... maar hoe zit dat met koud weer. Droog maar koud.
- heb je dan beduidend minder grip?
- krijg je je banden überhaupt wel op temperatuur?
Een normale straatband warmt ook in de winter gewoon voldoende op omdat de warmte ontstaat door vervorming onder het rijden in de band zelf en de band door de keuze van de rubber-samenstelling een groot bereik aan "bruikbare temperatuur" heeft. Deze "wrijving op moleculair niveau" (ik noem het maar even zo bij gebrek aan beter) is bij gelijke snelheid en belading gelijk (en dus onafhankelijk van de buitentemperatuur. Het duurt uiteraard wel iets langer omdat de band kouder is als je vertrekt. Op schoon wegdek kun je er gewoon van uit gaan dat een straatband voor straat-legaal rijgedrag veel meer grip in huis heeft dan je nodig hebt.Beste forummers,
We weten allemaal dat een warme band op een warme weg de meeste grip heeft.
Een natte weg heeft dat veel minder maar hoe zit dat met koud weer. Droog maar koud.
- heb je dan beduidend minder grip?
- krijg je je banden überhaupt wel op temperatuur?
Alvast bedankt voor de inbreng....
En rubber afzettingen op het asfalt; veel grip bij droog weer, bij nat is het superglad. Moeilijk tot niet te zien. Dat heeft mij mn 1e tiger gekost op een krappe rotonde waar veel vrachtverkeer (lekker wringende banden) rijdt. Sinds toen rijd ik altijd extreem voorzichtig op natte rotondes bij industrieterreinen.Wat wegen vooral glad maakt is vervuiling (gelekte olie of diesel, modder, natte bladeren, slijtage), of bevriezing natuurlijk, maar dan moet het nog wat kouder worden.
Dit denk ik sinds die tijd inderdaad. 'Heb niemand iets te bewijzen'.En als je het niet vertrouwd: er staat niemand met stopwatch jouw rondetijden op te nemen, neem ik aan, dus je kunt het dan gewoon kalmer aan doen. Zorg dat je ontspannen op de motor zit, dat is i.c.m. kijktechniek en het voorkomen van al te plotselinge aflast veranderingen eigenlijk het belangrijkste, want dan stabiliseert het ding zich vanzelf als je toch een glad plekje over het hoofd had gezien.
Daarmee is het juist leuk als je weinig grip hebt.Zonder gaat het ook hoor
Klopt. Lekker gecontroleerd glibberen is een leuk spelletje. We hebben alleen veel te weinig sneeuw de laatste jaren.Daarmee is het juist leuk als je weinig grip hebt.
Bie BT zou ik sowieso snel wegmikken. Prima band in de zomer hoor maar voor allround zou ik er niet mee rijden. Ik gebruik de Michelin Pilot Road onder de S. Bevalt me over het jaar beter.Ik heb nu met de kou en regen behoorlijk last van weinig grip met name bij mijn achterwiel.
De eerste paar km merk ik dat bij korte langzame bochten de motor graag een stapje opzij zet en ook bij rustig terugschakelen wil het achterwiel nog wel eens kort doorslippen. Ik rij zeker bij deze omstandigheden heel rustig en geleidelijk. Bij droog en warmer weer op dezelfde banden heb ik nergens last van.
BMW R1100S met Bridgestone BT023 (dot eind 2016)
Ik vermoed bij mij dat er eerder wat mis is met deze specifieke band dus ga er een andere op leggen (rij er nu simpelweg niet met vertrouwen op en dat is niet prettig) maar over het algemeen doe je er denk ik altijd goed aan om bij koud en nat weer een stuk rustiger te rijden.
Noem je ook wel een zeer vergevingsgezinde lobbes op. Je moet wel hele gekke dingen doen wil je op een TransAlp out of control raken.Trouwens, op de transalp heb ik geen ABS zitten en rij met diablo rosso 2´s, p een natte dag juist bij het buiten rijden een keer op de achterrem stampen is ook leuk om te testen hoe glad het is
Rosso 2 op een Transalp? Welke wielen heb jij er dan in zitten?Trouwens, op de transalp heb ik geen ABS zitten en rij met diablo rosso 2´s, p een natte dag juist bij het buiten rijden een keer op de achterrem stampen is ook leuk om te testen hoe glad het is
Check mijn signatureRosso 2 op een Transalp? Welke wielen heb jij er dan in zitten?
Voor zover ik mij kan herinneren zijn die alleen in 17 Inch geleverd......
Dat is een verkeerde redenering. Circuitrijders gebruiken warmers om die specifieke banden op het juiste werktemperatuur te krijgen zodat slijtage vermindert, het aantal warmtecyclussen wordt beperkt en zodat ze vanaf het eerste rondje al aan het gas kunnen. De glastransistietemperatuur van echte race-banden ligt behoorlijk hoog, dwz in de kou zijn die echt hard (als in plastic-hard). Wanneer ze ongeveer 90 graden zijn, zijn ze letterlijk plakkerig zoals tape. Dit is totaal niet te vergelijken met banden die zijn bedoeld voor op straat.Koude banden hebben "minder grip", anders zouden circuitrijders geen bandenwarmers gebruiken.
Ik vermoed hetzelfde, de bt-023 komt nog uit een periode dat de bandenproducenten nog niet zover waren met het toevoegen van silica in straatcompounds. Modernere straatbanden hebben allemaal (in meer en mindere mate) silica bijgemengd in het rubber en doen het om die reden een stuk beter in de regen.Ik vermoed bij mij dat er eerder wat mis is met deze specifieke band dus ga er een andere op leggen (rij er nu simpelweg niet met vertrouwen op en dat is niet prettig)