Gezocht: motormonteur die het leuk vindt mij uit te leggen hoe een grote motorbeurt moet

15 aug 2008
174
1
Wie wil mij helpen in regio Utrecht.

Nog een keer geplaatst omdat de vorige post zwartwerken in de hand hielp. Nu op basis van het doorgeven van kennis.
 
Gewoon zelf aan de slag gaan als je tenminste de ruimte er voor heb,ik heb mijn hele leven nog geen boutje aan laten draaien bij een motorzaak,
en als ik het kan kan iedereen het:Y;)
 
Gewoon zelf aan de slag gaan als je tenminste de ruimte er voor heb,ik heb mijn hele leven nog geen boutje aan laten draaien bij een motorzaak,
en als ik het kan kan iedereen het:Y;)

Dat denk jij, omdat jij het kunt.

Sommige mensen kunnen echt helemaal niets.
Alleen de boel vernaggelen. Je hebt wel een positieve kijk op de maatschappij.
 
Laatst bewerkt:
Er is met internet een hoop te vinden, zin en onzin, diverse methodes, ervaringen, meningen en aannames.

Het is als leek extreem moeilijk om hier in te filteren.

Het gevoel voor sleutelen (vooral het gevoel van hoe vast aandraaien) is een kwestie van doen. Technisch inzicht en het vanaf tekening kunnen zien hoe iets werkt is ook erg handig, bestudeer dus vooral je werkplaatshandboek.

Een beurt bij een garage is meestal bougies, luchtfilter, olie en oliefilter. Hier zou je mee kunnen beginnen. Dan ga je een keer de koelvloeistof en remvloeistof vervangen ofzo. Zijn van die klusjes die vaak te laat gebeuren en zijn zonder slopen goedkoop te doen.

Wat zeker in het begin onmisbaar is zijn momentsleutels en fatsoenlijk gereedschap. Als je het leuk vind en vaker gaat doen, koop dan een leuk en compleet setje.

Zelf heb ik ooit eens LUX gereedschap setjes gekocht, 100 euro per setje, 1/2, 3/8 en 1/4 en daar doe ik z.g.a. alles mee. Specifiek gereedschap ga je vanzelf kopen wanneer nodig.

Het begon bij mij met mijn Alfa Romeo, dan moet je namelijk wel sleutelen. Veel met succes, soms met leergeld en reparaties. Goed inlezen voor je met een klus begint, veel vragen stellen en dan gewoon doen.
Een auto vind ik zelf makkelijker om mee te beginnen. Ja je komt er lastiger bij maar onderdelen zijn vele malen goedkoper en tweedehands vaak beter te verkrijgen dan voor de motorfiets.

Ik ben geen specialist of zelfs monteur, kom net om de hoek kijken en stel hier (en op het Alfa forum) regelmatig vragen. Het is voor mij hobby en het moet leuk blijven. Inmiddels doe ik wel al zo'n 9 jaar bijna alles aan mijn eigen auto en motor.

Elke keer leg ik de lat iets hoger en probeer ik mijzelf nieuwe dingen aan te leren.

Moet ergens ook nog automotive schoolboeken hebben. Bij interesse kan ik ze delen.
 
Laatst bewerkt:
Wie wil mij helpen in regio Utrecht.

Nog een keer geplaatst omdat de vorige post zwartwerken in de hand hielp. Nu op basis van het doorgeven van kennis.

Ik denk niet dat er iemand is die een hele grote beurt voor je gaat uitleggen en uitvoeren, voor niks. Afhankelijk van het soort motor is een grote beurt echt veel werk, en je bent niet bijzonder gul met je informatie, zowel over de motorfiets als over je eigen kennis en kunnen mbt sleutelwerk.
 
Dat denk jij, omdat jij het kunt.

Sommige mensen kunnen echt helemaal niets.
Alleen de boel vernaggelen. Je hebt wel een positieve kijk op de maatschappij.
Iedereen moet dingen leren voordat je wat kan,dus met een beetje gezond verstand kom je een heel eind,
dat er onderweg naar meesterschap wat sneuvelt kan gebeuren,ik sloopte ook het nodige in het begin en had geen
internet ,maar uiteindelijk komt het goed.Je leert het pas echt door het te doen en te leren van mensen met meer technische kennis.
 
Zorgen dat je bij alles kan komen wat los moet of gecontroleerd bij een grote beurt. Wat er allemaal los gesleuteld en verwijderd moet worden hangt van het type motorfiets af.
Dan bestaat een grote beurt afhankelijk van het voorgaande onderhoud en de kilometerstand uit het controleren/stellen van de inlaat en uitlaat kleppen, vervangen van olie en oliefilter, vervangen van luchtfilter, controleren/vervangen/op niveau brengen van koelvloeistof, controleren/vervangen van de remvloeistof, controleren/stellen en/of vervangen van de kettingset indien aanwezig of cardanolie controleren/vervangen, controleren en/of reviseren van het remsysteem op goede werking, controleren diktes remblokken voor en achter, verlichting en toeter controleren op goede werking, alle draai/scharnierpunten smeren, banden controleren op profieldiepte en op spanning zetten/controleren.
Stellen en op goede werking controleren van de koppeling
Synchroniseren van carbs/gasklephuizen.
Proefrit waarbij gecontroleerd wordt of de motorfiets wel zo rijdt en schakelt/stuurt/remt zoals het hoort
Dat is het zo ongeveer.
Wie vult dit aan?

Genoeg uitgelegd? :P
 
Laatst bewerkt:
Ik word al allergisch van "grote beurt" Dat is iets van vroeger op auto's. Kijk even in je instructie of onderhoudsboekje. Daar staat precies wat er per kilometerstand moet gebeuren.
De eerste vraag is dus dus, wat is de huidige kilometerstand. De tweede is wat er de laatste keer gedaan is.
 
Zoals gezegd gewoon een werkplaats handboek scoren en beginnen, zeker als je er geen geld aan wil uitgeven.
Ik heb nooit enige les / workshop sleutelen gehad maar ben 14 jaar geleden begonnen met kijken of ik zelf m'n remmen kon vervangen obv een handboek uit de bibliotheek (YouTube was nog niet echt een ding). Inmiddels heb ik een volledig ingerichte garage waar ik (hobbymatig) alles van remmen vervangen tot volledige motorrevisies en motorswaps doe (auto's). En sinds een jaar leer ik mezelf aan hoe ik motoronderhoud moet doen.
Ja je sloopt af en toe wat aan zowel je project als jezelf maar dan weet je de volgende keer hoe het niet moet en doe je voorzichtiger. Klein beginnen en steeds grotere projecten aanpakken.
YouTube/google is your friend en maak overal foto's van hoe het zat voor je begon zodat je het weer goed terug zet.
En als je echt ergens specifiek niet uit komt is hier altijd wel iemand die je in de juiste richting stuurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan