Gilera Motoleggera 125/150/175?? "Sport"

Kijk 'm shinen!!!

20210428_155256.jpg


Ik ben (ook) rijk met een vrouw die mijn hobby "snapte" toen wij 22 jaar geleden getrouwd zijn...


Enne, Gilera 150's kosten geen godsvermogen, alleen wat meer aandacht dan een jongere Jap.... O-)
 
Knap hoor op dat toch oude spul zo,n afstand rijden,durf ik nog niet eens op mijn 31 jaar
oude motor die als zeer betrouwbaar te boek staat,ik zie me zelf al ergens gestrand op een berg staan 😬 ;)
 
Knap hoor op dat toch oude spul zo,n afstand rijden,durf ik nog niet eens op mijn 31 jaar
oude motor die als zeer betrouwbaar te boek staat,ik zie me zelf al ergens gestrand op een berg staan 😬 ;)
Mijn Gilera is uit 1954.
Maar er reden nog veeeeeeel oudere motoren rond...

Sjaak bijvoorbeeld

DSC_4471_copy_2227x1485.jpg


Met de total-loss smering van zijn Norton was zijn spoor in de regen "goed te volgen".... 8-)
 
De klepveren klepgeleiders krijgen olie gedruppeld van boven. En die vliegt er weer vanaf/besmeurt rustig verder naar beneden.

Zie hier een close up
klep.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is meer voor de klepgeleiders bedoelt die olie. De oliepomp van die Norton staat trouwens veels te rijk afgesteld.
 
Zeker, maar meer motoren hadden in die tijd haarspeld klepveren. Er zitten er 2 per klep, 1 aan de linkerkant en 1 rechts. Het is trouwens als ik het goed zie een Norton International 350, de voorloper van de Manx.

Ik was nog vloeibaar in de tijd dat die motoren rondreden.
Maar ik vind het altijd prachtig om te zien, wat er allemaal aan technische constructies bedacht is, door de jaren heen.
 
hey , ik had ff een vraag , ik ben voor een buurman een gilera 124 giubileo een kabelboom aan het maken ,
ik heb de claxon / verlichting / remlicht etc allemaal voor elkaar, maar nu het laatste , het opladen .
volgens mij gaan er 2 draden naar de onsteking/dynamo , en deze komen op de spannings regelaar (6V)
Heb jij hier ook een schema van ?
of een simpele paint tekening .
gaat om dit type :
IMG20230508203600.jpg

IMG20230508203616.jpg


Alvast bedankt ,
 
Terug
Bovenaan Onderaan