GP450 (crosser naar racer)

1 Cilinder is snel zat voor Zolder en Assen. Heb zelf een jaar met een Wr450 blok rond gereden in een TZ125 (GP) rijwielgedeelte. Dit deed zeker niet onder aan de 660cc gebaseerde mono's.
Top Assen boven de 200km/h (GPS) met zeer goede acceleratie. Met deze mono's werden tijden van 1.50 gereden op Assen. Door het mindere vermogen dan een 4-cilinder, ligt de nadruk meer op hoge bochtensnelheden. (Wat ik dan weer leuker vind dan dom het gas opedraaien)

Nu zal een op een crosser gebaseerde mono niet de wegligging hebben van een mono gebaseerd op een wegrace chassis, maar ik denk dat je er heel leuk mee rond kan komen.
dat geloof ik zeker,
maar het onderhoud van die 1 cilinders vraagt helaas toch een stukje meer dan van een 2/4 cilinder
en dan nog dat vaak big end oid eruit lopen -O-
 
Geinspireerd door de ombouwsetjes ben ik zelf ook eens lekker gaan knutselen.

http://form450.com/2010/04/yordy-reniers-crf450rr/

Echt heel leuk speelgoed! :)
full
 
Vergeet niet dat de balhoofdhoek een stuk scherper wordt wanneer je een kortere voorvork monteerd en je een andere naloop etc. creeert met verandering van kroonplaten.

Onderhoud zie ik idd ook als zwakkere punt, zeker omdat crossblokken niet zo houden van toerenjagen.
 
Natuurlijk heb ik de balhoofdshoek en naloop perfect voor mekaar... ;)
Ik ben eerst eens aan het puzzelen geweest voordat ik eraan begon.

Omdat de achterveer behoorlijk is ingekort komt de geometrie precies overeen met een TZ250.
Alleen de wielbasis is 30mm langer in het slechtste geval.

De allereerste test op Assen ging prima, de afstelling was alleen in theorie bepaald, ondanks te korte gearing (top 196km) toch al 2,02 geklokt! *O*

Het blok is gewoon standaard en loopt niet zomaar kapot.
Dat hoge toeren jagen valt nogal mee omdat het vermogen na 9000rpm al begint af te bouwen. Hoge toeren jagen heeft dus geen zin.
 
Zijn er eigenlijk meer hobbyisten die een crosser omgebouwd hebben?

Is er iemand met de BEON kitjes aan de gang gegaan?

RIMA had er allemaal grote plannen mee, maar bij het ONK Supermono rijden ze ook niet...
full
 
Bandenslijtage? Ik rijd met de Dunlop KR108 en die zijn echt geweldig! (de 250GP bandjes)
Ik heb er nu een dag of 4 mee gereden en de slijtage is gewoon zoals het hoort. Het is ook niet echt zo dat je banden sloopt met 55 pk...

@ daydreamer:
zoals gebruikelijk zijn budget en tijd de beperkende factoren ;-)
 
Bandenslijtage? Ik rijd met de Dunlop KR108 en die zijn echt geweldig! (de 250GP bandjes)
Ik heb er nu een dag of 4 mee gereden en de slijtage is gewoon zoals het hoort. Het is ook niet echt zo dat je banden sloopt met 55 pk...

@ daydreamer:
zoals gebruikelijk zijn budget en tijd de beperkende factoren ;-)

duitse b-licentie en af en toe een raceje meepakken? qua tijd moet je op assen bijv. leuk mee kunnen komen..

al heb je met een circuitdagen waarschijnlijk wel meer rijtijd voor je geld.. :X
 
Bandenslijtage? Ik rijd met de Dunlop KR108 en die zijn echt geweldig! (de 250GP bandjes)
Ik heb er nu een dag of 4 mee gereden en de slijtage is gewoon zoals het hoort. Het is ook niet echt zo dat je banden sloopt met 55 pk...

Ok, dat klinkt goed! Alleen 2:02 op Assen is nog geen tijd waar bandenslijtage echt een issue is natuurlijk...

Maareh, vertel eens wat meer over de ombouw? Heb je een nieuw blok of 2e hands gebruikt? Quanta costa?
 
Ik heb via marktplaats een hele nette 2006 crosser en een setje carbon wielen gekocht. Er was aan de crosser nog nooit gesleuteld, eerste ketting en tandwielen/banden/remblokken zaten er nog op!

Tot op heden (600km op het circuit) nog geen klap verkeerd. Ik heb nog 1 circuitdag staan, dan gaat het blok er onder vandaan en in de revisie.

Al met al is het toch een hoop werk om de fiets om te bouwen, er is niets dat je er zo op kan schroeven en dus moet je alles pasmaken en uitdokteren.
Ik heb totaal een kleine 8000 euro uitgegeven, maar ook nergens echt op bezuinigd. Wat er opzit is allemaal echt goed spul.

Je verdiend wel gemakkelijk een hoop centen terug omdat je de onderdelen van de crosser nog kunt verkopen.
 
Hoi,

Het is zo jammer he! Dat zulke maschine´s niet een keer worden geraced tussen de ONK mono`s. Ieder jaar weer is het mogelijk om de ONK wedstrijden die in duitsland worden vereden met een daglicentie mee te doen. De races tijdens de Speedweek te Oschersleben bv zijn prima om je fiets eens echt te testen. 2x Vrije trainingen, 2x Q-trainingen en dan nog 2x een wedstrijd!!! Dit jaar waren de kosten 240 euro en werden de races ook nog onder de UEM/ONK verreden!

Waarom de BEON´s nog niet te zien zijn tijdens ONK wedstrijden is mij ook een raadsel, misschien is het een centenkwestie, racen kost geld en dat heeft op het moment niet iedereen ervoor over. Alle 1 cilinders vanaf 250cc zijn welkom op het Mono ONK!

Wim
www.supermono.org
 
Hoi,

Je kan al een mooie TZ125 met WR450 blok kant en klaar kopen voor rond de 6000 euri. En dan heb je een fiets die meekan in het ONK. Dat zijn dan echte zelfbouw projecten, geen startmotor....en dat soort dingen,

Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan