Restauratie Ducati 750 Sport 1973

Weersverwachting ziet er nog steeds goed uit voor morgen. Ga je ’s morgens of ‘s middags of de hele dag ? Qua temperatuur zit ik aan de middag te denken.
Ik denk dat ik ergens tussen 11:00 en 12:00 daar ben, zin in!
Gisteren tussen het klussen aan de brommer door nog even gekeken of die het nog deed en ze startte met één welgemikte trap. :t
 
Dan zorg ik dat ik ook rond die tijd daar ben, vind het wel leuk om je even te spreken en de Duc te zien.
 
Er zijn weer wat dingen van het to-do lijstje afgestreept :)
De kurken waren al wel uit de achterbrug verwijderd maar de doppen waren nog niet gemonteerd, ziet er toch wat afgewerkter uit. :P

IMG_0329.jpeg


Achterlicht is niet het juiste type (uit notities eerste eigenaar, achterlicht vervangen door eentje met buislampen ivm vaak doorbranden)
Maar gewoon niet zo mooi als origineel, los van dat de lens met tape vast zit, de aarde lelijk gedaan was en de bedrading vol in beeld loopt. :/

IMG_0082.jpeg


Nieuw CEV achterlicht gekocht maar met niet helemaal correcte vorm van het glas, de originele zat nog bij de onderdelen en hij past perfect op het nieuwe lamphuis, maar eerst nog schoonmaken en polijsten.

IMG_0333.jpeg


IMG_0337.jpeg


Op internet gevonden dat er een doorvoergat voor de bedrading hoort te zitten op deze plek in het achterspatbord dus hier ook gedaan.
Bedrading verplaatst en vastgezet.

IMG_0336.jpeg

IMG_0366.jpeg


Gekeken welke functie de draden hebben, op lengte gemaakt en nieuwe stekkers er op.

04391D28-C531-4D9B-9030-EE22B0882E26.jpg


Uitgezocht wat voor lampje er in moest (BAY15D voor de geinteresseerden, ik had voor de prijs van het achterlicht het wel inclusief lampje verwacht maar goed...) en gemonteerd. Ook alvast twee LED-versies van deze lamp besteld mocht deze ook in dit decenium elke keer kapot gaan.

IMG_0362.jpeg


En dan ziet het er zo uit. :)

IMG_0368.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het voorspatbordverhaal...dit is wat er nu op zit, zeer stevig en functioneel, ook omdat het spatbord door alle eerdere reparaties ongeveer drie keer zo dik geworden is, maar toch wat minder fraai als af-fabriek.

IMG_0312.JPEG



IMG_0313.jpeg


Dit zijn de originele verchroomde beugels, ze zijn alleen wat smaller als de huidige voorvork, ik kan de busjes van de huidige beugel recyclen maar dan moeten er losse ringen tussen etc, sneller is voor mij in dit geval om nieuwe kortere maar dikkere spacers te draaien, als het bevalt en goed uitkomt kan ik daar nog een wat sierlijkere vorm aan geven :Y Een tweede voorspatbord in betere staat zit ook bij de reserve onderdelen. :)

IMG_0314.jpeg
IMG_0315.jpeg

IMG_0316.jpeg
IMG_0317.jpeg


Yes! Dit ziet er een stuk beter uit! *O*

IMG_0319.jpeg


IMG_0321.jpeg


Voorste boutgaten kwamen precies goed uit, de achterste heb ik nieuwe voor moeten boren, in het midden van het spatbord zit een extra set gaten, hoogstwaarschijnlijk zat daar een extra beugel, ik denk dat ik die ook ga maken en monteren zodat de boel niet kapot gaat. Ook moeten er mooie boutjes in komen ipv de standaard inbusjes die ik nu even heb gebruikt.
 
Ook aanwezig bij de reserve onderdelen, de kettingkast!
Ziet er op zich goed uit op de rij gaatjes na, het is me niet helemaal duidelijk wat hier het nut van geweest is, die gaan dan ook tzt weer dichtgemaakt worden maar nu nog even niet.

IMG_0371.jpeg


De kettingkast zit achteraan op dezelfde bout als de schokbreker, om daar bij te komen moet de rechter uitlaatdemper er even af, vreemd genoeg is de bout daarvan ongeveer de enige op de motor die niet Metrisch is, hoort zo want dat stond in het boek, maar toch grappig.
De stevige achteras-constructie die je ziet is Ducati gaan toepassen na een bezoekje aan de Seeley fabriek.
Ouderwetse ketting nog zonder 0-ringen en met een visje maar is in goede staat.

IMG_0373.jpeg


De spaken waarvan ik dacht dat iemand ze in het verleden zelf een keer zilver had gespoten nadat ze waren gaan roesten bleken na wat research uit de fabriek zo te zijn geleverd, met de opmerking er bij dat ze niet héél roestbestendig zijn. :') Met dat in gedachten valt de staat eigenlijk best wel mee, maar misschien dat er nog wel eens een RVS set in gaat met daar overheen een laagje zilververf maar niet verder vertellen hè?

IMG_0377.jpeg


:W
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer veilig terug van Loenen, km of 120 gereden, helemaal binnendoor. De 750 Sport heeft het echt prima gedaan! Is vaak bekeken en besproken daar en twee mensen wilde hem kopen 😁 Paar detailfoto's gemaakt van een fraaier exemplaar wat er ook was ter referentie. en tegen de eigenaar gezegd dat hij ook een beugeltje moet maken om de bedrading van het achterlicht van de achterband af te houden want de koperdraadjes zag je al zitten. 😅 Ik heb nu wel een lichtelijk zere kont, polsen, rug en nek, en een beetje een suis in mijn oren maar wat klinkt de 750 gruwelijk lekker zeg, dat dat ooit legaal geweest is.
 

Bijlagen

  • 990785DE-E7F8-46ED-AE82-0E3DD2B9A044.jpeg
    990785DE-E7F8-46ED-AE82-0E3DD2B9A044.jpeg
    616,7 KB · Weergaven: 83
  • C46B1343-9DDD-490C-B7C5-631B0A790B72.jpeg
    C46B1343-9DDD-490C-B7C5-631B0A790B72.jpeg
    568,4 KB · Weergaven: 84
  • 9E65B385-A7A1-407C-BD0D-A3349CAB1E4B.jpeg
    9E65B385-A7A1-407C-BD0D-A3349CAB1E4B.jpeg
    644,8 KB · Weergaven: 75
  • 7297C7A0-E95A-43C3-96B8-86668BD95666.jpeg
    7297C7A0-E95A-43C3-96B8-86668BD95666.jpeg
    492 KB · Weergaven: 74
  • A7A67AE7-869A-4954-A41F-37D429A816BA.jpeg
    A7A67AE7-869A-4954-A41F-37D429A816BA.jpeg
    620,7 KB · Weergaven: 73
  • 8CA2278E-0815-4AAE-99ED-056567238BE5.jpeg
    8CA2278E-0815-4AAE-99ED-056567238BE5.jpeg
    563,1 KB · Weergaven: 77
  • 7F2617E7-DAF8-4972-862C-66D3C23AEE78.jpeg
    7F2617E7-DAF8-4972-862C-66D3C23AEE78.jpeg
    738,7 KB · Weergaven: 80
Zo, weer veilig terug van Loenen, km of 120 gereden, helemaal binnendoor. De 750 Sport heeft het echt prima gedaan! Is vaak bekeken en besproken daar en twee mensen wilde hem kopen 😁 Paar detailfoto's gemaakt van een fraaier exemplaar wat er ook was ter referentie. en tegen de eigenaar gezegd dat hij ook een beugeltje moet maken om de bedrading van het achterlicht van de achterband af te houden want de koperdraadjes zag je al zitten. 😅 Ik heb nu wel een lichtelijk zere kont, polsen, rug en nek, en een beetje een suis in mijn oren maar wat klinkt de 750 gruwelijk lekker zeg, dat dat ooit legaal geweest is.
tja, dat ooit...was 4,5 miljoen piepeltjes minder hier in kleine kikkerlandje...:$
 
Laatst bewerkt:
De 750 Sport in zijn jongere jaren met Henk de tweede eigenaar. :)

Henk 1.jpg



Maar Robinjo hoe kom jij nou aan die foto? :?

Degene waar ik de motor van gekocht heb (laten we hem Mark noemen want zo heet hij) heeft de oude kentekenpapieren bewaard, hier stond de naam en het adres op van de tweede eigenaar, ondankt dat die van bouwjaar 1941 is heb ik pas de gok genomen om even langs te rijden, het is toch in de buurt. En de meneer bleek er nog te wonen en een goed geheugen te hebben. :) En kwam met wat foto's aan die ik mocht lenen en snel heb ingescand. Vandaag ben ik die weer terug wezen brengen en hebben we een tijdje gekletst over motoren en "onze" Ducati in het bijzonder, alles waar ik nog vragen over had is nu beantwoord en de complete historie en namen van de eigenaren is me nu bekend.

Henk 3.jpg


Hier op een trip in België samen met zijn maat op de BMW.

Henk 4.jpg


En hier samen met een Moto Morini die toen net nieuw was.
 
De 750 Sport in zijn jongere jaren met Henk de tweede eigenaar. :)

Bekijk bijlage 1870850


Maar Robinjo hoe kom jij nou aan die foto? :?

Degene waar ik de motor van gekocht heb (laten we hem Mark noemen want zo heet hij) heeft de oude kentekenpapieren bewaard, hier stond de naam en het adres op van de tweede eigenaar, ondankt dat die van bouwjaar 1941 is heb ik pas de gok genomen om even langs te rijden, het is toch in de buurt. En de meneer bleek er nog te wonen en een goed geheugen te hebben. :) En kwam met wat foto's aan die ik mocht lenen en snel heb ingescand. Vandaag ben ik die weer terug wezen brengen en hebben we een tijdje gekletst over motoren en "onze" Ducati in het bijzonder, alles waar ik nog vragen over had is nu beantwoord en de complete historie en namen van de eigenaren is me nu bekend.

Bekijk bijlage 1870854

Hier op een trip in België samen met zijn maat op de BMW.

Bekijk bijlage 1870856

En hier samen met een Moto Morini die toen net nieuw was.

Dat is toch grandioos mooi!!! Schitterende foto's, dat is echt uniek zeg. Die fiets moet je nooit meer wegdoen.
 
Hier in toer-modus met koffertje en de stillere dempers gemonteerd die bij de reserve onderdelen zaten.
Het toerstuurtje kwam van een Moto Guzzi af, dat was de ideale zithouding.
De Ceriani voorvork is een aftermarket exemplaar, nieuw gekocht bij een speciaalzaak in Italiaanse motoren en gemonteerd omdat hij de voorvork met leading axle maar niks vond, niet vanwege een crash.
Het blijkt dus ook om een 750 Sport te gaan van bouwjaar 1973 en niet 1974! Dus het zwarte blok en de Scarab remklauwen zijn correct.
(Betekend ook gelijk dat mijn nieuwe dure replica clipons en pas gescoorde Brembo rempomp niet correct zijn, er hoort een Scarab rempomp op en clipons zonder de offset, die passen beide bij een 1974 model)
Motorblok is dus ook hetgene wat origineel bij deze motor hoort. Wel is het redelijk vroeg in zijn leven al open geweest want de vorige eigenaar had volgens Henk weinig mechanische sympathie en draaide er te hoge toeren mee waardoor de zuigerveren zijn gebroken (kwam ik in eerder research al tegen als zwak puntje van deze motor) en de krukas was beschadigd. Ondertussen was de Ducati 860 al uit en er is toen een krukas,drijfstangen, zuigers en cilinderbussen van dat type gemonteerd in het originele blok, de cilinders zijn uitgeboord en de 860 bussen zijn er in gekrompen mbv vloeibare stikstof op zijn werk en met behulp van zijn technische broer.

Ook zijn er toen (austenistische zittingen noemde hij het) klepzittingen gemonteerd die tegen loodvrije benzine kunnen dus dst is ook mooi!

Henk 2.jpg

De van origine glasvezel benzinetank is vervangen door een stalen exemplaar uit 1974 die voor een prikkie op de kop was getikt bij Biggelaar.
Bobines waren toen de motor nieuw was een zwak punt, vooral bij warm weer dus na wat problemen zijn die vervangen door de dikke power bobines, gekocht bij De Leeuw in Utrecht, gemonteerd met alu beugels wederom door zijn broer die later ook de hele motor opnieuw bedraad heeft.

De beschadigingen aan de rechterkant van de motor die ik zag op de rechter uitlaatdemper, de kickstarter en het gashendel onder het handvat (zie je nu op de demper na niets meer van) komen van de keer dat Henk door een vrouw in een auto die geen voorrang verleende van de dijk bij Ameide is afgereden, hij is sindsdien geen fan meer van vrouwen in auto's, hij werd nog steeds fel. _O-

Verder allerlei mooie verhalen over trips door Europa naar allerlei circuits, zelfs 6 maal Isle of Man, deze motor heeft veel gezien!
 
Kleine samenvatting van de geeschiedenis van de motor, ik gebruik dit topic ook een beetje als logboek. O-)

Gebouwd in 1973, heeft daarna een paar jaar mooi staan te wezen bij de dealer
December 1975 verkocht aan eerste eigenaar Sjors
15 januari 1976 op kenteken gezet
29 Juni 1978 aan tweede eigenaar Henk verkocht, die heeft tot 2000 met de motor gereden tot hij vanwege gezondheid niet meer kon, toen is die stilgezet en alleen nog af en toe rondgedraaid met wat WD40 in de cilinders gespoten.
2016 gekocht door Mark
11 februari 2023 door mij gekocht
 
Laatst bewerkt:
En zoals we laatst bij StarTwin al vaststelden lijken ze wel van plastic. Maar dat zijn ze denk ik niet, want plastic roest niet….
 
Terug
Bovenaan Onderaan