Goedkope motorreis ?

JDline

MF'er
29 sep 2009
180
0
Hallo allemaal,

Deze zomer zou ik met 2 vrienden een reisje willen maken met de moto.
Mits we allemaal net ex studenten (zullen)zijn is ons budget niet echt groot.
We zijn van België ( dicht van de zee en franse grens) maar ik dacht eventueel naar Luxemburg (goedkoper..?) en dan eventueel langs die kant naar Duitsland of Frankrijk te trekken.
Wij zijn dus opzoek naar goedkope campings (luxe hebben we niet nodig) gewoon een tentje kunnen zetten.
Ook wel liefst eens een dorpje of stadje in de buurt om te bezoeken en een cafeetje te kunnen doen.

Ik heb zelf al enkel gebieden opgezocht en campings bekeken maar graag wat info van de veteranen :p

Alvast bedankt !
 
De som lijkt me eigenlijk vrij logisch:

1. Rondje rijden, stel 2.500 km. verbruik 1:15 betekent 167 liters tegen een prijs van € 1,50 = € 250.

2. 7 a 8 dagen rijden is ongeveer het gelijk aantal overnachtingen voor € 20 = € 160

3. Eten per dag € 40 geeft ongeveer € 300

Totaal is dit € 710.

Misschien niet geheel een antwoord op je vraag maar als je zo'n € 850 op zak hebt kan je een leuk ritje maken en campings voor die prijs zijn altijd wel te vinden. M.a.w. gewoon gaan rijden en de goedkope campings zijn veelal de gemeentecampings oftwel capming municipal of iets dergelijks.

have fun
 
Afhankelijk van wat je wilt doen aan uitgaan / uit eten of zelf koken, kan Frankrijk denk ik behoorlijk duur uitvallen. In Duitsland kun je voor een paar tientjes de man nog eens gewoon uit eten gaan. Ook kun je op een terasje gewoon een biertje bestellen zonder gelijk de hoofdprijs te betalen.

Tsja, goedkope campings, zoek eens op internet. Veel campings hebben hun tarieven op hun site staan. Ook kan je eens bij de anwb op de site kijken voor een campinggids of een boekje met goedkope accomodaties
 
Vorig jaar drie weken gereden en niet meer dan 800 euro uit gegeven tijdens de vakantie. In totaal 4500km. Route ging door Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, België en Luxemburg.

Goedkoopste camping was 4 euro per persoon en de duurste rond de 15 euro. Om het goedkoop te houden veel zelf kopen en eten bij supermarkten.
 
Dat kan echt wel een stuk goedkoper dan Marcooo beweert!

Euro 98 kostte mij 3 weken terug in Luxemburg 1,16 euro. Frankrijk is ook nog wel iets goedkoper dan Nederland.

Een overnachting op een camping zal gemiddeld 10,- euro zijn. Niet de familiecampings met zwembad nemen...

Als je zelf kookt moet je voor 20,- euro per dag ook wel klaar zijn.

Rijd je 250 km per dag (1:15) met gemiddelde benzine kosten van 1,40 dan zit je rond de 25 euro. Camping + eten erbij is totaal 55 euro per dag.


Owja.. hier is alles denk al gezegd ;) : Wat kost ongeveer een motorvakantie
 
50e per dag is goed te doen en dan kan je soms zelfs nog luxe doen!! Spreek uit ervaring.
 
@ JDline

Heb je een weekje van 9 dagen tijd? Ga dan op en neer naar de Middellandse zee. Een rondje Mont st michel > Dordogne > Andorra > Camargue > Provence > MontBlanc > Jura > Ardennen kost je een 3200km, ofte 9 dagen van gemiddeld 350km.
Das aan 6 liter/100 ~250€. 8 overnachtingen op camping (er zijn er overal in Fr) kost je voor een motor+tent+1pers 10 a 25 € afhankelijk of het een camping municipal / camping a la ferme is of een "luxe" camping.
Das nog es max 150€ erbij. Eten en drinken? Tjah dat hangt van je tand af hé. De ene gaat alle dagen pizzas fretten, de andere doet het met du pin, du vin et du boursin. Hou je het doorsnee dan kom je zeker toe met 35€/dag. 5€ voor de croissants, 5€ voor het stokbrood met kaas, 15€ voor de pizza of frietten+biefstuk op de camping, 5€ voor de 2*pastis op terras, en 5€ voor de fles wijn savonds, en 5€ voor de koekjes&cola = 300€. Alles samen: 700€.
Doe je het echt budget (wild kamperen kan hier en daar nog wel), dan kom je toe met 500, wil je meer luxe camping en terrassen en restaurantjes, dan gaat het naar de 1000€.
Daarvoor heb je dan wel in 9 dagen de "ronde van frankrijk" gedaan.

[me="Wullebolle"]is ook een B-Kustbewoner ...[/me] :W
 
Laatst bewerkt:
Als je geen luxe wilt, is in Frankrijk de, hiervoor genoemde, camping municipal zeker aan te raden. We hebben onze vorige vakantie maar één camping municipale gehad die met twee personen, een tent en twee motoren meer dan 10 euro kostte. Goedkoopste* camping was net onder de 6 euro voor twee personen, tent en motoren! :o

* dan reken ik de gesloten camping even niet mee waar we gratis hebben gestaan...
 
Laatst bewerkt:
of doorstoken naar tsjechie..
De campings in zweden zijn ook goedkoop. Eten vergelijkbaar met hier.
Ga niet door denemarken, daar is alles apeduur..
 
Wij gaan vanuit Antwerpen naar Porec, Kroatië. De hele reis zal ongeveer 14 dagen duren met een gemiddelde van 350 km / dag.
We hebben per persoon een budget genomen van €1500. Met €90 (wat heel ruim is) per dag kunnen we zeker 16 dagen wegblijven. De ene dag zal een dag ons €50 kosten, de andere wat meer.

Wij wouden ook een budget vakantie, maar dat is wat uit de hand gelopen toen wij onze klassieker in orde moesten brengen. Vergeet niet dat je soms dat extra onderhoudje moet doen of enkele slijtagedelen moet vervangen voordat je vertrekt. Aankoop van bagagemateriaal en kampeergrief telt ook wat bij. :)
 
met kamperen en af en toe zelf koken heb ik het met 1000 euro 16 dagen uitgehouden.
in totaal 5000 km gereden door NL, duitsland, oostenrijk, frankrijk, italie , zwitserland Monaco en terug nog even door Belgie,

met 1500 zou je in theorie dus 3 weken kunnen wegblijven.

@ JDline, dus misschien handig om je budget vast te stellen en vandaar uit te plannen hoelang je weg wil.
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor alle reacties en informatie.
Omdat ons verlof niet gelijk valt kunnen we maar een dag of 7 weg.
Ik had gedacht aan :
-gem.camping 10€
-zelf koken en drank 25€ (ook wel es uit eten)
-benzine gem.25€

Ikzelf zou ook graag richting zuid frankrijk trekken, maar daar heb je wat meer tijd nodig en de andere 2 willen niet zo erg ver gaan.
Nu weet ik tenminste al wat beter wat voor kosten ik zou hebben.

dankje
 
Dankje voor alle reacties en informatie.
Omdat ons verlof niet gelijk valt kunnen we maar een dag of 7 weg.
Ik had gedacht aan :
-gem.camping 10€
-zelf koken en drank 25€ (ook wel es uit eten)
-benzine gem.25€

Ikzelf zou ook graag richting zuid frankrijk trekken, maar daar heb je wat meer tijd nodig en de andere 2 willen niet zo erg ver gaan.
Nu weet ik tenminste al wat beter wat voor kosten ik zou hebben.

dankje

Meer tijd? Ha ! Je kan met gemak op 1 dag 600 km rijden. Dan heb je de helft van Frankrijk al zeker gehad. Dan kan je rustig op je eigen tempo rijden.
 
:^
Maar meschien vinden zijn medereizigers zichzelf nog niet ervaren genoeg om zo ver te gaan.
En met 7 dagen geraak je zeker in de Camargue op het strand en terug via een hele trits van de mooiste franse departementales en communales ...
Elke dag op tgemakske 350km, met als motto "de weg is het doel".
 
Het is maar net wat je wilt, je kan wildkamperen, kost je nul euro. Kan best de helft v/d tijd.

Eten is de grootste variabele kostenpost (benzine kom je niet onderuit), en hoeft echt niet veel te kosten. Neem een benzinebrandertje mee (liever 2) en je hebt voor 2euro pp een maaltijd, of voor 4 euro een goede maaltijd. Rest van de dag brood, kost je ook misschien 2 euro per dag.

Camping 15 euro per 2 dagen, eten 7 euro per dag.

Of, zorgen dat je bij mensen in de tuin slaapt ofzo, krijg je weer een gratis ontbijtje meestal.

Komen er nog wel kosten bij voor drank.
 
In de Duitse Eifel: camping Heimbach in Heimbach... je staat er voor weinig geld, in het dorpje ontbijt je voor weinig, eet je 's avonds voor weinig, super routes in de buurt te rijden en niet zo ver weg... Het sanitair op de camping is schoon en je kunt er op een groot veld staan met de motoren naast de tent.

Dat zou een optie zijn. Als je trouwens niet wil kamperen dan kun je er ook een houten hutje huren voor 10 euro per nacht. Pas je met 4 personen in, dus 2,50 de man. (wel je eigen slaapzak en matje mee)

Campingplatz in Heimbach an der Rur im Nationalpark Eifel - Start
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel 's gewoon 'in het wild' geparkeerd. Lukt je niet midden in de Eiffel maar als je bijvoorbeeld onderweg bent naar Zuid-Frankrijk of Oostenrijk/Italië parkeer je zo ergens op het platteland. Voordeel is dat je kunt doorrijden tot elf/twaalf uur 's avonds en het geen drol kost. Wekker op zeven uur 's ochtends en niemand die je lastig valt. Natuurlijk niet langs een grote weg of op boerenland. Maar in deze landen is genoeg grond te vinden waarop je niemand tot last bent. Of je het wilt ligt aan jezelf en je medereizigers, maar het gaf mij een echt reizigersgevoel; low-budget en écht alleen... Tentje opzetten in vijf minuten, even tandenpoetsen en al tien minuten nadat je bent gestopt kun je lekker snurken. Geen gedoe dus :)
 
Laatst bewerkt:
@bmwtoerer ik ken hem nog erger. koop een relaxt compact stoeltje. zet je motor naast of achter een tankstation klap je stoeltje uit en pitten maar. kan ook op de parkeerplaats bij een benzine station.

avondje op de camping geslapen. nadat de receptie dichtging aangekomen en voor dat hij openging weer vertrokken.

gewoon rijden slapen kan ondertussen als je de goede wegen te pakken heb. dan kost het rijden je dusdanig weinig energie dat het bij het afstappen voelt alsof je net een uurtje in het zonnetje heb liggen tukken. daarom sliep ik snachts hooguit 2 uur.

at ik veels tekort. eens in de 2 dagen :X en deed ik 350km met een tank van 15 liter terwijl ik heen over de snelweg net de 200 haalde. 250 is me normale tijd dat ik op reserve overschakel.
 
Laatst bewerkt:
Wildkamperen en aan mensen vragen ofdat het in de tuin mag heb ik vroeger nog gedaan maar dan waren we op reis met de fiets.
Nu, met de moto is dit tch iets moeilijker denk ik, kwestie van ze tch beetje veilig te kunnen laten staan.

alvast bedankt :)
 
Wildkamperen en aan mensen vragen ofdat het in de tuin mag heb ik vroeger nog gedaan maar dan waren we op reis met de fiets.
Nu, met de moto is dit tch iets moeilijker denk ik, kwestie van ze tch beetje veilig te kunnen laten staan.

alvast bedankt :)

Hoeveel geld wil je eigenlijk besteden/heb je?
 
Wel van Antwerpen naar Honfleur +- 600 km ... enkel route nationalle genomen. Dus een gemiddelde snelheid van 100km/u. Als je vroeg opstaat dan is dat zeker te doen.

Wij gaan dus +- 6000 km rijden op 14-18 dagen tijd. Enkel binnendoor.

We hebben een tent mee, hebben 2 benzinebranders, ieders zijn eigen bestek en gamellen, een potje en pannetje. Voor de rest onderhoudsproducten voor de moto, wasgerief, handdoeken die supersnel drogen, en veel kaarten ;)
 
eten en een brander meenemen en goedkope campings opzoeken, tolweg vermijden.
dat bespaart geld.

een kennis van mij heeft een klein hangmatje die hij tussen 2 vrachtwagens hangt om teslapen langs de tolweg, ff vragen aan de chauffeurs natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan