Gevoel van een wegglijdend voorwiel

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Vandaag bij Hyperpro Alphen langs gegaan en op de Maximabrug de VFR even fors aan de tand gevoeld. Dit voelt erg goed, ik rij nu rustig de voelers op de steppen aan de grond en maak gebruik van de volledige ronding van zowel de voor- als de achterband. Het zijn BT023's, geproduceerd in 2020 en ongeveer 1000km jong.

Helaas gebeurde er op de terugweg iets geks. Bij het naar links sturen op een 3 kwart rotonde gleed mijn voorwiel weg, ik hoorde iets schrapen en uit schrikreactie trapte ik mijn linkerbeen tegen de grond waarna de motor de grip terug vond en ik de rotonde af kon rijden. De 2 bochten daarna gebeurde er niks geks, ik ben zo snel mogelijk stil gaan staan om te kijken wat er geschraapt had maar kon geen sporen vinden, vermoedelijk toch de step.

Daarna terug gegaan naar de rotonde, niets geks kunnen bespeuren. Op de plek waar de motor grip leek te verliezen liep de weg iets naar beneden, maar in mijn optiek niets dramatisch.

Herkennen jullie dit gevoel van een wegglijdend voorwiel als je diep leunt in korte bochten? Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik begin namelijk te twijfelen of het wiel daadwerkelijk de grip verloor of niet.
 
Dat kan zomaar gebeuren, daarom rijd ik meer "op het achterwiel", dwz: ik geef altijd gas in de bochten, dan is de kans groter dat het achterwiel als eerste wegbreekt, en dat is gemakkelijker te corrigeren. Je moet er ook rekening mee houden dat de grip variabel is, zowel in plaats als in tijd. Dus ook in een bocht waar je altijd met een bepaalde hellingshoek door gaat, kan je een volgende keer zomaar op je bek gaan.
Verder zijn moderne banden beter dan die van een aantal jaar geleden.
Bochten met een negatieve verkanting kun je natuurlijk langzamer door dan vlakke bochten.
 
Laatst bewerkt:
Herkennen jullie dit gevoel van een wegglijdend voorwiel als je diep leunt in korte bochten? Waardoor wordt dit veroorzaakt?
Eén keer ook meegemaakt. Bij het uitrijden van een rotonde. Ik schrok me rot en ging net niet onderuit, ik corrigeerde iets en omdat ik het gas erop had trok ie 'm weer recht (denk ik, of gewoon mazzel).

Later terug gereden en zag op de plek waar ik het had meegemaakt een grote teerplek, dus heb daar toen de oorzaak bij gelegd.
 
Ik had hetzelfde toen ik de brug op reed vanaf HBM richting het noorden, daar heb je een lange overzichtelijke bocht naar rechts die ik op constant gas in ging, pegs bijna tegen de grond en halverwege gleed m'n voorwiel plots weg en hervond grip, 'gewoon' doorgereden.

Ik heb kortgeleden hosanna lopen roepen over de BT023's onder mijn motor. Zit ik er naast en is dit wellicht een indicatie dat ik een plakkerigere voorband nodig heb voor mijn rijstijl? Ik kon beide keren namelijk geen aanwijzing voor ongewone gladheid op het wegdek vinden.

Wat me dan wel verrast is dat ik eerder deze middag met hoge snelheid op de Maximabrug af kon rijden, waarbij ik zelfs de schaamrand op m'n voorwiel weg heb gereden, zonder gekke momenten of gripverlies. Ik krijg 1 nog niet helemaal bij 1 opgeteld.
 
Als dat 't is, is het in ieder geval goedkoper dan een nieuwe voorband. Helaas wel minder makkelijk permanent op te lossen.
 
Herkennen jullie dit gevoel van een wegglijdend voorwiel als je diep leunt in korte bochten? Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik begin namelijk te twijfelen of het wiel daadwerkelijk de grip verloor of niet.
Cupping van je voorband wellicht?? Dat kan een heel raar gevoel in je motor geven. zeker icm lichte spoorvorming in krappe bochten zoals een rotonde en een fractie verder kantelen dan normaal.
Hoe vers(leten) is je voorband en zit er enige vorm van zinnige druk in??
 
2.5 2.9 voor achter, banden zijn iets van 1000km oud. Onderstaand twee foto's van de voorband.

IMG_20210422_145548.jpg

IMG_20210422_145553.jpg
 
Slecht te zien op een foto. Beter kun je even je hand over de bolling van je band halen en voelen of die gelijkmatig is. Als er in het rood gemarkeerde gebied een : "kuil" in het loopvlak zit die eindigt in een "rand" in het blauw-gemarkeerde dan is dat cupping.
1619108984192.png

Vroeger hadden Bridgestone-voorbanden wel een verhoogde gevoeligheid daarvoor door de constructie hoe dat met een BT23 zit weet ik niet. die heb ik nog nooit gebruikt.

Overigens stapt een gecupte voorband zelden echt opzij, maar als rijder ervaar je dat gevoel wel.....
 
Niets te voelen @Nejra, zou me ook vies tegenvallen binnen 1000km. Gezien de reacties van @RR., @Zot (en bedankt hè) en @cb_750_kz zal dit gewoon iets zijn wat kan gebeuren als je de grenzen opzoekt. Moet er maar een beetje rekening mee houden en aan wennen. In langere bochten wellicht iets meer op het gas om de druk op de achterkant te houden.

Thanks voor de inzichten!
 
Niets te voelen @Nejra, zou me ook vies tegenvallen binnen 1000km. Gezien de reacties van @RR., @Zot (en bedankt hè) en @cb_750_kz zal dit gewoon iets zijn wat kan gebeuren als je de grenzen opzoekt. Moet er maar een beetje rekening mee houden en aan wennen. In langere bochten wellicht iets meer op het gas om de druk op de achterkant te houden.

Thanks voor de inzichten!
Slow in, fast out.
 
Je hebt je onderstel laten aanpassen en kunt nu beter/sneller/platter door de bocht.
Je banden zijn relatief nieuw, je geeft zelf ook aan dat je de schaamranden er ineens af rijdt.

Ik denk dat je door de grenzen te verleggen op een stukje band terecht bent gekomen wat je nog niet ingereden hebt, en waar je tot nu toe nog niet bent gekomen.

Daarnaast is het gebeurt op een rotonde. Daar waar trucks bij een noodstop in de zomer het loeihete asfalt vervormen, dieseltanks door noodstops klotsen/lekken, auto's vaak stilstaan met olie lekkende motor en opleggers grind en stoepranden kapotrijden en over de rijbaan uitsmeren. Gegarandeerd dat je hier hobbels en gladheid tegen kunt komen.

Gewoon rustig de grenzen van je nieuwe setup gaan aftasten, en gevaarlijke situaties iets rustiger aan doen.
 
Je hebt je onderstel laten aanpassen en kunt nu beter/sneller/platter door de bocht.
Je banden zijn relatief nieuw, je geeft zelf ook aan dat je de schaamranden er ineens af rijdt.

Ik denk dat je door de grenzen te verleggen op een stukje band terecht bent gekomen wat je nog niet ingereden hebt, en waar je tot nu toe nog niet bent gekomen.

Daarnaast is het gebeurt op een rotonde. Daar waar trucks bij een noodstop in de zomer het loeihete asfalt vervormen, dieseltanks door noodstops klotsen/lekken, auto's vaak stilstaan met olie lekkende motor en opleggers grind en stoepranden kapotrijden en over de rijbaan uitsmeren. Gegarandeerd dat je hier hobbels en gladheid tegen kunt komen.

Gewoon rustig de grenzen van je nieuwe setup gaan aftasten, en gevaarlijke situaties iets rustiger aan doen.
Banden worden ingereden doordat ze opwarmen en ronddraaien, oftewel door te rijden. Daarbij maakt het niet uit of je elke centimeter van het loopvlak benut: door opwarming en rotatie wordt het siliconeprutje dat t.t.v. de productie (bij de meeste motorbanden) in het loopvlak trok eruit geslingerd, en daarmee is het “geglibber“ over.

Gelet op het verhaal van TS is mijn indruk eerder dat-ie gewoon een beetje te enthousiast aan het hoeken was, en dan wil er weleens gripverlies optreden. Na 1000 km is elke band allang ingereden, en sommige (als je een beetje je best doet) zijn dan versleten. Schaamranden zijn niet merkbaar gladder dan de rest van het loopvlak, tenzij zich er vuil heeft opgehoopt (maar dat is dan erg tijdelijk).
 
Laatst bewerkt:
Banden worden ingereden doordat ze opwarmen en ronddraaien, oftewel door te rijden. Daarbij maakt het niet uit of je elke centimeter van het loopvlak benut: door opwarming en rotatie wordt het siliconeprutje dat t.t.v. de productie (bij de meeste motorbanden) in het loopvlak trok eruit geslingerd, en daarmee is het “geglibber“ over.

Gelet op het verhaal van TS is mijn indruk eerder dat-ie gewoon een beetje te enthousiast aan het hoeken was, en dan wil er weleens gripverlies optreden.
Ook dat is een realistisch scenario.
 
Ik had hetzelfde toen ik de brug op reed vanaf HBM richting het noorden, daar heb je een lange overzichtelijke bocht naar rechts die ik op constant gas in ging, pegs bijna tegen de grond en halverwege gleed m'n voorwiel plots weg en hervond grip, 'gewoon' doorgereden.

Ik heb kortgeleden hosanna lopen roepen over de BT023's onder mijn motor. Zit ik er naast en is dit wellicht een indicatie dat ik een plakkerigere voorband nodig heb voor mijn rijstijl? Ik kon beide keren namelijk geen aanwijzing voor ongewone gladheid op het wegdek vinden.

Wat me dan wel verrast is dat ik eerder deze middag met hoge snelheid op de Maximabrug af kon rijden, waarbij ik zelfs de schaamrand op m'n voorwiel weg heb gereden, zonder gekke momenten of gripverlies. Ik krijg 1 nog niet helemaal bij 1 opgeteld.
Ja. Met een set banden als Pirelli Supercorsa is veel meer mogelijk en ook daarmee kan je de hele band gebruiken; alleen gebeurt dat bij een andere hellingshoek.

De laatste jaren ben ik van Michelin Pilot Road 3 naar Pirelli Rosso 3 naar Pirelli Supercorsa gegaan en heb ondanks steeds grotere hellingshoeken minder gripverlies.

Maar een bocht induiken met heel veel snelheid, gas dicht en dan hopen dat het goed komt kan je beter niet doen. In het verleden op die manier vaak weggegleden voor en een aantal keer gevallen. Met vroeg licht gasgeven en dan geleidelijk meer breng je het achterwiel eerder aan het glijden dan het voorwiel.
 
Laatst bewerkt:
Niets te voelen @Nejra, zou me ook vies tegenvallen binnen 1000km.
Gezien dat ik wel eens een voorband in 1500 km volledig kort gereden heb kijk ik nergens meer van op, dus als je iets wilt achterhalen is systematisch alles nagaan de beste methode.
Nu de band op cupping gecontroleerd is ben ik geneigd me aan aan te sluiten bij:
.... is mijn indruk eerder dat-ie gewoon een beetje te enthousiast aan het hoeken was, en dan wil er weleens gripverlies optreden.
.
 
De voorband is zo te zien nog totaal niet belast. Er is geen enkele vorm van slijtage te zien die is ontstaan door warm worden en vervormen van de band.

Je zou ook kunnen denken dat het een combinatie is van het niet op temperatuur komen van de voorband in combinatie met een niet juiste rijstijl is. De motor zo plat drukken dat de stepjes aan de grond komen is nu niet direct aan te bevelen. Zeker niet omdat je dan absoluut geen ruimte meer hebt om te corrigeren.

Wellicht een idee om de motor iets meer rechtop te houden en zelf wat meer te gaan verzitten. Daarmee verleg je ook nog eens het zwaartepunt en krijgen de banden het wat makkelijker.
 
De voorband is zo te zien nog totaal niet belast. Er is geen enkele vorm van slijtage te zien die is ontstaan door warm worden en vervormen van de band.

Je zou ook kunnen denken dat het een combinatie is van het niet op temperatuur komen van de voorband in combinatie met een niet juiste rijstijl is. De motor zo plat drukken dat de stepjes aan de grond komen is nu niet direct aan te bevelen. Zeker niet omdat je dan absoluut geen ruimte meer hebt om te corrigeren.

Wellicht een idee om de motor iets meer rechtop te houden en zelf wat meer te gaan verzitten. Daarmee verleg je ook nog eens het zwaartepunt en krijgen de banden het wat makkelijker.
Niet mee eens.

Bij niet-circuit gebruik tekenen banden, vooral de voorband, nauwelijks, ook als er grote hellingshoeken worden gemaakt.

Stepjes aan de grond of hangen en iets minder schuin, verandert niets aan de krachten (koppel van centrifugale kracht en wrijving) op de combinatie rijder-motor (gemeenschappelijk zwaartepunt).

Hangen geeft ook minder beheersing/overzicht dan drukken, vooral in het verkeer, en dus juist minder ruimte om te corrigeren. Met hangen EN stepjes aan de grond (want dat wordt bij een goede rijder de volgende stap) is de situatie bovendien potentieel nog gevaarlijker.

Sportievere banden en een iets meer behouden rijstijl zou genoemd gripverlies meestal voorkomen.
 
Niet mee eens.

Bij niet-circuit gebruik tekenen banden, vooral de voorband, nauwelijks, ook als er grote hellingshoeken worden gemaakt.

Stepjes aan de grond of hangen en iets minder schuin, verandert niets aan de krachten (koppel van centrifugale kracht en wrijving) op de combinatie rijder-motor (gemeenschappelijk zwaartepunt).

Hangen geeft ook minder beheersing/overzicht dan drukken, vooral in het verkeer, en dus juist minder ruimte om te corrigeren. Met hangen EN stepjes aan de grond (want dat wordt bij een goede rijder de volgende stap) is de situatie bovendien potentieel nog gevaarlijker.

Sportievere banden en een iets meer behouden rijstijl zou genoemd gripverlies meestal voorkomen.

Niet mee eens.

Bij niet-circuit gebruik tekenen banden, vooral de voorband, nauwelijks, ook als er grote hellingshoeken worden gemaakt.

Stepjes aan de grond of hangen en iets minder schuin, verandert niets aan de krachten (koppel van centrifugale kracht en wrijving) op de combinatie rijder-motor (gemeenschappelijk zwaartepunt).

Hangen geeft ook minder beheersing/overzicht dan drukken, vooral in het verkeer, en dus juist minder ruimte om te corrigeren. Met hangen EN stepjes aan de grond (want dat wordt bij een goede rijder de volgende stap) is de situatie bovendien potentieel nog gevaarlijker.

Sportievere banden en een iets meer behouden rijstijl zou genoemd gripverlies meestal voorkomen.

I think we can agree to disagree.....

Ook op straat tekenen sport tour banden prima bij lekker doorrijden.

En je hoeft ook niet in knee down stijl naast de motor te hangen. Maar de motor iets rechter op maakt dat je nog hellingshoek over hebt om te corrigeren en de hoek waarmee de krachten op de banden werken is minder. Er wordt daardoor ook minder van de band gevraagd.

Je zal je nog verbazen hoeveel invloed je als rijder hebt op het zwaartepunt. Zeker bij minder zware motorfietsen.

Onderstaande foto's zijn van een paar uur spelen in het Duitse achterland op mooie b-wegen...😉
 

Bijlagen

  • 20180616_154058.jpg
    20180616_154058.jpg
    270,1 KB · Weergaven: 122
  • 20180616_154104.jpg
    20180616_154104.jpg
    255,5 KB · Weergaven: 117
Je zou ook kunnen denken dat het een combinatie is van het niet op temperatuur komen van de voorband in combinatie met een niet juiste rijstijl is. De motor zo plat drukken dat de stepjes aan de grond komen is nu niet direct aan te bevelen. Zeker niet omdat je dan absoluut geen ruimte meer hebt om te corrigeren.

Wellicht een idee om de motor iets meer rechtop te houden en zelf wat meer te gaan verzitten. Daarmee verleg je ook nog eens het zwaartepunt en krijgen de banden het wat makkelijker.

Ik kan me niet voorstellen dat een toerband onvoldoende op temperatuur is na 2 uur rijden op zonnig asfalt. De achterband voelde warm aan en de voorband lauwwarm. Ik begrijp wat je zegt over de zithouding maar blijf voor nu op de openbare weg liever op de motor zitten omdat ik dan meer controle heb. Voordat ik verder af kan hangen moet ik hierop oefenen, dat wil ik op het circuit gaan doen.
 
Ik kan me niet voorstellen dat een toerband onvoldoende op temperatuur is na 2 uur rijden op zonnig asfalt. De achterband voelde warm aan en de voorband lauwwarm. Ik begrijp wat je zegt over de zithouding maar blijf voor nu op de openbare weg liever op de motor zitten omdat ik dan meer controle heb. Voordat ik verder af kan hangen moet ik hierop oefenen, dat wil ik op het circuit gaan doen.
je hoeft alleen ipv de motor naar beneden te drukken, je motor omhoog te houden. Niet je billen verplaatsen op de openbare weg
 
Ik beweeg mijn bovenlijf al wel naar de binnenkant van de motor, hoofd richting de binnenspiegel., duw de motor niet onder me vandaan.

Met alles wat ik tot nu toe heb gelezen denk ik vooral dat ik moet oefenen met harder remmen voor de bocht, en met meer gas door de bocht. Het is me tot nu toe alleen in korte bochten gebeurt waar ik remmend of met gas los in dook. Lange bochten die ik op het gas rijd zijn geen probleem. Dank voor de inzichten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan