gpx 600r slaat niet meer aan na reinigen carburateurs

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Hoi allen,

Ik ben een 600r aan het opknappen. Heeft een tijdje stil gestaan.

Wat heb ik gedaan:

Allereerst gekeken of er leven in zat.
Nieuwe accu en nieuwe benzine en de motor sloeg meteen aan. Goed nieuws.

Maar hij liep heel beroerd. Hij liep alleen stationair met de choke open.
Zodra ik gas gaf of de choke dicht draaide sloeg de motor meteen af.

Dus:
Carburateurs schoongemaakt
Nieuwe bougies (vonken allemaal)
Leidingen doorgespoten/schongemaakt
Koelvloeistof vervangen
Olie en oliefilter vervangen

Ik dacht dat dit de motor een stuk soepeler zou laten lopen.
Echter, de motor slaat niet aan. Ik weet niet waarom.
Startmotor draait en klinkt wel een stuk beter/soepeler.

Wie kan me op weg helpen?

Alvast mijn dank!

Groet,
 
Als de bougies droog zijn (zijn ze dat ook?, als ze nat zijn ziet het er waterig uit EN ruiken ze naar benzine...) dat komt er dus geen brandstof door de carburateurs. Geen lucht er doorheen sluit ik uit niet uit, controleer ook of de gasschuiven en/of stationair circuit lucht doorlaten.

Goed, laten we stellen geen brandstof in de verbrandingskamers:
- geen brandstof in de vlotterkamers? -> schroefje aan de onderzijde van de vlotterkamer eruit, moet er brandstof uitlopen
- wel brandstof in de vlotterkamers? -> controleer alle sproeiers, vlotterhoogte

Na deze controles kom je misschien al verder, hoeft niet.... Er kunnen ook andere oorzaken zijn, die misschien iets minder voor de hand liggen.

Ben ik weer.
Brandstofkraan doet t! Goeie tip om er even aan te zuigen.

In de vlotterkamers staat brandstof. Gecheckt door de schroefjes even open te draaien.

Bougies zijn kurkdroog.

Ik maak hieruit op dat de afstelling niet goed is. Ik vind dit gek daar ik niets aan de afstelling heb gedaan. Maar er komt geen brandstof van de vlotterkamer naar de bougie dus daar zit t probleem.

Je geeft aan, check de vlotterstand. Hoe doe ik dat? Moeten de carbs daarvoor gedemonteerd worden? Hoop t niet. Was me toch een klus ze erin te krijgen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    171,2 KB · Weergaven: 8
Ben ik weer.
Brandstofkraan doet t! Goeie tip om er even aan te zuigen.

In de vlotterkamers staat brandstof. Gecheckt door de schroefjes even open te draaien.

Bougies zijn kurkdroog.

Ik maak hieruit op dat de afstelling niet goed is. Ik vind dit gek daar ik niets aan de afstelling heb gedaan. Maar er komt geen brandstof van de vlotterkamer naar de bougie dus daar zit t probleem.

Je geeft aan, check de vlotterstand. Hoe doe ik dat? Moeten de carbs daarvoor gedemonteerd worden? Hoop t niet. Was me toch een klus ze erin te krijgen.
 
dan heb je ze volgens mij niet goed schoon kunnen maken

Ik snap wat je zegt. De vlotterbakjes waren erg vies. Verder niet. Dus heb alleen die stelschroef laten zitten zodat de instellingen hetzelfde bleven. Hij liep immers.
Heb verder alles gedemonteerd, gereinigd en doorgespoten met lucht. Zou dat onvoldoende zijn denk je?

En als ik dat alsnog doe. Moet ik dan de carburateurs (4 stuks) opnieuw afstellen? Weet niet of ik dat kan namelijk. Lees er wel eens over dat je daar speciale apparatuur voor nodig heb. Dus naar de garage.?
 
Als je nu tijdens het starten een beetje aan het gashandle loopt de draaien, wijzigt er dan nog iets bij het starten? Komt er dan iets van een knal(lejte) uit de uitlaat? Zo ja, dan komt er wel iets brandstof in de cylinders, maar nog niet genoeg om te starten.
 
Wat wil je: synchroniseren? Dan ook eerst de klepspeling afstellen/controleren.

Voor het synchroniseren heb je vacuummetertjes nodig. Voor het afstellen van de klepspeling bij jouw motor weet ik niet hoe dat gaat. Als je geluk hebt met boutje/moertje.
Ja ik dacht dat dat moest. Ik begin wel met schoonmaken en zie dan wel verder
Thanks!
 
Om carbs echt schoon te krijgen: HELEMAAL uit elkaar, in ultrasoon bad, gaatjes en kanaaltjes doorprikken met een stukje koperdraad, doorspuiten met lucht of remmenreiniger en daarna weer alles monteren. Dan moet het goed zijn. Instellingen van de idle mixture screws checken en op dezelfde manier terug zetten. Als alles loopt synchroniseren.
 
Die lucht/brandstof schroeven eerst indraaien en slagen tellen.
Dan eruit. Bij monteren helemaal indraaien en dan aantal getelde slagen weer uit.
Zie ook wphb voor instelling ,ter referentie.

Remreiniger doet IN een carb helemaal niks, het lost die vastgegomde benzine niet op.
Daarvoor is er carb cleaner, engine/combustion of injector cleaner.
Stinkt en meurt naar lijmoplosser daarna bij voorkeur in ultrasoon ja.
 
Die lucht/brandstof schroeven eerst indraaien en slagen tellen.
Dan eruit. Bij monteren helemaal indraaien en dan aantal getelde slagen weer uit.
Zie ook wphb voor instelling ,ter referentie.

Remreiniger doet IN een carb helemaal niks, het lost die vastgegomde benzine niet op.
Daarvoor is er carb cleaner, engine/combustion of injector cleaner.
Stinkt en meurt naar lijmoplosser daarna bij voorkeur in ultrasoon ja.
Goede tip dank je!
 
Die lucht/brandstof schroeven eerst indraaien en slagen tellen.
Dan eruit. Bij monteren helemaal indraaien en dan aantal getelde slagen weer uit.
Zie ook wphb voor instelling ,ter referentie.

Remreiniger doet IN een carb helemaal niks, het lost die vastgegomde benzine niet op.
Daarvoor is er carb cleaner, engine/combustion of injector cleaner.
Stinkt en meurt naar lijmoplosser daarna bij voorkeur in ultrasoon ja.
Helemaal eensch... al bedoelde ik de ontsteking controleren door een brandbaar goedje in te spuiten.
 
Je haalt het luchtfilter er uit en spuit tijdens het starten deo of remmenreiniger in het luchtfilterhuis. Het drijfgas brand en daar zal de motor op moeten starten.
WoW dit deed wonderen. Beetje carb intake spray en hij vloog aan.

Maar,... hij zit gigahoog in z’n toeren.
Ik start m nu zonder choke en schiet meteen naar 3500/4500 toeren.
Je zal begrijpen dat ik me rotschrok😂 zit een aardig geluidje in.
Hij blijft dan ook stationair draaien op die toeren.
Das niet goed.
Ik merk dat als ik aan de gashendel draai er niets gebeurd. En ja, de schuiven (als die zo heten) op de carb gaan netjes omhoog en omlaag. Kan het zijn dat er nog teveel benzine in de vlotter zit?
Als ik de choke open draai gaat ie wel (flink) omhoog (nog hoger) in de toeren.

Ps, nu ie wel weer loopt is het dan nodig om de carbs alsnog uit elkaar te halen en te reinigen. En dan vooral de stelschroeven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan