Grxs srad achterkant verhogen

Elke geometriewijziging heeft impact. Per mm aanpassing bekeken heeft de vork doorsteken meer effect dan de achter ophogen. Met minder dan 20 verhoging achteraan zal je wel niet in de problemen komen met zijstaander en middenbok.

Dacht dat het globaal 1,6 mm kont omhoog voor iedere mm kortere dogbones (hart op hart).
 
Elke geometriewijziging heeft impact. Per mm aanpassing bekeken heeft de vork doorsteken meer effect dan de achter ophogen. Met minder dan 20 verhoging achteraan zal je wel niet in de problemen komen met zijstaander en middenbok.

Dacht dat het globaal 1,6 mm kont omhoog voor iedere mm kortere dogbones (hart op hart).
Specifiek voor de GSX van de TS? Verschilt natuurlijk heel erg tussen motoren.
 
Ik had op mijn 99 srad een aluminium rondel van 7mm achter bovenop de schokdemperbevestiging geplaatst. En vanvoor had ik de vorkpoten 6mm door de kroonplaat laten zakken. Dat stuurde zeeeer goed, en bij snel terugschakelen was ie wel nerveuzer maar dat vond ik niet zo erg. Achteraf bekeken heb ik daar zoveel plezier aan beleefd, dat ik die motor beter had gehouden
 

Bijlagen

  • motorvakantie  24-05-08 tot 31-05-08 Frankrijk-Zwitserland-Itali 225.jpg
    motorvakantie 24-05-08 tot 31-05-08 Frankrijk-Zwitserland-Itali 225.jpg
    403,7 KB · Weergaven: 1
Elke geometriewijziging heeft impact. Per mm aanpassing bekeken heeft de vork doorsteken meer effect dan de achter ophogen. Met minder dan 20 verhoging achteraan zal je wel niet in de problemen komen met zijstaander en middenbok.

Dacht dat het globaal 1,6 mm kont omhoog voor iedere mm kortere dogbones (hart op hart).
Om eerlijk te zijn denk ik dat het meer is.

Even snel bekeken lijken de dogbones gemonteerd op 1/3 afstand van de achterbrug as. Wat doet vermoeden dat 1mm verschil op de dogbone ongeveer 3mm is op de achteras..?
 
Kan je niet eenvoudigweg een blokje onder het achterwiel leggen :+




Zeer geloofwaardig maar ik zit even te prakkizeren hoe dat kan, de ketting trekt aan de bovenkant van het trapezium...
@Janbros maak me eens wijzer?
Ketting trekt inderdaad aan de bovenkant die dus korter wil worden.
Echter zit je achterbrug al voorbij het kantelpunt, dus als de ketting bovenaan korter wordt kantelt de achterbrug naar onder. Zou je achterbrug lager gemonteerd zitten en standaard verder ingeveerd zijn dan zou hij omhoog komen.
 
  • Eens
Waarderingen: Loki
Kan je niet eenvoudigweg een blokje onder het achterwiel leggen :+

Zeer geloofwaardig maar ik zit even te prakkizeren hoe dat kan, de ketting trekt aan de bovenkant van het trapezium...
@Janbros maak me eens wijzer?
De ketting trekt de tandwielen naar elkaar. En het achterwiel wil de massa van motor en rijder voor zich uit duwen. De hoek van de achterbrug (=plek achterbrug as) bepaald dan welke kant de minste weerstand heeft. Naar boven (inveren) of naar beneden (uitveren) of gebalanceerd/neutraal.

Dit heeft allemaal invloed op de veerweg, grip, gewichtsverplaatsing, de werking van de vering.
 
Jaaah okee, maar bij de meesten van mijn motoren loopt de ketting over een geleider en zit dus het punt waarvandaan trekkracht plaats vindt best ver boven de achterbrug. Nogmaals vind ik het zeer geloofwaardig maar mijn logica is in strijd met de techniek
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan