Handboek voor de zijspanrijder

Eerst maar een halfjaar lekker oefenen, dan raak je vertrouwd met het zijspan. Je kunt dan eventueel een VRO zijspan volgen bij de KNMV. Daar leer je ook weer veel, en het is een hel leuke dag. Ik heb het ook gedaan, en heb ervan genoten.
 
Op een gegeven moment raakt het ingesleten. Dan merk je niet meer maar compenseert automatisch. Het duurt duizend kilometer voor je denkt dat je het snapt. En dan bijt hij terug.
 
Ja aan de afstand is helaas niet zo veel te doen, ik heb ook al contact gehad met Ad van Gils hierover, en die gaf me in principe het zelfde antwoord als jullie, dat lastwissels erg voelbaar zijn, zoals gas wegnemen is afremmen waardoor de span naar links nijgt en gas geven of bijgeven is dat de span weer naar rechts wilt, ik denk dat ik dit nog beter onder de knie moet krijgen, ik heb wel al driftig op de parkeer plaats geoefend met linker en rechter bochten al dan niet met en zonder rem, ben nu ook al voorzichtig op de weg aan het oefenen, gewoon rustig aan, merk dat de bochten steeds beter gaan maar harder dan 50 km per uur zit er nog niet echt in, en dat vindt ik prima.
Zoals gezegd op den duur compenseer je dit automatisch.
Houd ook tonrondingen van de wegen in de gaten (tbv afwatering). Als je bijvoorbeeld inhaalt op een provinciale weg, de rijbaan loopt a naar rechts, dan ga je een hobbel over, de middenstreep om op een rijbaan te komen die naar links af loopt.

Word ook automatisme hoor
 
Oefenen op een rond liggend dijk weggetje, eindigt met foto's maken en een advertentie op marktplaats, zetten 😉

Oftewel zoals hierboven ook al gezegd word. Zorg voor een vlakke neutrale weg!
 
Nu hebben we hier in Zuid Limburg niet veel dijkweggetjes maar wel heel veel landweggetjes die nu ook niet meteen uitblinken in het vlak en strak zijn hehe.
Maar was niet van plan om mijn span te koop te zetten dat zou wel heel gemakkelijk zijn.
 
Als je het leuk vindt, dan wil ik wel een keertje in de bak of met een eigen zijspan meerijden. Heerlen - Voerendaal - Ransdaal - Schin op Geul - Wijlre - Wittem - Gulpen - Beutenaken - Slenaken is een aardige route op redelijk wegdek en iets bredere straten. Meeste van die route is max snelheid 60, dan hoeft niemand zich aan je te ergeren.
 
Zou wel eens willen praten met je over het zijspan rijden om te beginnen ik heb de zijsoan net en op een cursus en wat uurtjes oefenen in de buurt nog geen ervaring, dus om jou nu bij mij in de bak te zetten lijkt mer nog geen goed idee hehe, maar het aanbod is super. Waar woon je ergens ?
 
PB maar even om iets af te spreken, ik kan jouw kant wel opkomen. Morgenvroeg is het lekker weer, dan wil ik de T5/AS even uitlaten :-)
 
Morgen gaat het niet veel worden, moet nog van alles doen en ook nog bereikbaarheids dienst de komende 2,5 week.en daarna gaat de winterstop op mn verzekering in en de motor uit elkaar hehe.
 
Hoe zit het eigenlijk met de stabiliteit bij hogere snelheden, nu heb ik nog niet echt harder gereden dan 60, en omdat ik altijd nog worstel met strak rijden waag ik me nog echt niet aan de hogere snelheden, vreemd om me dat zelf te horen omdat ik op mijn CB1300 regelmatig hoge snelheden rijd, voordeel van 10km van Duitsland af wonen denk ik, vindt het trouwens nog altijd leuk maar had niet gedacht dat het nog zo moeilijk zou zijn, nja het weer en zo werkt ook niet echt mee iedere keer dat ik gereden heb regende het, wat het er ook niet gemakkelijker op maakt.
Best lastig ook als je niets hebt om mee te vergelijken zoals een ander zijspan of zo.
 
Wat voor voorvork heb je in de motor zitten. Ik zelf heb een schommelvork waar bij ik de mogelijkheid heb de swingarm te verzetten. In de ene stand is het span nerveus maar stuurt lichter in de andere rustiger maar stuurt zwaarder.
 
Wat voor voorvork heb je in de motor zitten. Ik zelf heb een schommelvork waar bij ik de mogelijkheid heb de swingarm te verzetten. In de ene stand is het span nerveus maar stuurt lichter in de andere rustiger maar stuurt zwaarder.
En, wat voor voorband rij je mee, ook die doet veel
 
Als ik het zo lees ben je nog steeds gespannen. Je moet er ook een beetje vertrouwen in hebben. Als het span technisch in orde is kan je er gewoon hard mee rijden. Vanwege de benzine consumptie rijden de meeste mensen niet sneller als 110. Maar met inhalen kan je makkelijk even harder. 200 haal je niet meer omdat de luchtweerstand te hoog wordt.
En wat Kwastert suggereerd, als je voor een autoband hebt reageert het span veel meer op groeven, sporen en richels in het wegdek. Je kan met de bandenspanning gaan spelen, maar hij wordt echt veel rustiger als je er een scooterband op legt.
 
Zoals ik al eerder vermelde vind ik het jammer dat ik nog zo weinig ervaring heb en dus pas op 2 verschillende zijspannen gereden heb een FJR1300 en een ST1300 beide met een EML GT2001 zijspan, voren ligt een autoband, op de foto is de voorvork te zien maar volgens mij is het een telescoop voorvork.

spring.png
 
Dat is geen echte telescoop, dat is een ander teleding van EML. Wel bedoeld en goed voor zijspan rijden.
 
Heb je al iemand anders op het span laten rijden. Om te kijken of er niks aan mankeert? Ik vond het in het begin ook erg moeilijk maar je gaat na verloop van tijd wel een soort automatisch reactie ontwikkelen op verandering van het het wegdek enz.
 
Heb je al iemand anders op het span laten rijden. Om te kijken of er niks aan mankeert? Ik vond het in het begin ook erg moeilijk maar je gaat na verloop van tijd wel een soort automatisch reactie ontwikkelen op verandering van het het wegdek enz.
Nee nog niet de zijspanrijders zijn niet echt vertegenwoordigd hier, en uiteraard wil ik ook wel graag weten wie er op rijdt, wil hem ook graag in 1 stuk terug krijgen.
 
Als ik het zo lees ben je nog steeds gespannen.
En wat Kwastert suggereerd, als je voor een autoband hebt reageert het span veel meer op groeven, sporen en richels in het wegdek. Je kan met de bandenspanning gaan spelen, maar hij wordt echt veel rustiger als je er een scooterband op legt.

ik had het ook met de k1200gt en ook steeds proberen hoe en wat , ik heb ook een autoband vooraan ( was 195 is nu 175 ) maar het hielp
niet al te veel . Wat wel helpt is de bandenspanning vooraan verlagen !! had ook al proberen meer , veel meer en toch nog van links naar rechts
zwieren op autosnelweg. Voorvork vooruitzetten dat de naloop kleiner word is/was ook niets waard , nu heb ik de naloop zo groot mogelijk gezet en bandspanning 1.6-1.7 en dat gaat goed ... voor het ogenblik lol
 
Wat voor een bandenspanning gebruik je nu dan, ik gebruik volgens opgave (ook gecontroleerd) 2,5 bar voren en 3.0 bar achter, lijkt me toch niet te veel
 
Terug
Bovenaan Onderaan