Gordel in zijspan; verplicht?

Ik ben een beetje traag met reageren maar daar komt ie:

motorfiets: motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan- of aanhangwagen;

Artikel 60
1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

2. Het eerste lid geldt niet voor:

a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;

b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;

c. de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;

d. de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;

e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.


3. Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Omdat een zijspan onder het begrip motorfiets valt, moet je dus een helm op. Uitzonderingen hierop vind ik niet terug, ook niet bij de BMW C1, alleen de motorfiets zelf heeft een veiligheidskooi.

Het gebruik van een gordel in een zijspan zou terug te vinden kunnen zijn in de gordel bepalingen.

Artikel 59
1. Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.

Een motorfiets is ook een motorvoertuig, het zijspan is een onderdeel daarvan. Er wordt in bovenstaand artikel gesproken over een AUTO-gordel, maar hoever de jurisprudentie daarover gaat weet ik nog niet.

Voor wat betreft de Zeus Side-bike:
Door de a-symmetrische bouw valt deze onder het begrip motor met zijspan = motorfiets. Derhalve helm op. Er zitten gordels in, derhalve gordel om. Het is geen aangewezen en dus uitgezonderde categorie.

Makkelijker kan ik het niet maken.
 
oke, effe heel kort door de bocht zoals ik het uit zou leggen?? je moet dus bij een zijspan wat is voorzien van een gordel; zowel een helm op als een gordel dragen..............

nou ja dan kan je altijd nog een fatsoenlijke rolbeugel/kooiconstructie monteren en proberen om een C1 achtige vrijstelling los te peuteren.......
 
motorfiets: motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan- of aanhangwagen;

Artikel 60
1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

2. Het eerste lid geldt niet voor:


e. de bestuurder of de passagiers van een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG,

ik lees wat anders hoor....
 
Hoebedoellu???? :?

lees effe mee..

Artikel 60
1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen,

2. Het geldt niet voor:

de passagiers van een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels


moe'k het nog duidelijker laten zien...

lees toch echt hetzelfde als een ander, maar maak dit eruit op..
 
is een zijspan voor de wet een driewielig motorvoertuig?

dit is inderdaad de discussie die de mannen van de MZ club ook hadden begin jaren negentig.

als we rob nu kunnen overtuigen of op zijn minst laten twijfelen heb ik toch het gevoel dat de gemiddelde veldwachter ook wel te overtuigen moet zijn.
 
een motor met zijspan is GEEN driewielig voertuig........ wettelijk wordt met een driewielig voertuig een symetrisch NIET DEELBAAR geheel bedoeld.
Dat is overigens ook de voornaamste reden dat een zijspan nog steeds aan de motor vast zit met klemmen e.d. zodra je gaat lassen kom je akelig dicht bij een wettelijk driewielig voertuig en de daarbij behorende andere technische en rijbewijs eisen
 
Ik lees bij zijspan wel autogordels om helm niet verplicht
Dat is ook de rede waarom hij dat stukje heeft geplaatst :Y :N
Als ik het de politie zelf heb gevraagd , wie moet ik het dan vragen???
president ha ha van balkenende
zeg maar zie ik allemaal moet bellen bellen jullie wel eens de politie.
poe poe
 
een motor met zijspan is GEEN driewielig voertuig........ wettelijk wordt met een driewielig voertuig een symetrisch NIET DEELBAAR geheel bedoeld.
Dat is overigens ook de voornaamste reden dat een zijspan nog steeds aan de motor vast zit met klemmen e.d. zodra je gaat lassen kom je akelig dicht bij een wettelijk driewielig voertuig en de daarbij behorende andere technische en rijbewijs eisen

een rus met aangedreven zijspanwiel is niet deelbaar hoor...
 
een rus met aangedreven zijspanwiel is niet deelbaar hoor...

Technisch wel; of het in de praktijk haalbaar is doet niet terzake; mijn combinatie is ook niet deelbaar: remmen zijn hydraulisch gekoppeld, accu staat in de bak.
 
en de Zeus side-bike is ook niet deel-baar...
of zit het span met klemmen eraan???? ;)

heb geen idee hoe de bevestiging zit, maar hij is in ieder geval braaf a-symetrisch, de achterwielen liggen zoals bij iedere combinatie niet op 1 lijn; als er dan verder ergens een "koppeling" van motorframe en zijspanframe gebout zit?? dan voldoen ze gewoon braaf aan de nederlandse regelgeving
 
Maar nu even een klein vraagje

Als ik op het span een 3 of 4 punts gordel omdoe mag ik dan zonder helm :9~

En moet het gordeltje nog ergens vast aanzitten :? zoja waaraan














:+
 
heb geen idee hoe de bevestiging zit, maar hij is in ieder geval braaf a-symetrisch, de achterwielen liggen zoals bij iedere combinatie niet op 1 lijn; als er dan verder ergens een "koppeling" van motorframe en zijspanframe gebout zit?? dan voldoen ze gewoon braaf aan de nederlandse regelgeving

Frame is een geheel, kijk maar naar de foto's op Motorblaadje.nl 8-) .
 
k, I give up.......... zit al de hele avond te googelen, maar ik kan nergens duidelijke technische tekeningen vinden; snap het even niet meer,
het enige wat de zeus voor de nederlandse wet een "motor" maakt is de duidelijk asymetrische opstelling van de wielen
 
en de Zeus side-bike is ook niet deel-baar...
of zit het span met klemmen eraan???? ;)

Om de beginnen is het hele gevaarte op en rondom een compleet ontworpen frame gebouwd

Een solo-Zeus zul je dan ook niet snel tegenkomen...In feite is er dus geen sprake van een zij-span, maar eerder van een potente driewieler.

270x180-M-0410Zeus-09.JPG


270x180-M-0410Zeus-15.JPG



of lees en kijk het hele verhaal zelf HIER
 
k, I give up.......... zit al de hele avond te googelen, maar ik kan nergens duidelijke technische tekeningen vinden; snap het even niet meer,
het enige wat de zeus voor de nederlandse wet een "motor" maakt is de duidelijk asymetrische opstelling van de wielen

EML heeft laten zien dat een zijspan ook 4 vielen kan hebben.

Als ik dus mijn kever cabrio zo beroerd uitlijn dat hij als een krab over de weg gaat moet ik én een gordel om én een helm op :?

of zou ik op mijn motor een gordel om moeten als ik een rond stuurwiel heb O-)
 
EML heeft laten zien dat een zijspan ook 4 vielen kan hebben.

Als ik dus mijn kever cabrio zo beroerd uitlijn dat hij als een krab over de weg gaat moet ik én een gordel om én een helm op :?

of zou ik op mijn motor een gordel om moeten als ik een rond stuurwiel heb O-)

Waarbij ze op hun site al aangeven dat er een aantal zaken inzitten die alleen zo geconstrueerd zijn om volgens de nederlandse wet een motor met zijspan te blijven..............
 
Ik lees bij zijspan wel autogordels om helm niet verplicht
Dat is ook de rede waarom hij dat stukje heeft geplaatst :Y :N
Als ik het de politie zelf heb gevraagd , wie moet ik het dan vragen???
president ha ha van balkenende
zeg maar zie ik allemaal moet bellen bellen jullie wel eens de politie.
poe poe


uhhhh, toch niet hoor, passagiers van motorfietsen, waarbij de passagiers van het zijspan bijhoren, moeten een goedgekeurde helm op. Indien er gordels aanwezig zijn in het zijspan, dan moeten die gebruikt worden. :) :]
 
k, I give up.......... zit al de hele avond te googelen, maar ik kan nergens duidelijke technische tekeningen vinden; snap het even niet meer,
het enige wat de zeus voor de nederlandse wet een "motor" maakt is de duidelijk asymetrische opstelling van de wielen

Helemaal goed je mag door naar de volgende ronde :W
 
k, I give up.......... zit al de hele avond te googelen, maar ik kan nergens duidelijke technische tekeningen vinden; snap het even niet meer,
het enige wat de zeus voor de nederlandse wet een "motor" maakt is de duidelijk asymetrische opstelling van de wielen

http://www.side-bike.com/pages/ZEUS_HIST_01.htm

Op de onderste foto/tekening kun je een heel klein beetje zien hoe het zit. Verder is er op die site weinig te vinden aan technische info, is allemaal afgeschermd. Van Motoport Hengelo heb ik een folder gekregen, maar daar staat verder ook niet heel veel techniek in. :)
 
In de oldtimerwereld is d'r een uitvluchtje....
Als je het E-merkje van de gordel afhaalt, zou't VOLGENS DE WET geen (goedgekeurde) gordel meer zijn, en loop je daarom geen kans op een bon... zeggen ze... ik denk dat je toch nog een diskussie krijgt met de Hermandad...

Trouwens. Waarom zou je niet gewoon die gordel om doen... Is toch gewoon veiliger?
 
Terug
Bovenaan Onderaan