goedkope en eenvoudige motor

VendettA

ST1100
10 aug 2020
255
307
Tiel
Nou ja mijn teller gaat ook over de 200....heb het nog nooit gereden maar het staat er wel mooi..deed ik vroeger ook..op de km teller van een auto of motor kijken hoe hard ie kon..volgens deze theorie gaat een Alto met gemak 180..best snelle bakken.

demifort

MF veteraan
20 jun 2007
6.747
3.270
Nou ja mijn teller gaat ook over de 200....heb het nog nooit gereden maar het staat er wel mooi..deed ik vroeger ook..op de km teller van een auto of motor kijken hoe hard ie kon..volgens deze theorie gaat een Alto met gemak 180..best snelle bakken.

Mijn Appie 280 geloof ik, maar dan heb ik al afgehaakt hoor.

lionofjudah

Die hard MF'er
9 jul 2019
304
102
Ik besteed zelf mijn onderhoud uit dus kan je het fijne niet vertellen, maar over het algemeen is een oudere motor veel gemakkelijker te onderhouden in verband met elektronica, carbs waar je nog zelf aan kunt werken e.d.. Beetje onder het mom van aan oude auto's kun je zelf sleutelen, nieuwe kun je nog geen accu meer vervangen zonder protocol :+..

Verder is €1000,- geen groot bedrag en verwacht ik niet dat je voor deze prijs iets gaat vinden in die staat. Wellicht wel een 400 of 500CC motor, maar 750CC word al moeilijker. Daarbij heeft Clank er nog een hoop onderdelen bij (dacht ik) waardoor de aankomende beurtjes al duidelijk zijn wat er aan gedaan moet worden.

Aik weet overigens wel zeker dat er genoeg zijn op het forum die het veel beter uit kunnen leggen dan ik.
Een lichte schade 750 CC maar technisch goed examplaar gaan onder de 1000 euro weg. Vaak zijn hier en daar nog mankementen mee, zoals te oude banden, accu, etc....weer 300 euro eraf...700 euro...is wel mogelijk. ^^ heb zelf iets teveel betaald eigenlijk voor mijn exemplaar.

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.673
796
Naaldwijk
Als je naar een dergelijke Fazer gaat kijken, moet (nou ja, het is verstandig) iemand meenemen die wat meer van motorfietsen afweet (technisch gezien). Op de foto's zie ik weinig valschade, echter foto's geven niet de werkelijkheid weer en zeker niet de details die je ziet als je naast de motorfiets staat.

Je zou niet de eerste zijn die vindt dat dat hij/zij een prachtige motor gekocht heeft en kort daarna voor fikse kosten komt te staan, die als iemand die beter technisch onderlegd is waarschijnlijk wel had waargenomen.

Ten aanzien van deze versie van de Fazer, er staan er flink wat te koop. Grote beurten om de 42 dkm (kleppen controleren). Bij originele bochtensets goed kijken of deze niet doorgerot zijn, zeker niet als ze jaarrond gebruikt zijn (zelf ook mijn bochtenset moeten laten vervangen, doorgerot door pekel). Wel geldt dat ze bij fatsoenlijk onderhoud lang meegaan.
En bij deze km stand zeker de remschijven checken (vervangen is relatief kostbaar). Verder blijft gelden, hoe meer bekend over het onderhoud, wat en wanneer hoe kleiner de kans op "gekke" dingen. En er dient op een dergelijk fiets altijd proefgereden te worden (zelf geen rijbewijs, dan iemand anders die al flink wat kilometers gereden heeft en liefst op verschillende motorfietsen).

gieli0

Rookie
16 nov 2012
29
28
Als je naar een dergelijke Fazer gaat kijken, moet (nou ja, het is verstandig) iemand meenemen die wat meer van motorfietsen afweet (technisch gezien). Op de foto's zie ik weinig valschade, echter foto's geven niet de werkelijkheid weer en zeker niet de details die je ziet als je naast de motorfiets staat.

Je zou niet de eerste zijn die vindt dat dat hij/zij een prachtige motor gekocht heeft en kort daarna voor fikse kosten komt te staan, die als iemand die beter technisch onderlegd is waarschijnlijk wel had waargenomen.

Ten aanzien van deze versie van de Fazer, er staan er flink wat te koop. Grote beurten om de 42 dkm (kleppen controleren). Bij originele bochtensets goed kijken of deze niet doorgerot zijn, zeker niet als ze jaarrond gebruikt zijn (zelf ook mijn bochtenset moeten laten vervangen, doorgerot door pekel). Wel geldt dat ze bij fatsoenlijk onderhoud lang meegaan.
En bij deze km stand zeker de remschijven checken (vervangen is relatief kostbaar). Verder blijft gelden, hoe meer bekend over het onderhoud, wat en wanneer hoe kleiner de kans op "gekke" dingen. En er dient op een dergelijk fiets altijd proefgereden te worden (zelf geen rijbewijs, dan iemand anders die al flink wat kilometers gereden heeft en liefst op verschillende motorfietsen).
Ik neem een vriend mee die woon werk rijd als ik ga kijken.

lionofjudah

Die hard MF'er
9 jul 2019
304
102
heeft een fazer 1999 trouwens variabele kleppen?

Edit: sommige hebben klep verstelling nodig bij de 40K km:

Dat kost zo 1000 euro? Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die dat liet doen voor een andere type motor, transalp achtig type..
Als dat niet gedaan is, misschien afdingen....?

Laatst bewerkt:

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.673
796
Naaldwijk
Bij een Fazer 600 (waar ik de nodige kennis van heb) zit er geen klep in de uitlaat. Bij sommige motoren is een Exup-klep in de uitlaat aanwezig (betreft een systeem om vermogen bij lagere toeren te verhogen).
De in- en uitlaatkleppen (want 4 takt motor en per cilinder zijn er 2 in- en 2 uitlaatkleppen aanwezig) moeten om de 42.000 km gesteld worden (bij mij is er weinig verloop en komt het neer op dan vastgesteld wordt dat de klepspeling nog in orde).

heeft een fazer 1999 trouwens variabele kleppen?

Edit: sommige hebben klep verstelling nodig bij de 40K km:

Denk dat in je bericht eea door elkaar heen gehaald is.

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
4.550
939
Drenthe
Denk dat ie doelt op VVT, VTEC etc. wat het kleppen stellen wat complexer/duurder maakt. Maar rond de 2000's was alleen Honda daar mee bezig.

Bij de Fazer en veel andere yammie's moet de klepspeling om de 42.000km gecontroleerd en evt. gesteld worden. Kost zo'n 250 á 350 euro.

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.673
796
Naaldwijk
Denk dat ie doelt op VVT, VTEC etc. wat het kleppen stellen wat complexer/duurder maakt. Maar rond de 2000's was alleen Honda daar mee bezig.
Niet aan gedacht en dan te bedenken dat in de Honda Accord (koekblik) dat hier voor het huis geparkeerd staat een dergelijk systeem is ingebouwd 8)7

• Leuk
Waarderingen: JBi
Bovenaan Onderaan