Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik snap wat je bedoelt. Bij 40 kmu zijn de krachten bij gaswisseling kleiner. Maar als je op de rand van je band rijdt zul je ook bij 40 kmu en bij plots gas dichtdraaien je voorwiel verliezen. Die kans is niet klein maar 100%.Nu zeg je op de grens van de grip maar daarnet ging het over op de rand van de band rijden.
Daar zit dus een (groot) verschil tussen.
Aan 40 km/u kan je ervoor zorgen dat je op de rand van je band rijdt.
De kans dat je voorband grip verliest bij gas dicht is klein.
Als je aan 200 km/u op de rand van je band rijdt en staan er volledig andere krachten op.
Als je dan je gas dichtdraait kan het zijn dat je grip verliest. Waarschijnlijk bij je achterwiel zelfs.
Snap je het punt nu?
Gas dicht betekend afremmen, afremmen op de motor gebeurt bij het achterwiel lijkt me. Dat voorwiel rolt vrolijk voor je uit. Je kunt ook kneedowns doen met het gas dicht.Ik snap wat je bedoelt. Bij 40 kmu zijn de krachten bij gaswisseling kleiner. Maar als je op de rand van je band rijdt zul je ook bij 40 kmu en bij plots gas dichtdraaien je voorwiel verliezen. Die kans is niet klein maar 100%.
En als je mij niet gelooft, draai dan gerust eens bij 40kmu op de rand van je band je gas dicht. Dan mag je ons komen vertellen wat er daarna gebeurde.
Als je rijdt en je slaat je gas dicht, dan komt er kracht op je polsen nietwaar? Door dat afremmen van de motorfiets zal, door het effect van de massa traagheid, een deel van het gewicht naar voren bewegen. Dat gewicht komt op de voorband die daardoor meer grip nodig heeft om die krachten te verwerken. Als je op de rand van je band rijdt is die extra grip er niet. Dus zal het voorwiel overbelast worden, onder je motor uit glijden en je eindigt op de weg met een lowside.Gas dicht betekend afremmen, afremmen op de motor gebeurt bij het achterwiel lijkt me. Dat voorwiel rolt vrolijk voor je uit. Je kunt ook kneedowns doen met het gas dicht.
Leg is uit hoe het mis zou gaan?
Als je rijdt en je slaat je gas dicht, dan komt er kracht op je polsen nietwaar? Door dat afremmen van de motorfiets zal, door het effect van de massa traagheid, een deel van het gewicht naar voren bewegen. Dat gewicht komt op de voorband die daardoor meer grip nodig heeft om die krachten te verwerken. Als je op de rand van je band rijdt is die extra grip er niet. Dus zal het voorwiel overbelast worden, onder je motor uit glijden en je eindigt op de weg met een lowside.
Gas dicht in een bocht mag je NOOIT doen als je aan de grens van je grip zit. En omdat je een paniekreactie op straat niet altijd kunt voorkomen is het dus een groot risico om op straat op de grens van je grip te rijden. Daarmee ben ik terug bij mijn beginpunt: schaamranden van je banden rijden = grens van de grip = dom op straat...
Staat deze zomer gepland, eerst een dag met 2theexperience en later nog een dag met racecracks. Als dat bevalt ga ik daarmee verder.
Dat klopt gewoon niet.Ik snap wat je bedoelt. Bij 40 kmu zijn de krachten bij gaswisseling kleiner. Maar als je op de rand van je band rijdt zul je ook bij 40 kmu en bij plots gas dichtdraaien je voorwiel verliezen. Die kans is niet klein maar 100%.
En als je mij niet gelooft, draai dan gerust eens bij 40kmu op de rand van je band je gas dicht. Dan mag je ons komen vertellen wat er daarna gebeurde.
Lees DIT ook maar eens...
Mijn link verklaart wat er gebeurt als je op de grens van de grip rijdt en je draait het gas dicht. Je crasht!Dat klopt gewoon niet.
Dat heb ik al gedaan, zelfs nog met de rem erbij nemen om extra af te remmen.
Je link heeft het niet over op straat rijden maar circuit...
Mijn link verklaart wat er gebeurt als je op de grens van de grip rijdt en je draait het gas dicht. Je crasht!
Mijn stelling is dat als je op de rand van je band rijdt je automatisch ook op de grens van je grip rijdt. Verder de bocht insturen zal automatisch leiden tot minder contactoppervlak en dus minder grip.
Nu ik er over nadenk zou het idd best kunnen dat de grens van de grip ook afhankelijk is van de snelheid. De middelpunt vliedende kracht is kleiner bij 40 kmu dan bij 200 kmu. Dat komt dan weer overeens met kirill’s ervaring.
Weer wat geleerd vandaag. Bedankt.
Aslastverdeling, die dynamisch is. Dat is wat @Speedy-Gonzalez ongeveer beschrijft, en hij heeft een beetje gelijk. Maar @Kawa_Fan heeft imho meer gelijk want meer druk geeft tot een zeker punt juist meer grip, maar zodra de combinatie belasting-hellingshoek-bochtstraal de grip van combinatie band en ondergrond overschrijdt, dan heb je een probleem, evenzo wanneer je de belasting sneller opvoert dan de band kan vervormen (b.v. bij koude niet ondenkbaar).Gas dicht betekend afremmen, afremmen op de motor gebeurt bij het achterwiel lijkt me. Dat voorwiel rolt vrolijk voor je uit. Je kunt ook kneedowns doen met het gas dicht.
Leg is uit hoe het mis zou gaan?
Klopt, en evenzo kun je onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen. Maar of je op de grens van de maximale grip rijdt hangt van heel veel meer dingen af dan uitsluitend hellingshoek.Je kunt zelfs als gripverlies (dus, te weinig grip) hebben als je een hellingshoek van 20 graden maakt en je niet eens in de buurt van je schaamrand rijdt.
Dat heeft niks te maken met de stelling 'als je je schaamrand eraf rijdt, rijdt je automatisch op de grens van je grip'
Dat is jammer, ik heb deze dingen er gloednieuw opgelegd in de overtuiging dat sport toer voldeed. Is wellicht ook zo met nieuwe sport toers, maar ik heb me dus een beetje verkeken op de capaciteit van deze oudere sport toers. Ga denk ik maar eens kijken naar een setje S22's oid.
Mss dan ff een nuancering:Je kunt zelfs als gripverlies (dus, te weinig grip) hebben als je een hellingshoek van 20 graden maakt en je niet eens in de buurt van je schaamrand rijdt.
Dat heeft niks te maken met de stelling 'als je je schaamrand eraf rijdt, rijdt je automatisch op de grens van je grip'
Onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen? Zonder bochten ABS ga je op je plaat als je dat doet....Klopt, en evenzo kun je onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen. Maar of je op de grens van de maximale grip rijdt hangt van heel veel meer dingen af dan uitsluitend hellingshoek.
Nee,Mss dan ff een nuancering:
als je op je schaamranden rijdt heb je niet meer de luxe om de bochtenstraal te verkleinen want verder inleunen verkleint het contactoppervlak van de band en vermindert de grip. Daarmee verklein je dus het aantal opties dat je hebt om te dealen met onverwachte dingen die je op straat tegen kunt komen...
Tja, dat hangt van je snelheid af, en van de onverwachte dingen, en je capaciteit om daarop te reageren en tenslotte kun je altijd je eigen gewicht naar binnen brengen en de motor rechter op zetten. Of je dat snel genoeg kunt is afhankelijk van ervaring, want het zal op instinct moeten gebeuren. Dat kun je wel trainen trouwens, bij voorkeur op een circuit.Mss dan ff een nuancering:
als je op je schaamranden rijdt heb je niet meer de luxe om de bochtenstraal te verkleinen want verder inleunen verkleint het contactoppervlak van de band en vermindert de grip. Daarmee verklein je dus het aantal opties dat je hebt om te dealen met onverwachte dingen die je op straat tegen kunt komen...
Niet als je weet wat je doet. En als je niet weet wat je doet kun je overigens ook met bochten-abs in de problemen komen.Onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen? Zonder bochten ABS ga je op je plaat als je dat doet....
Je hebt gelijk. Bedankt..Nee,
De kans dat je op je bek gaat als je over de rand van je band rijdt, neemt toe, maar is niet gegarandeerd.
That's it.
edit: dik gemaakt:
Je zegt het zelf goed daar! Toch trek je daarna ineens weer de conclusie dat minder grip gelijk staat aan vallen/te weinig grip.
Ik denk dat het gevaarlijk is om te beweren dat je onder volle hellingshoek nog steeds vol in de remmen (voorrem ook neem ik aan) kunt. Dat kun je namelijk niet zonder op je plaat te gaan. Ook als je weet wat je doet...Niet als je weet wat je doet.
Dat zijn 2 verschillende zaken. Kun je natuurkundig aantonen met vectoren etc...Mijn stelling is dat als je op de rand van je band rijdt je automatisch ook op de grens van je grip rijdt.