GS 500e onderhoud

whackerjack

Die hard MF'er
2 dec 2002
306
0
Den Bosch
Het zit niet mee,

Remzuiger vast
Van mijn gs 500e wi;lde ik de stofpakking van de remzuigers vervangen.
Aan de voorkant kwam de kleine ciliner er makkelijk uit en het vervangen ging zinder probleem. Bij de grote zuiger kreeg ik hem na het eruit halen van de zuiger er niet goed meer in. Wel eerst alles schoongemaakt en aanslag weggehaald. Toen ik de zuiger er eenmaal in had, kreeg ik hem er met geen mogelijkheid meer uit. Wat doe ik fout en hoe los ik dit op?

Remschijf achter versleten
Bij controle bleek de achterremschijf helemaal versleten te zijn. Op jacht naar een tweedehandsje bleek dat alle andere schijven hetzelfde probleem hadden. Hoe kom ik aan een betaalbare remschijf?

Verf hecht niet
Voor het remzuiger verhaal wilde ik het frame een beetje bijwerken. Alle roest en rauwe plekken eraf geschuurd en vetvrij gemaakt. Bij het erop spuiten van de speciaal op kleur gemaakte motip verf. lieg deze er gewoon af. hetzelfde geburde toen ik het wilde proberen met grondverf. Wat kan ik doen om voor een betere hechting te zorgen? Spuitplamuur erop, of een andere primer?
 
Remzuiger vast: kijk ff goed of ie niet een beetje scheefgegaan is. Als ie een beetje scheef in de remcylinder zit, zit ie muurvast.

Remschijf achter versleten: Je bedoelt waarschijnlijk de groeven die over de schijf lopen waardoor ie er nogal bobbelig uitziet. Lijkt op het eerste gezicht heel erg, maar maakt niks uit, ook niet voor de slijtage v/d blokjes. Zolang ie nog gelijkmatig remt is alles goed. De minimum dikte zal ie wel niet snel bereiken, de achterremschijf is dikker dan de voorste. Het enige nadeel is dat als je er nieuwe remblokjes inzet, het een tijdje duurt voordat het contactoppervlak maximaal is. Tot die tijd ff goed trappen op het pedaal.

Verfprobleem: Dit komt mij absoluut niet bekend voor. Heb je de boel goed vet- en stofvrij gemaakt? Ik heb voor het frame zelfs Hema-verf gebruikt en dat bleef zelfs lang zitten. Check ff of je de goeie primer gebruikt. (Alhoewel ik die Hema-verf er gewoon opgespoten heb zonder wat dan ook- werkt prima :? )
 
Ik heb de verf op kleur laten maken(motip). De grondlaag blijft iets beter zitten. Als ontvetter heb ik eerst remmenreiniger en dan metaalontvetter gebruikt.

De groeven in de remschijf zijn echt heel diep. Alhoewel de blokken nog lang niet op zijn, remt hij voor geen meter (verglast?). Hoe komen die diepe groeven er toch in?

Kan ik de remzuigers met fijn schuurpapier iets opschuren? Dan gaat de koper coating er wel vanaf.
 
Als ie voor geen meter remt toch maar ff checken of de blokken niet verglaasd zijn. Ook ff remvloeistof controleren en kijken of het eea niet vastgerot is.

Die groeven die ik heb zijn ook heel diep, je kunt ze met je vinger voelen. Toch is er geen probleem.
 
Verf hecht niet
Voor het remzuiger verhaal wilde ik het frame een beetje bijwerken. Alle roest en rauwe plekken eraf geschuurd en vetvrij gemaakt. Bij het erop spuiten van de speciaal op kleur gemaakte motip verf. lieg deze er gewoon af. hetzelfde geburde toen ik het wilde proberen met grondverf. Wat kan ik doen om voor een betere hechting te zorgen? Spuitplamuur erop, of een andere primer?

Ik heb voor de achterburg van mijn GS gewone Hammerite gebruikt... ff schuren, twee laagjes Hammerite erop, en het was weer als nieuw, je ziet ook nauwelijks kleurverschil met de originele lak...
 
kan ik de remzuiger opschuren met schuurpapier?

Zou ik niet doen, kan namelijk gaan lekken als je eens goed in je remmen knijpt. Je moet wel je remzuiger insmeren met een beetje remolie voor je hem er weer inzet.

Ref achterrem: wat voor een remblokken zitten erop? Er zijn nogal wat "namaakblokken" die te hard zijn.
En achterremmen hebben normaal zowiezo niet veel remactie en geven snel de indruk dat ze niet voldoende remmen.
 
Hoe komt het dan dat ik de zuiger er niet goed inkrijg? zijn er nog tips om dat te versoepelen?
Ik heb wat remolie op de zuiger gesmeerd, maar ik krijg hem er niet goed in. Zeker als ik de stofpakking erin heb gezet lukt dat voor geen meter.Ik heb al een stofpakking gescheurd.
Hoe zorg ik dat ik de zuiger er recht induw?
 
Zorg dat er ook geen vuil zit bij die rubber ring in de cylinder. Daarna kun je alles onderkwijlen met siliconenspray. Daardoor blijft het rubber soepel, scheurt het niet zo snel en glijd het een stuk makkelijker (zonder siliconenspray krijg ik het niet voor elkaar).
 
Ik heb de remmen uiteindelijk maar door de dealer laten doen, maar ik heb de remklauw terug gekregen zonder de twee metalen clipjes. Doe moeten er toch op zitten om de remblokken vast te houden?
Bedoel je de plaatjes die tussen je remblokken en de zuigers zitten?
Dat zijn de antigil plaatjes zeg maar, zo het piepen reduceren.

Voor de rest heb je volgens mij alleen nog twee staafjes die de remblokken vasthouden, in die staafjes weer gaatjes voor borgveertjes.
De GS is al weer een tijdje de deur uit (incl wplhandboek) dus kan ik het niet ff voor je checken.
 
stofpakking ?

bij mijn remmen zit erin de bronzen bus een plastic busje die tegen de rem blok
aan duwt

en om de bronzen bus zitten 2 o ringen

ik had 1 bus te diep erin terug geduwt en moest hem met een stuk rond hout

er uit wrikken.

succes frank
 
Terug
Bovenaan Onderaan