die niet tijdig ziet...

Dat moeten we OOK durven toegeven...

HMMMMM, wat is het verschil tussen een zwarte auto met alleen verlichting of een zwarte motor met zwart pak en alleen verlichting ????

Ik ga ook geen fluor laken over mijn zwarte golf trekken als het regent of zo hoor, dus waarom zou ik dat wel over mijn pak moeten doen ?

Mistlampen voor op de motor, dat zou nog wel eens handig kunnen zijn.
Niet dat je die hier in NL vaak nodig hebt.
 
Verschil =

1) twee meestal heldere koplampen op gebruikelijke auto-breedte
2) een groter front en voorruit die de lampen van het kruisende verkeer weerspiegelen.


Oplossing, zoals op mijn BMW R1200GS : twee wat breder uiteenstaande zeer felle LED-lampjes met een blauwig-wit licht... maar die bestaan, naar mijn weten, niet voor scooters.... helaas !
 
Verschil =

1) twee meestal heldere koplampen op gebruikelijke auto-breedte
2) een groter front en voorruit die de lampen van het kruisende verkeer weerspiegelen.


Oplossing, zoals op mijn BMW R1200GS : twee wat breder uiteenstaande zeer felle LED-lampjes met een blauwig-wit licht... maar die bestaan, naar mijn weten, niet voor scooters.... helaas !

Off topic:
Ik rijd al een tijd geen scooter meer.

On Topic:
Als mensen niet opletten helpt ook de grootste verlichting en fluor niet.

Ik geef je gelijk dat mensen soms beter hun verlichting moeten controleren, maar veel meer dan goede verlichting is ook overdreven.
 
Het is heel simpel, als iemand inhalen wil klimt men haast als vanzelf op de kont van de auto voor hem om er maar zo snel mogelijk voorbij te zijn ipv goed afstand te houden zodat men overzicht heeft en goed op tijd kan zien wanneer de weg vrij is en dan in te halen...

Je ziet het iedere dag weer, mensen die kort op elkaar kruipen, op het laatst pas naar rechts om af te slaan en meer van die gevaarlijke dingen, word tijd dat men daar als politie eens goed op gaat letten en dik voor gaat bekeuren dan word het echt veiliger op de weg!!!

Enne, ze mogen van mij allemaal winnen zolang ik maar veilig thuiskom...
 
Het is heel simpel, als iemand inhalen wil klimt men haast als vanzelf op de kont van de auto voor hem om er maar zo snel mogelijk voorbij te zijn ipv goed afstand te houden zodat men overzicht heeft en goed op tijd kan zien wanneer de weg vrij is en dan in te halen...

...

... en dan een KLEIN duwtje op het gaspedaal en met 420 PK onder de kont op 2 seconden die voorligger voorbijsjezen.... :9 en snel en veilig weer op het rechterbaanvak... simpel ! *D
 
Laatst bewerkt:
... en dan een KLEIN duwtje op het gaspedaal en met 420 PK onder de kont op 2 seconden die voorligger voorbijsjezen.... :9 en snel en veilig weer op het rechterbaanvak... simpel ! *D

EN DAN mij omverrijden als mijn reflexen niet goed zijn. En zo blijft de discussie aan de gang.

In plaats van steeds te zeggen dat je 420 pk onder je kont hebt, zou je beter je hersenen gebruiken voor je iets zegt. Je hebt gelijk op bepaalde punten maar op andere punten weer niet.

En ouwe lul of niet, als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt hoef ik geen doodsangsten uitstaan!

En ik ben zeker niet jaloers! Ik gun ieder zijn bezit.
 
één automobilist maakt één fout en gaat inhalen op het moment dat er een motor aankomt (tegenligger). Mogelijk is de automobilist ook geschrokken en heeft de rest van zijn rit afgelegd met 50km/pu en niets meer ingehaald.

Een fout maken in het verkeer kan altijd en blijft vervelend voor de "zwakkere" weggebruiker, maar staat los van het aantal PK's van zijn voertuig. Al heb je 1260pk (3x420 :) ) dan kan dit nog gebeuren, daarom is een motorrijder veel bewuster bezig met het rijden dan een gemiddelde automobilist.
 
Natuurlijk kan ik niet alle autobestuurders over 1 kam scheren.Maar ik hoor regelmatig zulke verhalen.

Maar nu weet ik wel dat ik duidelijk zichtbaar ben. Lampen gecheckt voor ik juist vertrok naar huis. Niet donker en nu was er zojuist weer iemand van tegenovergestelde richting die snel wou afslaan.

Ik heb weer mijn remmen moeten dichtgooien. Ik durf de scooter zelfs niet meer op.

En ik anticipeer ALTIJD. het is gewoon mijn leven niet waard.
 
Natuurlijk kan ik niet alle autobestuurders over 1 kam scheren.Maar ik hoor regelmatig zulke verhalen.

Maar nu weet ik wel dat ik duidelijk zichtbaar ben. Lampen gecheckt voor ik juist vertrok naar huis. Niet donker en nu was er zojuist weer iemand van tegenovergestelde richting die snel wou afslaan.

Ik heb weer mijn remmen moeten dichtgooien. Ik durf de scooter zelfs niet meer op.

En ik anticipeer ALTIJD. het is gewoon mijn leven niet waard.

Alleen maar respect voor jou situatie...het is in en in triest dat jij door sommige..en ik schrijf "sommige" automobilisten (voor de azijnpissers en zevenzeikers, ik lust jullie rauw)
jouw plezier in (motor)scooterrijden vergallen.
Wellicht ontbreekt het jou nog aan wat ervaring en relativatievermogen in het verkeer.
Laat je niet opfocken door die paar sukkels die het telkens weer weten te vergallen.
Ze zijn het niet waard.
Rij jij nou maar relaxed op je (motor)scooter en blijf anticiperen en je ruimte houden om uit te kunnen wijken. En als het kan neem dan de binnenwegen waar de max. snelheid vaak 50/60 km/u is zo ontwijk je het grootste gedeelte van die snelheidsmaniaken.
Ook raad ik je aan om als je toch regelmatig de autowegen/snelwegen neemt, een 300cc motorscooter te nemen (als je PCX dat al niet is) deze is voldoende krachting om bij "gevaar" snelheid te kunnen maken en tijdig te kunnen ontwijken, want dan kan je op dat moment wel een ongeluk voorkomen en beter nog, je leven redden.
Dus, gewoon blijven rijden en blijf jouw situatie de baas :]
 
EN DAN mij omverrijden als mijn reflexen niet goed zijn. En zo blijft de discussie aan de gang.

In plaats van steeds te zeggen dat je 420 pk onder je kont hebt, zou je beter je hersenen gebruiken voor je iets zegt. Je hebt gelijk op bepaalde punten maar op andere punten weer niet.

En ouwe lul of niet, als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt hoef ik geen doodsangsten uitstaan!

En ik ben zeker niet jaloers! Ik gun ieder zijn bezit.


Ja jongens... en VOORAL geen grein humor in de discussie gooien, hé... zucht.

't Is nochtans simpel : als tweewieler ben je ALTIJD DE ZWAKSTE WEGGEBRUIKER...

En als je dat niet leuk vindt, rij dan ook met de auto of met de bus...

Geen enkele normale automobilist wil je met opzet platrijden.

Maar als je met de motor/scooter in het donker in de winter op pad bent, hou er dan rekening mee dat je klein en dus slecht zichtbaar en dus kwetsbaar bent... move on, folks ! :Z
 
Alleen maar respect voor jou situatie...het is in en in triest dat jij door sommige..en ik schrijf "sommige" automobilisten (voor de azijnpissers en zevenzeikers, ik lust jullie rauw)
jouw plezier in (motor)scooterrijden vergallen.
Wellicht ontbreekt het jou nog aan wat ervaring en relativatievermogen in het verkeer.
Laat je niet opfocken door die paar sukkels die het telkens weer weten te vergallen.
Ze zijn het niet waard.
Rij jij nou maar relaxed op je (motor)scooter en blijf anticiperen en je ruimte houden om uit te kunnen wijken. En als het kan neem dan de binnenwegen waar de max. snelheid vaak 50/60 km/u is zo ontwijk je het grootste gedeelte van die snelheidsmaniaken.
Ook raad ik je aan om als je toch regelmatig de autowegen/snelwegen neemt, een 300cc motorscooter te nemen (als je PCX dat al niet is) deze is voldoende krachting om bij "gevaar" snelheid te kunnen maken en tijdig te kunnen ontwijken, want dan kan je op dat moment wel een ongeluk voorkomen en beter nog, je leven redden.
Dus, gewoon blijven rijden en blijf jouw situatie de baas :]


Gelijk heb je. Ervaring is wat ik nog mis. Ik rij ongeveer 7 maanden nu en heb er ongeveer 6000 km opzitten. Ik heb nog veel te leren. Vooral relativeren.

Ik neem altijd B-wegen waar je max. 70 km per uur mag. Ik heb wel een stukje waar ik over moet waar er 90 km per uur mag gereden worden.

En ooit als de portefeuille én de vrouw des huizes het toelaat koop ik me een 400 cc. :Y

Ik ben gewoon een beetje gefrustreerd op het moment door de tegenslag. Heeft het misschien toch met vrijdag de dertiende te maken? :X
 
Toen mijn pa mij leerde autorijden (en dat is toch al dik 35 jaar geleden toen het verkeer nog relatief kalm was), was het aller aller eerste wat ie me vertelde :
Snel rijden kan iedereen, snel stoppen daarentegen ...

En dat is mij altijd bijgebleven !

Snel rijden kan, maar dan wel in de juiste omstandigheden !

Of ik nu met m'n auto, motor of brommertje van vrouwlief rijd, ik houd steeds m'n pa's wijze raad in het achterhoofd.
En ja, ik hou ook wel van eens lekker het gashendel open, maar altijd naargelang de omstandigheden.
 
@freewillie

Ik ben eind Oktober geramd door een automobilist. Hij zag me niet, want een auto voor mij sloeg een zijweg in, waaruit hij optrok en mijn kant opkwam. Het gebeurde gelukkig met slecht 45 km/u, en op wat schrammen en kneuzingen na kwam ik er goed vanaf. De scooter was total loss.

Direct erna was ik ook bang om terug op een scoot te springen, maar deed het toch. Na 2 jaar rijden door Engeland en Schotland had ik al wat meer ervaring, wat misschien telt. Die ervaring is inclusief 'hairy moments' zoals in zijwind kracht 7 ingehaald worden door een vrachtwagen, mafkezen in dikke bmw's die per se sneller weg willen bij een stoplicht en me in de berm duwen, en natuurlijk de momenten dat je niet wordt gezien. Soms vraag ik me wel af waarom ik het doe - ik heb een jong zoontje dus ik wil niet dood.. Maar me voortbewegen op 2 wielen is m'n 2e natuur. Ik snap auto's niet, wil er nooit een. Bus en trein hier betekent dat ik m'n kindje niet zie omdat ik constant werk of reis. Dus tja.

Anyway ik wil gewoon ff zeggen, hou het vol. Pak even wat rustigere wegen, mijdt zondagsrijders en gehaaste forensen even en hou je in. Althans, ik ben ook wel es een auto achteropgereden en rij tegenwoordig met m'n cameraphone om m'n nek om ze te filmen.
 
Ja jongens... en VOORAL geen grein humor in de discussie gooien, hé... zucht.

't Is nochtans simpel : als tweewieler ben je ALTIJD DE ZWAKSTE WEGGEBRUIKER...


En als je dat niet leuk vindt, rij dan ook met de auto of met de bus...
Dat is nog eens een goede suggestie :Y


Geen enkele normale automobilist wil je met opzet platrijden.
Goed dat je dát er wel bij vermeld ;)
 
Deze morgen bijna een frontale botsing gehad. Er komt deze morgen een vrachtwagen van de tegenovergestelde richting. Komt er plots een auto achter uit om in te halen. Ik me opzij gegooid.Hij is rakelings langs me afgereden.

Dit is al de tweede keer deze week. Ik weet niet meer wat te doen om zichtbaar te zijn.

Ik zal toch xenon-lichten moeten plaatsen.

Zelf rij ik altijd met grote lichten. Heb dat hier al ooit eens vermeld en het werd me niet in dank afgenomen. Toch blijf ik erbij dat het beter is dan fluo-vestjes en toestanden. Het gaat uiteindelijk over jouw veiligheid. Tegenwoordig blijkt het de mode dat wagens zelfs in volle zomer met lichten aan rijden. Vaak zelfs met mistlichten omdat dat cool blijkt. En binnenkort zal het door Europa waarschijnlijk verplicht worden?
Dan moet je als motorrijder het verschil maken, uiteindelijk ben je een zwakke weggebruiker.
Daarom altijd met grote lichten. Dat ik al eens iemand verblind daar geloof ik niet in. Mss is het soms wel eens lastig voor een tegenligger maar hij heeft je tenminste opgemerkt.
Als ik achter een iemand rij, merk ik wel eens dat ze hun binnenspiegel even verzetten. Tja, daar is dat ding op voorzien. En ik weet tenminste dat ze me hebben opgemerkt.
Vorig jaar werd ik van de baan gereden door een wagen die blijkbaar zijn richtingaanwijzers in optie had en de spiegels alleen gebruikte om zichzelf te bekijken. 4 maanden revalidatie heb ik er aan overgehouden en de scooter in gruzelmenten uit mekaar.
Wat ze ook mogen zeggen? Een flinke lichtstraal kan volgens mij het verschil maken.
 
Zelf rij ik altijd met grote lichten.
Dan moet je als motorrijder het verschil maken, uiteindelijk ben je een zwakke weggebruiker.
Wat ze ook mogen zeggen? Een flinke lichtstraal kan volgens mij het verschil maken.

Wat is dat toch dat motorrijders "zwakke weggebruikers zijn" :?
Omdat je op 2 wielen rijdt :P Of.... omdat je dat zelf wilt zijn })
En een flinke "verblindende" lichtstraal van een (gefrustreerde) tegenligger, op reactie van het grootlicht voeren door een motorrijder, maakt inderdaad het verschil, dat je jezelf tot zwakke weggebruiker maakt en jezelf daarmee in gevaar brengt '(
 
Gewoon je gezond verstand gebruiken, niet altijd de eerste willen zijn en er rekening mee houden (altijd) dat je NIET gezien word en daar op antipiceren...

Als je dit alles in je hoofd houdt rijd je een stuk relaxter dan iemand die altijd maar haast heeft en de snelste wil zijn...
 
Hoezo maf Slijkmoto, wat weet jij ervan? Clipje hieronder geeft je een aardig idee waar tweewielers in Engeland mee te maken hebben. Omdat ik m'n leven lang al fiets en motorfiets rijd, begrijp ik hoe achterlijk vele automobilisten zijn. Ze daarmee confronteren en bewijsmateriaal hebben als het nodig mocht xijn is niet maf. Meepraten met motorrijders en voor zware hokken lobbyen, da's maf.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan