grote onderhoudsbeurt versys 650 '10, kosten?

Criss

Tranquilo
3 jan 2020
31
8
Beste mensen,

Vandaag ben ik bij een motorgarage geweest, voor een offerte betreft grote onderhoudsbeurt.
Zelf had ik gerekend op ongeveer 300 a 400 eu. Maar tot mijn verbazing werden de inschattingskosten genoemd, namelijk 800 tot 900 eu.

Naast de groteonderhoud, zijn volgens de garage de volgende punten nodig:

Balhoofd vervangen
Koppelingskabel vervangen
Tandwielen vervangen
Rempomp vervangen/reviseren

Mijn versys is uit 2010, die heb ik in aug 2019 met 10k op de teller gekocht. Nu staat die op 22k.

Ik betaal graag als problemen opgelost moeten worden, maar ik heb nog mijn twijfels hierover. Ik ben nog niet bekend met onderhoudsbeurten etc.. ik wil graag van jullie horen of dit wel normaal is of niet.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de moeite.
 
Niet meer dan de standaard procedure.
Motor op de middenbok/paddockstand.
Spuitbus kettingvet van een goed merk (motul,s100) aan de binnenkant van de ketting spuiten tussen de rollen terwijl je aan het wiel draait met de hand. Een maar keer spuiten per omwenteling en 2 omwentelingen maken.
Dan een (half)uur ofzo laten staan voor je ermee rijdt.

Gewoon op de middenbok en in de 1e versnelling met de koppeling spelen terwijl je met je andere hand de spuitbus met lang rietje bedient.
 
Gewoon op de middenbok en in de 1e versnelling met de koppeling spelen terwijl je met je andere hand de spuitbus met lang rietje bedient.
Ik zet hem persoonlijk op de paddock stand (geen middenbok aanwezig) en zet het in eerste en blijf van de koppeling af.
Maar ik zou het niet aanraden aan andere mensen omdat je je verstand erbij moet houden en er altijd wel iets mis kan gaan.
 
Lees die post van Rob RD hierboven, dat is wat ik bedoel. Of kijk naar de centrifuge van je wasmachine als deze de was droogt.
Als je het aan de binnenkant spuit dan kruipt het langzaam naar de buitenkant en doet zijn smerende werking.

Een centrifuge heeft geen rollen een ketting wel. Die rollen van de ketting draaien om hun eigen as heen naarmate ze zich over de tanden van het kettingwiel verplaatsen. Het is dus niet steeds dezelfde kant van de rol die naar binnen zit. Spuit je er van binnen op en je draait het wiel, draait het ingevette deel van de rol naar buiten. Spuit je terwijl je het wiel een paar keer rondraait zit uiteindelijk het vet rondom elke rol heen, dus zowel binnen als buiten.

Nog leuker is het zelf ondervinden; je smeert je ketting aan de buitenkant en zet de motor dan op de dynojet testbank filmpje van mij
en ga er dan met je neus boven op staan ;)

Zal geen verschil geven of je nou van binnenaf of van buitenaf hebt gespoten.
 
Wat is nu het voordeel van een warme ketting dus na een rit inspuiten, eigenlijk heb ik daar nooit zin; ding gauw opbergen in de garage, douchen en ff bijkomen....he he rit overleeft.

S100 kettingspray op een koude ketting borrelt erop los en kom toch ook goed tussen de rollers. Nachtjes laten staan en in het opvolgende weekend weer rijden....
 
Wat is nu het voordeel van een warme ketting dus na een rit inspuiten, eigenlijk heb ik daar nooit zin; ding gauw opbergen in de garage, douchen en ff bijkomen....he he rit overleeft.

S100 kettingspray op een koude ketting borrelt erop los en kom toch ook goed tussen de rollers. Nachtjes laten staan en in het opvolgende weekend weer rijden....
Welke "warme" ketting?
 
Ja mensen,
Bij de dealer geweest, na controle was de conclusie dat de grote onderhoudsbeurt in 'general' gedaan zou worden. Er is niks bijzonders gezien/ontdekt.
Richtprijs van 400 tot 500 max.
Daarna ging ik vertellen wat volgens de andere garage gedaan moest worden. En die waren beetje geschrokken...
Voor de zogenaamde te vervangen rempomp, is gewoon nieuwe remvloeistof en ontluchting nodig.
Balhoofd: eerste wat ze vroegen, hoezo, voel je dan gekrackt/trillingen of iets tijdens het sturen? En nee. Ik kan gewoon lekker sturen. Geen trillingen etc. Plus, zij gingen zelf kijken en nah... just good..
Kettingset: hun aantwoord...puuff is nog lang niet op...
Koppelingkabel? Nah.

Conclusie: bijna een slachtoffer van "oplichterij" zo noem ik het maar even. En door een best "bekende" garage. Ik ben niet zomaar bij een garage geweest, ergens om de hoek.

Dat mensen misbruik willen maken van onervarende mensen "op het technische vak" is gewoon bizar.

Dus hierbij mijn verhaal zodat iedereen beetje ook uitkijkt, tenzij men zelf natuurlijk al genoeg over de ervaring/kennis beschikken.

Alsnog bedankt iedereen voor alle berichten/tips. Voortaan bij de kawasaki dealer blijven... niet omdat het opeens een stuk goedkoper is geworden, maar omdat voor mijn gevoel zij wel eerlijk waren, zonder dat ik wat zou zeggen...
 

Bijlagen

  • 20200204_224316.jpg
    20200204_224316.jpg
    132,2 KB · Weergaven: 21
  • 20200204_224005.jpg
    20200204_224005.jpg
    150 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Is prima hoor, lijkt alleen wat vet te kunnen gebruiken ?! Ketting kan je niet alles over zeggen maar als die prima in de tanden valt en geen rare plekken heeft kan je er vanuit gaan dat hij goed is.

Er is toch even iets waar ik op in wil haken, je hebt zelf natuurlijk ook handjes en oogjes..
Koppeling moet je zelf kunnen voelen of de kabel rafelig is geworden, koppeling gaat zwaar..
Balhoofd is je uitgelegd hoe je het kan checken, hier dus ook zelf over oordelen.
Kettingset weet je inmiddels ook waar je op moet letten dus daar steken ze je de gek ook niet weer mee aan.

Blok olie + filter en remvloeistoffen gewoon ff jaarlijks laten vervangen en de rest zelf een beetje blijven controleren zodat je niet voor verassingen komt bij de garage.
 
Ziet er goed uit, en zolang je geen ‘harde stukken’ in de schakels hebt dan ga af op het advies vd motorzaak; doorrijden... :]

Mooi dat je ahv een second opinion wijzer en goedkoper uit bent...:t
 
Is prima hoor, lijkt alleen wat vet te kunnen gebruiken ?! Ketting kan je niet alles over zeggen maar als die prima in de tanden valt en geen rare plekken heeft kan je er vanuit gaan dat hij goed is.

Er is toch even iets waar ik op in wil haken, je hebt zelf natuurlijk ook handjes en oogjes..
Koppeling moet je zelf kunnen voelen of de kabel rafelig is geworden, koppeling gaat zwaar..
Balhoofd is je uitgelegd hoe je het kan checken, hier dus ook zelf over oordelen.
Kettingset weet je inmiddels ook waar je op moet letten dus daar steken ze je de gek ook niet weer mee aan.

Blok olie + filter en remvloeistoffen gewoon ff jaarlijks laten vervangen en de rest zelf een beetje blijven controleren zodat je niet voor verassingen komt bij de garage.

Yep that is right. Maar nu ben ik wat wijzer hoop ik. Voortaan goed zelf opletten op alles.

Bedankt voor alles👍💪
 
Iets dergelijks heb ik een aantal jaren geleden met mijn Volvo meegemaakt. De dealer vertelde mij dat ik voor de volgende keuring met beste kosten rekening moest houden omdat dan alle remschijven vervangen moesten worden. Daar ik in zijn geheel niet zo tevreden over deze dealer was was heb ik de volgende keuring/grote beurt door een andere garage uit laten voeren. Ik heb ze verzocht speciaal op de remmerij te letten. Bleek niets mee aan de hand te zijn en ik was met €450,- klaar. Ik ben toen verhaal gaan halen bij de Volvo-dealer en deze vertelde mij dat volgens het Volvo onderhoudsplan de schijven bij 225.000 km vervangen moeten worden en dat hij zich aan dit onderhoudsplan houdt ivm de garantie. (overigens was de auto al uit de garantie) De dikte van de schijven was echter meer als voldoende. Als de Versys bij een dealer voor onderhoud aangeboden wordt kan er dus ook iets dergelijks aan de hand zijn.

grtz,

Cees
 
[QUOTE="bluesrider, post: 29456190, member: 81982"
.... met beste kosten rekening moest houden omdat dan alle remschijven vervangen moesten worden.
......... de Volvo-dealer en deze vertelde mij dat volgens het Volvo onderhoudsplan de schijven bij 225.000 km vervangen moeten worden
De dikte van de schijven bleek echter meer als voldoende.[/QUOTE]
Enkele misvattingen in deze post!
1. Nooit beste kosten voor remschijven van de auto. Zelf wel eens schijven voor de auto besteld in D. Was voor een prikkie!
Auto-onderdelen in Duitsland zijn iha stukken goedkoper dan hier in NL. Dat geldt vooral voor remmerij!
Ga zoeken op Duitse sites en laat dan de remschijven deze kant op komen.

2. Wat een onzin dat de km-stand bepaalt of de schijven moeten worden vervangen.
Ik rijd wel eens achter een auto waar iedere 3 sec het remlicht oplicht. Dan denk ik wel eens dat zo'n persoon al remt als er een drol op de weg ligt.
Je hebt dus mensen die ZEER veel remmen, en mensen die dat weinig doen. Dat geeft aanmerkelijk verschil in slijtage.
Mijn laatste Mazda had na 4ton nog de schijven van de 1e montage. Nooit vervangen.

3. Juist! Vervangen van de schijven afhankelijk van de dikte! (en of ze mss krom zijn, maar dat voel je)

Nee, het argument dat een 'remmerd' dan mss met een automaat rijdt, is onzin. Ik rijd zelf ook met een automaat en hang ook niet om de haverklap aan de rem.
Dat geldt hooguit bij (bijna) stilstand, als de automaat wil 'kruipen'. Maar daar zullen de schijven niet overmatig van slijten.
 
Iets dergelijks heb ik een aantal jaren geleden met mijn Volvo meegemaakt. De dealer vertelde mij dat ik voor de volgende keuring met beste kosten rekening moest houden omdat dan alle remschijven vervangen moesten worden. Daar ik in zijn geheel niet zo tevreden over deze dealer was was heb ik de volgende keuring/grote beurt door een andere garage uit laten voeren. Ik heb ze verzocht speciaal op de remmerij te letten. Bleek niets mee aan de hand te zijn en ik was met €450,- klaar. Ik ben toen verhaal gaan halen bij de Volvo-dealer en deze vertelde mij dat volgens het Volvo onderhoudsplan de schijven bij 225.000 km vervangen moeten worden en dat hij zich aan dit onderhoudsplan houdt ivm de garantie. (overigens was de auto al uit de garantie) De dikte van de schijven was echter meer als voldoende. Als de Versys bij een dealer voor onderhoud aangeboden wordt kan er dus ook iets dergelijks aan de hand zijn.

grtz,

Cees
Daarom blijf ik tegenwoordig bij de APK keuring,daarvoor deed ik dat niet en was er iedere keer wel iets wat vervangen moest
worden,en was ik gemiddeld rond de 200,- of meer kwijt,sinds ik er bij blijf heeft het mij alleen maar het geld van de keuring gekost.
 
Daarom blijf ik tegenwoordig bij de APK keuring,daarvoor deed ik dat niet en was er iedere keer wel iets wat vervangen moest
worden,en was ik gemiddeld rond de 200,- of meer kwijt,sinds ik er bij blijf heeft het mij alleen maar het geld van de keuring gekost.
Dat is dan afhankelijk van je reparateur/ APK-keurder.
Aan mijn auto sleutel ik (vrijwel) niet. Maar onbegrijpelijke extra's bij de APK heb ik nooit.
Of het moet wel duidelijk zijn zoals 2jr terug een gebroken achterveer.

Wat wel eens is, dat ze zeggen dat bijv banden of remblokken slecht gaan worden. Meer ter kennisgeving..........
 
Ketting smeren is met de Osco niet meer dan 100m voordat ik 'm stil zet effe aan hendeltje trekken. KLAAR!!

@ prijzen van grote beurten...................
Ben heel blij dat ik zelf mijn beurtjes kan doen.
Ik vind het leuk om te doen en zoals ik van hierboven verneem zijn mijn kosten aanmerkelijk lager.
(natuurlijk kosten mijn onderdelen ook geld, maar meestal valt dat erg mee)

Ik ben wel heel blij dat ik m'n eigen sleuteluren niet hoef te betalen, anders was ik allang failliet geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan