Gs500 blijft hangen op toeren?!

Patwik

Die hard MF'er
2 okt 2009
323
27
Arnhem
Ik ben sinds kort de eigenaar van een volvermogen gs500 uit '89. Als ik hem start loopt hij mooi +/-1500 toeren draaien. Echter als ik een keer draai aan het gas blijft de motor draaien op 3000 toeren en zakt heeeeeeel langzaam terug naar 1500. Dit is echter alleen als de motor ontkoppelt is. In de versnelling doet hij het niet.

Tevens als ik tijdens het rijden vanaf 6000 toeren het gas loslaat knalt het uit de uitlaat. Ik heb de carbs nagekeken: sproeier 120 en lucht schroef netjes 2,5 slag uit. Gaskabel loopt mooi soepel net als de choke. Benzine kraan staat op pri

Iemand een idee?
 
Benzinekraan hoort in ieder geval niet op pri te staan, want dan blijft de benzine onbeperkt stromen. De Pri-stand is slechts bedoeld om de carburateurs na stilstand van extra benzine te voorzien om het starten te vergemakkelijken. Je rijdt in de stand on of res.
Mogelijk krijgt je motor teveel benzine aangevoerd en valt daarom niet terug in toeren. Als je de motor stalt in de pri stand kun je na korte tijd je carter leeg laten lopen omdat dit volstroomt met benzine.
 
Benzinekraan hoort in ieder geval niet op pri te staan, want dan blijft de benzine onbeperkt stromen. De Pri-stand is slechts bedoeld om de carburateurs na stilstand van extra benzine te voorzien om het starten te vergemakkelijken. Je rijdt in de stand on of res.
Mogelijk krijgt je motor teveel benzine aangevoerd en valt daarom niet terug in toeren. Als je de motor stalt in de pri stand kun je na korte tijd je carter leeg laten lopen omdat dit volstroomt met benzine.
Als de benzine met kraan op pri onbeperkt blijft stromen en je carter volloopt is er echt wat anders aan de hand. Iets met vlotternaalden..
 
Als de benzine met kraan op pri onbeperkt blijft stromen en je carter volloopt is er echt wat anders aan de hand. Iets met vlotternaalden..

Correct! De benzinekraan is slechts een tweede veiligheid. Geen angst zaaien a.u.b.

Ik sluit mij aan bij "valse lucht". Inlaatrubbers vernieuwen dus, die hebben hun werk wel gedaan na drieëntwintig jaar ;)
 
Is niet de bedoeling om angst te zaaien. De Pri-stand moet je gewoon niet gebruiken om in te rijden. Als je vlotternaalden niet goed afsluiten, wat best vaak voorkomt, heb je een probleem.

Het probleem zou best veroorzaakt kunnen worden door valse lucht. Buiten de aanzuigrubbers kun je kijken naar de aansluiting voor de vacuumslangen. Die horen afgedicht te zijn met rubberen dopjes, maar het komt best regelmatig voor dat zo'n dopje eraf schiet. Dan zuigt hij daar valse lucht.
 
de kraan op de pri stand zetten is helemaal geen probleem.
de problemen beginnen pas als je de motor uit zet en de vlotternaalden ook iets lekken.
als de motor loopt maakt het geen verschil of de kraan wel of niet vacuum gestuurd is.
 
Waarschijnlijk benzinetekort op hogere snelheden, kraan op PRI zetten lost dit op. Heb ik (en heel wat andere GS rijders) namelijk ook. :)

Wanneer je van plan bent lang en hard op de snelweg te rijden --> Pri
Daarna gewoon weer op On draaien, dan behoud je de reservefunctie en neem je ook geen risico's mochten die vlotternaalden niet goed afsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk ook het benzine nivo eens.
Maar let wel op: als hem hem zet volgens het boekje, staat hij al bijna op het nivo dat overlopen dreigt.
(Als je hem dan op Pri laat staan, en hij blijft doorlopen, heb je ineens je hele carter vol benzine).

Even uit mijn hoofd, je moet met je carb op zijn kop de afstand tussen de vlotter en pasvlak zo afstellen dat deze 14 mm is.
Kijk even na voor de juiste afstand, maar als je er iets naast zit, blijft hij overstromen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan