Vraagje: op de shims die er in zitten staat bijv. 178 of 181 maar op het internet zie ik zal allemaal in veelvouden van 0.05 (180, 175 enz).
Zijn dit nog de af-fabriek sims?
Voor de geinteresseerden, mijn meetresultaat van vandaag :
Bekijk bijlage 1436837
Vind ik leuk deze Excel-sheet!
Lijkt bijna of je deze sheet van mij hebt gecopieerd. Ik heb zo ongeveer zelfde in gelijke kleurtjes.
Deze print ik uit en plak die op de kast naast de motor-brug. Makkelijk voor het aflezen!
Als ik de getallen zie zou het maar zo kunnen zijn dat jouw shims dezelfde zijn als op mijn FZ. <niet dus, zie onder>
Voor de FZ is dat extra werk want je hebt 't dan over 20 kleppen!
Met shims met 0.05 verschil zit je altijd goed.
Je weet dat speling altijd krapper wordt. Dus shim kiezen voor inlaat met maat tussen 16 en 21 en voor uitlaat tussen 25 en 30.
Ik heb zelf een bakje met shims en heb in verleden genoteerd welke shims ik waar in het blok heb geplaatst.
Dus op voorhand weet ik al dat ik een shim kan overzetten van bijv cil4 naar cil2.
Maar natuurlijk kan je niet alle shims hergebruiken. De nieuwe shims zijn altijd kleiner. Dus dan moet je naar de dealer.
Dat betekent niet dat je nieuwe moet kopen. Vaak kan je ze voor ca half geld omwisselen tegen de goede maat.
Voor mijn FZ kon ik ze om wisselen bij Goedhart en bij Hans v Wijk.
Als maat al te klein wordt zou je ze ook op maat kunnen laten slijpen. Bijv Motofit Veenendaal kan dat voor je doen.
Echter als je dat nodig hebt zijn de zittingen al wel heel diep ingeslagen. Of je daarmee dan nog verder wil..........?
Dan mss tijd voor kop-revisie.....
Inlaat-shims NU niet willen vervangen vanwege het werk lijkt mij een ZEER slechte besparing.
Het meeste werk heb je al gedaan, het blok is al open. Dan maar met ietsje meer werk en alles gelijk goed.
Zoals hierboven gezegd zijn mss foute shims van inlaat zelfs bruikbaar voor uitlaat.
In mijn geval heb ik de puzzle gemaakt door over en weer shims omwisselen, dat ik minimum aantal hoefde vervangen/ omruilen.
Als vrijwel alle shims ca zelfde kleiner worden, kan je de meeste gewoon doorschuiven. De grootste ruil je bij dealer om voor een heel kleine; En KLAAR!
Net effe gecheckt................... Shims NIET gelijk. (had dat hierboven al kunnen lezen toen ze meldden over 'pastilles' )
Shims GTS1000 zijn verschillend met die van de FZ750. GTS met vulplaatjes, FZ heeft busjes.