Hallo klassieker-liefhebbers,
Ik ben nieuw hier op het forum en zal me even voorstellen.
Ik ben Pieter (53) en samen met m'n zoon (14) gaan we proberen om een Honda CB400T te restaureren.
We hebben geen enkele ervaring in het restaureren van motorfietsen,maar ik heb bedrijfsmatig ruim 25 jaar
ervaring in het restaureren van klassieke auto's,met name Volvo Amazons en Volvo 240's.
Ruimte en gereedschap is meer dan voldoende aanwezig.
Dus een aantal weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en voor oud ijzer-prijs een lot Honda CB400T-onderdelen,
een CB400T-rijwielgedeelte met motor en een CB450SCE (Nighthawk?)-rijwielgedeelte met motor gekocht.
De motoren waren beide reeds uit de rijwielgedeeltes gehaald,kortom het waren afgebroken restauratie-projecten.
Uiteraard missen er veel onderdelen en zal er veel werk in gaan zitten,maar dat ben ik inmiddels wel gewend.
Het Honda CB450SCE (Nighthawk???)-rijwielgedeelte is voorzien van een kenteken.
Het Honda CB400T-rijwielgedeelte heeft geen kenteken,dus dat wordt nog een uitdaging bij de RDW.
Chassisnummer is nog goed leesbaar en chassisplaatje is ook nog aanwezig.
Echter vind ik dit model het meest de moeite waard om te restauren.
Aangezien er geen kenteken bij de CB400T zit,ga ik op twee sporen verder:
1. Een poging wagen bij de RDW om een kenteken te krijgen d.m.v. zoveel mogelijk relevante gegevens over deze motor
aan te leveren,zoals: aankoopbon,motornummers enz.
2. Op zoek gaan naar een CB400T-frame met kenteken.
Dus als iemand een CB400T-frame met kenteken heeft,of connecties heeft met iemand die zoiets heeft,dan hou ik me aanbevolen.
Ondertussen twee zaterdagen met m'n zoon bezig geweest om alle onderdelen uit te zoeken en te kijken bij welk rijwielgedeelte
deze onderdelen horen.
Conclusie: We hebben nog veel werk te doen,maar we hebben al twee zaterdagen samen veel lol gehad.
Nu een paar vragen aan de Honda-specialisten:
Bij het CB400T-rijwielgedeelte hoort waarschijnlijk de 400cc-motor met motornummer CB400TE-4005298.
Klopt dit?
Deze motor lag helemaal in onderdelen en is kapot,d.w.z. een aantal tandwielen van de versnellingsbak mist een aantal tanden en
de lagering van de nokkenas in de cilinderkop is erg beschadigd/ingevreten.
Bij deze motor heb ik wel een goede cilinder en twee nieuwe zuigers met nieuwe zuigerveren.
De vraag is of we uiteindelijk deze motor kunnen gaan gebruiken voor de CB400T.
Bij het CB450SCE-rijwielgedeelte hoort waarschijnlijk de 450cc-motor met motornummer PC05E-5305894.
Klopt dit?
Deze motor is redelijk kompleet,staat van de motor is onbekend.
Dan heb ik bij de partij onderdelen nog een derde motor gekregen.
Dit is een 400cc-motor met motornummer NC01E-2116459.
Deze motor is ook redelijk kompleet,staat van de motor is ook onbekend.
De volgende vragen:
1. Uit welk model komt deze motor (CB400N misschien)?
2. Kan ik deze motor voorlopig gaan gebruiken voor het CB400T-project?
Overigens ben ik een behoorlijke digibeet (ik heb niks met computers),dus ik moet nog ff
uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen aan de berichten.
Tot de volgende update.
Ik ben nieuw hier op het forum en zal me even voorstellen.
Ik ben Pieter (53) en samen met m'n zoon (14) gaan we proberen om een Honda CB400T te restaureren.
We hebben geen enkele ervaring in het restaureren van motorfietsen,maar ik heb bedrijfsmatig ruim 25 jaar
ervaring in het restaureren van klassieke auto's,met name Volvo Amazons en Volvo 240's.
Ruimte en gereedschap is meer dan voldoende aanwezig.
Dus een aantal weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en voor oud ijzer-prijs een lot Honda CB400T-onderdelen,
een CB400T-rijwielgedeelte met motor en een CB450SCE (Nighthawk?)-rijwielgedeelte met motor gekocht.
De motoren waren beide reeds uit de rijwielgedeeltes gehaald,kortom het waren afgebroken restauratie-projecten.
Uiteraard missen er veel onderdelen en zal er veel werk in gaan zitten,maar dat ben ik inmiddels wel gewend.
Het Honda CB450SCE (Nighthawk???)-rijwielgedeelte is voorzien van een kenteken.
Het Honda CB400T-rijwielgedeelte heeft geen kenteken,dus dat wordt nog een uitdaging bij de RDW.
Chassisnummer is nog goed leesbaar en chassisplaatje is ook nog aanwezig.
Echter vind ik dit model het meest de moeite waard om te restauren.
Aangezien er geen kenteken bij de CB400T zit,ga ik op twee sporen verder:
1. Een poging wagen bij de RDW om een kenteken te krijgen d.m.v. zoveel mogelijk relevante gegevens over deze motor
aan te leveren,zoals: aankoopbon,motornummers enz.
2. Op zoek gaan naar een CB400T-frame met kenteken.
Dus als iemand een CB400T-frame met kenteken heeft,of connecties heeft met iemand die zoiets heeft,dan hou ik me aanbevolen.
Ondertussen twee zaterdagen met m'n zoon bezig geweest om alle onderdelen uit te zoeken en te kijken bij welk rijwielgedeelte
deze onderdelen horen.
Conclusie: We hebben nog veel werk te doen,maar we hebben al twee zaterdagen samen veel lol gehad.
Nu een paar vragen aan de Honda-specialisten:
Bij het CB400T-rijwielgedeelte hoort waarschijnlijk de 400cc-motor met motornummer CB400TE-4005298.
Klopt dit?
Deze motor lag helemaal in onderdelen en is kapot,d.w.z. een aantal tandwielen van de versnellingsbak mist een aantal tanden en
de lagering van de nokkenas in de cilinderkop is erg beschadigd/ingevreten.
Bij deze motor heb ik wel een goede cilinder en twee nieuwe zuigers met nieuwe zuigerveren.
De vraag is of we uiteindelijk deze motor kunnen gaan gebruiken voor de CB400T.
Bij het CB450SCE-rijwielgedeelte hoort waarschijnlijk de 450cc-motor met motornummer PC05E-5305894.
Klopt dit?
Deze motor is redelijk kompleet,staat van de motor is onbekend.
Dan heb ik bij de partij onderdelen nog een derde motor gekregen.
Dit is een 400cc-motor met motornummer NC01E-2116459.
Deze motor is ook redelijk kompleet,staat van de motor is ook onbekend.
De volgende vragen:
1. Uit welk model komt deze motor (CB400N misschien)?
2. Kan ik deze motor voorlopig gaan gebruiken voor het CB400T-project?
Overigens ben ik een behoorlijke digibeet (ik heb niks met computers),dus ik moet nog ff
uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen aan de berichten.
Tot de volgende update.