.. en niet op de snelweg, zoals wat de zoekfunctie mij vertelt.
Mijn GS500 uit 97 heeft sinds kort moeite met starten, ik moet precies de goeie dosis gas bijgeven om uberhaubt de motor pratende te krijgen. En dan pruttelt ie heel laag in de toeren, als ik geen gas bij blijf geven valt de boel na een tiental seconden uit. Als ik teveel gas bijgeef (> 3000 rpm) valt de motor ook uit.
Mijn oplossing was om een paar minuten lang de toeren net onder 2000 houden, tot de motor opgewarmd is, en alles zich weer normaal gedraagt. Stationair loopt ie dan rond de 1800, dus ik denk dat de stelschroef goed ingesteld is..
Probleem is, de laatste keer dat ik probeerde te starten werkte de bovengenoemde tactiek ook niet meer.. met geen mogelijkheid een regelmatig lopende motor te krijgen!
Motor heeft heel recent (vlak voor het probleem optrad, om precies te zijn..) een flinke beurt gehad: olie + filters, luchtfilter, bougies: allemaal nieuw. Carbs open geweest en gesynct. Pilot jet (? kleine gouden schroefjes in de carbs) ook vervangen - misschien zijn deze verkeerd afgesteld? Accu is opgeladen en maar een paar maanden oud.
Wat kan het probleem zijn? Klopt mijn analyse dat de motor te weinig benzine krijgt? Hoe kan ik dat testen?
Ik heb donderdag toegang tot een garage met plenty gereedschap, maar zoals waarschijnlijk uit het bovenstaande blijkt heb ik nog niet veel verstand van sleutelen Maar ik heb een werkplaatshandboek en ben bereid mn handen vuil te maken en er in te duiken.. so help me out!
Dingen die ik wil checken:
- Benzineslangen op lekken, troep in de tank (op het oog niet, maar weet maar nooit).
- controleren of de choke niet vast zit (denk het niet, reageert nog wel namelijk)
- carbs schoonmaken
- moet ik met de pilots proberen te modderen of er vooral van af blijven? Iemand een link naar een goeie handleiding voor die dingen?
Nog andere ideeen? Tips voor een beginnende sleutelaar? Truukjes om aan het einde niet een schroefje over te houden, of erger, eentje kwijt te raken in de krochten van de motor?
Mijn GS500 uit 97 heeft sinds kort moeite met starten, ik moet precies de goeie dosis gas bijgeven om uberhaubt de motor pratende te krijgen. En dan pruttelt ie heel laag in de toeren, als ik geen gas bij blijf geven valt de boel na een tiental seconden uit. Als ik teveel gas bijgeef (> 3000 rpm) valt de motor ook uit.
Mijn oplossing was om een paar minuten lang de toeren net onder 2000 houden, tot de motor opgewarmd is, en alles zich weer normaal gedraagt. Stationair loopt ie dan rond de 1800, dus ik denk dat de stelschroef goed ingesteld is..
Probleem is, de laatste keer dat ik probeerde te starten werkte de bovengenoemde tactiek ook niet meer.. met geen mogelijkheid een regelmatig lopende motor te krijgen!
Motor heeft heel recent (vlak voor het probleem optrad, om precies te zijn..) een flinke beurt gehad: olie + filters, luchtfilter, bougies: allemaal nieuw. Carbs open geweest en gesynct. Pilot jet (? kleine gouden schroefjes in de carbs) ook vervangen - misschien zijn deze verkeerd afgesteld? Accu is opgeladen en maar een paar maanden oud.
Wat kan het probleem zijn? Klopt mijn analyse dat de motor te weinig benzine krijgt? Hoe kan ik dat testen?
Ik heb donderdag toegang tot een garage met plenty gereedschap, maar zoals waarschijnlijk uit het bovenstaande blijkt heb ik nog niet veel verstand van sleutelen Maar ik heb een werkplaatshandboek en ben bereid mn handen vuil te maken en er in te duiken.. so help me out!
Dingen die ik wil checken:
- Benzineslangen op lekken, troep in de tank (op het oog niet, maar weet maar nooit).
- controleren of de choke niet vast zit (denk het niet, reageert nog wel namelijk)
- carbs schoonmaken
- moet ik met de pilots proberen te modderen of er vooral van af blijven? Iemand een link naar een goeie handleiding voor die dingen?
Nog andere ideeen? Tips voor een beginnende sleutelaar? Truukjes om aan het einde niet een schroefje over te houden, of erger, eentje kwijt te raken in de krochten van de motor?