Je kunt ook een XT660R overwegen. Die zijn ongeveer 20kg lichter en off the road een stuk beter hanteerbaar. Maar ook geen snelwegtijgers.
Wat voor een GS heb je nu? Ik ben geen echte BMW fan maar als je toch bij dat merk zit zou je de F800GS kunnen overwegen. Die van een reisgenoot maakte diepe indruk op mij een paar jaar geleden tijdens een offroad trip in Albanië.
Die gozer kon behoorlijk rijden en spaarde die (toen gloednieuwe) motor absoluut niet, ik had behoorlijk moeite hem bij te houden op de grove rotspaadjes. Hij had trouwens ook nog z'n vrouw achterop, ik reed solo.
Zo'n ding rijdt ook een stuk beter op de snelweg. Dat is echt knudde met de Tenere. Heb ik wel een paar jaar gedaan (woonwerk) maar nu is hij met pensioen. Af en toe nog toeren en voor de vakanties. Inmiddels 96000 vrijwel probleemloze kilometers.
Een snelwegtijger zoek ik ook weer niet. Wel iets waar ik een half uur of een uur snelweg mee kan doen. Verder gaat het toch meestal binnendoor. De F800GS is ook wel leuk, maar ook nog steeds boven budget. Eigenlijk zit ik zo tussen 4 en 5 te denken, en een 800 in een beetje nette staat met niet meteen 80.000km zit ook alweer snel rond de 6/7 en hoger.
Ik heb ook wel een beetje zitten denken aan een lichtere twin, maar daar is gewoon niet veel van. De Transalp, maar het mag van mij wel wat enthousiaster vooruit komen...
Even vloeken in de kerk..
[KTM]
[BMW 650GS Dakar]
Persoonlijk zou ik gewoon op de T7 / 790 wachten. toch weer twee generaties nieuwer.
Of op deze.
[DR BIG]
(Ik heb de plaatjes er even uitgehaald.
Is dat een KTM 950? Best leuk, maar wel gevoelig met onderhoud en zo. Als er dan wat stuk is, dan is het meteen ook een hoop werk (er moet veel uit elkaar) en flink aan de prijs vertelde een vriend die er een had. Tenzij je andere tips hebt.
Ten opzichte van de BMW F650GS lijkt de Ténéré een motor met wat meer windbescherming en zo, of lijkt dat alleen maar zo?
DR Big, tsja, ik ken iemand die een paar van die dingen gehad heeft, maar dan denk ik dat een kleinere twin waarschijnlijk toch lekkerder rijdt. De BIG lijkt ook niet gemaakt voor lange einden hogere snelheden. (Dat heeft die KTM dan wel weer voor natuurlijk.)
De T7 lijkt me super, maar dan komt het budget weer om de hoek kijken. Het is ook niet snel goed he?