handvatverwaming of verwarmde handschoenen

bram_timmer

MF'er
9 mrt 2009
109
0
ik wil handvatverwarming monteren aangezien ik vorig jaar meerdere keren met bevroren handen op mijn werk aan kwam. Nu lees ik steeds meer dat mensen de handvatverwarming er af halen en met (dure!)verwarmde handschoenen gaan rijden.

Wat zijn jullie ervaringen? Werkt handvatverwarming voldoende voor een dagelijkese (snelweg)woon werk rit van 50 min?
Welke handvatten/handschoenen raden jullie aan?
 
Handvatverwarming heb je altijd bij je, is dus ook handig als je eens een keer koude handen hebt in de lente/herfst. Voor de rest zijn verwarmde handschoenen vast beter. Bedenk je ook dat je handen ook warmer blijven als je je warmer aankleedt, dus trek eens een extra laagje aan en zie hoe dat werkt.
 
Handvatverwarming is op langere ritten gewoon onvoldoende omdat het je vingers niet warm houdt. Verwarmde handschoenen zijn weer wat lastiger door de bedrading en een stuk duurder, maar werken absoluut beter.
Zoals al aangegeven (zie ook het topic dat daar kort geleden over is aangemaakt) helpt het als je je romp warmer houdt. Dan blijft de bloedtoevoer naar je handen en voeten op gang.
 
Ik rijd dagelijks tussen de 50 en 60 minuten met name snelweg en ben heel tevreden over mijn verwarmde handschoenen. Werkt beter dan handvatverwarming
 
verwarmde handvaten verwarmen alleen de binnenkant van je hand. en laat nou net de buitenkant het koud krijgen. waar gebring zijn verwarmings elementen erin heeft zitten. na beide te hebben gehad blijf ik bij de verwarmde handschoenen.
 
verwarmde handvaten verwarmen alleen de binnenkant van je hand. en laat nou net de buitenkant het koud krijgen. waar gebring zijn verwarmings elementen erin heeft zitten. na beide te hebben gehad blijf ik bij de verwarmde handschoenen.

:^

Alleen als je handkappen hebt zou de handvatverwarming voldoende kunnen zien aangezien je handen dan niet vol in de wind zitten. Maarja, die zitten niet op iedere motor...

Ik heb zelf handvatverwarming op mijn CB, maar voor woon-werk hoef ik ook maar 10 km te rijden, dus op het moment dat ze aan de buitenkant gevoelig beginnen te worden ben ik al thuis :P
 
Laatst bewerkt:
verwarmde handvaten verwarmen alleen de binnenkant van je hand. en laat nou net de buitenkant het koud krijgen. waar gebring zijn verwarmings elementen erin heeft zitten. na beide te hebben gehad blijf ik bij de verwarmde handschoenen.
Idd, ik krijg na een uurtje rijden koude vingertoppen!!
 
ho ff
hij vraagt niet welke beter zijn... dat is verwarmde handschoenen (VHS), hij vraagt of handvat verwarming (HVV) mischien ook wel voldoende is voor zijn situatie... of zie ik het nu verkeerd :)
als je die 50 minuten ook zonder verwarming kon rijden maar dan wel met koude handen kan HVV voldoende zijn, is toch weer wat extra warmte en kan genoeg zijn om je handen warm te houden. heb je dat gekut ook niet met kabeltjes

echter heb ik wel VHS en moete dus wel kutten met de kabeltjes. echter rijd ik, als ik al rijd in de kou, lange afstanden (2 uur) en DAN is HVV niet genoeg...

maar dit is alleen mijn mening :)
 
Ik heb altijd goed warme handen met handvatverwarming hoor! Al moet ik erbij zeggen dat ik ook handkappen hebben die de wind breken.

Soms dat worden de vingertopjes wel wat koud, maar het is niets vergeleken met de pijn van bevroren vingers, waar je de hele dag nog last van houdt.
Ik heb 1 winter nonstop doorgereden op een motor zonder verwarming en kappen. Dat doe ik (sinds ik weet hoe ideaal handvatverwarming is) nooit meer!
 
Ik heb ze allebei :+
Met handvatverwarming rij ik tot laat in de herfst met mijn zomerhandschoenen.
De verwarmde handschoenen zijn echt warm *O* .
Die kan je niet vergelijken met handvatverwarming.
De verwarmde handschoenen gebruik ik alleen in de winter en dan als het onder nul is.
Anders verbranden mijn vingers O-) zo warm worden de handschoenen.
 
Het is net wat je verwacht. Ik ben niet zo kleinzerig en vind af en toe een beetje koude pootjes niet zo heel erg.. Handvatverwarming zal je comfortabel vinden, verwarmde handschoenen zal je heel comfortabeler vinden. Voor het verschil tussen comfortabel en heel comfortabel ga jij je centjes neertellen (of niet).

Dus. Is 2x zo comfortabel je 4x het geld waard? :)
 
ik heb nooit met handvatverwarming gereden, ik rij me verwarmde handschoenen van Gerbing in combi met handkappen.
Ik ben van mening dat handvatverwarming praktischer is, altijd bij je, geen kabels. Best handig!
Ondanks dat ben ik super blij met mijn verwarmde handschoenen, ze gaan altijd mee op vakantie, ook in de zomer en zelfs dan komen ze vaak goed van pas omdat het met nat weer snel afkoeld.

Het heeft dus beide voors en tegens en je zal zelf moeten bepalen wat voor jou het handigst is.
Mocht je voor de handschoenen gaan, koop gerbings niet te klein want als je ze lekker hoog opstookt verbrand je bij te krappe handschoenen je handen ;)
 
Ik heb de verwarmde handschoenen, maar deze zijn heerlijk warm.
Afgelopen weekend de draden maar weer is in m'n jas gestopt, had het idee dat ze vorig jaar het af en toe niet goed deden, maar het lijkt erop dat ze het nog prima doen.

Zit te overwegen om handvatverwarming erbij te nemen voor bijv de natte en/of koudere zomerdagen omdat ik de kabels ook niet altijd bij me heb of gewoon te lui ben ze in m'n jas te stoppen.
 
Ik heb de verwarmde handschoenen, maar deze zijn heerlijk warm.
Afgelopen weekend de draden maar weer is in m'n jas gestopt, had het idee dat ze vorig jaar het af en toe niet goed deden, maar het lijkt erop dat ze het nog prima doen.

Zit te overwegen om handvatverwarming erbij te nemen voor bijv de natte en/of koudere zomerdagen omdat ik de kabels ook niet altijd bij me heb of gewoon te lui ben ze in m'n jas te stoppen.
:^
 
Ik heb de verwarmde handschoenen, maar deze zijn heerlijk warm.
Afgelopen weekend de draden maar weer is in m'n jas gestopt, had het idee dat ze vorig jaar het af en toe niet goed deden, maar het lijkt erop dat ze het nog prima doen.

Zit te overwegen om handvatverwarming erbij te nemen voor bijv de natte en/of koudere zomerdagen omdat ik de kabels ook niet altijd bij me heb of gewoon te lui ben ze in m'n jas te stoppen.

Hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Ik heb het kastje met het knopje en een een stukje van de draad met de stekker gewoon met een paar steekjes in mijn jas vastgemaakt. De uiteinden stop ik weg in mijn mouwen als ik de jas 'gewoon' draag en doordat ik kastje plus draad heb vastgezet, bungelt er ook geen stekker bij mijn kont. Als ik op de motor stap, trek ik de stekkers uit mijn mouwen en ik ben klaar om in te pluggen. Die Y-draad haal ik er in de zomer wel weer uit.
Aansluiting op de accu haal ik uit mijn buddy, die kan ook dicht met de draad eruit. Dat ding bungelt dus ook niet lelijk aan mijn motor.

Nee, het gedoe met draden vind ik erg meevallen, als je het even handig inricht :) Ik moet de handschoenen alleen nog eens goed impregneren. Ik heb ze al een paar keer ingespoten, maar ze blijven zich nogal volzuigen bij regen.

EDIT: Mijn jas is wel zo'n drie lagen ding, daar loopt de draad dan doorheen zonder dat je 'm voelt. Anders kan het misschien vervelend zijn (?).
 
Laatst bewerkt:
Verwarmde handschoenen op batterijen. Die volstaan voor een rit van ruim 2 1/2 uur, maar dan zet ik ze niet op vol vermogen. Meestal zet ik ze aan op 1/3 of 2/3. Oplader mee naar het werk en daar overdag opladen, geen gezeur met kabels enzo.
 
Het beste zijn de oude vertrouwde moffen. Moffen icm goede handschoenen zijn ideaal. Geen draden en geen overbelasting van je accu. Nu is het optisch niet altijd even fraai die moffen, zeker niet bij supersport, maar bij de wat meer tourfietsen maakt het niet veel uit en.... als het bover de 5 komt, haal je ze er gewoon vanaf.
 
moffen hebben ook een nadeel... absoluut geen gevoel in de hade meer, zo'n dikke voering om de handjes :)
dan is vhs beter, zijn niet overdreven dik en dus veel gevoel
 
Hallo Monkey_P,
Wat bedoel je precies met hade en vhs? In moffen heb je toch gewoon je handen aan het stuur zoals je die ook hebt zonder. Alleen zit er een mof omheen. Of zie ik iets over het hoofd?
Groet.
ps. ik hoop dat je al je motors hebt ingeruild/verkocht ipv kortgereden?;-)
 
Het is net wat je verwacht. Ik ben niet zo kleinzerig en vind af en toe een beetje koude pootjes niet zo heel erg.. Handvatverwarming zal je comfortabel vinden, verwarmde handschoenen zal je heel comfortabeler vinden. Voor het verschil tussen comfortabel en heel comfortabel ga jij je centjes neertellen (of niet).

Dus. Is 2x zo comfortabel je 4x het geld waard? :)

_O-

Ik ook niet, maar vorig jaar waren m'n handen en vingers dusdanig onderkoeld dat het serieus pijn deed als ik koppelde en/of remde. Ik ben toen overgestapt op het OV, omdat ik het niet veilig achtte om door te rijden op de motor als ik niet in staat ben een fatsoenlijke noodstop te maken indien nodig.

Nu een andere motor erbij met handkappen, de wind van je jatten af maakt een wereld van verschil.
 
Als handvatverwarming al werkt is dat omdat je handschoenen slecht isoleren.

Pas was hier echter een vergelijkbare discussie (zou het door de tijd van het jaar komen) en daar kwam iemand met een zeer plausibele theorie over het warm houden van je lichaam ipv je handen. Essentie van het verhaal was dat koude handen het gevolg zijn van een te lage lichaamstemperatuur waardoor je lichaam de doorbloeding van handen en voeten verminderd, met koude handen en voeten als gevolg. Remedie tegen koude handen is dan ook een warme trui.
 
Ik kan de test niet zo snel terugvinden. Er is een keer onderzocht met een thermometer wat beter werkt. Van de handvatverwarming merk je in je handschoen weinig, terwijl je dat wel merkt van verwarmde handschoenen. Uiteraard zal dat afhangen van waar je meet. Aan de bovenzijde van je hand werkt uiteraard alleen de verwarmde handschoen. Dus als het echt koud is werken alleen verwarmde handschoenen voldoende. Verwarmde handvatten is een beperkte oplossing. Het grote voordeel van handvatverwarming is, dat dat aan de motor vast zit. Dus geen draaden die je moet vastmaken of accu's die je moet opladen. Handvatverwarming heb je dan ook altijd bij je.

Binnenkort heb ik beide. Ik heb al een verwarmd vest en verwarmde handschoenen en ik krijg in januari een motor met handvatverwarming. Kan ik eens lekker uitproberen wat werkt.
 
Ik heb als beginnend motorrijder twee winters doorgereden met alléén zomerhandschoenen en kan je vertellen das geen pretje.
Achteraf gezien gewoon stom want ik wilde, als student zijnde, geen winterhandschoenen kopen. Dat vond ik destijds een overbodige uitgave maar het had wel gevaarlijke situaties kunnen opleveren omdat je niet meer goed kan reageren.

En nu heb ik ze toch aangeschaft sinds enkele weken en dat was mijn geld wel waard!! ik hoef nu eindelijk geen half uur meer met pijnlijke en onderkoelde handen boven de verwarming te zitten voor ik mijn handen kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan