kapiteinkoek
MF veteraan
- 27 okt 2008
- 6.402
- 183
Heb ik nog nooit gezienRemklauwbouten zijn inderdaad 10.8 of zelfs 12.8
Je ziet ook wel koelkastmagneetjes o.i.d. in de originele bout ingelijmd.
Mocht je de originele -te korte- bout toepassen doe er dan wel loctite op.
Met draaien zet je er totaal andere krachten op als een afschuifkracht, vandaar. Het is meestal ook echt niet nodig om het originele magneetje te gebruiken. eender elk magneetje werkt, als de ruimte tussen magneetje en opnemer maar niet te groot wordt. Zoals eerder geschreven wordt er vaak een magneetje in of op de kop van een remschijfbout gelijmd. werkt perfect.Hoe zit het trouwens met corrosiebestendigheid van die bouten. Als ik zo kijk naar boutjes in mijn gs500 gaan sommigen roesten en vastrotten (uitlaatboutjes bijvoorbeeld) terwijl de remklauwbouten gewoon helemaal niet oxideren. Die dingen krijgen stapels pekel en weetikveel wat voor de kiezen maar geven geen krimp. Hoe zit dat eigenlijk?
En die afschuifsterkte van een 8.8 bout, tja. Ik las hier en daar dat er hardere boutjes in remklauwen gebruikt worden, daar zal wel een goede reden voor zijn. Ik heb een tijdje terug nog een 10mm dikke 8.8 bout door midden getrokken die vast zat (twinnyload trekhaak klem), mijn voet op een ringsleutel en een ratel in mijn handen, dat boutje ging na wat zweten schoon doormidden. Als er normaal hardere boutjes gebruikt worden dan doe ik dat liever ook.
Je ziet ook wel koelkastmagneetjes o.i.d. in de originele bout ingelijmd.
Met draaien zet je er totaal andere krachten op als een afschuifkracht, vandaar. Het is meestal ook echt niet nodig om het originele magneetje te gebruiken. eender elk magneetje werkt, als de ruimte tussen magneetje en opnemer maar niet te groot wordt. Zoals eerder geschreven wordt er vaak een magneetje in of op de kop van een remschijfbout gelijmd. werkt perfect.
sorry, inderdaad niet goed gelezenMisschien begrijpen jullie de vraag niet. Het gaat verder niet om magneetjes oid, die zitten al op mijn remschijf. Het gaat om een bout waarmee de remklauw vast zit en waar nu een beugeltje tussen komt die de magneetsensor op zijn plek houdt.
RVS wordt af-fabriek vrijwel niet gebruikt, bijna alleen vernikkelde? bouten, maar er is (a) natuurlijk veel verschil in kwaliteit van de oppervlaktebehandeling, (b) boutjes die door gebruikers vaker los/vast gedraaid worden, daar zal deze oppervlaktelaag ook eerder beschadigen--> sneller roesten en (c) bouten die regelmatig heet worden en weer afkoelen roesten sowieso eerder.Dat heeft denk ik ook te maken met het materiaal van de boutjes, bouten waar "veel" kracht op komt worden meestal van "gewoon" staal gemaakt, en die kunnen oxideren. Tegen het oxideren kan je ook bijvoorbeeld "bouten pasta" smeren tegen het vast roesten.
Als je dat soort bouten zou vervangen door rvs bouten, die dus niet oxideren, heb je het probleem dat rvs bros is en meestal dus niet de krachten aan kunnen.
Shoot me if i'm wrong, maar volgens mij is dit ongeveer het verhaal.
mzzl Floris
de beugel is redelijk dik en het schroefgat waar hij doorheen zit is standaard al niet erg diep, ik ga dus niet hetzelfde boutje gebruiken.
Ga ik morgen dan een 10.8 boutje kopen of een 12.8?
Je kunt toch ook het materiaal rond het boutgat afvijlen. Zover dat de bout nog ver genoeg in het draadgat gaat!.