Headset voor midland bt city

Vroeem

MF'er
14 sep 2010
194
1
Goes
Goedemorgen,

Ik bezit sinds een jaar de Midland bt city samen met mijn vriendin op de motor. Helaas zit er kabelbreuk in de headset. Dit vind ik vrij snel voor zo'n duur apparaat. Nu zocht ik eigenlijk een mogelijkheid om een alternatieve headset aan te sluiten. Is dit mogelijk met een adapter of een 2.5mm jack plug? De plug lijkt namelijk een "uniek" Midland ontwerp..
Iemand ideeën of suggesties?

Waarom geen origineel? Geluid is aan de zachte kant + de marketing om verplicht een midland headset aan te schaffen bij een defect staat mij wat tegen.

Bedankt
 
Post even een foto van de stekker aansluiting. Ik zie op internet namelijk verschillende aansluitingen voorbij komen.
 
Bedankt voor je reactie. De vraag luid echter niet waar ik een nieuwe kabelset kan scoren. Maar of er eventuele alternatieven zijn. Zo ja, welke?
 
Bedankt voor je reactie. De vraag luid echter niet waar ik een nieuwe kabelset kan scoren. Maar of er eventuele alternatieven zijn. Zo ja, welke?

Voor zover ik weet is de jack alleen een ingang voor audio. Alternatieven zijn er niet; elk merk heeft zijn eigen aansluitingen.
 
Bestaande kabel gebruiken en er een universelen aansluiting op zetten?
 
Over het algemeen valt zoiets nog goed te solderen. Ik wil er ook wel voor je naar kijken. Kun je echt betere foto maken van de plaats van de breuk/connector? En Martells idee kan dan ook altijd. In principe kun je er namelijk gewoon een 3.5mm jack aan solderen en je eigen headset oordoppen gebruiken, maar de vraag is of dit ook daadwerkelijk zin heeft. Het kan namelijk goed zo zijn dat het probleem niet de speakers zijn (tenzij ze gaan ruizen op vol volume), maar dat de versterker in het apparaatje gewoon niet harder kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal vanavond een foto plaatsen.
Ik heb de set ook mee genomen naar mijn werk en er een elektricien naar laten kijken. Doormeten bleek lastig te zijn omdat er vermoedelijk in de connector een versterker of dergelijk component zit. Hierdoor is het lastig te checken of de breuk in de connector zit of in het draad naar de speaker.
Tot slot zou het solderen lastig kunnen zijn omdat de nul? draad in de mantel verwerkt zou kunnen zitten.

Mogelijk zou het wel een leuk projectje zijn om het toch te kunnen solderen. (Uitgaande dat de breuk/storing niet in de connector zit)

Ideeën zijn welkom!


ps. Zo wel de rechter speaker als de microfoon hebben wel halverwege de kabel een universele connector.
 
In dat connectortje zit echt geen versterker.
Hooguit een weerstandje/diode of iets dergelijks om het apparaat te laten weten
dat de headset op de juiste manier aangesloten is ofzo.

Massa in de mantel maakt het wel iets lastiger misschien, maar zeker niet onmogelijk
om er iets leuks van te maken.
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd de foto's

2cnfd48.jpg


11almk0.jpg


Murphy's law, de kabelbreuk zit wellicht/naast de connector. Maar hij is al kapot dus wil het graag eens proberen te repareren. Suggesties en ideeën zijn welkom?

Alternatieven headsets ideeën hou ik mezelf ook nog graag voor aanbevolen (of als iemand weet welke connector dit is.

Mijn dank is groot!
 
Dat is maar een vreemde connector. Het lijkt op een micro usb, maar dat klopt niet met de locatie van de pinnetjes. Voor microfoons/luidsprekers worden ook wel eens 6 pin firewire connectors gebruikt, maar die zijn ook weer net iets anders. Dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Je lijkt in dit geval een 5pin connector te hebben. Waarschijnlijk delen de twee luidsprekers de ground (dus 3 pinnen voor de luidsprekers) en staat de microfoon los (andere 2 pinnetjes). Dit valt met een multimeter wel gewoon te controleren.

In principe is dit prima te repareren. De oplossing is alleen misschien niet heel netjes. Als ie van mij zou zijn, zou ik gewoon de hele connector eraf knippen en de kabels direct op het moederbord solderen. (Dan is ie alleen niet meer verwijderbaar) Als je wat meer ervaring hebt met solderen en het juiste gereedschap kun je ook gewoon de oude connector eraf solderen, de connector van de kabel afknippen en gewoon een andere minimaal 5 pin connector gebruiken. Een micro usb aansluiting zou hiervoor prima functioneren, maar een simpele 5 pin jst connector soldeert misschien wat makkelijker. En gewoon weer enigszins waterdicht maken met je lijmpistool/siliconenkit. Kan wel een leuk projectie zijn. ;) Solderen is vreemd genoeg een hobby van mij, dus misschien voor jou ook iets in de toekomst. Het werkt best rustgevend :P
 
Laatst bewerkt:
Gezien er nog wel een jaar garantie op de behuizing wil ik vooralsnog niet gaan rommelen met de bleutooth module.
De vraag is, zou de connector zijn te splitsen? Zodat je op de connector soldeert of net na de connector afknippen en er een stuk draad tussen solderen. Welk draad zou ik hiervoor het best kunnen gebruiken?

Hulde voor het delen van je kennis btw:)
 
Die connector is zo te zien gegoten en krijg je dus helaas niet uit elkaar zonder het hele ding te slopen. :P Als je nog wat ruimte hebt na de connector net voor de breuk zou je er wel een stuk tussen kunnen solderen, maar waarom zou je dit willen? Is de kabel lang genoeg op dit moment? Zo ja, dan gewoon de breuk er tussenuit knippen (wel redelijk ruim) en opnieuw solderen en afwerken met wat krimpkous. je stript dan gewoon de kabel vrij ruim zodat je de mantel er wat kan afwikkelen en bij elkaar kan draaien zodat dit ook een soldeerbare kabel is. Dat doe je aan beide kanten (dus 2x krimpkous) en om het mooi bij elkaar te houden maak je het af met een grotere krimpkous over beide kabels. Dit is naar mijn mening de makkelijkste oplossing. Het kan alleen lastig zijn om dit te doen als de breuk echt te dicht bij de connector zit. Dan ben je namelijk weinig draad om mee te werken

Wil je toch een nieuwe kabel solderen, pak dan gewoon simpele 24 awg kabel of iets in die dikte. Dit soldeert makkelijk en blijft nog steeds flexibel genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Garantie geld maar 6 maanden op headset. Daarnaast valt kabelbreuk zogenaamd nooit onder normaal gebruik.

Betreft het lokaliseren van de breuk. Is dit niet nagenoeg onmogelijk om exact de breuk te vinden? Het is niet dat je optisch iets ziet aan de kabel...
 
Dat is lastig ja, maar vaak heb je nog wel half geluid en kun je door te bewegen de breuk ongeveer lokaliseren. (dan gaat het kraken) (En soms is het zichtbaar, maar in dit geval niet) Je kunt daarom inderdaad er een groot stuk tussen uit knippen en vervangen voor andere kabel, maar dat heeft niet zoveel zin als de breuk daadwerkelijk net na de connector zit. :p Maar hopelijk heb je daar nog een paar cm/mm speling.
 
Ik ben er achter gekomen waar het probleem zich bevind. De soldering tussen de bedrading en de speaker was corrupt. Ik heb het hars weggesneden om dit goed bloot te kunnen leggen. Echter de vraag is als volgt, hoe sluit ik deze terug aan?

21dee6o.jpg

dg4dav.jpg


Alvast bedankt
 
Tiel ligt niet dagelijks op mijn route haha;) Toch heel erg bedankt voor je aanbod!!

Alleen de aders scheiden moet lukken, echter zie ik 4 aansluitingen. 1 draad naar recht en 1 naar links?
 
Je kunt wel zien aan welke soldeerpunten de draadjes gezeten hebben.
Daar moeten ze weer aan komen.

Die andere twee zijn waarschijnlijk de aansluiting van de speaker zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan