Gevaarlijke autobestuurders

Hoezo maf Slijkmoto, wat weet jij ervan? Clipje hieronder geeft je een aardig idee waar tweewielers in Engeland mee te maken hebben. Omdat ik m'n leven lang al fiets en motorfiets rijd, begrijp ik hoe achterlijk vele automobilisten zijn. Ze daarmee confronteren en bewijsmateriaal hebben als het nodig mocht xijn is niet maf. Meepraten met motorrijders en voor zware hokken lobbyen, da's maf.


Heb je ook al iets tegen motorrijders ?

Of denk je dat een sportauto hebben én afwisselend met een motorfiets rijden én met een (zware !) scooter rijden niet samengaan ?

En hoe veilig ben jij aan het rijden als je met één hand vermeende inbreuken aan het filmen bent ?

Sjonge, ruimdenkend, hoor !
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt alsof TS toch te veel links op zijn weghelft heeft gereden waardoor de automobilist die veel te kort op de vrachtwagen voor hem zat, hem niet kon zien toen hij aan zijn inhaalactie begon.

Het is geen 100% garantie uiteraard, maar het helpt heel erg om bij naderende grote voertuigen jezelf langzaam naar de rechterkant van jouw weghelft te verplaatsen. Om twee redenen, ten eerste ben je eerder zichtbaar voor de bestuurder die te weinig afstand houdt. Ten tweede maak je jezelf met die zijdelingse verplaatsing optisch breed waardoor men je ook eerder waarneemt.
 
Deze morgen bijna een frontale botsing gehad. Er komt deze morgen een vrachtwagen van de tegenovergestelde richting. Komt er plots een auto achter uit om in te halen. Ik me opzij gegooid.Hij is rakelings langs me afgereden.

Dit is al de tweede keer deze week. Ik weet niet meer wat te doen om zichtbaar te zijn.

Ik zal toch xenon-lichten moeten plaatsen.

Ik zat er niet achter maar kwam van de andere kant. Mijn neus was gelijk met de vrachtwagen en die idioot komt plots achter de vrachtwagen uit om die laatste in te halen. Dus had ik nog maar een paar meters om te reageren. Maar goed dat ik constant op mijn hoede ben.

Slechte tijd deze periode. Ik maak bijna elke dag zulke zaken mee. Ze rijden in uw achterwerk en steken dan rakelings voorbij. Ze vergeten dat daar een mens op dat scooterke zit.
Ik ben al eens uit mijn krammen geschoten met een bluts in de deur van de wagen tot gevolg. En de politie op mijn dak. :(

Geen enkele normale automobilist wil je met opzet platrijden.

Maar als je met de motor/scooter in het donker in de winter op pad bent, hou er dan rekening mee dat je klein en dus slecht zichtbaar en dus kwetsbaar bent... move on, folks ! :Z

Hoe klein en gitzwart was TS, dat die niet-normale-koekblikker gewoon zijn inhaal manoeuvre heeft voorgezet.




Klinkt plausibel, Mike... maar of die autohaters hierboven daar een boodschap aan hebben ???? :(

Effe héél kort door de bocht van mij, TS heeft een poging tot doodslag op hem weten te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Effe héél kort door de bocht van mij, TS heeft een poging tot doodslag op hem weten te voorkomen.

Nee, hij is een niet oplettende weggebruiker tegengekomen die op de automatische piloot rijdt. Dat geldt voor 80% van de weggebruikers. Daar kun je je aan lopen irriteren en vinden dat ZIJ hun rijstijl moeten verbeteren. Je kunt er ook zelf beter op anticiperen en dat is het enige waar je echt controle over hebt.
 
Dát en de realisatie dat je met zowat de allergevaarlijkste gemotoriseerde transportwijze bezig bent....
Wat me zelf overigens niet belet om elk jaar zo'n 20.000 km te bollen op die zelfmoordtuigen... :-)
TS heeft deze ervaring -gelukkig- overleefd en alleen zijn (resterend) vertrouwen in de rijvaardigheid van de modale automobilist heeft een finale klap gehad...
 
Goed dat je het er levend vanaf hebt kunnen brengen freewillie, helaas loopt dat vaak anders af.
 
Vind ik ook!
Als je harder rijdt, ben je eerder thuis, en heb je minder kans op ongelukken.
En, de meeste ongelukken gebeuren zonder dat er alcohol in het spel is, dus met alcohol op heb je minder kans op ongelukken.
 
Het klinkt alsof TS toch te veel links op zijn weghelft heeft gereden waardoor de automobilist die veel te kort op de vrachtwagen voor hem zat, hem niet kon zien toen hij aan zijn inhaalactie begon.

Het is geen 100% garantie uiteraard, maar het helpt heel erg om bij naderende grote voertuigen jezelf langzaam naar de rechterkant van jouw weghelft te verplaatsen. Om twee redenen, ten eerste ben je eerder zichtbaar voor de bestuurder die te weinig afstand houdt. Ten tweede maak je jezelf met die zijdelingse verplaatsing optisch breed waardoor men je ook eerder waarneemt.


Klopt, dit leer je als het goed is ook tijdens het rijlessen.
Daarbij is het ook wat prettiger aangezien een vrachtwagen best wat luchtverplaatsing heeft.
 
Laatst ben ik bijna kapot gereden bij een stoplicht met flitspaal op een weg waar je
70 km. per uur mag. Stoplicht springt op oranje. Ik rem netjes en kom tot stilstand, het
stoplicht staat op rood. Precies op dat moment rijdt een verschrikkelijke paardenlul
in koekblik met 70 kilometer per uur vlak langs mij heen: DWARS DOOR ROOD.

Gelukkig had ik geen schrammetje maar ik besef mij al te goed hoe dit had kunnen
aflopen. Of die knakworst geflitst is? Ik hoop het.

Sindsdien kijk ik nog vaker in de spiegels.... ik wil nog langer leven.
 
Slijkmoto hoezo heb ik nou weer iets tegen motorrijders? Omdat ik een filmpje link van een fietser? Heb ik meer affiniteit mee, zelfde gevaren op 2 wielen. Ik ben op motoren overgestapt om te kunnen ontsnappen aan rare situaties met wat meer gas. Overigens filmen fietsers en motorrijders met een camera aan het stuur, aan de helm of aan de borst - niet met 1 hand. Sjoo, hoe dom is die assumptie?

Ik ben idd een autohater, maar volgens mij andere reaguurders hier niet. Gooi niet iedereen op 1 hoop of in 1 hokje. En auto's haat ik alleen omdat het potentiele moordwapens zijn, bestuurd door mensen die doorgaans geen rekening houden met overig verkeer (zelf vrachtwagens zijn alleen maar vervelend voor ze), en absoluut het inlevingsvermogen missen. Blijkt uit foutparkeren, kruisingen blokkeren, smidy's, opengaande deuren in file, zebrapaden.. Een goede automobilist is een uitzondering. Of jij er eentje bent betwijfel ik, want ik snap nog steeds niet waarom je je sportauto verdedigt in een topic waar een mede-motorrijder iemands no-claim bijna durfde aantasten.
 
Een week is niks, Freewillie. Niet panieken , scooter lekker laten staan tot een mooie erg rustige zondagmorgen aanbreekt, en om 5u 's ochtends even inrijden.
 
Ik ben nu ondertussen een week verder en durf nog altijd niet op de Pcx te rijden. Ik sta liever om 5 uur op dan overhoop te worden gereden. Spijtig :(

Kom op, "Free"willie je nou wel, of willie nou niet ;)
Het weer is er nu wellicht niet naar, maar zodra het opknapt, ga jij weer op je PCX rijden hoor :Y
 
Vergeer niet Willie dat het in je hoofd zit he, als jij op de scooter stapt weet je helemaal niet of er iets gebeurd ja of nee...
 
Ik denk als het 's morgens weer licht is dat ik de kans ga wagen. Ik ben a h zoeken naar reflectie om op de scooter bij te zetten maar het moet mooi blijven hé. Xenon is nog een optie maar handigheid is niet mijn sterkste punt.
 
Na mijn scooterongeval en de revalidatie ben ik zo snel mogelijk weer beginnen rijen.
Heb vaak zitten denken, als die mij nu niet gezien heeft ben ik morsdood.
En eigenlijk rij je dan zelf heel onzeker en gevaarlijk.
Maar uiteindelijk raak je die gedachten ook kwijt.
Want scooteren is vooral heel veel fun.
Je moet maar denken, de dood loert altijd om de hoek ook tijdens het tuinieren. Maar als je tijd nog niet gekomen is...
Het is eigen aan de mens dat je de nare dingen gaat vergeten.
Zelf denk ik niet meer aan de pijn van de revalidatie.
Maar wel dat dat ongeval me ook een flinke duit heeft opgebracht.
Een beetje beschamend mss? Maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel.
 
Vandaag twee weken geleden werd ik van de sokken gereden met als gevolg een geopereerde pols waar ik nog wel even mee zoet ben en geen scooter meer. En toch kan ik bijna niet wachten om iets anders aan te schaffen. Ik ga nu sinds kort met de bus en metro naar het werk, maar dat ben ik nu al zat.
Komop freewillie987, straks weer lekker rijden, er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar daar moet je maar niet teveel bij stilstaan. Als het je tijd nog niet is ..... .
 
Kom op freewillie987, straks weer lekker rijden, er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar daar moet je maar niet teveel bij stilstaan. Als het je tijd nog niet is ..... .
Maar als je bij "Magere Hein" om aandacht vraagt, krijg je ook aandacht })

102tlox.jpg

blijven rijden maar de goden niet onnodig verzoeken
 
Laatst bewerkt:
Ik denk als het 's morgens weer licht is dat ik de kans ga wagen. Ik ben a h zoeken naar reflectie om op de scooter bij te zetten maar het moet mooi blijven hé. Xenon is nog een optie maar handigheid is niet mijn sterkste punt.


Freewillie, heb je wel s op een andere scooter gereden?
Ikzelf kocht de pcx als vervanger van mn brommer en het is een geweldig leuke, mooie en heel zuinige scooter.....

MAAR hij is errug klein en vooral heel licht. Een tegemoetkomende vrachtwagen creeërt zóveel wind, dat je absoluut opzij moet en je stevig vast moet houden.
Ik voelde me ook kwetsbaar door het lage gewicht, kleine afmetingen en het lage vermogen.

Ik heb na een half jaar een Aprilia SR 300 MAX gekocht en daar voor je je ineens heel veel zekerder op hoor (ikzelf heb redelijk ervaring met motoren, maar ook bij mij voelde het heel anders).
De scoot is veel zwaarder en ligt dus heel stabiel op de weg. Ineens lijkt het veel minder te waaien en tegemoetkomende vrachtwagens voel je ineens niet meer!

Ook heb je meer vermogen en voel je je gewoon in control op de weg, terwijl ik met mn PCX echt zat rijden met de gedachte: ik hoop dat ze me zien.
Ook zit ik nu veel hoger en heb dus veel meer zicht.

Dus nogmaals: het onzekere gevoel komt vooral door de geringe afmetingen, het lage gewicht en het gebrek aan vermogen van de PCX en dus niet door jou. ;)
 
Laatst bewerkt:
~
Freewillie, heb je wel s op een andere scooter gereden?
Ikzelf kocht de pcx als vervanger van mn brommer en het is een geweldig leuke, mooie en heel zuinige scooter.....


~
Ferry,

Ik zou graag een beetje zwaarder willen gaan. Maar momenteel ben ik terug naar school aan het gaan. Ik heb mijn job vaarwel moeten zeggen door lichamelijke problemen en had de scooter gekocht om tot aan het opleidingscentrum te geraken. Het ligt nogal op een moeilijk bereikbare locatie via openbaar vervoer.

Ik rij zeer graag met de PCX maar ja zoals je zegt : te licht qua gewicht en motor.

ooit komt er wel mijn voorkeur. :]
 
@Freewillie: ik zou er niet zwaarder aan tillen dan noodzakelijk, immers, uiteindelijk is er niks gebeurd...

Dat dit vrijdagmiddagtopic z'n tweede vrijdag heeft gehaald verbaast me..
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan