Grip vraagje op verschillende soorten asfalt

shiny

MF veteraan
25 dec 2004
22.311
7
Zevenaar
Ik zit me al een tijdje af te vragen of er veel verschil zit in het hebben van grip op het asfalt tussen het oude grijze asfalt wat er voorheen op bv afritten/ klaverbladen lag en het donkere nieuwe afsfalt wat ze tegenwoordig erop leggen.
Als ik het zoab asfalt in ogenschouw neem, daarvan heb ik begrepen dat dat relatief glad asfalt is en dat dus ook bij mij weten niet gebruikt word bij op- en afritten.
Is dus de structuur van het nieuwe asfalt net zo "grof" als het oude wat grijze asfalt??
 
Laatst bewerkt:
Geen weer is ook weer _O- *O* :]

Was vanmorgen moo i weer en ik op de motor naar me werk. 's Middags was het

wat minder waardoor ik bijna verzopen weer thuis kwam. Sorry maar morgen

maar weer met het "winterautootje " naar het werk :Y
 
Laatst bewerkt:
Zoab (zeer open asfalt beton) heeft minder grip dan Zdab (zeer dicht asfalt beton)
Omdat er 'gaten'in zitten is er dus minder bovenkant om grip op te hebben. Verder is het grind ook behandeld
Maar in natte omstandigheden heeft het weer meer grip dan het zeer dichte afsalt beton

EgbertO
 
De meeste grip heb ik op het politieverkeersinstituut gehad tijdens een VRO3, dat asfalt was echt stroef. Viel me op dat er veel schelpen in het asfalt zaten daar.
Heb later ook foto's gezien van een FJR 1300 in de zeikregen op BT-020's die z'n stepjes aan de grond reed op dat asfalt.
 
Zoab (zeer open asfalt beton) heeft minder grip dan Zdab (zeer dicht asfalt beton)
Omdat er 'gaten'in zitten is er dus minder bovenkant om grip op te hebben. Verder is het grind ook behandeld
Maar in natte omstandigheden heeft het weer meer grip dan het zeer dichte afsalt beton

EgbertO
Is dat Zdab asfalt die jij benoemt dan de vervanger van het oude grijze en naar mijn mening veel grip hebbende asfalt ??en dus vergelijkbaar qua ruwheid en dus grip??
 
Tegenwoordig zie je vaak voor stoplichten of bruggen etc. asfalt met een vrij lichte kleur. Gaat wat richting grijs. Dit asfalt is gemengd met bauxiet en dat scheelt enorm in je remweg, omdat het erg stroef is.
Nadeel: vreet banden en is duurder dan conventioneel asfalt, daarom wordt het ook niet overal gebruikt.

Tot zover mijn bijdrage.
 
Volgens mij wordt de hoeveelheid grip op alle soorten asfalt momenteel vooral beperkt door de hoeveelheid dode bladresten, klei en andere najaarsgerelateerde rommel O-)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor asfalt ligt er op circuits dan?
Je zou zeggen dat daar wel een extra kosten plaatje aan verbonden mag zijn omdat het in verhouding met een heel land maar een klein stukje is en omdat het gemaakt is om zo hard mogelijk overheen te scheuren?! toch?
 
De meeste grip heb ik op het politieverkeersinstituut gehad tijdens een VRO3, dat asfalt was echt stroef. Viel me op dat er veel schelpen in het asfalt zaten daar.
Heb later ook foto's gezien van een FJR 1300 in de zeikregen op BT-020's die z'n stepjes aan de grond reed op dat asfalt.
:^
Was dat op het circuit in lelystad? Ik heb daar iig m'n VRO1 gedaan. Het regende die dag behoorlijk, maar toen het eenmaal 10 min droog was, voelde het asfalt dermate 'stroef' aan, dat ik er vertrouwen in had om een knietje aan de grond te leggen. Lukte ook zonder enkel probleem! Echt hulde voor dat asfalt *O*
 
ZDAB is het oude asfalt wat nu inderdaad vervangen wordt door ZOAB.
Da's mooi k#t asfalt voor bv klaverbladen en op en afritten....zoab staat mij niet bekent als asfalt waar je veel grip op hebt , en dus niet de ideale vervanger voor het oude zdap.
 
Wat voor asfalt ligt er op circuits dan?
Je zou zeggen dat daar wel een extra kosten plaatje aan verbonden mag zijn omdat het in verhouding met een heel land maar een klein stukje is en omdat het gemaakt is om zo hard mogelijk overheen te scheuren?! toch?
Het schijnt dat er bv op het TT-circuit ander asfalt ligt dan gewoon op de weg ja. Of het echt zo is en waar dan het verschil precies in zit weet ik niet.
 
Over het algemeen mogen wij hier niet klagen over het asfalt in nederland.
Moet je in spanje in de binnensteden eens je gas opentrekken,grip 0,0
Je wiel blijft gewoon spinnen tot je rustiger aan doet B|
(dit is dan in de regio altea/benidorm e.d. hoe het naar het westen en verder zuidwaarts is weet ik niet ;) )
 
ik kan natuurlijk niet precies zeggen wat voor asfalt er op een circuit ligt maar ik vermoed Mastiek de omschrijving bij Mastiek is: Dunne laag asfalt, vermengd met fijn grind net als dakbedekking. Ik krijg een beetje het idee dat het oppervlak heel ruw is en je hierdoor veel grip hebt. Maar dat is puur speculatie.
 
Da's mooi k#t asfalt voor bv klaverbladen en op en afritten....zoab staat mij niet bekent als asfalt waar je veel grip op hebt , en dus niet de ideale vervanger voor het oude zdap.
Gast, waar maak je je in Godsnaam druk om :?
Zoals al vaker gezegd, op ZOAB kun je veel platter dan velen van ons kunnen en durven. Dus niet zeuren maar scheuren :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan