Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Naar aanleiding van een paar dikke scheuren in het rubber van mijn s22 voorband is deze vervangen voor een nieuwe onder garantie!

IMG_20191112_163403.jpg IMG_20191115_172051.jpg

Heel erg lekker natuurlijk. Gelijk de remmen er even helemaal vanaf gehaald. Die mochten wel weer even schoongemaakt worden.

Echter.... Net als voorheen lopen de remmen nog steeds enorm aan...

Wat ik heb gedaan.

* Remmen volledig uit elkaar gehaald.
* Zuigers gepolijst en deze zijn volledig glad.
* Seals heb ik vorig jaar vervangen en zien er nog uit als nieuw. Dus die heb ik weer teruggeplaatst.

Verder gewoon het gebruikelijke ontluchten. Rem druk is meer dan goed en naar mijn weten zit er geen lucht meer in het systeem.

Blijft voor mijn gevoel de master cilinder over. Of zie ik nog wat over het hoofd?
 
Toevallig je velg niet andersom terug gezet?
 
Naar aanleiding van een paar dikke scheuren in het rubber van mijn s22 voorband is deze vervangen voor een nieuwe onder garantie!

Bekijk bijlage 1444342 Bekijk bijlage 1444344

Heel erg lekker natuurlijk. Gelijk de remmen er even helemaal vanaf gehaald. Die mochten wel weer even schoongemaakt worden.

Echter.... Net als voorheen lopen de remmen nog steeds enorm aan...

Wat ik heb gedaan.

* Remmen volledig uit elkaar gehaald.
* Zuigers gepolijst en deze zijn volledig glad.
* Seals heb ik vorig jaar vervangen en zien er nog uit als nieuw. Dus die heb ik weer teruggeplaatst.

Verder gewoon het gebruikelijke ontluchten. Rem druk is meer dan goed en naar mijn weten zit er geen lucht meer in het systeem.

Blijft voor mijn gevoel de master cilinder over. Of zie ik nog wat over het hoofd?
Heb je de hoofdremcilinder ook schoongemaakt? Als er vuil in het retourgaatje zit kun je dit verschijnsel krijgen.
Even de plunjer eruithalen. naast het gat voor de aanvoer van de remvloeistof zit nog een gaatje. Echt een heel kleintje. Even doorprikken met een naald of haartje van een staalborstel. Zou het enige probleem eigenlijk moeten kunnen zijn. Alleen bij BMW’s lost de binnenkant van de remleiding wel eens op...
 
Heb je de hoofdremcilinder ook schoongemaakt? Als er vuil in het retourgaatje zit kun je dit verschijnsel krijgen.
Even de plunjer eruithalen. naast het gat voor de aanvoer van de remvloeistof zit nog een gaatje. Echt een heel kleintje. Even doorprikken met een naald of haartje van een staalborstel. Zou het enige probleem eigenlijk moeten kunnen zijn. Alleen bij BMW’s lost de binnenkant van de remleiding wel eens op...

Hoofdremcilinder heb ik gewoon laten zitten. Ervan uitgaande dat het probleem in de klauwen zou zitten.

Ik kan wel de zuigers terugdrukken, nu ze schoon zijn, en dan komt er gewoon weer vloeistof terug in het potje. Zo dacht ik dus het retourgaatje uit te sluiten....:+ maare... Dat werkt vast niet zo recht voor zen raap?
 
Zou ook nog kunnen, of het schuivende gedeelte van de vooras vastgedraaid en daarna de klauwen gemonteerd. Maar ik begrijp dat je het probleem al had voordat je de nieuwe band monteerde?

Remmen liepen al enigszins aan, maar nadat de band gemonteerd was liepen ze helemaal zwaar aan.

Dat was voor mij de reden om ze er af te halen en ze even schoon te maken.

Dus wat dat betreft heb is dus eerst de as en alles vastgezet en als laatste de klauwen pas.
 
Hoofdremcilinder heb ik gewoon laten zitten. Ervan uitgaande dat het probleem in de klauwen zou zitten.

Ik kan wel de zuigers terugdrukken, nu ze schoon zijn, en dan komt er gewoon weer vloeistof terug in het potje. Zo dacht ik dus het retourgaatje uit te sluiten....:+ maare... Dat werkt vast niet zo recht voor zen raap?
Zou het voor de zekerheid bekijken en meteen de plunjer schoonmaken en in montagepasta zetten. Je remzuigers woren normaal iets teruggetrokken door de remseals. Dat is erg weinig kracht, dus een klein beetje verstopt kan een groot verschil maken.
 
Remmen liepen al enigszins aan, maar nadat de band gemonteerd was liepen ze helemaal zwaar aan.

Dat was voor mij de reden om ze er af te halen en ze even schoon te maken.

Dus wat dat betreft heb is dus eerst de as en alles vastgezet en als laatste de klauwen pas.
Ik monteer altijd eerst de klauwen, knijp dan de rem in en borg dan pas de knevels van de voorvork. Een kant is schuivend voor het centreren van het wiel.
 
CBR 900RR fireblade
€ 1.500,00

Kom deze tegen op marktplaats.
Op 1 cijfer na hetzelfde kenteken als de mijne.
Oftewel sc33 kuipwerk op een sc28.
 
Naar aanleiding van een paar dikke scheuren in het rubber van mijn s22 voorband is deze vervangen voor een nieuwe onder garantie!

Bekijk bijlage 1444342 Bekijk bijlage 1444344

Heel erg lekker natuurlijk. Gelijk de remmen er even helemaal vanaf gehaald. Die mochten wel weer even schoongemaakt worden.

Echter.... Net als voorheen lopen de remmen nog steeds enorm aan...

Wat ik heb gedaan.

* Remmen volledig uit elkaar gehaald.
* Zuigers gepolijst en deze zijn volledig glad.
* Seals heb ik vorig jaar vervangen en zien er nog uit als nieuw. Dus die heb ik weer teruggeplaatst.

Verder gewoon het gebruikelijke ontluchten. Rem druk is meer dan goed en naar mijn weten zit er geen lucht meer in het systeem.

Blijft voor mijn gevoel de master cilinder over. Of zie ik nog wat over het hoofd?

Wat ik bij mijn tuono heb gehad, was dat de schijf enorm krom was, waardoor deze tegen de klauw aanliep. Heel vergezocht hoor, maar bij mij hebben nieuwe schijven dit opgelost.
Verder seals terugplaatsen is niet iets wat ik zelf zou doen, gaan de zuigers een beetje soepel? Je moet ze gewoon met de hand makkelijk kunnen indrukken, als ze een beetje vast zitten, zou ik toch gewoon ff goed reviseren.
 
Wat ik bij mijn tuono heb gehad, was dat de schijf enorm krom was, waardoor deze tegen de klauw aanliep. Heel vergezocht hoor, maar bij mij hebben nieuwe schijven dit opgelost.
Verder seals terugplaatsen is niet iets wat ik zelf zou doen, gaan de zuigers een beetje soepel? Je moet ze gewoon met de hand makkelijk kunnen indrukken, als ze een beetje vast zitten, zou ik toch gewoon ff goed reviseren.

Zuigers gaat keurig soepel heen en weer. Verder zijn de seals nog geen jaar oud, dus zou heel vreemd zijn als die nu al zo slecht waren dat ze dit probleem hebben.

Daarentegen... Als al het andere niet werkt, dan zijn het wel de seals.:Y

Onder het remmen trilt de motor verder niet, dus ga nog niet uit van schijven die krom zijn.
 
Zuigers gaat keurig soepel heen en weer. Verder zijn de seals nog geen jaar oud, dus zou heel vreemd zijn als die nu al zo slecht waren dat ze dit probleem hebben.

Daarentegen... Als al het andere niet werkt, dan zijn het wel de seals.:Y

Onder het remmen trilt de motor verder niet, dus ga nog niet uit van schijven die krom zijn.

Tourmax dichtingen?
 
Weet niet exact hoe t bij deze motoren zit maar in de autolarij kun je die rubberseals die de zuigers iets terug trekken (zoals door vks beschreven) maar op één juiste manier monteren. Ze zijn licht 'trapeziumvormig' wat ervoor zorgt dat je zuigers iets terug getrokken worden na wegvallen vloeistofdruk. Zitten ze nu verkeerd om gemonteerd blijven je blokken slepen na loslaten van de rem.

Grtz,fRank
 
Weet niet exact hoe t bij deze motoren zit maar in de autolarij kun je die rubberseals die de zuigers iets terug trekken (zoals door vks beschreven) maar op één juiste manier monteren. Ze zijn licht 'trapeziumvormig' wat ervoor zorgt dat je zuigers iets terug getrokken worden na wegvallen vloeistofdruk. Zitten ze nu verkeerd om gemonteerd blijven je blokken slepen na loslaten van de rem.

Grtz,fRank
fRank,

Dat klopt, maar de seals bij een motor zijn daar blijkbaar wat te dun voor. De dust seal van Honda heeft wel een sleufje in het midden, maar ik weet niet beter of de binnenste seal (de dikke) trekt de zuiger terug. En die is gewoon vierkant. Ben intussen wel benieuwd of het probleem is opgelost😊
03A5D7FE-77CE-4648-B42B-3E28A9D691DD.jpeg
 
De dikke ring is inderdaad de ring die de zuiger net iets terug trekt.
De ring kan zeer zeker gewoon rechthoekig zijn. De groef in de klauw is dan zo gevormd dat de ring de zuiger 'aantrekt'.
Of dit bij Honda's zo is weet ik niet.. (bij de Nissin's op mijn Kawasaki in elk geval wel)
Het is maak- en assemblagetechnisch wel makkelijker/goedkoper om een rechthoekige ring te gebruiking en de groef een klein hoekje.
 
  • Leuk
Waarderingen: VKS
Terug
Bovenaan Onderaan