Gevoel van een wegglijdend voorwiel

120/70 17 en 170/60 17. Zeker die achterband is net jammer, 180 heb je veel meer keus. Hele VFR forum raad wel unaniem aan om de 170 achterband te pakken omdat het veel beter stuurt.
 
Je doet me denken aan iemand die naast me stond op de parkeerplaats van Assen. Hij had nooit eerder circuit gereden. Op de openbare weg steppen aan de grond, na 4 bochten lag hij in de grindbak.

Wil ik niks vervelends mee zeggen, maar...

Ik vermoed dat je erg dapper rijdt en dat je teveel vroeg van de band op dat moment.
Wees zuinig op jezelf man. Mocht je nog niet op het circuit zijn geweest: doen, onder begeleiding. Leuk en leerzaam!
 
Nu zeg je op de grens van de grip maar daarnet ging het over op de rand van de band rijden.
Daar zit dus een (groot) verschil tussen.
Aan 40 km/u kan je ervoor zorgen dat je op de rand van je band rijdt.
De kans dat je voorband grip verliest bij gas dicht is klein.
Als je aan 200 km/u op de rand van je band rijdt en staan er volledig andere krachten op.
Als je dan je gas dichtdraait kan het zijn dat je grip verliest. Waarschijnlijk bij je achterwiel zelfs.
Snap je het punt nu?
Ik snap wat je bedoelt. Bij 40 kmu zijn de krachten bij gaswisseling kleiner. Maar als je op de rand van je band rijdt zul je ook bij 40 kmu en bij plots gas dichtdraaien je voorwiel verliezen. Die kans is niet klein maar 100%.
En als je mij niet gelooft, draai dan gerust eens bij 40kmu op de rand van je band je gas dicht. Dan mag je ons komen vertellen wat er daarna gebeurde.

Lees DIT ook maar eens...
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt. Bij 40 kmu zijn de krachten bij gaswisseling kleiner. Maar als je op de rand van je band rijdt zul je ook bij 40 kmu en bij plots gas dichtdraaien je voorwiel verliezen. Die kans is niet klein maar 100%.
En als je mij niet gelooft, draai dan gerust eens bij 40kmu op de rand van je band je gas dicht. Dan mag je ons komen vertellen wat er daarna gebeurde.
Gas dicht betekend afremmen, afremmen op de motor gebeurt bij het achterwiel lijkt me. Dat voorwiel rolt vrolijk voor je uit. Je kunt ook kneedowns doen met het gas dicht.
Leg is uit hoe het mis zou gaan?
 
Gas dicht betekend afremmen, afremmen op de motor gebeurt bij het achterwiel lijkt me. Dat voorwiel rolt vrolijk voor je uit. Je kunt ook kneedowns doen met het gas dicht.
Leg is uit hoe het mis zou gaan?
Als je rijdt en je slaat je gas dicht, dan komt er kracht op je polsen nietwaar? Door dat afremmen van de motorfiets zal, door het effect van de massa traagheid, een deel van het gewicht naar voren bewegen. Dat gewicht komt op de voorband die daardoor meer grip nodig heeft om die krachten te verwerken. Als je op de rand van je band rijdt is die extra grip er niet. Dus zal het voorwiel overbelast worden, onder je motor uit glijden en je eindigt op de weg met een lowside.

Gas dicht in een bocht mag je NOOIT doen als je aan de grens van je grip zit. En omdat je een paniekreactie op straat niet altijd kunt voorkomen is het dus een groot risico om op straat op de grens van je grip te rijden. Daarmee ben ik terug bij mijn beginpunt: schaamranden van je banden rijden = grens van de grip = dom op straat...
 
Als je rijdt en je slaat je gas dicht, dan komt er kracht op je polsen nietwaar? Door dat afremmen van de motorfiets zal, door het effect van de massa traagheid, een deel van het gewicht naar voren bewegen. Dat gewicht komt op de voorband die daardoor meer grip nodig heeft om die krachten te verwerken. Als je op de rand van je band rijdt is die extra grip er niet. Dus zal het voorwiel overbelast worden, onder je motor uit glijden en je eindigt op de weg met een lowside.

Gas dicht in een bocht mag je NOOIT doen als je aan de grens van je grip zit. En omdat je een paniekreactie op straat niet altijd kunt voorkomen is het dus een groot risico om op straat op de grens van je grip te rijden. Daarmee ben ik terug bij mijn beginpunt: schaamranden van je banden rijden = grens van de grip = dom op straat...

Nee dat klopt dus niet.
Je stelt min of meer dat als je de band volledig rond rijdt, je automatisch op je gripgrens rijdt. Is niet zo.
Je rijdt op een bepaalde breedte van je band, door vervorming. Heb ooit eens gelezen dat je op een strook van ongeveer 6 centimeter breed rijdt op je achterwiel. Voorband weet ik zo niet. Sowieso minder, maar niet slechts 1 centimeter ofzo.

Wannneer je net aan je schaamrand wegrijdt, voor of achter, heb je dus nog marge om het spoor waarop je rijdt smaller te maken en wellicht alsnog voldoende grip te hebben voor je actie. Dat betekent natuurlijk wel minder grip, maar niet per se te weinig grip. Misschien is de helft van het normale contactvlak voor RR vliet wel voldoende om geen gripverlies te hebben bij zijn actie.
 
Staat deze zomer gepland, eerst een dag met 2theexperience en later nog een dag met racecracks. Als dat bevalt ga ik daarmee verder.

Dan zou ik sowieso sportbanden omleggen.

Als ik jou zo inschat is de kans groot dat jij sport-tourbanden oververhit aanzienlijk. Sportbanden kunnen net ff wat langer op hun flikker krijgen voordat ze gaan smeren.
 
Dat is jammer, ik heb deze dingen er gloednieuw opgelegd in de overtuiging dat sport toer voldeed. Is wellicht ook zo met nieuwe sport toers, maar ik heb me dus een beetje verkeken op de capaciteit van deze oudere sport toers. Ga denk ik maar eens kijken naar een setje S22's oid.
 
Ik snap wat je bedoelt. Bij 40 kmu zijn de krachten bij gaswisseling kleiner. Maar als je op de rand van je band rijdt zul je ook bij 40 kmu en bij plots gas dichtdraaien je voorwiel verliezen. Die kans is niet klein maar 100%.
En als je mij niet gelooft, draai dan gerust eens bij 40kmu op de rand van je band je gas dicht. Dan mag je ons komen vertellen wat er daarna gebeurde.

Lees DIT ook maar eens...
Dat klopt gewoon niet.
Dat heb ik al gedaan, zelfs nog met de rem erbij nemen om extra af te remmen.
Je link heeft het niet over op straat rijden maar circuit...
 
Dat klopt gewoon niet.
Dat heb ik al gedaan, zelfs nog met de rem erbij nemen om extra af te remmen.
Je link heeft het niet over op straat rijden maar circuit...
Mijn link verklaart wat er gebeurt als je op de grens van de grip rijdt en je draait het gas dicht. Je crasht!

Mijn stelling is dat als je op de rand van je band rijdt je automatisch ook op de grens van je grip rijdt. Verder de bocht insturen zal automatisch leiden tot minder contactoppervlak en dus minder grip.

Nu ik er over nadenk zou het idd best kunnen dat de grens van de grip ook afhankelijk is van de snelheid. De middelpunt vliedende kracht is kleiner bij 40 kmu dan bij 200 kmu. Dat komt dan weer overeens met kirill’s ervaring.

Weer wat geleerd vandaag😁. Bedankt👌🏻👍.
 
Mijn link verklaart wat er gebeurt als je op de grens van de grip rijdt en je draait het gas dicht. Je crasht!

Mijn stelling is dat als je op de rand van je band rijdt je automatisch ook op de grens van je grip rijdt. Verder de bocht insturen zal automatisch leiden tot minder contactoppervlak en dus minder grip.

Nu ik er over nadenk zou het idd best kunnen dat de grens van de grip ook afhankelijk is van de snelheid. De middelpunt vliedende kracht is kleiner bij 40 kmu dan bij 200 kmu. Dat komt dan weer overeens met kirill’s ervaring.

Weer wat geleerd vandaag😁. Bedankt👌🏻👍.

Minder grip is niet hetzelfde als te weinig grip!
Daar ga je steeds de fout in.
 
Gas dicht betekend afremmen, afremmen op de motor gebeurt bij het achterwiel lijkt me. Dat voorwiel rolt vrolijk voor je uit. Je kunt ook kneedowns doen met het gas dicht.
Leg is uit hoe het mis zou gaan?
Aslastverdeling, die dynamisch is. Dat is wat @Speedy-Gonzalez ongeveer beschrijft, en hij heeft een beetje gelijk. Maar @Kawa_Fan heeft imho meer gelijk :+ want meer druk geeft tot een zeker punt juist meer grip, maar zodra de combinatie belasting-hellingshoek-bochtstraal de grip van combinatie band en ondergrond overschrijdt, dan heb je een probleem, evenzo wanneer je de belasting sneller opvoert dan de band kan vervormen (b.v. bij koude niet ondenkbaar).
Het opzoeken van de maximale hellingshoek is op zichzelf niet zo‘n probleem, maar op de openbare weg ontneem je je zelf wel een boel marge om te kunnen dealen met dingen die je niet incalculeerde, maar die je juist op de openbare weg wel kunt verwachten. Bij veel - wss de meeste - ongevallen met motorrijders is grip of snelheid vaak niet eens het probleem, maar wel de paniekreactie: verstijven en focus op het gevaar, of juist over-reageren, beide voortkomend uit onvoorbereid rijden (roekeloos en/of onervaren, dat is heel persoonlijk).
 
Je kunt zelfs als gripverlies (dus, te weinig grip) hebben als je een hellingshoek van 20 graden maakt en je niet eens in de buurt van je schaamrand rijdt.
Dat heeft niks te maken met de stelling 'als je je schaamrand eraf rijdt, rijdt je automatisch op de grens van je grip'
 
Je kunt zelfs als gripverlies (dus, te weinig grip) hebben als je een hellingshoek van 20 graden maakt en je niet eens in de buurt van je schaamrand rijdt.
Dat heeft niks te maken met de stelling 'als je je schaamrand eraf rijdt, rijdt je automatisch op de grens van je grip'
Klopt, en evenzo kun je onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen. Maar of je op de grens van de maximale grip rijdt hangt van heel veel meer dingen af dan uitsluitend hellingshoek.
 
Dat is jammer, ik heb deze dingen er gloednieuw opgelegd in de overtuiging dat sport toer voldeed. Is wellicht ook zo met nieuwe sport toers, maar ik heb me dus een beetje verkeken op de capaciteit van deze oudere sport toers. Ga denk ik maar eens kijken naar een setje S22's oid.

Voor 95% van de gevallen voldoen jouw banden ook voor op straat, zoals je zelf hebt ervaren (het ging tot nu toe 1x mis toch?)
Voor mensen die van de vrouw een circuitdagje cadeau krijgen en op het circuit in de traagste groep lekker willen rijden, voldoen deze banden ook.

Sport-tour banden kan je behoorlijk sportief mee rijden op de openbare weg.
Jij laat merken dat je bewust de grens aan het opzoeken bent, of gaat doen. Je bent een ander soort rijder.

Vergeet niet dat 'de snelle jongens', waar je nu misschien onbewust naar kijkt slechts 1% van de motorrijders vertegenwoordigen he.
 
Je kunt zelfs als gripverlies (dus, te weinig grip) hebben als je een hellingshoek van 20 graden maakt en je niet eens in de buurt van je schaamrand rijdt.
Dat heeft niks te maken met de stelling 'als je je schaamrand eraf rijdt, rijdt je automatisch op de grens van je grip'
Mss dan ff een nuancering:
als je op je schaamranden rijdt heb je niet meer de luxe om de bochtenstraal te verkleinen want verder inleunen verkleint het contactoppervlak van de band en vermindert de grip. Daarmee verklein je dus het aantal opties dat je hebt om te dealen met onverwachte dingen die je op straat tegen kunt komen...
 
Klopt, en evenzo kun je onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen. Maar of je op de grens van de maximale grip rijdt hangt van heel veel meer dingen af dan uitsluitend hellingshoek.
Onder maximale hellingshoek volle bak in de remmen? Zonder bochten ABS ga je op je plaat als je dat doet....
 
Mss dan ff een nuancering:
als je op je schaamranden rijdt heb je niet meer de luxe om de bochtenstraal te verkleinen want verder inleunen verkleint het contactoppervlak van de band en vermindert de grip. Daarmee verklein je dus het aantal opties dat je hebt om te dealen met onverwachte dingen die je op straat tegen kunt komen...
Nee,

De kans dat je op je bek gaat als je over de rand van je band rijdt, neemt toe, maar is niet gegarandeerd.
That's it.

edit: dik gemaakt:
Je zegt het zelf goed daar! Toch trek je daarna ineens weer de conclusie dat minder grip gelijk staat aan vallen/te weinig grip.
 
Mss dan ff een nuancering:
als je op je schaamranden rijdt heb je niet meer de luxe om de bochtenstraal te verkleinen want verder inleunen verkleint het contactoppervlak van de band en vermindert de grip. Daarmee verklein je dus het aantal opties dat je hebt om te dealen met onverwachte dingen die je op straat tegen kunt komen...
Tja, dat hangt van je snelheid af, en van de onverwachte dingen, en je capaciteit om daarop te reageren :+ en tenslotte kun je altijd je eigen gewicht naar binnen brengen en de motor rechter op zetten. Of je dat snel genoeg kunt is afhankelijk van ervaring, want het zal op instinct moeten gebeuren. Dat kun je wel trainen trouwens, bij voorkeur op een circuit.
 
Nee,

De kans dat je op je bek gaat als je over de rand van je band rijdt, neemt toe, maar is niet gegarandeerd.
That's it.

edit: dik gemaakt:
Je zegt het zelf goed daar! Toch trek je daarna ineens weer de conclusie dat minder grip gelijk staat aan vallen/te weinig grip.
Je hebt gelijk😁. Bedankt👌🏻👍..
 
Mijn stelling is dat als je op de rand van je band rijdt je automatisch ook op de grens van je grip rijdt.
Dat zijn 2 verschillende zaken. Kun je natuurkundig aantonen met vectoren etc...
Simpel gezegd: Je kan met constante snelheid op de rand van de band rijden (rotonde). Dan belast je je band nauwelijks. Onder mindere hellingshoeken maar vol accelererend belast je meer. Dat valt ook te zien op het circuit. Het meeste rubber en rullen tref je aan na de Apex en niet midden in de bocht waar je de grootste hellingshoek hebt.

Je kan je eigen stelling zelf ontkrachten met een praktijktestje.... ook nog leuk om te doen.
Zoek een klaverblad op en ga een aantal rondjes "je best doen". De strepen van je voorgaande rondje zie je op de punten waar je uit accelereert en niet op de plekken waar je jouw maximale hellingshoek rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan