Groot onderhoud en klein onderhoud

nbetgem

Rookie
26 sep 2008
14
0
Sneek
Goedemiddag allemaal.

Ik vind topics over wie zelf zijn onderhoud doet, wie wat uitbesteed, hoe duur de beurtjes zijn etc etc...

Maar ik kan nergens de exacte definitie vinden van 'kleine beurt' en 'grote beurt'.

Dus, als ik naar een dealer ga en ik vraag om een grote / kleine beurt; waar vraag ik dan precies om?
 
Kleine beurt denk ik zo:

olie + olie filter
luchtfilter
remmen nakijken
bougies
ketting stellen.
koelvloeistof nakijken
draaipunten controleren.
banden controle

grote beurt denk ik zo :

het hierboven genoemd +
kleppen nakijken/stellen.
motor afstellen dmv carburateurs synchroniseren.
alle nodige slijtage delen vervangen.
 
Goedemiddag allemaal.

Ik vind topics over wie zelf zijn onderhoud doet, wie wat uitbesteed, hoe duur de beurtjes zijn etc etc...

Maar ik kan nergens de exacte definitie vinden van 'kleine beurt' en 'grote beurt'.

Dus, als ik naar een dealer ga en ik vraag om een grote / kleine beurt; waar vraag ik dan precies om?

Die is er niet.

Je moet aan je motor laten doen, wat er moet gebeuren. Niet meer, en ook niet minder.
 
In de meeste instructie boekjes staat wat om de hoeveel km's moet gebeuren. Meestal om en om de 20.000 kms een kleine en dan een grote.

In de praktijk verschilt het nog al per dealer. Er zijn er bij die als je om een grote beurt vraag omdat je op vakantie gaat de remvloeistof die zo bruin is als stront nog niet eens vervangen of melden.
 
Als ik het dus goed begrijp moet je zelf een aantal zaken in je hoofd hebben die je moet melden alvorens je naar een dealer gaat voor een 'grote beurt' of een 'kleine beurt'?

Vreemd dat daar geen exacte definities van bestaan..
 
Als het goed is staat in je instructie boekje Of als je het niet hebt in een werkplaats handboek wat je moet doen en bij hoeveel kilometer of tijd.
Dat is voor elke motor anders.
De dealer hoort te weten wat er aan je motor moet gebeuren, je kunt hem dat natuurlijk vragen.
Ook moet je bij een beurt opgeven wat je zelf denkt wat er aan mankeert bv hij remt niet goed.
Of er zit een rammel in, dan kunnen ze dat nakijken.

Pieter
 
Als ik het dus goed begrijp moet je zelf een aantal zaken in je hoofd hebben die je moet melden alvorens je naar een dealer gaat voor een 'grote beurt' of een 'kleine beurt'?

Vreemd dat daar geen exacte definities van bestaan..

Die grote en kleine beurt zijn eigenlijk zo maar verzonnen.

Iedereen rijdt anders, en dingen slijten ook anders.

Daarom is er geen vast interval waarbij je een X aantal zaken moet (laten) doen. In het handboek staat wel een richtlijn, maar ook daarover kun je 45 pagina's discuseren.

Simpel: je kunt zelf al best wat bekijken: hoe zijn je banden, hoe lang zit je remvloeistof er al in, hoe is het koelvloeistof, hoe zien de bougies er uit, hoe lang rijd je met de olie, wanneer is het oliefilter vervangen, zit er rommel in de uitgaande olie, doen al je lampjes het nog, zit er speling op het balhoofd of andere lagers, hoe doet je accu het, hoeveel voering zit er nog op je remblokken, wanneer zijn voor het laatste de kleppen gesteld, moeten de carbs gesynchroniseerd worden....

Het fijnste is als de motorzaak zelf ook even meedenkt en meekijkt, en niet slechts klakkeloos het werk uitvoert dat je vraagt. Voorbeeldje: je laat een nieuwe voorband leggen, en de monteur ziet dat de remblokken bijna op zijn=bellen met de klant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan