Restauratie Honda CB400T.

Polestar

Rookie
25 dec 2021
6
15
Heijen
Hallo klassieker-liefhebbers,
Ik ben nieuw hier op het forum en zal me even voorstellen.
Ik ben Pieter (53) en samen met m'n zoon (14) gaan we proberen om een Honda CB400T te restaureren.
We hebben geen enkele ervaring in het restaureren van motorfietsen,maar ik heb bedrijfsmatig ruim 25 jaar
ervaring in het restaureren van klassieke auto's,met name Volvo Amazons en Volvo 240's.
Ruimte en gereedschap is meer dan voldoende aanwezig.

Dus een aantal weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en voor oud ijzer-prijs een lot Honda CB400T-onderdelen,
een CB400T-rijwielgedeelte met motor en een CB450SCE (Nighthawk?)-rijwielgedeelte met motor gekocht.
De motoren waren beide reeds uit de rijwielgedeeltes gehaald,kortom het waren afgebroken restauratie-projecten.
Uiteraard missen er veel onderdelen en zal er veel werk in gaan zitten,maar dat ben ik inmiddels wel gewend.

Het Honda CB450SCE (Nighthawk???)-rijwielgedeelte is voorzien van een kenteken.

Het Honda CB400T-rijwielgedeelte heeft geen kenteken,dus dat wordt nog een uitdaging bij de RDW.
Chassisnummer is nog goed leesbaar en chassisplaatje is ook nog aanwezig.
Echter vind ik dit model het meest de moeite waard om te restauren.

Aangezien er geen kenteken bij de CB400T zit,ga ik op twee sporen verder:
1. Een poging wagen bij de RDW om een kenteken te krijgen d.m.v. zoveel mogelijk relevante gegevens over deze motor
aan te leveren,zoals: aankoopbon,motornummers enz.
2. Op zoek gaan naar een CB400T-frame met kenteken.
Dus als iemand een CB400T-frame met kenteken heeft,of connecties heeft met iemand die zoiets heeft,dan hou ik me aanbevolen.

Ondertussen twee zaterdagen met m'n zoon bezig geweest om alle onderdelen uit te zoeken en te kijken bij welk rijwielgedeelte
deze onderdelen horen.
Conclusie: We hebben nog veel werk te doen,maar we hebben al twee zaterdagen samen veel lol gehad.

Nu een paar vragen aan de Honda-specialisten:
Bij het CB400T-rijwielgedeelte hoort waarschijnlijk de 400cc-motor met motornummer CB400TE-4005298.
Klopt dit?
Deze motor lag helemaal in onderdelen en is kapot,d.w.z. een aantal tandwielen van de versnellingsbak mist een aantal tanden en
de lagering van de nokkenas in de cilinderkop is erg beschadigd/ingevreten.
Bij deze motor heb ik wel een goede cilinder en twee nieuwe zuigers met nieuwe zuigerveren.
De vraag is of we uiteindelijk deze motor kunnen gaan gebruiken voor de CB400T.

Bij het CB450SCE-rijwielgedeelte hoort waarschijnlijk de 450cc-motor met motornummer PC05E-5305894.
Klopt dit?
Deze motor is redelijk kompleet,staat van de motor is onbekend.

Dan heb ik bij de partij onderdelen nog een derde motor gekregen.
Dit is een 400cc-motor met motornummer NC01E-2116459.
Deze motor is ook redelijk kompleet,staat van de motor is ook onbekend.
De volgende vragen:
1. Uit welk model komt deze motor (CB400N misschien)?
2. Kan ik deze motor voorlopig gaan gebruiken voor het CB400T-project?

Overigens ben ik een behoorlijke digibeet (ik heb niks met computers),dus ik moet nog ff
uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen aan de berichten.
Tot de volgende update.🙂
 
DSC03756.JPG
DSC03757.JPG
DSC03758.JPG
DSC03759.JPG
DSC03760.JPG
DSC03761.JPG
 
Hoi iedereen,
Het nieuwe jaar is voor mij in ieder geval goed begonnen 🙂

De puzzelstukjes voor wat betreft de historie van de Honda CB400T (zonder kenteken) vallen langzaam in elkaar.
Een klant van mij werkt als motoragent bij de politie.
Ik heb hem gevraagd of hij aan de hand van het chassisnummer kon nagaan of deze motor als gestolen staat
geregistreerd in Europa.
Binnen 10 minuten al antwoord:
De motor staat niet als gestolen geregistreerd in Europa (pfff gelukkig).
Beter nog;
Het is een origineel in Nederland geleverde motor met datum 1e toelating van 26-07-1978.
Chassisnummer en kenteken!!! zijn dus bij de RDW bekend (Kenteken is dus nu ook bij bekend).
De laatste kentekenhouder(naam bekend) heeft de motor in bezit gehad van 18-05-2005 tot en met 17-05-2013.
Op 17-05-2013 is het kentekenbewijs bij de RDW ingeleverd en de motor aangemeld als: sloop in eigen beheer.

Nu de RDW maar eens kontakten om te kijken aan welke eisen ik moet voldoen om het originele kenteken weer
terug te krijgen.

Volgende stap op technisch gebied:
De CM400-motor ff wat beter bekijken en controleren,zijdeksels verwijderen,klepdeksel verwijderen,kleppen stellen etc.
en vervolgens deze motor in het frame hangen om te kijken of ik deze motor aan het lopen kan krijgen.
Ik zoek in ieder geval nog wel een setje carburateurs en uitlaatbochten en uitlaatpijpen.
Tevens de schade aan de nokkenaslagering van de originele CB400TE-motor door een expert laten bekijken
(foto's volgen).

Andere vraag:
Is er een merken/type-club waar ik me met deze motor (Honda CB400T) bij kan aansluiten?

Grt. Pieter en Sieb
 
Aansluiten bij de KJMV

Kijk even op de website of het iets voor jullie is

 
Hoi iedereen,
Het nieuwe jaar is voor mij in ieder geval goed begonnen 🙂

De puzzelstukjes voor wat betreft de historie van de Honda CB400T (zonder kenteken) vallen langzaam in elkaar.
Een klant van mij werkt als motoragent bij de politie.
Ik heb hem gevraagd of hij aan de hand van het chassisnummer kon nagaan of deze motor als gestolen staat
geregistreerd in Europa.
Binnen 10 minuten al antwoord:
De motor staat niet als gestolen geregistreerd in Europa (pfff gelukkig).
Beter nog;
Het is een origineel in Nederland geleverde motor met datum 1e toelating van 26-07-1978.
Chassisnummer en kenteken!!! zijn dus bij de RDW bekend (Kenteken is dus nu ook bij bekend).
De laatste kentekenhouder(naam bekend) heeft de motor in bezit gehad van 18-05-2005 tot en met 17-05-2013.
Op 17-05-2013 is het kentekenbewijs bij de RDW ingeleverd en de motor aangemeld als: sloop in eigen beheer.

Nu de RDW maar eens kontakten om te kijken aan welke eisen ik moet voldoen om het originele kenteken weer
terug te krijgen.

Volgende stap op technisch gebied:
De CM400-motor ff wat beter bekijken en controleren,zijdeksels verwijderen,klepdeksel verwijderen,kleppen stellen etc.
en vervolgens deze motor in het frame hangen om te kijken of ik deze motor aan het lopen kan krijgen.
Ik zoek in ieder geval nog wel een setje carburateurs en uitlaatbochten en uitlaatpijpen.
Tevens de schade aan de nokkenaslagering van de originele CB400TE-motor door een expert laten bekijken
(foto's volgen).

Andere vraag:
Is er een merken/type-club waar ik me met deze motor (Honda CB400T) bij kan aansluiten?

Grt. Pieter en Sieb
Waarschijnlijk word de motor alleen geschouwd. Ik heb 2 Honda XR500's gerestaureerd en van beide motoren waren de kentekens geschoond, deze zijn bij het RDW geschouwd en ik heb de oude platen teruggekregen.
Bij het schouwen kijken ze of het framenummer en gewicht leesbaar is en klopt met het typeplaatje en de algehele staat is gecontroleerd.
Ik zie dat je in de buurt woont, zelf ben ik in Venlo naar het RDW geweest daar zijn ze niet zo heel moeilijk (persoonlijke ervaring)
 
In de afgelopen weken een origineel werkplaats-handboek en een originele parts-catalog gevonden
voor de Honda CB400T.
Ik weet dat er ook veel online is te vinden,maar ik heb liever een papieren versie in m'n handen.

Zoals in de OP al is beschreven,ga ik de motorfiets lopend maken met het blokje van een CM400T (NC01E) voordat ik ga beginnen met
de totale restauratie.
Dan weet ik in ieder geval dat alle elektrische componenten werken en kan dan eventueel nog een en ander testen/uitwisselen.
Vandaag samen met m'n zoon de kleppen gesteld (voor mij gesneden koek,voor m'n zoon zeer leerzaam :)).
Omdat dit blok nog niet in de motor hangt is kleppen stellen een fluitje van een cent.
Ik zoek voor deze motor nog een set carburateurs (origineel: Keihin VB31A).
Heeft iemand nog iets liggen? Of toch Marktplaats of sloperijen afspeuren?

De originele motor (CB400TE) was kapot.
-Aantal tandwielen van de versnellingsbak erg beschadigd.
-Lagering van de nokkenas en nokkenas erg ingevreten (gebrek aan smering?)
Uiteindelijk wil ik dit motorblok ook helemaal restaureren,dus mijn vraag:
Kan de lagering van de nokkenas nog worden gerepareerd/hersteld of is het beter om een andere cilinderkop te zoeken
(waarschijnlijk is de cilinderkop van NC01E hetzelfde)?
De nokkenastap kan eventueel nog worden gerepareerd met een speedi-sleeve (of hebben jullie andere ideeën?)
 

Bijlagen

  • DSC03767.JPG
    DSC03767.JPG
    164,8 KB · Weergaven: 26
  • DSC03769.JPG
    DSC03769.JPG
    101,6 KB · Weergaven: 25
Zou naar wat anders opzoek gaan,repareren kan waarschijnlijk wel maar denk dat iets gebruikt zoeken goedkoper is.
Op bv CMSNL kan je verschillende bouwjaren vergelijken,is het onderdeelnummer het zelfde dan moet het passen.
Hier heb je een heel blok,
Nokkenas,
 
Laatst bewerkt:
Losse kop is overigens verdomd moeilijk te vinden,op ebay kleinanzeigen staan nog wel meer blokken te koop.
 
Hier zijn ook behoorlijk wat onderdelen voor de CM400T te vinden:


 
Terug
Bovenaan Onderaan