Plan C was erg serieus, ik had er al eerder aan gedacht, maar ik wilde het toch eerst anders aan pakken..
Plan was om de oliepomp aan de onderkant van het blok te maken, dan komt het serieuze probleem, hoe drijf je die aan? Dat wilde ik mechanisch hebben.
Veel gepast en gemeten, wat is het dan handig als je een compleet blok los hebt liggen!
Tussen krukas en versnellingsbak is behoorlijk wat ruimte in een GS1000, dat kwam erg goed uit.
Besloten de as van de oliepomp te verlengen tot de andere kant van het blok, en aan die as een vertakking maken zodat ik dan naar de onderkant van het blok kan toe werken.
Eerst wilde ik het met tandwielen en een ketting doen, maar dat wilde toch niet, toen een paar kleine kegel tandwielen gekocht, tering wat zijn die dingen duur!!
$90 voor een setje.
De verlengde as moet natuurlijk wel ondersteund worden aan de andere kant van het blok.
Carter op de freesbank geschroeft om de wand haaks te frezen, want dat liep wat schuin, zodat ik een lagerblok aan het carter kon schroeven.
Dit lukte heel goed, maar helaas was er dan niet meer genoeg ruimte voor de tandwielen.
Dat betekende dat het lager aan de buitenkant van het blok moest komen...
Aiaiai, toen goed gekeken, heel goed gekeken!!
Hoe maak je daar in godsnaam een lagerblok?
Flink gemeten en gekeken en maar een besluit genomen...
De frees er in!!
Ik kreeg gelijk de ingeving om daar niet alleen een lagerblok te maken, maar dat was ook de perfecte plek om mn scavenge pomp te maken, dus 2 vliegen in een klap.
Er is net genoeg materiaal om daar iets aan vast te schroeven, moest wel een beetje creatief zijn.
Maar dit was wel even eng, want als dit fout gaat kun je je carter weg kieperen.