Goedkope en zuinige toermotor gezocht

Bluedog

MF'er
9 nov 2008
218
0
Deventer
Hallo allemaal,

net nieuw op het forum en meteen al een vraag. Hij is misschien al vaker gesteld, maar ik kan niet alles terugvinden op het forum.

Aangezien mijn lieftallige vriendin binnenkort (hopelijk) haar rijbewijs haalt, zal ik af en toe mijn auto moeten inleveren (ja, ik zit onder de plak :') ). Maar dat biedt mij ook de mogelijkheid om voor het eerst een motor aan te schaffen.

Ik ben dus aan het rondneuzen naar een leuke motor. Ik heb alleen ervaring met de BMW K75 en 1100 en de Pan European (allemaal via mijn werk). Ik vond deze allemaal erg prettig rijden. Ik heb alleen totaal geen verstand van motoren. Er zijn vast zoveel andere fijne motoren te vinden. Ik hoop dat jullie wat goede tips hebben.

Waar moet "mijn" motor aan voldoen:

- Mijn budget is maximaal 2500 euro, liefst iets minder.
- Voornamelijk voor woon-werkverkeer, zo'n 60 km per dag. Zowel binnenwegen als snelweg.
- Zo zuinig mogelijk in vebruik
- Goedkoop in onderhoud
- Comfort en veiligheid vindt ik (veel) belangrijker dan snelheid, de gemiddelde motor
trekt de auto's er toch wel uit)

Waar kan ik volgens jullie het beste naar gaan zoeken? Geef me aub duidelijke merken en types, want zoals gezegd, ik heb er nog totaal geen kaas van gegeten *D

En bij wat voor kmstand moet ik zo'n motor laten staan? Wanneer krijg je een hoop onderhoudskosten? Bij auto's kom ik daar wel uit, maar ik heb dus geen idee hoeveel km de gemiddelde motor mee moet kunnen.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Groeten van Bas
 
Bas,

Ik kom net van een Honda Deauville af. Voor het budget wat je noemt wordt het lastig maar je kan ook zijn vorganger nemen.
Daarvoor had ik een Yamaha 600 Diversion.
Beide motoren zijn prima tourmoteren, goedkoop in onderhoud en gebruik. Een fatsoenlijke Yamaha diversion moet wel rond de 2500 euro te verkrijgen zijn. Zeker in deze tijd van het jaar. Dealer en partikulieren willen van hun spul af voor de winter.

Als ze meer als 75000 km gereden heben zou ik verder kijken.

Succes.
 
Is de xj900F al genoemd ;) Zou ik zeker bekijken, voldoet aan al je wensen. 1:20 ww. Comfortabele zit, krachtig genoeg om mee te komen, heel goedkoop in onderhoud (worden niet gejat).

Tellerstand, eigenlijk totaal onbelangrijk. Misschien laten staan bij 3 ton? Als 75K de maat zou zijn voor xj dan lopen mijn xj's al weer jaren achter de rollator :)

Voor je budget moet je er hier net 2 voor kunnen krijgen, of 1 hele mooie.

K75 moet ook goed binnen je budget te doen zijn. Tellerstand is hier ook niet zo belangrijk.

Als je met bmw 1100 de R1100r? bedoeld, die kunnen het ww zeker aan. Tellerstand.. ach, heb de mijne met resp 160K en 100K gekocht. Zijn prijstechnisch wel wat gevoeliger in onderhoud dan de xj, maar je kunt hier toch nog redelijk wat zelf doen om de kosten te drukken. Alleen met je aanschaf budget ga je bij de 1100+ niet uit komen vrees ik.

Samengevat, wil je ww en onderhoudsvrindelijk, etc. Zoek iets met cardan.


En als je een beetje keus hebt gemaakt, bekijk dan ook even de zwakke plekken die bekend zijn. Dan kom je na aanschaf niet zo snel voor verassingen te staan. Suc6 met kiezen...
 
Kawasaki GTR 1000. Goedkoop te kopen. Wendbaar, stabiel en snel. Standaard goeie en ruime koffers. Zuinig en onverwoestbaar. Ook voldoende plaats voor twee. Goedkoop en gemakkelijk in onderhoud. Cardan................. nog vragen??

greetz Herman
 
Hallo,

bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. De door jullie genoemde motoren zien er zo op het oog inderdaad mooi uit. Met name de GTR 1000 en de Deauville vind ik er mooi uitzien. Uiteraard maakt de kleur en de accesoires een wereld van verschil. Ik ga ze zeker allemaal eens in het echt bekijken.

Die cardanas was iets waar ik zelf ook al over had nagedacht. Ik had al gehoord dat je met een ketting veel meer onderhoud hebt.

Kun je zelf ook nog veel onderhoud doen aan een motor? Olie wisselen zal wel lukken, maar moet je met de bovenstaande motoren verder alles bij de garage uitbesteden of kun je zelf nog wel iets doen? Ik heb de beschikking over een (auto)garage met de benodigde gereedschappen en wat techneuten. En wat ben je eigenlijk aan de gemiddelde beurt kwijt?

Op Marktplaats zag ik bv een mooie Kawasaki GTR 1000 uit 1990 met 81000 km, voor EUR 995. Is dat een beetje een nette prijs? En wat kun je dan aan onderhoud verwachten?

Wederom bedankt.

Groeten van Bas
 
Voor een GTR is dat een hele nette prijs. Op die kilometerstand kan er eigenlijk aan de Kawa niets versleten zijn, wanneer die zijn normale onderhoud gehad heeft. :)
Bij stationair even luisteren of de motor niet te veel ratelt, een beetje doen ze allemaal. Kijken of de distributie volgens het boekje gedaan is. Even kijken of er geen speling op het achterwiel zit........... Enfin de gebruikelijke dingen.
Wanneer je een beetje techneut bent kun je het onderhoud gemakkelijk zelfdoen.

Het zijn eenvoudige degelijke motoren.
suc6 ermee en wanneer je vragen hebt hoor ik het wel


greetz
Herman
 
eindelijk eens iemand die na aanmelden wel gelijk zn vraag duidelijk en met voldoende uitleg stelt, top! :)
 
GTR:

Olie/kvs wisselen is een makkie
luchtfilter wisselen is een makkie (uitspoelen kan ook)
Kleppenstellen kun je zelf doen (stelschroeven)

enige wat aan te raden is aan modificaties:

Stalen remleidingen voor
progressieve voorvering

stuurt scherper, minder zwabberen, beter remmen.
geintje kost je +- 250 euro.

Meeste GTRen met wat km's achter de rug hebben hele slappe voorvering, dan "vaar" je eerder dan dat je rijdt :+

Zuinig is maar hoe je het bekijkt, verwacht geen 1:25 oid.
1:15-1:18 is "gebruikelijk".
Die vanmij doet 1:10-1:12 (iets met open dempers, stage 3 dyno en losse K&N's, maar vooral rijgedrag :+ )


Letten op verrotte bochten en balanspijp
wiellagers voorwiel
balhoofdlager
aan de koppelingskant of ie ratelt of niet (doetie dat wel -> laten staan, of je koopt m en laat mij komen, heb een primaire ketting/tandwielset + kettingspanner liggen ervoor), alsie ratelt is je kettingspanner naar de klote. Hoor je eigenlijk met starten al als ie "overslaat"

praktisch het enige zwakke aan deze kilometervreters

ofzo
 
Laatst bewerkt:
Bas; als ik je motorervaring bekijk heb ik het vermoeden dat je ook onregelmatige werktijden hebt. Een motor die weer en wind trotseert is dan wel makkelijk. Ook een onderhoudsvrije. Gezien je ervaringen met cardanfietsen zou ik een dergelijke fiets ook aanschaffen.
Ik verkeer in dezelfde omstandigheden en heb voor een Yamaha Diversion XJ900S gekozen. Echt zuinig is die niet (1:16), maar gezien het jaarkilometrage vind ik dat niet zo'n punt. Het niet hoeven aanschaffen van ketting, tandwielen en kettingspray scheelt ook weer.
Daarbij is de Div uiterst betrouwbaar en stuurt ook niet verkeerd. Voor het bedrag wat je ervoor over hebt kan je wel een goede 900 aanschaffen.
Lees vooral de berichten maar eens in het Diversion topic.
Wat voor de Diversion geldt, gaat denk ik ook op voor de GTR1000. Lijkt mij een ook een prima woon-werk motor.
 
Hallo Bas,

Ik vind 995 Euro eigenlijk wel een beetje erg weinig voor een GTR. Is dit geen opknappertje?

Voor de afstand die je moet rijden vind ik de GTR overigens wel een aanrader. Een zware fiets wil toch wel graag op temperatuur komen en dat doet-ie zo wel.

Een goeie kuip moet je dan ook hebben. Als je ook met slecht weer rijdt kun je misschien een K 75 RT overwegen: electrisch verstelbare ruit, met een beetje geluk handvatverwarming en ABS. Dat hadden die Duitsers in de jaren '80 al! Toch niet onbelangrijk voor een doorrijder! Ik ken deze machine ook via m'n werk en was er best tevreden over. De Landmacht heeft er pas een stuk of 30 verkocht. Die moeten voor een drol in de handel te koop zijn en ze zijn goed onderhouden (want bij defensie mag het wat kosten natuurlijk)

Maar: de tips hieronder snijden allemaal hout! Bij een Diversion met kuip wel even opletten dat de voorveren vervangen (lees: verzwaard) zijn, want die waren oorspronkelijk te slap.
 
beetje gtr kost 1200-1500 euro, heb je een pre 93 er.
neem wel ff iemand mee die wat meer weet van de GTR

(zelfde geld voor de xj en andere fietsen : iemand meenemen die er meer verstand van hebben)
 
Max, bedankt voor je compliment. Lijkt me logisch om een duidelijke vraag te stellen. Tenslotte is dat de enige manier om een helder antwoord terug te krijgen nietwaar.

Richard, ik heb vandaag even gekeken bij Ensing in Apeldoorn. Die had naast een GTR1000 ook een hele mooie Deauville staan voor 4200 euro, erg mooi ding :9~ . Maar helaas dus ruim over mijn budget |( . Ik geloof inderdaad dat de Deauville nog net ff te duur is, zeker aangezien ik ook nog een goed pak en fatsoenlijke helm moet hebben.
De Diversion vind ik ook mooi, maar als ik het goed zie heeft die een ketting. Klopt dat, want ik ben echt op zoek naar iets met een Cardan, dus die valt dan af.

Murof, die xj900F ziet er ook interessant uit ja. Zag er op marktplaats eentje hier vlakbij voor 950 euro met 56000 km uit 1993. Dat zijn leuke bedragen natuurlijk. Denk je dat dat wat is? http://link.marktplaats.nl/205200137

Rez en Herman, bedankt voor jullie goede uitleg over de puntjes bij de GTR1000. Die GTR die ik zag is verdwenen, maar deze vind ik ook leuk: http://link.marktplaats.nl/200916026.
Rez, mijn vriendin woont in Den Haag, dus daar kom ik wel regelmatig. Zou ik evt eens naar jouw GTR mogen komen kijken? Dan kun je me aanwijzen wat belangrijke punten zijn om op te letten, dat geloof ik eerder dan een verkooppraatje in de winkel. En als ik je reacties en profiel bekijk ben jij wel een connaiseur :P

hd2w4w, je hebt gelijk. Ik werk wisselende diensten (ook 's nachts) en moet er dus bij weer en wind uit. De door jou aangeraden KJ900S vind ik erg mooi. Weet jij wat het verschil is met de 900F? Klopt het dat dee laatste hetzelfde is als de Diversion? Ja, ik ben echt een leek he...

Peter, de K75 staat ook hoog op mijn lijstje. Ik heb daar dan ook al goede ervaringen mee (rijopleiding van defensie in Oirschot :Y ). Er zijn wel verschillende uitvoeringen als ik het goed zag. Wat zijn de verschillen en welke is het beste? Ik las dat de K100 ook goed is, maar wat meer trilt. Zijn daar ervaringen mee (heb t betreffende forum-artikel er al over doorgespit)

Ik heb hier ook al verhalen gelezen over ex-kmar en ex-politiemotoren. Zowel positief als negatief. Ik herken de verhalen uit mijn eigen werkomgeving. Wie kan me vertellen hoe ik erachter kom of ik met een goede of afgeragde motor te maken heb? In het algemeen, kan je je motor ergens laten keuren voordat je hem koopt (zoals de ANWB aankoopkeuring voor auto's)? Of zijn er onder jullie mensen de heel misschien genegen zijn om eens mee te gaan of ernaar te kijken als ik m langs breng tijdens de testrit? :}

Ik zit nu zoals iedereen denk ik vooral op marktplaats te neuzen. Zijn er wellicht nog andere websites waar je ook veel goed aanbod kan vinden? En weet iemand evt een eerlijk en goede zaak in de omgeving van Deventer?

En nog een laatste vraag (wat een verhaal zo al :Z ). Wat is een goed en betaalbaar merk voor je motorpak en helm? Ik wil graag een fatsoenlijk all-season pak hebben (geen leer) met goede protectie en een veilige comfortabele helm. Zijn gebruikte pakken ook aan te raden? Een helm koop ik uiteraard wel nieuw ivm pasvorm, hygiene en veiligheid (is ie in ieder geval nog niet gevallen hoop ik dan maar |( ) de verkoper van Ensing raadde me een Shoei helm aan van 400 euro. Zei er wel bij dat een andere aanbieding van 160 euro ook wel veilig was, maar minder comfortabel en op de lange duur veel sneller versleten. Ze hadden ook een compleet pak voor 200 euro: http://www.ensingmotorapeldoorn.nl/kleding.html

Weer bedankt voor jullie hulp en goede adviezen.

groeten van Bas
 
Laatst bewerkt:
ik heb mn PM-functie (te vinden onder voorkeuren om m aan/uit te zetten) aanstaan, dus be my guest (of mailen zie profiel).
Ik heb echter geen originele GTR meer, maar kan je wel een snelcursus GTR-kennis geven :+

Wat betreft kleding, ik ben zelf een all-season-leernicht (oftewel, heb schijt aan alles, rij vrijwel alleen in leer).
Wat betreft de helm: ben zelf een Shoei-die-hard (ja zijn prijzig, maar ben er ook over te spreken)
Heb zelf een multitec (mn 2de al), kan je die aanraden om in ieder geval te passen.

Bij het passen van een helm is de prijs even 1 van de dingen waar je later naar moet kijken. Allereerst de pasvorm en functie : wil je systeem of integraal? (pilothelmpjes zet ik er expres niet tussen omdat ik niet snap hoe die ooit CE-gekeurd hadden kunnen worden --> dat zijn die krengen zonder kinstuk, die je altijd in reclames ziet :+ )

wat mee kan spelen bij aanschaf helm:
-pasvorm
-budget
-pinlock (of varianten)
-zonnevizier
-systeem/integraal (brildragend?)
-geluidswering
-vervanging/verkrijgbaarheid vizieren en andere onderdelen


kwa pakken: geen ervaring met (goedzittend) textiel
kan je wel vertellen : compleet pak voor 200e? :N
je hebt pakken en pakken, nu zit er meestal niet zoveel verschil meer tussen pakken van 300 en 500 euro, er is wel degelijk verschil. Laat je hierbij goed voorlichten bij de verkoper.
(Van wat ik weet kan ik je 2 zaken aanraden : Randstad Motors (het ouwe Safe) Zoetermeer, Martijn daar is een van de mensen die je goed kan helpen en Martijns Motorkleding in Rotterdam). Bovengenoemde kunnen je haarfijn het verschil uitleggen tussen de verschillende pakken en combi's enz enz

T pak wat je aangeeft is waarschijnlijk een "budget-pak" van Rev-it, meer bedoeld voor heropstappers/65+/mensen die er de ballen verstand van hebben heb ik t gevoel

tip voor de handschoenen : goeie stevige (mogen wel wat kosten). Voor de zomer iets van leren sporthandschoenen.

euhw, volgens mij heb ik nu weer even genoeg gezegd :+
 
En nog een laatste vraag (wat een verhaal zo al :Z ). Wat is een goed en betaalbaar merk voor je motorpak en helm? Ik wil graag een fatsoenlijk all-season pak hebben (geen leer) met goede protectie en een veilige comfortabele helm. Zijn gebruikte pakken ook aan te raden? Een helm koop ik uiteraard wel nieuw ivm pasvorm, hygiene en veiligheid (is ie in ieder geval nog niet gevallen hoop ik dan maar |( ) de verkoper van Ensing raadde me een Shoei helm aan van 400 euro. Zei er wel bij dat een andere aanbieding van 160 euro ook wel veilig was, maar minder comfortabel en op de lange duur veel sneller versleten. Ze hadden ook een compleet pak voor 200 euro: http://www.ensingmotorapeldoorn.nl/kleding.html

Pasform voor je helm is wel het belangrijkste. Het moet lekker zitten.
Als je eens in de buurt van utrecht bent zou je eens bij motozoom binnen kunnen lopen die hebben best wel wat soorten helmen.
Ik heb zelf de C2 systeemhelm, maar schubert moet je maar wel net passen, dit omdat de maten net tussen de andere merken in liggen. Maar dat kan ook juist voordelig zijn.
De C2 is nu ook voor 300 euro te krijgen vanwege de C3 die net nieuw is.

Je kan bij hun ook voor een degelijke prijs kleding krijgen, mn vriendin had een cycle spirit broek voor 109 euro en een jas was 179 voor 119 euro. Zei rijd zelf altijd bij mij achterop, dus maakt ze misschien maar 400km in de maand, maar het is prima spul.
Zelf heb ik een revit jas van 400 euro, maar ik rijd ook elke dag 110 km. Het is wel een erg fijne warme jas trouwens. En in de zomer haal je de binnenvoering en regenvoering er uit, dan ventileerd het ook nog eens prima.

Je zou ook in nijmegen bij termaat kunnen gaan kijken, die hebben ook degelijk spul voor goede prijzen (net weer andere merken dan bij motozoom).

Ik zou niet besparen op je kleding, vooral niet als je dagelijks rijd, mocht er een keer wat gebeuren heb je in iedergeval zo veel mogelijk aan gedaan om de persoonlijke schade zoveel mogelijk te beperken.
 
Pasform voor je helm is wel het belangrijkste. Het moet lekker zitten.
Als je eens in de buurt van utrecht bent zou je eens bij motozoom binnen kunnen lopen die hebben best wel wat soorten helmen.
Ik heb zelf de C2 systeemhelm, maar schubert moet je maar wel net passen, dit omdat de maten net tussen de andere merken in liggen. Maar dat kan ook juist voordelig zijn.
De C2 is nu ook voor 300 euro te krijgen vanwege de C3 die net nieuw is.

Je kan bij hun ook voor een degelijke prijs kleding krijgen, mn vriendin had een cycle spirit broek voor 109 euro en een jas was 179 voor 119 euro. Zei rijd zelf altijd bij mij achterop, dus maakt ze misschien maar 400km in de maand, maar het is prima spul.
Zelf heb ik een revit jas van 400 euro, maar ik rijd ook elke dag 110 km. Het is wel een erg fijne warme jas trouwens. En in de zomer haal je de binnenvoering en regenvoering er uit, dan ventileerd het ook nog eens prima.

Je zou ook in nijmegen bij termaat kunnen gaan kijken, die hebben ook degelijk spul voor goede prijzen (net weer andere merken dan bij motozoom).

Ik zou niet besparen op je kleding, vooral niet als je dagelijks rijd, mocht er een keer wat gebeuren heb je in iedergeval zo veel mogelijk aan gedaan om de persoonlijke schade zoveel mogelijk te beperken.

dat is voor veel mensen de reden om goedkoop prutspul te kopen (zoals bij de lidl)...
Als je het goed doet heb je +- 1000 euro aan

Laarzen 150-200
Handschoenen 100
Helm 200-500
Broek 100-150+
Jack 150-400

en dan nog bijv een colletje of nierwarmers of (voor textiel wel aan te raden) een rugprotector
 
Bedankt voor de tips. Ik weet dat kleding duur is, dat is niet anders. Wel fijn om even wat merken met bijbehorende normale prijzen gehoord te hebben. Gelukkig heb ik al goede laarzen, zomer- en winterhandschoenen, een niergordel en een colletje, allemaal van BMW. Dat scheelt dus weer ;-) Maar ik ga dus wel voor goede kleding en helm. Ik betaal liever niet teveel, maar als je onderuit gaat ben je wel blij als je net ff wat meer hebt uitgegeven waardoor je ook weer opstaat nietwaar.

Rez, als ik in de buurt kom zal ik je PM'en. Die snelcursus klinkt goed. Als je me aan kan wijzen waar welke onderdelen zitten en hoe ik ze kan controleren/vervangen ben ik al blij. Dan weet ik in ieder geval waaar ik op moet letten als ik ga kijken. Op dit moment kunnen ze me een rotte motor verkopen waar ik vrolijk 3 x te veel voor betaal...
 
Heeej Bluedog,

Wacht ff met kleding/helm tot motorbeurs Utrecht (februari dacht ik) Daar kun je echt goedkoop terecht wanneeer je goed zoekt.
Verder kan ik positief nieuws over GTR alleen maar onderschrijven, als je maar goed in staat bent om het gewicht te handelen.
Tenslotte: Ik heb destijds mijn GTR uit Duitsland gehaald, via ebay. Importeren is een fluitje van en cent, en ze zijn daar echt veel goedkoper! :Y

Suc6, Ed
 
Trek inderdaad voldoende budget uit voor kleding en helm. De prijs vergeet je maar de kwaliteit onthoudt je.
Ik heb destijds alles tegelijk gekocht bij een zaak die opheffingsuitverkoop had en dat was qua prijs/kwaliteit zeer interessant. Ik heb 8 jaar terug kwaliteitsspul gekocht (Arai & Reusch) en heb dat nu nog steeds. Welliswaar bij elkaar nog geen 25000 km maar goed. Er zullen ongetwijfeld motor zaken zijn die rigoureuze uitverkoop houden en soms is het best de moeite waard om daar en stukje voor te gaan touren.

Succes.
 
Bleudog,

Heb nog een tip: n Honda Nighthawk, 4 cilinder; zeer zuinig, 1 op 25 (28) bij warm weer, bijna onderhoudsvrij, loopt altijd en cardan. Prima zuinige en betrouwbare motor en voor n prikkie 2e hands te koop, een "-"puntje.. comfort is niet veel.
greezz
 
Die Honda ziet er mooi uit, maar ik zie ze alleen maar zonder kuip. En die is voor mij wel een vereiste gezien de weersomstandigheden in Nederland. Ik ben niet alleen maar een mooi weerrijder maar blijf wel graag enigszins droog en warm. Maar hartelijk bedankt voor de tip.

De motorbeurs in februari is een goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens kijken of ik zolang kan wachten })
 
Die XJ900F van Marktplaats ziet er zo -van de foto'tjes- netjes uit (1993,is 4BB,is laatste model)

Het belangrijkste zwakke punt is een roestende tank (onderin de wangen). Als ie niet lek is, én nog niet gecoat. Coaten en klaar. Bij aanschaf altijd even checken of de uitlaat nog niet door is. Zwakste plek zit onder/achteraan waar de demper over de pijpen geschoven is. Reken op enkele 100'en euro's als je die later zelf wilt vervangen.

Vering af fabriek is slapjes. Is vaak al wat aan gedaan. Heb er zelf twee, beide dik over de ton. 1 origineel, 1 met koni's. Kun je goed merken, maar door mijn eigen niet overdreven gewicht heb ik zelf geen last van de slappere vering. Proefrijden!

Het verschil met de xj900S? De F heeft de naam nog veel betrouwbaarder te zijn en zeker zuiniger te zijn. Maar nu spreek ik niet uit ervaring, heb zelf nooit ww op een 900S gereden.

Wel op bmw, ook de K75. Voldeed -ook midden winter- erg goed! De XJ heeft mijn persoonlijke voorkeur. Voelt net wat "lichter" aan, die kuipen van bmw zijn enorm (maar ja, de bescherming tegen weer en wind is dan ook weer beter). De K100 was naar mijn idee voor de lange snelweg afstanden weer net wat prettiger, wat meer power. Maar de K75 is binnendoor toch wel weer leuker. Licht een beetje aan je woon werk route.

Over kleding is al veel gezegd. Reken prijstechnisch maar op meer dan de waarde van de XJ. Heb zelf veel aan kleding uitgegeven maar blijf sindsdien heerlijk droog op de motor, ook bij stortbuien. Heel prettig in herfst en winter. Maar met een regen overal en een wat goedkopere outfit kom je er ook wel. Hoe meer kilometers je maakt hoe prettiger goede kleding is. Ik doe +- 2 jaar met goed spul (+- 90K kilometers) en dan begint het beste pak toch ook wat te lekken en te slijten.

Veel keuzewijsheid weer :] .
 
Een Yamaha diversion XJ900S zou een goede keus zijn.
Halve kuip, cardan, 24liter tank aan 1:18 (woonwerk) a 1:20 (toeren) kun je een heel eind. Met 90pk en 90Nm heb je genoeg kracht om alles aan te kunnen.

Heb er zelf al 5 jaar en 50.000km ene (van 1998), en die geeft nog nauwelijks een krimp gegeven. In het voorjaar de 10 jaar oude accu preventief vernieuwd en nieuwe uitlaten+collector laten steken (waren rot). En de benzinemeternaald is dood, benzinelampje blijft goed. Ik gebruik hem alle dagen woonwerk en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Nadeel: hij ziet er wat banaal uit (who cares), de achterbrug ziet af vanwege het zandstraaleffect van het achterwiel (hugger steken, of achterbrug behandelen), en hij weegt veel (269kilo gevuld) en is wat topzwaar.
Van de zogezegd slappe voorveren heb ik geen last (veervoorspanning voor+achter regelbaar).

Voordeel: hij ziet er wat banaal uit (anti diefstal), veel mechaniek weinig electronica. veel ruimte onder zadel. Duizend en een koffermodellen beschikbaar. Oude simpele en stevige techniek. Voor zijn 269 kilo stuurt hij verbazend goed.
Er rijden er nog veel rond, dus is er een grote gebruikersgroep (ook hier op MF)
Een goede van 50.000km en 1996 vind je al rond 2500€.

Qua kleding? Tjah,
Mijn outfit is nu 6 jaar oud en geraakt stilaan versleten. de tex-jas van 150€ wordt elke dag gebruikt en is nog steeds waterdicht maar de veclro en de ritsen beginnen het stilaan op te geven. Tex-broek van 150€ van heingericke geeft me de laatste tijd een ik-heb-in-men-broek-gepiest effect. Niets dat een regen overall niet kan oplossen.,
Laarzen van 150€ zijn nog steeds goed. Winter handschoenen van 120€, waterdicht en voldoende om een paar uur bij vriespunt te rijden. Helm Airoh sv55 (systeem+zonnevizier) 150€ (koopje) is nu 3 jaar, en kan een nieuw vizier gebruiken.
Voor pakweg 750€ heb je een goede volledige outfit zonder van een topmerk te zijn.
Kun je later nog topmateriaal kopen (vééél duurder) en kun je dan afwisselen met je eerste outfit.

Proberen hé ...
full
 
Laatst bewerkt:
Hey Bluedog
Iets heel anders maar ik denk dat een burgman 400 ook in je budget past...
Heeft ook veel voordelen (maar uiteraard ook wat nadelen...)
Of anders een majesty, ik hoor dat die nog wat comfortabeler is.
Ik zou wel gaan voor minimaal 400 aangezien je ook snelweg rijd.
 
Hey Bluedog
Iets heel anders maar ik denk dat een burgman 400 ook in je budget past...
Heeft ook veel voordelen (maar uiteraard ook wat nadelen...)
Of anders een majesty, ik hoor dat die nog wat comfortabeler is.
Ik zou wel gaan voor minimaal 400 aangezien je ook snelweg rijd.

Ja, ik heb ook naar motorscooters zitten kijken. Ze lijken me inderdaad erg zuinig en onderhoudsvriendelijk. Ik wil er ook wel een ritje op maken, maar ik denk niet dat ik me er lekker op zou voelen. Volgens mij mis je op een scooter toch het echte motorgevoel.
 
Volgens mij mis je op een scooter toch het echte motorgevoel.


Klopt, maar puur rationeel gezien is bijv. een Burgman 400 de beste keuze.

Ik heb nu sinds enige tijd een Diversion 900. Ik haal nu 1:18 op B-wegen. (verschillende dorpen met veel afremmen en accelereren, pontje etc.)
Bevalt goed. M'n eerste cardan fiets, na lange tijd weer terug naar een toermotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan