Going down (south)...

Oooosterling

MF veteraan
14 jun 2020
1.810
2.580
BRD
Hierbij mijn korte verslagje van een midweekse trip naar de Pyreneeën, de voorbereiding, trip en de na thuiskomst ervan..

En waar begin je dan mee? Reisverhalen lezen in de winterperiode op dit medium, dáár wordt het zaadje al gelegd. In mijn geval een verhaal van @Nulkommavierbar , over zijn trip naar zuid-Spanje. Een prachtig geschreven verhaal, waarbij ik mijzelf af en toe de vraag stelde, waarom ik niet?

Spanje ken ik als het land van gepassioneerd motorvolk, aardig, heerlijke wegen en goede temperaturen. Bezien de rol als familielid wordt het dus max een midweekje, dus het zuiden is te ver. Dan maar van links naar rechts door de Pyreneeën, dat is wél te doen..

Toch het maar eens voorzichtig thuis op tafel gegooid, maar ze weten thuis ook wel dat als papa kán motorrijden, hij het liefst dit ook doet.
Okay, partner en kinderen weten het? Check.
Toestemming nodig? Nee, hierbij helpen begripvolle vriendin en kinderen wel
Meedelen dat ik een midweekje weg ga? Gedaan bij gezin en werkgever

Zo, nu alle formaliteiten zijn afgerond, dan de moeilijkste beslissing nemen. In mijn geval een blik in de schuur, om te bepalen welke motor ik mee ga nemen voor de reis. Kort twijfelen, wordt het toch de good old CBR1000F, waarmee ik half Europa al heb gezien, mijn jeugdliefdes die ernaast staan (een witte VFR RC 36 en een CBR SC28 in tiger kleuren) of wordt het toch de laatste aanwinst? Dit is een half rijdend bankstel, een ST 1100. Overgenomen afgelopen winter van m’n pa, puur omdat de dochters groter worden en de indoctrinatie van papa er toch toe heeft geleid dat tenminste de oudste mee wil achterop tegenwoordig. Afijn, keuze is gemaakt en we gaan kijken of een Pan European zijn naam ook aandoet als transcontinentale reispartner.

Voorbereiding – dag -7 tot 0
Ik ben niet iemand die onvoorbereid en enkel met een tandenborstel op pad ga, dus voorbereiding is alles voor mij. Ik speelde al iets langer met het idee en had iets van een planning gemaakt via myrouteapp (of MRA) over hoe ik het wil aanvliegen. Dat komt mooi van pas nu, spul in de navigatie geladen en klaar.
Normaliter wordt in de winter alles nagelopen, dus ik verwacht niet veel. 1 ding valt mij wel op, en dat is dat de kopp. vloeistof redelijk donker is. Voertuighistorie nagekeken, en oei dat is toch al ca. 7K en 26 maand geleden dat de (vorige) eigenaar het heeft gewisseld. Ook wil ik met frisse remvloeistof op pad, gezien de trip en het feit dat er toch wel véél gewicht afgeremd moet worden in de bergen. Dus even naar de plaatselijke dealer gereden, litertje verse Dot 5.1 gescoord en zowel koppelings- als ook remvloeistof uitvoerig gewisseld. Koffertjes ingepakt en gaan..

2021-09-19 Klaar voor vertrek.JPEG
klaar om te gaan

Dag 1; 20/09 Huis – Perigueux - 1255 km.
De avond ervoor de bbq nog even aangeslingerd en er een leuke avond van gemaakt met partner en de kinderen. Heerlijk ontspannen en dan met de kinderen naar bed, morgenvroeg gaat papa weg!

De volgende ochtend tegen 2.30u opgestaan, kop koffie erin, kleding aan en gaan met die banaan. De motor bewust niet in de schuur gezet, maar alvast klaar onder de carport. De kanteldeur maakt nogal lawaai en ik wil de buren en kinderen niet wakker maken op dit tijdstip. Als ik de motor de oprit afdruk, valt mij al op dat het niet echt warm is met een royale 3 graden boven nul.. Gelukkig heb ik besloten om niet met de leren jas te rijden, maar heb de voering in de allweather jas gedrukt en de winterhandschoenen, onderkleding, col en helmmuts erbij, dus wat kan mij gebeuren? In de 1e versnelling, starten en rustig wegrijden, dag huis en haard en tot over een paar dagen!

De V4 wordt rustig warmgereden over diverse binnenwegen, totdat ik een 20 minuten later de A31 opdraai richting Oberhausen. Dit zal het domein zijn voor de eerste paar uur rijden, de Autobahn. Teller op 130 en rustig een uurtje of wat tuffen, totdat het licht wordt en ik, via België en Luxemburg, Frankrijk bereik. Na een uur sturen op ‘de baan’ valt mij echter op dat het rondom de rits van mijn jas onaangenaam koud wordt, en het lijkt te guren ondanks de flap die erover zit. Zodanig koud dat het mij gaat iriteren en ik kort voor Oberhausen op een of andere donkere trukkersplek een vest uit de koffer vis en deze aantrek.. Spul dichtritsen en doorgaan met die hap, Spanje wacht! Al rijdend door de ‘ruhrpott’ richting Aken, en vervolgens richting België, valt het mij onderhand ook op dat de tankmeter rustig maar wel heel hard zakt. Rustig jonge, deze heeft 28 ltr aan boord, dus droogvallen ga je niet. Ik wil Vpower tanken in Luxemburg dus ik moet nog een paar kilometer. Dit maakt mij dusdanig onrustig dat ik toch de gashendel toch iets subtieler vasthoud. Ondertussen heb ik het ook steenkoud, het vest heeft niet het gewenste resultaat, de mist die op komt zetten, de spanning of je het haalt (de tanklamp brandt onderhand) maakt het toch spannend en ik begin te trillen van de kou. Kort voor de afslag Verviers haalt mij nog een Luxemburgse steigerbouwer op weg naar zijn werk in, iets waar ik hem kort daarop dankbaar ben. Ik denk dat ik kort na de afslag een tankstation aantref, maar F*ck ik heb mij verkeken op de kaart! Nog minimaal 20 km en ik rij al tijden op benzine damp (De reservelamp brandt al tijden, die brand met 5L aan boord). De mist wordt veel dikker en ik zie geen 100 mtr meer, op de bochtige weg naar Malmedy, richting Luxemburg. Ik besluit voor mijn eigen veiligheid de steigerbouwer te volgen, die lijkt ook Luxemburg in te gaan. Ik zie aan de achterlichten tenminste wat te verwachten valt op de weg, en hij kent duidelijk de weg met zijn bedrijfsbus, getuige het tempo. Na een rit die eindeloos lijkt te duren komt dan toch Luxemburg in zicht, en zie daar ook het verwachtte Shell tankstation! Rillend van de kou sta ik het ding af te vullen, afrekenen en twee bakken koffie erbij, PLEASE... De pompbediende geeft wel aan dat nuttigen in de shop niet is toegestaan (iets met een biertje, of nee wacht een pandemie wat eraan ten grondslag ligt), dus de handen maar buiten staan warmen aan de warme koffie..
2021-09-20.1 's morgens Luxemburg.JPEG
Sta je dan, 's morgens 6.30u in Luxemburg

Om toch wat aan de kou te doen, besluit ik mijn vest achterstevoren te dragen, niet rits op rits, waardoor het mogelijk nog kan guren Ook koop ik een plaatselijke krant, en stop deze voor mijn borst. Luxemburg hier kom ik!
Wat eerst een heerlijk plan lijkt (stukje binnendoor door Luxemburg, stukje snelweg en binnendoor vanaf Frankrijk), valt letterlijk in het water. In Luxemburg uitendelijk niet harder als 50 gereden ten gevolge van mist, donkere omgeving en onbekende wegen. Bij Bastenaken weer de grens over, snelweg op en op weg naar Bouillon. Nog meer geestdodende snelwegkilometers, terwijl de mist is weggetrokken en er miezerregen voor in de plaats is gekomen, maar het is voor het goede doel en met de kennis dat Frankrijk 'om de hoek' is.
2021-09-20.2 kort voor Frankrijk.jpg
Frankrijk! Terwijl ik om ca. 8u 's morgens dit sta te fotograferen, ben ik toch wel blij van binnen. De saaie kilometers zijn voorbij en de champagnestreek hoor ik al bijna roepen!
Ik rijdt Frankrijk binnen en via de D977, D951, D939, D955 e.d. wegen zak ik rustig af naar beneden, onder Reims langs en richting Bourges. Onderweg geniet ik van de drukke champagnestreek, waar vele werknemers bezig zijn met het oogsten van de druiven (zo lijkt het tenminste), ondanks dat het geen mooi weer is, maar een grijze maandagmorgen. De dag is een aaneenschakeling van rijden, tanken, af en toe een meegenomen en gesmeerd broodje eten, iets drinken en door.. Het duiveltje in mijn hoofd blijft maar herhalen dat ik door moet gaan, beperkt de tijd heb en vooral richting de Pyreneeën moet rijden. Daar begint schijnbaar het genieten.

2021-09-20.3 Champagnestreek Fr..JPEG
eindeloze wegen...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe ik rijd, daar heb je de stomstom voor, toch? Het is in ieder geval een mooi uitgezette route, met dank aan de Michelin kaartlaag in MRA. Dit heeft absoluut mijn voorkeur, veelal probeer ik de wegen aaneen te rijgen die de moeite waard zijn volgens Michelin. Iets wat vandaag ook lukt, want ik rijd via diverse beboste gebieden richting het zuidwesten van Frankrijk, terwijl het de zon inmiddels ook hoog aan de hemel staat. Thermovoering eruit, zomerhandschoenen aan, heldere vizier is inmiddels verwisseld voor een donker exemplaar, en lekker toeren maar weer.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het zitvlak wel redelijk gevoelig begint te worden als ik in Chamboulive de binnenwegen verruil voor de grotere, zo erg zelfs dat ik inmiddels toch serieus nadenk over een slaapplaats.

Ik probeer toch nog even vol te houden, elke kilometer meer vandaag, scheelt mij morgen weer, en eigenlijk had ik dit wel ingerekend. Maar goed, het doel van Bayonne haal ik toch niet.. Ik heb inmiddels best wel honger gekregen, maar kan niets vinden naar mijn zin. Het begint al laat te worden en eind september is het ook niet zo lang licht meer, dus ik boek even wat via een boekingssite, iets in Perigueux. Ik heb totaal geen zin meer om binnendoor te rijden, dus toets de stomstom in op snelste route, draai de A40 op, afslag naar rechts de A89 op en met een half uurtje ben ik bij een hotelletje waar ik voor weinig iets geboekt heb. Iets in Perigueux wat aan de snelweg ligt, maar wel aan de zijde van de route naar Bergerac ligt, waardoor ik morgenvroeg direct weer 'in actie' kan komen, zonder nog verbiningsstukken te moeten rijden.
De laatste kilometers houd ik mij staande met het feit dat ik er snel af mag, een lekkere warme douche en wat te knagen in het hotel. Hoe anders blijkt dit te zijn, als ik aankom. Het zijn hotelkamers met enkel een klein ontbijtzaaltje erbij, dus geen mogelijkheid tot avondeten. Mijn voedselvoorraad bestaat nog uit een laatste bolletje uit NL en een flesje water, en ik weeg het af tegen de McDonalds achtig restaurant wat 500 mtr. verderop ligt. Uiteindelijk heeft de douche en het broodje het gewonnen, ik kon met mijn houten reet het gewoonweg niet meer opbrengen om mij na het douchen om te kleden en op stap te gaan.. Ik informeer het thuisfront van mijn vorderingen, gooi de telefoon nog aan de lader, kijk nog even naar een tv zender (terwijl ik geen woord Frans spreek), en ga vroeg naar bed, waar ik binnen de kortste keren in dromenland ben...
2021-09-20.4 Voor hotel in Perigueux.JPEG
21.00u, goed gedaan vriend. We zijn op de goede weg...
 
Dag 2; 21/09 Perigueux – Eygun Accoumeigt 509 km (totaal 1764 km)

Na een betrekkelijk rustige nacht met redelijke slaaptijden (ik heb apneu en op reis nooit de juiste middelen mee), wordt ik ’s morgens wakker, pak een douche, kleed me aan en kom tot de ontdekking in de ‘eetzaal’ dat er een frans ontbijt op mij staat te wachten. Nu ben ik zelf van het goed ontbijten, en dan red ik het de hele dag wel, maar dit wordt een uitdaging. 1 croissant en een kleine baguette lijken mij te zijn toebedeeld, nie genoeg voor mij. Dus terwijl de beheerder even niet kijkt, wissel ik mijn lege bord om voor een gereedstaand bord/mandje die nog wél vol zijn. Beheerder kijkt niet blij, maar ik wijs op mijn forse buik, en het lijkt alsof boosheid omslaat in begrip, althans dat denk ik dan maar. Met geen woord frans én de met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik hier toch nooit weer kom, deert het mij ook niet echt.. Moet weer wennen aan de Franse slag, iets wat mij nooit kan bekoren laat maar zeggen.

Na het ontbijt is het toch al echt 9.00u dus gauw de motorkleding aan, de normale (kleding)binnentas in de koffer, afrekenen en gaan! De motor gestart, nog even het donkere vizier opgepoetst, de zomerhandschoenen aan en ik ga weer. De eerste kilometers doe ik het meestal rustig aan, zo ook vandaag, en daarbij geholpen door div. werkzaamheden aan de weg naar Bergerac, waar ik een paar keer moet wachten voor verkeerslichten bij werkzaamheden. Terwijl ik langzaam naar voren kruip met de ST bij de laatste opstopping wordt het groen en één of andere gekke fransoos denkt mij eruit te moeten rijden met zijn Dacia.. Na een inhaalpoging die maar nét goed gaat, sprint hij er vandoor bergop. Maar dit laat ik mij niet gebeuren, dat ik door een koekblik wordt afgetroefd, het Pannetje is warm inmiddels dus gas op de lollie! Zal ze met m’n Duitse kenteken eens laten zien wie hier de baas is (foute gedachte, maar zo ben ik). Na een sprint te hebben ingezet doe ik het nu anders, en kleef nu achter hém aan. Vervelend? Ja, niet goed te praten, maar hopelijk begrijpt hij ook hoe een motorrijder zich af en toe voelt met dat soort idioten op de weg..

Afijn, terwijl ik hem opjaag zie ik aan de kant een soort omgekeerde crashbarrier en ik denk nog, goh wat gek.. Terwijl ik het denk zie ik in zijn achterruit een flits en reageer razendsnel door af te remmen, maar helaas.. Ook ik van ten prooi aan een flitspaal, maar goed dat mag de pret niet drukken. (87 waar 80 was toegestaan, na aftrek tolerantie blijft 82 km/h over :?, uiteindelijk wel netjes 45,- over moeten maken, maar goed das een aandenken die je dan nooit weer vergeet). De Dacia rijder schrikt hier zo van, dat hij vervolgens flink onder de max gaat rijden, en ik hem daarom maar besluit om in te halen en mijn weg te vervolgen. Een weg die door het lang uitgerekte Franse land via de steden als Casteljaloux en Mont-de-Marsan naar Bayonne leidt, een stad die ik dwars doorkruis, op weg naar mijn bestemming, Spanje. Via de ontzettend drukke route/weg de D255 kom ik uiteindelijk bij de grensovergang met Dancharia, en vrijwel meteen lijken alle fransozen van de weg te zijn. Zijn ze bang, is er iets met het C virus? Inreisbeperkingen? Ik heb me wel van te voren ingelezen, maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam ben ik ook wel. Dus gewoon gas erop en kijken waar het schip strand.. Via de prachtige N-121-B wordt mijn vooroordeel over spanje bevestigd!

2021-09-21.01 Sp weg N-121-a.JPEG
De N-121-B; af en toe een camper of motorrijder en voor de rest niets...

Als er een god is, dan is het waarschijnlijk een motorrijdende Spanjaard. De ene naar de andere bocht rijgt het asfalt aaneen en ik vermaak mij kostelijk. Kostelijk tot op een bepaald punt, waar ik alweer die verrekte tankmater zie zakken. Met 28 ltr in de tank kun je redelijke afstanden halen, maar sinds de grensovergang heb ik al geen tanktations meer gezien. Toen stond de dagteller nog ruim beneden de 200 km, dus maak ik mij voorlopig nog geen zorgen..

Onderweg kom ik diverse groepen tegen, dus onder de lokale bevolking is de route ook geliefd, iets wat ik niet zie als ik rechtsaf sla de N2600 op, als het ware weer richting Frankrijk. Er is bijna geen weggebruiker te bekennen, en ik toer lekker berg op en af genietend van de omgeving.
2021-09-21.02 SP weg NA-2600.JPEG


Genietend, totdat ik gerommel hoor wat ik niet kan thuisbrengen, ligt het aan mij, de motor of iets anders? Het blijkt het laatste te zijn, een clubje platgeslagen kevers (porsche’s) zit op mijn kentekenplaat inmiddels. Maar is dit niet het land van Pons, Criville, Gibernau, Lorenzo, Marqeuz e.d. motorgoden schiet in een flits door mijn hoofd? JA kan ik volmondig beantwoorden, dus geen platgeslagen kever gaat een motorrijder voorbij! Niet hier en zeker niet nu, Drop a gear and disappear denk ik, tikkie terug en laat de V4 roffel het maar weer overnemen van die boxerballetjes. Gas erop, later remmen en hogere bochtensnelheid leiden ertoe dat de jonge yuppies weer langzaam uit het gezichtsveld verdwijnen, en even later zie ik ze met een zuur gezicht kijken, terwijl ik onderstaande foto maak op de grensovergang met Frankrijk.
2021-09-21.04 FR, weg D949.JPEG


Via het Franse Saint Étienne-du-Baïgorry rijdt ik via de D948 parallel langs de Spaanse grens, richting Spanje maar weer.

Wederom een grensovergang richting Spanje en wederom niemand te zien op dit kleine weggetje. Ik vervolg mijn rit richting het spaanse Eugi
(met bijbhorend stuwmeer)
2021-09-21.09 N-138 stuwdam bij de Embals de eugi.JPEG


via de N138, waarbij ik niet veel later rechtsaf sla, de N-135 op. Het landschap blijft woest aantrekkelijk, bochten zover het oog rijkt én verder, lekker weertje en wat kan eind september toch heerlijk zijn hier denk ik nog..

Ik blijf parallel aan de grens rijden, dit keer in Spanje, met als doel om wéér de grens over te steken, dit keer wordt het een miniscuul overgangetje welke niet eens een naam heeft. Het ligt in ieder geval hooggelegen, aangezien het hier veel kouder begint te worden en de wolken al tegen de bergen blijven hangen
2021-09-21.15 Fr. weg D26 na grensovergang.JPEG

Het betreft een overgang waarbij ik terecht kom op de Franse D26, waarbij ik uiteindelijk wil uitkomen in het Franse Arette la pierre Saint-Martin.

Toch zit mij één ding niet lekker, en dat is dat ik sinds de grensovergang bij Bayonne géén tankstation meer ben tegengekomen. Het is wéér die verrekte tankmeter die mij een naar gevoel geeft, aangezien hij nu al tegen reserve lijkt aan te staan, en er voorlopig op de kaart geen tankstation te bekennen is. Toch de stomstom maar opdracht gegeven om een tankstation te zoeken, en de dichtstbijzijnde is 15 km. Echter bij het berekenen blijkt dit hemelsbreed te zijn, dus ik ben nog minimaal 44 km en 45 min onderweg! Daar had ik duidelijk niet op gerekend, maar gaan dan maar want overnachten hier zie ik ook niet zitten. Ik wordt via obscure C-weggetjes geleid, en vraag mij wel af of dit ooit nog goed komt. In 30 km kom ik geen levende ziel tegen, het begint avond te worden en kouder. Ik passeer 4 wandelaars die paddenstoelen zoeken zie ik aan de tas, groeten elkaar en gaan verder onze weg. Voorzichtig rijd ik over de weggetjes, kom een blinde hoek op en dan gebeurd het.. Een 4x4, midden op de weg en stilstaand, kort na deze blinde bocht (naar beneden). Ik kan het (ondanks mijn geringe snelheid van ca. 20 km/h) niet afremmen en moet er tegenop of erlangs. Ik besluit het laatste, maar mijn voorwiel schiet weg in de berm en ik blijf achter met mijn kont op de straat en de ST glijd heel rustig het gras in op de linker zijde. Gelukkig denk ik nog, geen echte schade, maar terwijl ik dat denk richt de motor zich op en kukelt verder naar beneden, op de rechter zijde. En daar sta je dan, in de vallende schemering, terwijl je motor ca. 4 meter lager op de kop ligt, tegen een berghelling aan. De boer die in de auto rijdt stapt uit, mompelt iets van Depanneur en vervolgt uiteindelijk zijn weg. We konden elkaar gewoonweg niet verstaan.. Zelfs dr. Google kon geen uitkomst bieden..
Terwijl ik na sta te vloeken, komen de 4 wandelaars voorbij met hun auto, stoppen en het blijken wel ontwikkelde mensen te zijn. Fransozen die redelijk goed Engels blijken te kunnen. Na van de eerste schrik bekomen te zijn, nu de vraag hoe verder? Een eureka moment later heb ik de ADAC aan de lijn, met het verzoek mij te komen bergen. Mijn locatie wordt opgenomen, de Franse wandelaars bevestigen dit nog in het frans aan het Franse steunpunt van de ADAC in Lyon welke ik aan de lijn heb, en hulp schijnt onderweg te zijn. Ik krijg nog een bakkie lauwe koffie aangeboden uit een thermoskan, iets wat ik graag aanneem van de lieve mensen. Uiteindelijk overtuig ik de wandelaars dat ik het wel red, en ook zij maken zich uit de voeten, terwijl het steeds meer begint te schemeren. Ik begin te geloven dat het wel moeilijk wordt en probeer Bear Grylls herinneringen naar boven te halen, als ik in de verte de zo gewenste hulp zie komen, tenminste ik zie zwaailampen naderen..

2021-09-21.17 berging motor.JPEG
Uiteindelijk is met gepast geweld de motor naar boven gehaald, maar nadere inspectie leert dat de fiets olie lekt. Of ik achter de man aan wil rijden, aangezien de schade lijkt mee te vallen? Een korte NEE maakt dat hij de fiets optakelt en vastzet. Doemscenario's dringen mijn hersenen in, maar dat is voor morgen. Nu eerst een hotel zien te zoeken, niets gereserveerd en redelijk gedesorienteerd. De berger blijkt echter een lokale ondernemer te zijn, en na een belletje heeft hij nog wel een hotelletje op 8 km van zijn zaak. Ook wordt ter plekke geregeld dat de hoteleigenaar mij de dag erop naar zijn zaak rijdt om mij af te zetten.
De bewuste ondernemer 50,- meegedaan voor zijn moeite (ondanks dat alles betaald wordt door de ADAC), zie het als smeergeld, tipgeld of hoe je het ook noemt, meestal werkt dit soort tipgeld als smeermiddel om iets gedaan te krijgen...

Na het thuisfront op de hoogte te hebben gesteld van mijn avonduren, de jongste op afstand heb moeten troosten omdat papa (weer eens) onderuit is gegaan, de vriendin heb gekalmeerd, een warm maal te hebben genuttigd in het betreffende hotel (In het franse Sarrance) én daarbij diverse belgische blondbiertjes in te hoog tempo heb genuttigd, ga ik vermoeid naar mijn kamer om een onrustige nacht te beleven...
 
Laatst bewerkt:
O wat een lullo die boer , na een blinde bocht je auto midden op de weg stilzetten , de schrik van zon beetje elke motorrijder.
Je hebt er zelf niks aan overgehouden gelukkig.
Ben benieuwd naar het vervolg.
 
Dag 3; 22/09 Sarrance – Huis 1555 km (totaal 3319 km)

Na een onrustige en korte nacht wordt ik te vroeg wakker voor het ontbijt. Ik zap maar wat op de TV, app een beetje met het thuisfront en ben er nog niet uit hoe of wat nu verder. Ik pak de Michelin kaarten erbij, kijk wat ik nog wil doen of zien (eigenlijk het Canfranc treinstation wel, iets met WWII, smalspoor vs. het reguliere spoor en een treinstation van 1,5 km lang!), maak mijn motorlaarzen, leren broek e.d. schoon. Veel is nog steeds smerig van het uitstapje gister, in de tijd dat de ST op de kop heeft gelegen tegen de bergwand aan, heb ik wel 1 koffer en div. spullen er alvast afgehaald. Stel dat die verder rolde, had ik in ieder geval de belangrijkste papieren en kleding bij me.

Ik ben en blijf echter rusteloos, wil weten waar ik aan toe ben en hoe nu verder met de motor. Met diezelfde rusteloosheid schuif ik aan voor het prima, maar Franse, ontbijt. Ik app nog wat met het thuisfront, kan zelf (nog) niets melden maar krijg wel teruggekoppeld dat de jongste troosteloos is, en ook mijn vriendin zint het niet echt dat ik serieus nadenk om de midweek gewoon af te maken. Ik meld haar dat ik eerst de fiets ga bekijken en dan KWW (Kiek’n wat 't word)..

Ondertussen alles gepoetst, ingepakt e.d. en dan ga ik weer naar de eetzaal. De eigenaar doet nog een paar klusjes en dan wenkt hij mij dat hij richting de garage wil rijden. Ik pak tenminste de helm, handschoenen en jas en spring bij hem in de auto. Na een korte rit komen we aan bij een (voor mij typische) Franse Renault garage. Het oogt wat rommelig in de werkplaats, de eigenaar (van gister) is nog even met een klant bezig terwijl zijn vrouw het bergingsvoertuig staat te wassen, en te ontdoen van mijn Castrol 10W40 olie..

Dit geeft mij de kans om naar de motor te kijken, en het resultaat valt mij niet tegen in eerste instantie.
2021-09-22.1 bij berger.JPEG
In de Franse garage..

Okay, het knipperlicht en behuizing links ontbreekt, spiegelglas rechts is kapot en de kap gescheurd, de rechter schetsplaat is verbogen, de rechter uitlaatdemper afgescheurd bij de demper maar dan zie ik tot mijn grote schrik dat de gehele ‘kop’ van de motor er scheef voor staat. Het tollen heeft duidelijk zijn tol geeist bij de motor, en realisme zegt dat ik mijzelf moeilijk ga maken, wil ik met deze bike mijn dromen in de Pyreneeën blijven najagen. Ik zet hem op de middenbok, kijk balhoofd en voorwiellager alvast na, kijk of er niets aanloopt en ondertussen komt de eigenaar ook naar me toe. Waar komt de olie van gister vandaan, vraag ik. Via de inlaatkanalen c.q. de carburateur is er ca. 500 ml olie (naar blijkt later) ontsnapt geeft de eigenaar/monteur aan.

Okay, dan de vloeistoffen maar nakijken, een beetje olie nagevuld en als alles goed lijkt dan opstarten maar! Het blijft uiteraard een Honda, dus bij de eerste druk loopt die alweer te roffelen.. Ik wil aanstalten maken om te vertrekken, maarre heb je ook nog benzine? Dat was juíst de reden waarom het ten dele misging gisteravond.. Hij mompelt iets, maar komt niet veel later met 5 ltr aanlopen, mooi!

Ik vraag naar de onderzoekskosten, druk hem 50,- in de handen ervoor en rijd naar het hotel terug. Onderweg gaan mijn gedachten van links naar rechts, maar bij het hotel aangekomen inspecteer ik de koffers, waarvan er 1 gescheurd blijkt te zijn op het gespoten deel en heb de grootste moeite om ze er weer aan te krijgen. Komt door de verbogen schetsplaat, uitlaat en verbogen ophanging.

2021-09-22.3 bij hotel, kort voor terugreis.jpg
Kort na aankomst bij het hotel

Ik kom tot de conclusie dat ik zo niet nóg 3 dagen wil rondtuffen in Frankrijk en Spanje, dus meld ik dat ik naar huis kom via de app aan het thuisfront. Ik haal een spanband uit de koffer, bevestig ze aan elkaar over de buddyseat als een soort fietsentas, reken af, bedank de eigenaar en heb mijn plan klaar.. Huis, hier kom ik..

Het is 11.30u wanneer ik vanuit het plaatsje Sarrance vertrek, richting Pau. Daar tank ik de motor af en vervolgens daar de snelweg op het eenzame stuk richting Bordeaux tegemoet via de A65. Een jaar eerder dit stuk ook al gereden met m’n moeder (in de auto), toen we Lourdes bezochten, een uitdrukkelijke wens van haar welke ik haar heb gegund op haar verjaardag.

Afijn, minimaal 2 uur later ben ik dus in Bordeaux en ik heb geen zin in de snelweg, maar ben in eider geval nog goed gemutst. Nog wel.. Als ik richting Parijs draai zie ik het bord 571 km tot Parijs staan, zakt mijn moed mij toch héél erg in de schoenen. Verstand op nul en gaan dan maar. Na een herhaling van tolwegen, tanken, afrekenen, ff rondlopen tegen een zere kont en weer door, kom ik tegen 19.30u aan in Parijs.

Ik draai de Périphérique op en het staat nog steeds vast. Ik wordt echter links en rechts voorbij gestoken door gestoorde Parijzenaren op Piaggio MP3’s en GS’en (met koffers! het blijft natuurlijk wel een adventure daar in Parijs) die door de file jassen met minimaal 80 km/h. Ik moet ff slikken (vaak bej te bange), schop hem in de 1 versnelling en begin ook aan mijn dollemansrit op de ring. Als zo’n vrachtwaggelboxer of gestoorde manpurse erdoor kan, waarom ik niet dan? Ik laat wel een veilige afstand en rijd met minder snelheidsverschil, maar dit geeft mij toch een potje adrenaline! Ik ga mee met de flow van de tweewielers, en zo tegen 20.30u sta ik aan de snelweg naar Lille te tanken, en mijn vizier te wisselen voor een helder exemplaar. Ik heb met mijzelf afgesproken dat als het niet meer gaat, ik een cheap hotelletje opzoek voor korte overnachting, maar voorlopig is mijn doel Lille.

De kilometers vorderen gestaag, de temperatuur zakt, het laatste zonlicht is weg en ik rijd hier op een pikdonkere snelweg in Noord-Frankrijk. Ik heb het koud, een ontzettend zere kont, krijg kramp in mijn rechter pols, zit met een kapot linker knipperlicht en zit er doorheen. Langzaam worden de kilometers richting Lille minder totdat ik er ‘opeens’ voorbij ben en ik ga door voor het volgende doel, Antwerpen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor dit doel, binnen afzienbare tijd rijd ik op de ring van Antwerpen en ga eraf om te tanken. Ik heb het echter zó koud, dat ik 2 koppen koffie koop, 1 om over mijn handen te schenken en 1 om op te drinken. Ik sta buiten m’n koffie te drinken, een gehaktstaaf weg te werken en besluit met mijn ontzettende eigenwijze kop dat ik in een paar uur thuis ben. IK BEN HET ZO ONTZETTEND ZAT… Ik duik in m’n koffer, haal een vest, een trui en alles wat ik kan vinden eruit en trek het aan, de kou is haast niet te harden, maar dat kan ook versterkt worden door de vermoeidheid.

Voor het laatst deze reis sla ik mijn been over het zadel, zeg Antwerpen gedag, stuur richting Breda sla af naar Utrecht tik Amersfoort aan en dan rap naar het oost’n van het land. Het is stervenskoud, de snelweg is vrijwel leeg en ik zing maar liedjes in mijn hoofd terwijl ik een ouderwetse 140 km/h op de klok heb. Daarvoor is de nacht dan wél weer goed.. Het is gek, maar hoe vaker je het rijd, hoe sneller het lijkt te gaan, de dorpjes en afslagen kan ik nu dromen, ga eraf bij Hengelo, laatste stukkie binnendoor en een uur later, om 3.00u, laat ik de motor uitrollen op m'n duitse oprit.. Ik ruik mijn bed al als ik de motor op stuurslot zet, kleed me snel uit in de keuken en ga met een luide zucht naar bed… Thuis….
 
Laatst bewerkt:
Dag 4; 23/09 e.v...
De volgende ochtend zijn de kinderen al naar school, als ik opsta. Ik strompel wat rond, maar manmanman wat heb ik een zere kont van de monsterrit. Ik verwonder mijzelf dat ik geen last heb gehad van slaap/vermoeidheid e.d. op de motor. Ik heb te veel op de weg gezeten in het verleden, om het op tijd te herkennen (en ben hierin ook zeer streng voor mijzelf). Ik ruim het spul op, was de motor eens grondig en ga aan het demonteren. De ST liep vrij rijk en zoop nogal op de terugweg, wat niet verwonderlijk blijkt te zijn, getuige het luchtfilter wat ik er snel uit haal, om te kijken waar de olie het blok uit is gekomen.
IMG_0498.JPEG
oud versus nieuw. Het oude was werkelijk doordrenkt met motorolie..

De ST gaat in ieder geval in de vervroegde WW (WinterWerkzaamheden), en inmiddels (01/2022) staat de ST weer te glimmen in de garage. Ik heb ervan geleerd dat;
  1. De wegen goddelijk zijn in Spanje;
  2. ik de beroemde N260 nog steeds niet gereden heb;
  3. Ik nog steeds naar het Canfranc station wil;
  4. Ik bij mijn vaste ticketleverancier gevraagd heb naar een ticket voor de MotoGP in Aragon,
  5. en dus dat ik aankomend jaar gewoon weer ga proberen..

Hopelijk met een ander resultaat..

Ik heb lang getwijfeld om het verhaal hier neer te pennen, maar ook dit soort reisverhalen maken onderdeel uit van je ervaringen met de motor. Ik zelf kijk er met gemengde gevoelens op terug, maar ben vastbesloten terug te gaan en de Pyreneeën te bedwingen...
 
Dank voor je leuke verhaal. Jammer voor je motor en mid-week trip.
 
Bedankt voor het delen! Wat een verhaal, heel mooi dat jij zelf niets hebt, daar gaat het natuurlijk om. Avontuur en afzien. Top!

De N260 en het legendarische Canfranc staan bij mij ook op het lijstje (Ik vind de aan- en afrijroute lang en saai itt de Franse Alpen, dat houdt mij wat tegen als je 7-8 dagen hebt. In de Alpen ben je gewoon s-avonds in dag 1 via peages, zelfs met een honda cb500 of africatwin750).

Mijn standaard Honda zadel was ook een drama, die heb ik 3 jaar geleden harder laten maken bij jt in Almelo: veel beter geworden.
 
Tandjes, wat een tocht! Never, nooit niet never dat ik zoveel km op 1 dag ga rijden :). TOT 600km op 1 dag is het nog een soort van feestje. Daarna houdt het op.......

Wel respect voor deze tocht!
Thanks, maar dit zijn ook geen normale afstanden voor mij. Ik deel je mening echt over de 600 km, dat is toch gauw 10 tot 12 uur op een motor (op wegen binnendoor). Ik wist echter op de heenreis waarvoor ik het deed, en had ca. 500 op de planning staan elke dag in Spanje, dus dan (vind ik) de aanreisdag iets meer km's niet erg (was trouwens ook mijn 1x keer met dit soort afstanden en gaat zéker geen gemeengoed worden). Terugweg was een ander verhaal, maar soms doe je wat om het thuisfront te plezieren...

Heb begrepen dat het verlaten treinstation Canfranc nu een hotel is. Maar wat een kilometers op één dag!! Zou voor mij ook te veel van het goede zijn.
Ik weet het (nog) niet, wel div. docu's gezien en daarin was een vervallen staat te herkennen. Maar ik ga het antwoord dit jaar krijgen, September is alweer een midweek gereserveerd in de agenda ;)

Bedankt voor het delen! Wat een verhaal, heel mooi dat jij zelf niets hebt, daar gaat het natuurlijk om. Avontuur en afzien. Top!

De N260 en het legendarische Canfranc staan bij mij ook op het lijstje (Ik vind de aan- en afrijroute lang en saai itt de Franse Alpen, dat houdt mij wat tegen als je 7-8 dagen hebt. In de Alpen ben je gewoon s-avonds in dag 1 via peages, zelfs met een honda cb500 of africatwin750).

Mijn standaard Honda zadel was ook een drama, die heb ik 3 jaar geleden harder laten maken bij jt in Almelo: veel beter geworden.
Je hebt 100% gelijk, qua afstanden. Ik ben echter sneller geneigd om naar de Alpen te rijden, dan naar de Pyreneeën. Maar soms moet het maar iets buiten de gebaande paden zijn. En of je nu een jawa rijdt of een CB500/AT750, het gaat m.i. om het genieten.
Het gemiddelde kan met een ST wellicht iets hoger zijn dan met een CB of AT, al betwijfel ik dat ten zeerste.. Al probeer ik persoonlijk wél de gravel te vermijden ;) . Maar het blijven wel serieuze afstanden om in korte tijd af te leggen, dat wel..
Het zadel was trouwens wel een dingetje inderdaad. Op één of andere manier had ik altijd een zere kont na zelfs een korte tijd als 2 uur op die ST 1100. Daarom was ik een aantal weken voor de trip naar Spanje met mijn originele zadel naar Viking Seats (Dedemsvaart) geweest, en die man viel een rare vorm op. Gelijk afgesproken dat ik hem achter kon laten en na het doorspreken van mijn wensen is naderhand in mijn bijzijn ter plekke het zadel losgehaald. Het bleek dat het zadel dusdanig verlaagt was door één van de vorige eigenaren, dat er nauwelijks schuim meer op zat op bepaalde plekken. Zadel toen gelijk achtergelaten en en standaard leenzadel voor een ST meegekregen. Ook Viking heeft inmiddels voor mij een zetel met hardere materialen samengesteld, en ik hoop dat het er wel beter op wordt met langere trips, echter de temperaturen laten het nu nog niet toe om dit soort trips te maken (ik ben ook een mooi weer rijder...)
Ik vergeleek het op mijn werk alsof ik een maagd was die een eerste pornofilm gedraaid had (vanuit de vrouwelijk kant)..

Overigens ben ik ook wel eens bij JT geweest voor een aanpassing, maar bezien mijn huidige keuze zegt dat ook wel wat....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 2x een ST1100 gehad en 1x een ST1300. Geweldige motoren. Overgestapt op BMW omdat Honda niet met een opvolger van de ST1300 op de proppen kwam. En de NV1100??? Volgens Honda 'de ultieme GT motor.......'. Ja, ja.
 
Wat onzettend balen zeg!

Ik zat er helemaal in. Je hebt een fijne stijl van vertellen.

Ik hoop dat je de volgende keer meer geluk hebt en het hier weer gaat delen!
 
Wat een ellende joh.
De Pyreneeën zijn mij wel bekend, dus hoopte ik het verhaal van een mooie bergtrip te lezen.
Helaas was jou reis (te) snel afgelopen. Gelukkig ben je er zelf nog goed vanaf gekomen.

Ik vraag me nog wel af of die auto niet aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.
Wie parkeert z'n auto midden op de weg na een blinde bocht. Kan je wachten tot er iemand op klapt.
Ik hoop dat je de motor weer snel helemaal netjes krijgt.

Mss toch ooit maar eens deze trip opnieuw proberen. Maar dan wel overeind blijven!
 
Wat een ellende joh.
De Pyreneeën zijn mij wel bekend, dus hoopte ik het verhaal van een mooie bergtrip te lezen.
Helaas was jou reis (te) snel afgelopen. Gelukkig ben je er zelf nog goed vanaf gekomen.

Ik vraag me nog wel af of die auto niet aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.
Wie parkeert z'n auto midden op de weg na een blinde bocht. Kan je wachten tot er iemand op klapt.
Ik hoop dat je de motor weer snel helemaal netjes krijgt.

Mss toch ooit maar eens deze trip opnieuw proberen. Maar dan wel overeind blijven!
Ellendig was het wel, al was het maar even... Zolang ik ongeschonden kan weglopen is mij dit veel waard, al het andere is vervangbaar (al deed het mij wel zeer voor een dagje).
Ik moet eerlijk zeggen dat Spanje wel vaker bezoek, maar dan meestal de regio Alcaniz (MotoGP) al is het eigenlijk altijd met vliegtuig (Zaragoza) en huurauto. Kon mij dus wel voorstellen dat de Pyreneeën inderdaad mooi waren, maar het heeft mij wel lichtelijk verrast hoe mooi..
De vraag omtrent al dan niet schuld zou een moeilijke worden, een stilstaande auto, niet geraakt, op openbare weg? zie daar maar eens politie bij te krijgen op een maandagavond, in de uiterste hoek van Frankrijk. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar ook niet aan gedacht heb op dat moment. (zie mijn tweede zin)..

Enne de trip staat dit jaar weer in de planning voor September, de ST is inmiddels weer 100% en staat te glimmen in de schuur. Wachtend op het volgend avontuur..
 
Ellendig was het wel, al was het maar even... Zolang ik ongeschonden kan weglopen is mij dit veel waard, al het andere is vervangbaar (al deed het mij wel zeer voor een dagje).
De vraag omtrent al dan niet schuld zou een moeilijke worden, een stilstaande auto, niet geraakt, op openbare weg? zie daar maar eens politie bij te krijgen op een maandagavond, in de uiterste hoek van Frankrijk. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar ook niet aan gedacht heb op dat moment. (zie mijn tweede zin)..

Enne de trip staat dit jaar weer in de planning voor September, de ST is inmiddels weer 100% en staat te glimmen in de schuur. Wachtend op het volgend avontuur..
Ja, gezond er van af komen is het belangrijkste!
Om 'la Police' op te roepen begint 't natuurlijk met bereik. Veel berggebieden in F hebben geen bereik. Soms lijkt ontwikkelingsland!
Je gaf ook aan dat je nauwelijks Frans spreekt. Tsja, dan wordt het wel een moeilijk verhaal.

Jouw actie de berm in, het talud af komt mij bekend voor.
Ik was 2 jr terug op de Posbank dat ik door een tegenligger-oudje van de weg werd gereden. Enige optie was talud af de bosjes in.
Gelukkig kon mijn mede-motorrijder het kenteken noteren en waren er ook meer getuigen. Het oudje zelf had NIETS gemerkt.🥴
Persoonlijk had ik nix, en motor had nauwelijks schade.(leek het) Toch is er bijna €1000 schade vergoed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan