Handvatverwarming trekt accu leeg

22 mei 2005
43
0
Nijmegen
Hoi,
Ik heb al even zitten zoeken, maar ik kom er niet uit.
Vorig jaar een nieuwe accu geplaatst (behoorlijk sterkere dan die ik had). Van de week was het koud dus ik dacht: effe warme handjes krijgen. HVV werkte niet. Bij controle bleek gewoon de zekering kaduuk. Dus nieuwe zekering geplaatst (na 3 sterktes een behoorlijk sterkere gebruikt). En inderdaad lekker warme handjes in de vroege ochtend.
Paar dagen de fiets niet gebruikt... Maandagochtend fiets naar buiten, accu plat. Aan de lader gezet en gisteren bij het terugzetten toch maar eens even een multimeter erbij gepakt.
Ik zie dat de HVV ergens tussen de 30 en 40 mA trekt (ook al staat deze uit). Lijkt mij redelijk veel, maar goed, ik heb eigenlijk geen verstand van elektronica, dus ik weet het niet.
Het lijkt mij dat er dus ergens een breuk zit in de bedrading of dat de regelunit (niet de schakelaar) defect is. Ik zit nu na te denken over een aantal opties: nieuwe bedrading aan het ding zetten, HVV achter het contactslot zetten (zit nu rechtstreeks op de accu) of toch maar een nieuw exemplaar bij Oxford bestellen. Maar ik heb uiteraard geen zin om mijn handvatten te vervangen. Weet iemand of de nieuwe exemplaren (een beetje) probleemloos op de oude bedrading past?

Nog wat aanvullende info:
Fiets: Triumph Sprint ST 1050 (2005)
HVV: Oxford (vermoedelijk ook uit 2005)
Accu: BS Lithium 280A (effe uit mijn hoofd 48wh)
 
Laatst bewerkt:
Kort na de aansluiting op de accu, schakelaar er tussen
(zegt de elektra nood, de rest is me te ingewikkeld O-) )
Een geschakelde + is genoeg. Achterhalen achter welke zekering hij zit en dan kijken of er nog genoeg over is om het opgenomen vermogen van ongeveer 60watt aan te kunnen. Zo’n vijf ampere moet genoeg zijn. Je hoeft er niet eens een extra relais tussen te zetten. Dus als hij een schema heeft.
 
Ik zal vanavond eens kijken (zit nu op het werk). Volgens mij moet ik wel ergens een schema hebben (ooit werkplaatshandboek gedownload). Maar ja... Als je die niet kan lezen |(
De optie van ex-motorloos lijkt mij wel een elegante. Ook geen getrut met extra schakelaars. Contact aan HVV stroom, contact uit HVV geen stroom. En ja, in principe kan ik het wel zelf. Als ik maar weet welke draadjes ik moet hebben.
 
Ik zal vanavond eens kijken (zit nu op het werk). Volgens mij moet ik wel ergens een schema hebben (ooit werkplaatshandboek gedownload). Maar ja... Als je die niet kan lezen |(
De optie van ex-motorloos lijkt mij wel een elegante. Ook geen getrut met extra schakelaars. Contact aan HVV stroom, contact uit HVV geen stroom. En ja, in principe kan ik het wel zelf. Als ik maar weet welke draadjes ik moet hebben.
De + van je achterlicht bijvoorbeeld is geschakeld via je contact… en die zit als het goed is al onder het zadel. Succes met het ombouwen :)
 
Dat van die accu lijkt me een typfoutje.
Maar ik heb zelf ook een oxford erop zitten, deze zou uitzichzelf uit moeten gaan als de accu op een bepaalde ontlading zit.
Ik wil vanavond wel even kijken of deze helemaal vrij is van lekstroom dan.
 
Dat van die accu lijkt me een typfoutje.
Maar ik heb zelf ook een oxford erop zitten, deze zou uitzichzelf uit moeten gaan als de accu op een bepaalde ontlading zit.
Ik wil vanavond wel even kijken of deze helemaal vrij is van lekstroom dan.
Ik heb ook een oxford handvat-verwarming op mijn motor. En ja, de handleiding daarvan beweert dat 'ie zichzelf uitschakelt bij te lage accuspanning.
Maar.. of dat bij versies uit 2005 (bijna 20 jaar geleden!) ook zo was? Misschien kan TS een foto posten van de bedieningsunit?
 
Ik heb ook een oxford handvat-verwarming op mijn motor. En ja, de handleiding daarvan beweert dat 'ie zichzelf uitschakelt bij te lage accuspanning.
Maar.. of dat bij versies uit 2005 (bijna 20 jaar geleden!) ook zo was? Misschien kan TS een foto posten van de bedieningsunit?
Ok,
Dat wist ik niet.
Van waneer dat van mij is weet ik niet, het zat er al op toen ik hem kocht.
 
Ik zal vanavond eens kijken (zit nu op het werk). Volgens mij moet ik wel ergens een schema hebben (ooit werkplaatshandboek gedownload). Maar ja... Als je die niet kan lezen |(
De optie van ex-motorloos lijkt mij wel een elegante. Ook geen getrut met extra schakelaars. Contact aan HVV stroom, contact uit HVV geen stroom. En ja, in principe kan ik het wel zelf. Als ik maar weet welke draadjes ik moet hebben.
Een geschakelde + is nog veel minder getrut, maar goed.
 
Erg ingewikkeld allemaal *D

Gewoon alles aansluiten op:

Gaat pas stroom doorgeven als de motor draait.

Super product en makkelijk al je randapparaten aansluiten
+1 voor de Thunderbox; iedereen kan dit ding aansluiten en het werkt prima.
Trekt ook nog wel wat uit de accu als hij uit staat in "standby" de eerste 24 uur; daarna praktisch niets meer. Als je motor in winterstalling gaat moet je wel even die unit met zichzelf verbinden dan gaat hij ook echt "uit" (staat in de handleiding)
 
+1 voor de Thunderbox; iedereen kan dit ding aansluiten en het werkt prima.
Trekt ook nog wel wat uit de accu als hij uit staat in "standby" de eerste 24 uur; daarna praktisch niets meer. Als je motor in winterstalling gaat moet je wel even die unit met zichzelf verbinden dan gaat hij ook echt "uit" (staat in de handleiding)
Wat is nu het grote voordeel t.o.v. mijn voorgestelde oplossing? Tijd? Kosten? Effectiviteit? Iets anders?
 
Wat is nu het grote voordeel t.o.v. mijn voorgestelde oplossing? Tijd? Kosten? Effectiviteit? Iets anders?
Neemt minder ruimte in, geen gedoe met zekeringen meer, geen stuurspanning nodig om het relais aan/uit te zetten, je kan er meerdere dingen op aansluiten, geen gedoe met solderen.

Eigenlijk alles..

Werk zelf ook nog met een relais in mijn motor voor e.e.a. ; maar als ik toendertijd de Thunderbox als optie had dan hoefde ik er niet over na te denken. Veel makkelijker.
 
Neemt minder ruimte in, geen gedoe met zekeringen meer, geen stuurspanning nodig om het relais aan/uit te zetten, je kan er meerdere dingen op aansluiten, geen gedoe met solderen.

Eigenlijk alles..

Werk zelf ook nog met een relais in mijn motor voor e.e.a. ; maar als ik toendertijd de Thunderbox als optie had dan hoefde ik er niet over na te denken. Veel makkelijker.
Minder ruimte? Nee hoor, een Thunderbox is groter dan een relais.
Geen zekeringen meer? Nee hoor, mijn oplossing behoeft geen zekering
Geen stuurspanning nodig? Klopt, dat moet bij mijn oplossing wel.
Meerdere dingen op aansluiten? Geen verschil tussen jouw en mijn oplossing
Geen gedoe met solderen: Met mijn oplossing hoef je niet te solderen, met jouw oplossing denk ik ook niet. Geen verschil daarmee dus.
Prijs Thunderbox: iets meer dan 70 euro. Een relais met wat schuifstekkertjes is voor ruim onder de 10 euro te koop.
Véél makkelijker? Mwoah... iets makkelijk misschien wel, maar daar staat dan wel een relatief groot prijsnadeel tegenover.
 
Minder ruimte? Nee hoor, een Thunderbox is groter dan een relais.
Geen zekeringen meer? Nee hoor, mijn oplossing behoeft geen zekering
Geen stuurspanning nodig? Klopt, dat moet bij mijn oplossing wel.
Meerdere dingen op aansluiten? Geen verschil tussen jouw en mijn oplossing
Geen gedoe met solderen: Met mijn oplossing hoef je niet te solderen, met jouw oplossing denk ik ook niet. Geen verschil daarmee dus.
Prijs Thunderbox: iets meer dan 70 euro. Een relais met wat schuifstekkertjes is voor ruim onder de 10 euro te koop.
Véél makkelijker? Mwoah... iets makkelijk misschien wel, maar daar staat dan wel een relatief groot prijsnadeel tegenover.
Ieder zijn voorkeur 👍😁
 
Ik heb ook een oxford handvat-verwarming op mijn motor. En ja, de handleiding daarvan beweert dat 'ie zichzelf uitschakelt bij te lage accuspanning.
Maar.. of dat bij versies uit 2005 (bijna 20 jaar geleden!) ook zo was? Misschien kan TS een foto posten van de bedieningsunit?
Ik kan wel een foto maken van de bedieningsunit, maar die ziet er hetzelfde uit als de huidige. Eigenlijk het hele ding, behalve dat de huidige generatie zichzelf uit schijnt te schakelen...
 
Ja dus...
Sorry, was van het weekend effe heel druk (wat kilometertjes gemaakt)
Bij 52 kun je je hvv aansluiten, deze word onderbroken tijdens het starten dus trek je ook niet een te hoge stroom. B is massa, UR is de geschakelde plus.

zo sluit je het aan.

98CB3B4E-7EAE-4897-B45B-A238969AF8F9.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan