Ff wat dingen op een rijtje:
Polycarbonaat (en allerlei andere namen voor ongeveer dezelfde samenstelling) is een zogenaamde thermoharder, inderdaad veel gebruikt voor de goedkopere helmen.
Vaak herkenbaar aan de gietnaad. Deze naad wordt inderdaad veroorzaakt door de mal en NIET omdat ie uit twee helften zou bestaan. Het verhaal dat zo'n helm in twee stukken uit elkaar valt is dus onzin.
In dit soort kunststoffen zit een zogenaamde "weekmaker", die er voor zorgt dat het kunststof (enigszins) flexibel en sterk blijft. De weekmaker breekt af onder invloed van licht. Daardoor wordt de kunststof harder, waardoor het risico ontstaat dat zo'n helm zijn sterkte verliest (harder wordt uiteindelijk "bros") De fabrikanten houden 3 tot 5 jaar aan voor de "houdbaarheid". Zo'n helm ziet er na 5 jaar nog steeds veilig uit, maar hoeft dat niet meer te zijn....
De reden dat zo'n helm goedkoper is, komt omdat hij makkelijker te maken is, kunststof in een mal persen, verhitten en je hebt een (ruwe) helm.
Dan heb je de glasvezelhelmen (en allerlei mengvormen, bv. met carbon etc.). Zo'n helm wordt met de hand gemaakt, laag voor laag. Dat maakt hem uiteraard duurder dan de polycarbonaat helmen. Ook deze kunststof breekt af in licht, maar dat gaat een stuk langzamer dan bij polycarbonaat. Ze gaan volgens de fabrikanten 5 tot 7 jaar mee. Voordeel is, dat ze vaak in verschillende schaalmaten te koop zijn en dat ze een stuk lichter zijn. Omdat ze al duurder zijn, zijn ze vaak ook beter en meer luxe afgewerkt (ventilatie etc.)
Tja en dan de veiligheid.... De fabrikanten van de glasvezelhelmen beweren, dat hun helmen de schok beter dempen, door de verschillende lagen, waaruit ze zijn opgebouwd. Die lagen zouden de druk beter verdelen. Er zijn al tests geweest, waaruit het vermoeden rijst, dat deze helmen juist te hard zijn en daardoor de klap minder goed dempen.
Er is overigens twijfel aan de tests zelf, omdat die de nadruk zouden leggen op de verkeerde eigenschappen. Niet de schokdemping, maar de hardheid en vormvastheid van de schaal worden getest. Juist de (te?) harde helmen zouden er daardoor beter uit komen.
Gek genoeg heb ik de fabrikanten van de dure helmen nooit het bewijs zien leveren, dat hun helmen ook écht meer kans op overleven bieden.....
Toch rijd ik zelf met een Shoei. Inderdaad niet goedkoop, maar de pasvorm is (voor mij) perfect, goed afgewerkt, goede ventilatie en nog belangrijker: hij is een stuk lichter dan m'n ouwe polycarbonaat helm.
Overigens: álle helmen die in Nederland te koop zijn, voldoen aan de minimale eisen.