Goedkope en zuinige toermotor gezocht

je bent welkom voor een snelcursus

enneh de tip over de motorbeurs... 5 jaar terug waren er nog goeie aanbiedingen, nu is het winkelprijs met hoogstens 10% korting. (toevallig iemand bekend met wat je daar per stalplaats betaalt?, tis ziek veel).

een aantal zaken langsgaan met (opheffings)uitverkoop kan veel schelen, maar let er wel op dat je goed spul haalt.
Ik rij op fietsen die gemiddeld tussen de 1000 en 1500 euro waard zijn, dat wat ik aanheb is slordig berekend meer waard :+
 
Hoi Bert,

ja, je hebt gelijk. Maar ja, een motor/scooter kies je toch ook op je gevoel uit. Maar zoals ik zei, ik wil het in ieder geval eens proberen. Wie weet vindt ik het toch best leuk. We zullen zien ;)
 
Ja, ik heb ook naar motorscooters zitten kijken. Ze lijken me inderdaad erg zuinig en onderhoudsvriendelijk. Ik wil er ook wel een ritje op maken, maar ik denk niet dat ik me er lekker op zou voelen. Volgens mij mis je op een scooter toch het echte motorgevoel.
Mijn vrouw en ik hebben de afgelopen maanden ons A-rijbewijs gehaald. Ik wist al heel lang dat ik wel wat zag in een Burgman 400. Ik zelf rijd er nu zo'n dikke 2,5 maand en inmiddels bijna 6500km op rond en ben meer dan tevreden (gemiddeld verbruik 1:25-26, 6000km-beurt 84 Euro).

Maar wat jij misschien nog interessanter vindt om te horen is dat mijn vrouw de zelfde scepsis had als jij. Eigenlijk vond ze het idee van een motorscooter helemaal niks. Zij heeft haar rijbewijs afgelopen woensdag gekregen en ging vanmorgen toch maar eens haar eerste ritje maken. Ze is eventjes tussendoor thuis geweest met de bekende Burgman-grijns op haar gezicht ("gaaf man!!") en is inmiddels weer aan het rondtoeren.

Dus met die beleving valt het wel mee. Behalve wanneer je echt wilt gaan racen. Wanneer je meer een toertype bent zul je bij de Burgman de lage kosten, het relaxte rijden met prima zit en de gigantische bergruimte zeker waarderen.

Succes met je keuze!
 
~
Mijn vrouw en ik hebben de afgelopen maanden ons A-rijbewijs gehaald. Ik wist al heel lang dat ik wel wat zag in een Burgman 400. Ik zelf rijd er nu zo'n dikke 2,5 maand en inmiddels bijna 6500km op rond en ben meer dan tevreden (gemiddeld verbruik 1:25-26, 6000km-beurt 84 Euro).quote]

Hoi Stradje,

ik ga het dus zeker wel proberen voor ik definitief wat aanschaf. Nog even een vraag over de onderhoudskosten: Moet de scooter elke 6000 km een beurt hebben? Want dan lopen de kosten best wel op. Mijn auto moet om de 15.000 km een beurt hebben (uiteraard groot om klein). 3 X 6000 km= 18.000. Dan ben je voor de scooter dus 252 euro kwijt. Uiteraard wel minder dan voor de auto, maar niet zoveel. Het verbruik is natuurlijk wel een stuk beter :)
 
\
Mijn vrouw en ik hebben de afgelopen maanden ons A-rijbewijs gehaald. Ik wist al heel lang dat ik wel wat zag in een Burgman 400. Ik zelf rijd er nu zo'n dikke 2,5 maand en inmiddels bijna 6500km op rond en ben meer dan tevreden (gemiddeld verbruik 1:25-26, 6000km-beurt 84 Euro).quote]

Hoi Stradje,

ik ga het dus zeker wel proberen voor ik definitief wat aanschaf. Nog even een vraag over de onderhoudskosten: Moet de scooter elke 6000 km een beurt hebben? Want dan lopen de kosten best wel op. Mijn auto moet om de 15.000 km een beurt hebben (uiteraard groot om klein). 3 X 6000 km= 18.000. Dan ben je voor de scooter dus 252 euro kwijt. Uiteraard wel minder dan voor de auto, maar niet zoveel. Het verbruik is natuurlijk wel een stuk beter :)

Beurten zijn inderdaad om de 6000km, dus inderdaad een stuk korter dan je bij een auto gewend bent. Meeste kosten zijn het arbeidsloon (diverse controles en olie vervangen). Als je dat zelf doet kun je natuurlijk besparen. Maar daar begin ik voorlopig niet aan, zeker zolang ik nog in de garantie zit, en ik mogelijk rond de 25.000-30.000km/jaar ga halen.
 
Hoi zoekende hier een andere Haagse GTR-er (die uiterlijk wel orgineel is). een bekend probleem zoals al is aangegeven is de kettingspanner. deze zit met 2 boutjes vast en is zonder veel sloopwerk te vervangen. de nieuwe versie van de spanner gaat stukken langer mee. het doorrotten van de balanspijp is zo'n ander probleem. deze heb ik opgelost toen mijn balanspijp wegwas door deze bij de collector gewoon af te zagen en dicht te lassen. op hier en daar een extra plofje links en rechts door naverbranden (je moet het weten anders hoor je het niet eens) maar rijden geen nadelen gevonden.
de dynojet bij standaard uitlaat op stand 1 geeft geen grote meer verbrijk (stad 1-17 rustig toeren tot 120 1-19. hoewel mijn buurmaatje afgelopen zomer in zweden 1-20,5 haalde.)
stand 3 geeft wat extra consumptie van de benzine.

op het gebied van rijden zal de snorfiets van Kawarez niet veel anders rijden als de orginele gtr op het oergevoel van rijden in de wind na. meende dat hij geen kuip meer had.

belangrijk op het gebied zithouding is je lengte. er zijn aanpassingen mogelijk maardeze beperken toch wel de lengte . hoge ruit is mooi als de stuurstangen laag staan blijf je nog steeds hangen.

als je wil kanje als je toch in het haagse bent voor of na het rijden hier op een totaal standaard 86 model rijden en een iets aangepaste model en dus de naked van Kawarez.

oww bijna vergeten....schitterende Kawasaki Voyager 1200. alles aanwezig weinig ondehoud en betaalbaar (staat e rnu een op marktplaats voor 1850) kan je ook proberen. ik heb er een en die gaat nooit meer weg.

gr aad
 
Hoi Aad,

bedankt voor je bericht. Wellicht maak ik van je vriendelijke aanbod gebruik. :)

Nog even een vraag over het verschil tussen de GTR1000, de BMW K75 en de BMW100. Ik heb diverse van deze modellen op internet gevonden. Wat zijn nu de belangrijke verschillen?

- Verbruik van de GTR zou rond de 1:18 liggen, hoe is dat bij de BMW's?
- Jullie schreven dat de GTR goed zelf te onderhouden is (althans de simpele dingen zoals olie wisselen enzo). Kun je bij de BMW's ook veel zelf doen?
- En om de hoeveel km moeten ze echt even door een professional nagekeken worden (dus buiten het doe-het-zelf onderhoud om), en wat ben je dan zo'n beetje kwijt?
- Ik zie veel modellen van 1986 tot omstreeks 1992 (BMW en GTR). Zit er bij deze motoren nog veel verschil tussen de verschillende modellen. Dus tussen bv een ouder model GTR en een nieuwer model?
- En hoe weet ik met welk model ik te maken heb?

Ik denk dat ik wel een aankoopkeuring zal laten doen. Ik zag al een site van Erik van Lent. Daar heb ik hier ook positieve verhalen over gelezen. Hebben jullie nog meer ideeën waar je voor zo'n keuring terecht kan? Liefst omgeving Deventer.

Zoals jullie zien begin ik me dus, vooral door jullie hulp, op de bovengenoemde motoren te concentreren. Blijft toch altijd leuk, lekker motortje kijken :P

Wederom bedankt.

Groeten van Bas
 
verschillen in de BMW weet ik niet, maar de GTR is eigenlijk niet veel veranderd.
er zijn eigenlijk (buiten de jaar aanduiding die Kawasaki gebruikt) maar twee modellen. model voor 1995 en daarna (is in de USA tot 2006 verkocht)
technisch zit er geen verschil in hoewel de eerste jaar gangen 86-88 niet geknepen zijn. (ring in carburateurdeksels en een nauwere doorgang in de demper in de latere modellen).
inwezen zijn het allemaal 110 pk fietsen en door de aanpassing teruggebracht naar 85-90 pk verder is er een aanpassing gedaan in de sproeiers voor moedernatuur.
in het tweedemodel is het binnenwerk van de cockpit "moderner" gemaakt. maar alles is naar ik me heb laten vertellen over te zetten.

een aantal GTR rijders wilde wat meer (hoewel standaard hij al behoorlijk fel is) en zijn aan dynojets kits en K&N luchtfilters begonnen, soms in combinatie met aangepaste uitlaten.

de voorvork wil wat slap zijn en daarom de stijvere veren, maar ik daarin tegen, ben een vrek en heb gewoon wat dikke ringen in de poten (boven de veren) geschoven en zonder luchtdruk, gaat hij nu stijf vooruit en scherp door de bocht. omdat ik tot voorkort er twee had een wel aangepast en een niet weet ik wel ongeveer hoe het aanvoelt, en als de niet aangepaste goed is afgesteld dan merk je bij "gewoon" rijden eigenlijk geen verschil.
de niet aangepaste is nu van mijn buur en toermaat dus ook dat kan je uitproberen. als je handige motor maatjes hebt, kan je eigenlijk alles zelf (mits je niet vies bent van sleutelen, omdat er soms aardig wat plastic los moet).

rotste is de kleppen maar opzich verlopen die niet echt dus doen het wel 20.000 km goed.

leukste aanpassing vind ik nog de stebel claxon (139 decibel) omdat daar de auto bezitter nog van onder de indruk raakt ten opzichte van de orginele.

verder rijden wij veelal met de PMR (mag niet maar 5 watt werkt wel) en dat bevalt prima. we doen dan ook wel wat ritjes hier en daar (zweden. duitsland frankrijk enz enz)
 
Hoi Aad,

bedankt voor je bericht. Wellicht maak ik van je vriendelijke aanbod gebruik. :)

Nog even een vraag over het verschil tussen de GTR1000, de BMW K75 en de BMW100. Ik heb diverse van deze modellen op internet gevonden. Wat zijn nu de belangrijke verschillen?

- Verbruik van de GTR zou rond de 1:18 liggen, hoe is dat bij de BMW's?
- Jullie schreven dat de GTR goed zelf te onderhouden is (althans de simpele dingen zoals olie wisselen enzo). Kun je bij de BMW's ook veel zelf doen?
- En om de hoeveel km moeten ze echt even door een professional nagekeken worden (dus buiten het doe-het-zelf onderhoud om), en wat ben je dan zo'n beetje kwijt?
- Ik zie veel modellen van 1986 tot omstreeks 1992 (BMW en GTR). Zit er bij deze motoren nog veel verschil tussen de verschillende modellen. Dus tussen bv een ouder model GTR en een nieuwer model?
- En hoe weet ik met welk model ik te maken heb?

Ik denk dat ik wel een aankoopkeuring zal laten doen. Ik zag al een site van Erik van Lent. Daar heb ik hier ook positieve verhalen over gelezen. Hebben jullie nog meer ideeën waar je voor zo'n keuring terecht kan? Liefst omgeving Deventer.

Zoals jullie zien begin ik me dus, vooral door jullie hulp, op de bovengenoemde motoren te concentreren. Blijft toch altijd leuk, lekker motortje kijken :P

Wederom bedankt.

Groeten van Bas

Nou, dan doe ik de BMW maar :)

-Mijn 75 loopt tussen de 1 op 18 en 21, vooral afhankelijk van de buitentemperatuur (injectie regelt bij bij koude)
-Een handigert kan alles zelf bij de BMW. Kijk maar op de site van Meijerink (zie mijn vorige post). Profprijzen weet ik niet, daar kom ik nooit O-)
-de verschillen bij BMW zijn minimaal. Schijf ipv trommel achter en in 92 een andere, betere voorvork. Verder detailswijzigingen. Km-standen zijn niet zo belangrijk, staat van (bewijsbaar) onderhoud zegt meer.
-Van Lent komt voor zover ik weet naar je toe. hij heeft een eigen website. ff goechelen.
-Pijnpunten van de K'": Bedrading (stekkerverbindingen met rare storingen), verdroogde slangetjes rond de motor, lekkage aan de olie/waterpomp en versleten spiebanen van de cardan. Allemaal zelf op te lossen, 2ehands is er veel beschikbaar en er zijn een paar prima handelaren in onderdelen.

Veel fun bij het kiezen. :)
 
Dank voor de reacties. Ik ga zometeen kijken bij een K100 uit '84. Moet 1200 euro kosten, maar er schijnt goed voor gezorgd te zijn. Ik ben erg benieuwd. Eerste kennismaking met dit type, dus ik laat me verrassen. Ik zal wat foto's maken (als dat mag) om aan de kenners hier te laten zien. wellicht zien jullie al bijzonderheden.

Ik laat het wel weten als ik gekeken heb.

Vervolg: Inmiddels weer thuis. Was een erg leuke motor. wel wat gebruikssporen, mar ja, hij is ook uit 1984. Hij zag er goed onderhouden uit, en ik kon zo gauw geen duidelijke mankementen ontdekken.

Ik heb wat foto's geprobeerd te maken (was erg krap). Die kun je bekijken op:
Mijn Album (hele link kopieren, krijg hem niet goed op het forum)

Geen idee of ik de goede dingen heb gefotografeerd, maar dat hoor ik vast wel :?
Als iemand tips heeft ben ik uiteraard benieuwd.

Groeten van Bas
 
Laatst bewerkt:
Gevoelsmatig zou ik zeggen, zoek een wat jongere. Vooral als hij lang heeft stilgestaan, kun je de gekste storingen krijgen (niet alleen bij BMW).
 
Ik heb mijn GTR vorig jaar gekocht; 60 000 op de teller, bouwjaar '94 en picco bello verzorgd. 1800 eurootjes betaald.
Ik wil maar zeggen dat je waarschijnlijk voor hetzelfde geld een veel recentere Kawa hebt, dan een BMW :)
Bovendien ziet de GTR er toch nog iets moderner uit-mijn persoonlijke mening :Y
 
Laatst bewerkt:
GTR = tijdloos

wat betreft de aanpassing van voyager met de balanspijp, die mist wat koppel in de hogere toeren.

meest relevante aanpassingen gtr <93
-velgen zijn ietwat anders vormgegeven
-voorremklauwen zijn 2zuigerig
-carburateurdeksels zijn vervangen voor ondiepe, ivm afknijpen
-cockpit, ietwat moderner

Let er trouwens bij aanschaf wel op of je een europeaan of een amerikaan hebt, ivm allemaal eco-fratsen
 
Weer bedankt voor de reacties.

Ik ga morgen een proefrit maken op een GTR1000 en een CBR600. Die laatste heb ik niet echt op het oog, maar ik wil wel eens het verschil voelen. Zondag staat er een andere GTR op het programma. Nu maar hopen dat t niet sneeuwt... Regen vind ik wel prettig, kan ik meteen kijken hoe goed de kuip is ;)

Kawarez, hoe weet ik of ik een europeaan of amerikaan heb? Staat dat ergens vermeld? En uiteraard zoek ik het liefst een jongere. Maar ja, je moet ergens beginnen met kijken. Ik probeer in ieder geval wel met mijn verstand te kiezen, en me niet te laten meeslepen. Hetis zo makkelijk om verliefd te worden op een leuke motor, waardoor je niet ver genoeg verder zoekt....
 
Mooie K Bluedog !

Zal je geen buil aan vallen denk ik.

Zelf zou ik gaan voor een LT vanwege de grotere kuip en iets meer rechtop zit.

Misschien een goldwing iets voor je ?
ook grote kuip, sterke 4 cil. boxer, cardan, koffers.

En als je een GL1000 of 1100 kunt krijgen zijn ze meestal oldtimer, dus geen wegenbelasting en oldtimer verzekering van ca.60 euri per jaar.
Verbruik: de mijne loopt 1 op 13, maar daar zit een zijspan naast. ;)
 
[quote]Bluedog schreef op 20 november 2008 @ 18:57:
Weer bedankt voor de reacties.

Ik ga morgen een proefrit maken op een GTR1000 en een CBR600. Die laatste heb ik niet echt op het oog, maar ik wil wel eens het verschil voelen. Zondag staat er een andere GTR op het programma. Nu maar hopen dat t niet sneeuwt... Regen vind ik wel prettig, kan ik meteen kijken hoe goed de kuip is ;)

Kawarez, hoe weet ik of ik een europeaan of amerikaan heb? Staat dat ergens vermeld? En uiteraard zoek ik het liefst een jongere. Maar ja, je moet ergens beginnen met kijken. Ik probeer in ieder geval wel met mijn verstand te kiezen, en me niet te laten meeslepen. Hetis zo makkelijk om verliefd te worden op een leuke motor, waardoor je niet ver genoeg verder zoekt....~[/quote]


De kuip van de GTR is fantastisch, hoe het scherm is hangt een beetje van je lengte af. Ik heb pas een scherm van Clearview laten overkomen uit de States. Ik ben 1.91 m en het scherm is zo perfect dat ik vanmorgen, aangekomen op mijn werk, het vizier van mijn helm open wilde doen en prompt vaststelde dat dat de hele weg in weer en wind opengestaan had. NIETS van gevoeld. :) Voor een piccie moet je maar eens op de GTR topic kijken.

Het verschil tussen een Amerikaan en een Europeaan? Binnen de kuip weet ik dat de warme lucht van de motor anders geleid wordt, maar dat zie je niet op het eerste zicht. Waar je het wel meteen aan ziet zijn de reflectoren. De USA machine heeft standaard oranje reflectoren aan de achterkant, op de vorkbenen en ik denk ook op de kuip. De Europeaan heeft deze niet.

greetz Herman
 
Ik vind die Goldwing inderdaad ook wel erg mooi. Zat ik ook wel naar te kijken. Deze vind ik mooi om te zien:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://verkopers.marktplaats.nl/7853462

Nadere details heb ik nog niet, wel om gevraagd.

Wat ik me wel afvraag is of dit een geschikte woon-werkverkeer motor is. Ik begrijp dat er wel een cardan op zit? Maar is het gezien zijn leeftijd (wat ook wel zijn charme is) verstandig om er regelmatig mee in weer en wind te rijden? En wie heeft er ervaring met filerijden met een goldwing. Of zijn deze oudere modellen niet zo gek breed?

En iemand enig idee wat deze motoren verbruiken?

Weer bedankt ;)
 
Mijn GW met zijspan liep 1:12. Gem. 1:16 is solo wel haalbaar, vermoed ik. In zijn tijd was de GW een goede, betrouwbare motor, maar ze zijn nu natuurlijk wel allemaal oud. Hoe goed ze ook bewaard zijn. Een GL1000 heeft nog puntjesontsteking, die aandacht vraagt. En de carburateurafstelling komt ook nauw. Anders loopt hij als een oude, versleten Kever :) Er wilden nog wel eens koppakkingen uitblazen en ook de keerringen van de waterpomp willen nog wel eens de geest geven. Let op dat de riemen van de nokkenassen niet te oud zijn. Deze worden door hun onopvallende functioneren ook nog wel eens vergeten. Voor onderdelen ging ik naar de dealer - die heeft nog veel- en naar Bikers Best. Geen goedkoop adres, maar hij had wel veel.
Qua breedte voor de file valt het wel mee, als je er geen dikke kofferset aanhangt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn GW met zijspan liep 1:12. Gem. 1:16 is solo wel haalbaar, vermoed ik. In zijn tijd was de GW een goede, betrouwbare motor, maar ze zijn nu natuurlijk wel allemaal oud. Hoe goed ze ook bewaard zijn.

Tja, ik heb wel n mooie gezien op MP, maar die had idd veel onderhoud nodig. Dat gaat m dus niet worden. En ik vindt het verbuik wel wat te hoog. Maar ze zijn wel mooi, als je er een beetje handig in bent. Voor mij zal het niets worden vrees ik...
 
ik gooi het nogmaals in de groep de kawasaki voyager.
bij normaal gebruik op de snelweg 1:18 tot 1: 20. en toerende op binnenwegen 1:19 tot 1:20,5.

bij gewoon gebruik niet kapot te krijgen en opgeboed van prestatie en wegligging overtreffende trap aan de goldwing.

en dat weet ik uit eigenhand. de gl1000(1980 k3, rechts op foto) net halfjaar weg en de gl1200 bj 1982 jaartje weg. de Voyager heb ik nog steeds en die gaat niet weg (de middelste op de foto).

de gtr rechts op de foto wel verkocht maar is maar 25 meter verhuist en heb ik zelf zwaar spijt van gehad en dus maar een andere gekocht (ook uit 1986)

voor d ekawa kijk maar ff via de link


http://link.marktplaats.nl/205601313
 
Hoi Aad,

Die voyager ziet er erg mooi uit, mijn complimenten. Maar het is niet helemaal wat ik zoek. Hij is me toch wat te groot. Ik denk niet dat ik me er thuis op zou voelen....

Overigens ben ik nu al wel klaar met de motorkleding. Ik gebruik gewoon mijn stadler broek van mijn werk, net als de helm (ontdekte gisteren pas dat dit zulke dure kleding is). Heb er nu een mooie Richa jas bijgekocht in de aanbieding, EUR 225,00 ipv EUR 300,00. Ik wil nog wel n keer een mooie systeemhelm met zonnevizier, maar voorlopig red ik me zo wel even. Morgen weer een proefrit op een GTR gepland, ik hoop maar dat het weer meewerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan