Gezocht : specialist voor blok revisie Triumpf 955i b.j '98

Waaijer

Die hard MF'er
Donateur
8 feb 2007
594
31
Zoeterwoude
Zoals de titel verteld zoek ik een goede technisch specialist die mijn losse blok kan doen.
Hij verbruikt olie op 1 cilinder, olie schraapveer set vernieuwen en misschien gelijk drijfstang lagers.
Geen motor zaak, want dat geld is niet beschikbaar.

Groet,
Marcel
 

Bijlagen

  • IMG_20201107_175619641.jpg
    IMG_20201107_175619641.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20201107_175637123.jpg
    IMG_20201107_175637123.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 28
Een goede technische specialist moet minder kosten dan een motorzaak? 🤨
Motorzaak is geënt op verkoop & onderhoud nieuw en gebruikt. Een motorrevisiebedrijf is zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd op revisie. Deze laatste heeft equipment en specialisme welke dus hun afschrijving budgetteren op het renoveren van. Hoe dichter bij de bron des te meer partijen je uitsluit welke marge moeten hebben. Idealiter zou ik naar een dergelijk revisiebedrijf gaan met goede resources qua onderdelenvoorziening, te denken aan seals/pakkingen, lagers en zuiger(s)sets. Bij ons in de buurt had je: Stolk- revisie, bleiswijk. Deze kocht via een importeur de spareparts, verkreeg data wat betreft overmaten en toleranties om vervolgens het blok te machineren naar de specificaties. Persoonlijk goede ervaringen ermee opgedaan, maar als ik kijk naar soms verkeerde bezuinigingen van de ‘ kapitein - eigenaar’ zuigerrevisie met honen, geen geld meer voor klep- en geleiders, of in dit geval: 1 zuiger ipv 3, heb ik zoiets: 2e hands blok een optie ?
 
Motorzaak is geënt op verkoop & onderhoud nieuw en gebruikt. Een motorrevisiebedrijf is zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd op revisie. Deze laatste heeft equipment en specialisme welke dus hun afschrijving budgetteren op het renoveren van. Hoe dichter bij de bron des te meer partijen je uitsluit welke marge moeten hebben. Idealiter zou ik naar een dergelijk revisiebedrijf gaan met goede resources qua onderdelenvoorziening, te denken aan seals/pakkingen, lagers en zuiger(s)sets. Bij ons in de buurt had je: Stolk- revisie, bleiswijk. Deze kocht via een importeur de spareparts, verkreeg data wat betreft overmaten en toleranties om vervolgens het blok te machineren naar de specificaties. Persoonlijk goede ervaringen ermee opgedaan, maar als ik kijk naar soms verkeerde bezuinigingen van de ‘ kapitein - eigenaar’ zuigerrevisie met honen, geen geld meer voor klep- en geleiders, of in dit geval: 1 zuiger ipv 3, heb ik zoiets: 2e hands blok een optie ?
Nee, dat snap ik. Komt alleen zo over als "het mag niks kosten".
 
Je komt er niet onderuit om alle zuigerveren te doen, alle kleppen opnieuw in te slijpen, alle klepsteelrubbers te vervangen, de nokkenasketting te vervangen, de geleiders te vervangen enzovoorts.
Doe je dit allemaal niet dan vraag je om problemen, ik denk dat de de meeste specialisten niet eens zouden doen wat je voor ogen hebt, al helemaal niet onder garantie.

Er zijn hobbyisten die heel erg goed zijn met motorblokken, die het demonteren en monteren zelf doen, maar het honen, de kop vlakken en dergelijke uitbesteden.
Zo iemand zul je moeten vinden, maar goed, dat zijn dan ook maar hobbyisten, en die zul je wel moeten vertrouwen op hun woord dat ze goed werk leveren.
 
Motorzaak is geënt op verkoop & onderhoud nieuw en gebruikt. Een motorrevisiebedrijf is zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd op revisie. Deze laatste heeft equipment en specialisme welke dus hun afschrijving budgetteren op het renoveren van. Hoe dichter bij de bron des te meer partijen je uitsluit welke marge moeten hebben. Idealiter zou ik naar een dergelijk revisiebedrijf gaan met goede resources qua onderdelenvoorziening, te denken aan seals/pakkingen, lagers en zuiger(s)sets. Bij ons in de buurt had je: Stolk- revisie, bleiswijk. Deze kocht via een importeur de spareparts, verkreeg data wat betreft overmaten en toleranties om vervolgens het blok te machineren naar de specificaties. Persoonlijk goede ervaringen ermee opgedaan, maar als ik kijk naar soms verkeerde bezuinigingen van de ‘ kapitein - eigenaar’ zuigerrevisie met honen, geen geld meer voor klep- en geleiders, of in dit geval: 1 zuiger ipv 3, heb ik zoiets: 2e hands blok een optie ?
Nee .. ik zou dan natuurlijk gelijk 3 sets zuigerveren laten vervangen en gelijk de distributie ketting.
Er zitten losse cilinderbussen in .. volgens KATmotoren hoeft het blok niet gesplitst te worden alleen kop demontage dan kunnen de zuigerveren vervangen worden.
 
Motorzaak is geënt op verkoop & onderhoud nieuw en gebruikt. Een motorrevisiebedrijf is zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd op revisie. Deze laatste heeft equipment en specialisme welke dus hun afschrijving budgetteren op het renoveren van. Hoe dichter bij de bron des te meer partijen je uitsluit welke marge moeten hebben. Idealiter zou ik naar een dergelijk revisiebedrijf gaan met goede resources qua onderdelenvoorziening, te denken aan seals/pakkingen, lagers en zuiger(s)sets. Bij ons in de buurt had je: Stolk- revisie, bleiswijk. Deze kocht via een importeur de spareparts, verkreeg data wat betreft overmaten en toleranties om vervolgens het blok te machineren naar de specificaties. Persoonlijk goede ervaringen ermee opgedaan, maar als ik kijk naar soms verkeerde bezuinigingen van de ‘ kapitein - eigenaar’ zuigerrevisie met honen, geen geld meer voor klep- en geleiders, of in dit geval: 1 zuiger ipv 3, heb ik zoiets: 2e hands blok een optie ?
Met een gebruikt blok moet je het afwachten of het goed is .. een beetje een gok.
 
Je komt er niet onderuit om alle zuigerveren te doen, alle kleppen opnieuw in te slijpen, alle klepsteelrubbers te vervangen, de nokkenasketting te vervangen, de geleiders te vervangen enzovoorts.
Doe je dit allemaal niet dan vraag je om problemen, ik denk dat de de meeste specialisten niet eens zouden doen wat je voor ogen hebt, al helemaal niet onder garantie.

Er zijn hobbyisten die heel erg goed zijn met motorblokken, die het demonteren en monteren zelf doen, maar het honen, de kop vlakken en dergelijke uitbesteden.
Zo iemand zul je moeten vinden, maar goed, dat zijn dan ook maar hobbyisten, en die zul je wel moeten vertrouwen op hun woord dat ze goed werk leveren.
Ja .. inderdaad!
Die persoon zoek ik .. en dat is waarom ik dit heb geplaatst.
Dus ..
 
Nee .. ik zou dan natuurlijk gelijk 3 sets zuigerveren laten vervangen en gelijk de distributie ketting.
Er zitten losse cilinderbussen in .. volgens KATmotoren hoeft het blok niet gesplitst te worden alleen kop demontage dan kunnen de zuigerveren vervangen worden.
Ahum..bovenstaand vind ik twijfelachtig. Bij vervangen zuigerveren, moeten ( lees moet!) je drijfstanglagerkappen ook gedemonteerd worden. In dat geval vervang je ook drijfstanglagers. Je vervangt geen set zuigerveren voor 1 cylinder maar allemaal. Daar komt nog een bewerking bij: honen en anders: vlag op een str..tschip, paar duizend km: weer gezeik. Als spul open is, lijkt mij dat je de drijfstangen alleen los krijgt door het carter te splitsen, vervang je gelijk alle keerringen. Lagerschalen vervangen is : eerst meten, toleranties bepalen met meetlint, hoe is je nokkenasketting, geleiders? Dit verhaal kost mij 10min, maar schat in 10 uur werk, minimaal!!! Doe verstandig: spaar even door, Triumph he? Het is de investering waard!
 
Ahum..bovenstaand vind ik twijfelachtig. Bij vervangen zuigerveren, moeten ( lees moet!) je drijfstanglagerkappen ook gedemonteerd worden. In dat geval vervang je ook drijfstanglagers. Je vervangt geen set zuigerveren voor 1 cylinder maar allemaal. Daar komt nog een bewerking bij: honen en anders: vlag op een str..tschip, paar duizend km: weer gezeik. Als spul open is, lijkt mij dat je de drijfstangen alleen los krijgt door het carter te splitsen, vervang je gelijk alle keerringen. Lagerschalen vervangen is : eerst meten, toleranties bepalen met meetlint, hoe is je nokkenasketting, geleiders? Dit verhaal kost mij 10min, maar schat in 10 uur werk, minimaal!!! Doe verstandig: spaar even door, Triumph he? Het is de investering waard!
Als Kat, de Triumph boer zegt dat het van bovenaf kan, waarom moet volgens jou het blok gesplitst? Als je de natte bussen er zo uit kan trekken heb je alleen nog een tooltje nodig om de zuigerveren bij elkaar te drukken om ze er weer overheen te schuiven. Ik denk niet dat je met je hand er onder kan komen dus dat is vast een speciaal truukje.
Ik zou het zelf uitzoeken en doen, of doorsparen. Triumph is toch niet de gemiddelde Japanner.
 
Als Kat, de Triumph boer zegt dat het van bovenaf kan, waarom moet volgens jou het blok gesplitst? Als je de natte bussen er zo uit kan trekken heb je alleen nog een tooltje nodig om de zuigerveren bij elkaar te drukken om ze er weer overheen te schuiven. Ik denk niet dat je met je hand er onder kan komen dus dat is vast een speciaal truukje.
Ik zou het zelf uitzoeken en doen, of doorsparen. Triumph is toch niet de gemiddelde Japanner.
We verschillen deels van mening, denk ik. Er is op basis van een indicatie-> foto uitlaatpoort geconstateerd dat er overmatig verbrand olie zit? Compressie meting, ovalteiten, olie-glazuring of slotspeling? Nog niets over gehoord Punt: wat zegt dit? Weinig. Blok moet open en kijken/meten. Wel dat er iets niet goed zit: feit en nu komende de aanames: olieschraapveer, cilinder-liner (bus). Dit kun je van bovenaf vervangen is gesteld: zal ervaring zijn. Dus: zuigerveer en zuigerbus vervangen en klaar. Vind ik Twijfelachtige: waarom niet de zuiger, waarom niet zuiger/bus 1 &2 ook? En dat allemaal van bovenaf? En wat met de troep die naar beneden flikkert? Notabene een weetje: Triumph-Hinkley(GB), -India en -China is meer verweven met 🇯🇵 dan je denkt .
 
Ahum..bovenstaand vind ik twijfelachtig. Bij vervangen zuigerveren, moeten ( lees moet!) je drijfstanglagerkappen ook gedemonteerd worden. In dat geval vervang je ook drijfstanglagers. Je vervangt geen set zuigerveren voor 1 cylinder maar allemaal. Daar komt nog een bewerking bij: honen en anders: vlag op een str..tschip, paar duizend km: weer gezeik. Als spul open is, lijkt mij dat je de drijfstangen alleen los krijgt door het carter te splitsen, vervang je gelijk alle keerringen. Lagerschalen vervangen is : eerst meten, toleranties bepalen met meetlint, hoe is je nokkenasketting, geleiders? Dit verhaal kost mij 10min, maar schat in 10 uur werk, minimaal!!! Doe verstandig: spaar even door, Triumph he? Het is de investering waard!
Hey Maarten, dank voor je visie.
Ik ben met je eens dat de gedachte is dat je het blok moet splitsen voor vervanging van de zuigerveren.
En tuurlijk! ..als dat zo is pak je gelijk de lagering van de drijfstang lagering en krukas mee ..
Maar ik denk dat een Triumpf specialist als KATMotoren nog beter weet hoe het zit als wij.

Het is een Engels geinporteerde motor met 38.000 km (24.000 miles), gekocht bij Jager motoren.
Gezien de kilometers denk ik dat de lagering zeker nog oke moet zijn ..
Maar het feit dat hij olie verbruikt .. en duidelijk op een cilinder, brengt mij aan het twijfelen of de miles stand wel klopt.
Dus ik twijfel hoe nu te handelen.

Ik ben gek op de fiets en wil hem goed hebben maar ook geen werk verrichten en kosten, wat misschien niet nodig is.
Dus zit erg in dubio hoe nu te handelen ..
Als je iemand treft die het op de juiste manier niet voor de hooft prijs kan doen laat je het complete blok doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan