Kontroleer de weerstand van de pick-up spoeltjes eens. Eerst in koude toestand, daarna als het spul warm is. Goed mogelijk dat er een draadbreuk in 1 van de spoeltjes zit die door uitzetting alleen verbreekt in warme toestand. Bij de meeste motoren ligt de normale weerstand tussen 300 en 450 Ohm (raadpleeg whb). Indien er een breuk in zit wordt de weerstand oneindig groot.
grtz,
Cees
Bedankt voor de suggesties.
Als ik het WPHB goed begrijp heeft deze motor geen contactpuntjes meer, maar een 'transistorized ignition system', met een mechanische vervroeger. Er staan een paar tests beschreven in het WPHB voor verschillende elektronische componenten inclusief de bobines.
Of het kraantje op PRI ook echt doorloopt heb ik nog niet daadwerkelijk getest.
Vanmiddag hoop ik bovenstaande na te kunnen gaan.
Lijkt is onvoldoende. Zeker weten om uit te kunnen sluitenDe mechanische vervroeger blijkt er maar tot 1982 op te hebben gezeten. Dit model is denk ik van 84 (kenteken 85), dus na lang zoekenkan ik dit makkelijk uitsluiten. Benzinetoevoer lijkt ook in orde, dus de volgende stap is checken van de bobines. Als die in orde zijn rest er eigenlijk niets dan de Ignition Control Unit...
Lijkt is onvoldoende. Zeker weten om uit te kunnen sluiten
Volgens mij heeft jouw motor onder de vlotternaaldzitting een zeefje of filtertje zitten. Die kan verstopt zijn, bijvoorbeeld.
Uitsluiten is uitsluiten.Nouja, lijkt: ik had getest of de kraan doorstroomt (is het geval) en heb de carburateurs gedemonteerd en geinspecteerd. Ze waren brandschoon van binnen, sproeiers en dat zeefje incluis. Voor de zekerheid heb ik de boel ook schoongeblazen. Had ik dan mogen zeggen dat ik 't zeker weet?
Ik heb de bobines net doorgemeten. links/rechts 4.3 en 4.5 Ohm primair; 21.7 en 17.3 kOhm secundair. Deze waarden veranderden nagenoeg niet nadat de motor enige tijd gelopen had. Dit verschil is aanzienlijk, dus ik denk dat ik maar een andere bobine ga zoeken, maar het lijkt me niet het probleem omdat er blijkbaar keurige vonken uitkomen als de motor stationair loopt.
Er is dan nog maar 1 onderdeel over, en dat is de CDI. Hierin zou dus ook een circuit moeten zitten dat het vervroegen op zich neemt. Misschien is dat stuk. Ik ga op zoek naar een andere CDI. Helaas zijn ze meer dan 500 euro bij cmsnl - da's meer dan de motor kostte
Ik heb een nieuwe (2e hands) CDI geplaatst, en dat heeft 't probleem verholpen