help, ik heb ineens een 100km/h limiet

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
Gisteren in de regen gereden (tja, het blikje zou ik meer dan 1km verderop moeten neerzetten en dan wordt ik net zo nat), doe ik wel vaker en is goed voor een frisse neus te halen.

affijn, op de terugweg was mijn tank aardig leeg aan het raken (nog geen reserve) en ik dacht, kom, die 100km terug haal ik niet meer, dus tanken. Affijn, zo gezegd zo gedaan. Getankt.
Rij bij de benzinepomp weg, paar honderd meter teruggereden naar de oprit van de snelweg en invoegen. Ging de eerste paar meters nog goed, echter na een paar honderd meter op de snelweg moest ik afremmen voor een vrachtwagen naar +/- 80... ik daarna het gas er weer op, en hij ging niet verder dan 100-110km/h (nou loopt ie normaal een factor 2 sneller) maar wat ik ook deed, hij wilde niet sneller dan 110... gas kon ik vol open draaien, maar meer dan 'meer geluid' kwam er niet uit.
af en toe rodeorijden maar geen knallen ofzo...

Eerst dacht ik aan "shit, benzine met water getankt".. echter de tankstation beweerde bij hoog en laag dat er niemand anders met problemen was..

iemand ideeen hoe ik dit ga aanpakken ?
 
vreemd, want de laatste tijd rij ik wel vaker in de regen (schijnt aan het seizoen te liggen :+ ) en ook wel hardere regen dan gisteren... gisteren was maar een paar druppies..vorige week in de 'douche' gereden... en toen gaf ie ook geen kick (tenminste, de motor niet, het achterwiel wel, dat was een ander soort rodeorijden B| ).


Hou het er dus maar op dat je carbs bevroren waren.

Vooral bij koud én vochtig weer heb je daar last van.
Als het koud en droog is heb je geen problemen, en bij regen ook niet.

Als het binnenkort weer gebeurt, gewoon even van het gas en koppeling in, na een seconde of 15 loopt hij weer zoals het moet.
 
jan chopperman dat kan bij een 2takt ook, je gasschuif kan gewoon vastkomen als je pech hebt. je kan een construktie maken zodat je carb afgeschermt word van de rijwind en je de warme lucht van de cylinder naar je carb geleid.
 
jan chopperman dat kan bij een 2takt ook, je gasschuif kan gewoon vastkomen als je pech hebt. je kan een construktie maken zodat je carb afgeschermt word van de rijwind en je de warme lucht van de cylinder naar je carb geleid.
Ik heb gewoon voet-en-carbverwarming r ;-)

jan chopperman: de carburateur werkt door een vernauwing in de luchtstroom - hierdoor gaat de lucht sneller stromen en sneller stromende lucht heeft een lagere druk (da's een natuurkundewet); die lage druk zuigt de benzine uit je sproeiers. Een andere natuurkundewet zegt ook dat zaken bij snellere stroming meer afkoelen (wind chill factor). Als je dus vochtige lucht hebt rond het vriespunt kan die in de carburateur door dat effect beneden nul komen (als je rijdt is die lucht al extra afgekoeld door je rijsnelheid), vocht bevriest, en met een beetje pech vriest dan je gasschuif/gasklep/... vast.

Er zit geen principieel verschil tussen 2 en 4takt carbs dus die hebben er ook last van. Injektie werkt niet met het Venturi-effekt dus die hebben daar geen problemen (maar goed, daar heb je weer andere tekortkomingen...).
 
Doh..zaterdagavond naar een verjaardag gereden in de regen (150km) geen probleem.
zondagmorgen rond 2-3 uur weer terug naar huis.Op de terugweg over de snelweg gereden ivm de gladheid (niet dat het VEEL beter was). kwas NET de snelweg op (ja, dezelfde plek als de vorige keer) en ja hoor... weer pruttel-de-pruttel...
deze keer kon ik hem aan de praat houden op 110-120km/h...
behalve toen ik moest uitwijken voor iemand die een noodstop maakte midden op de snelweg (altijd prettig als je op ijs rijdt).
gelukkig remde 4 blokkerende bandjes op ijs niet zo hard en kon ik op tijd naar links...
helaas remde mijn motor zodanig af, dat ik ineens geen snelheid meer kon houden.
de vluchtstrook op...
nou, dat was 1cm dik zwart ijs wat daar lag.
enkele keren blokkerende wielen gehad maar gelukkig stond ik stil met beide wielen naar beneden onder de juiste hoek.
1 minuut lang proberen te starten (niet continue natuurlijk) en hij sprong weer aan alsof er niets aan de hand was.
toch maar niet meer geprobeerde boven de 110 of onder de 80km/h te komen op de snelweg... 1 keertje nog voor een klaverblad en 1 keer voor de afrit van een benzinepomp (toch effe tanken) en daarna de afrit.

ik word een beetje moedeloos... ;(
 
Klinkt toch wel heel erg naar bevroren carburateurs. Net boven nul/vochtige lucht/bij hogere snelheid begint het/als je even stilstaat weer okee.
Of?................een beluchtingsprobleem van je tank?
 
Misschien stomme vraag , maar niet toevallig een tanktas op de tank als het gebeurt. Daardoor vacuum in je tank? Heb ik gehad namelijk. Als ik achter mijn ruitje kroop duwde ik mijn tas strakker op de tank met als gevolg "pruttel pruttel".
 
Nee, ik rij altijd met rugzak, geen tanktas, dus die zat niet op het tankvulsopeningslot.
om een of andere reden voel ik me daar niet prettig bij een tanktas.
Omdat de vorige keer iemand al riep 'tankbeluchting' heb ik mijn reservesleutel uit mijn borstzak gepakt en mijn tankdop losgeschroeft, dat maakte dus (helaas?) niets uit.

ik vind het echt vreemd, want vorig jaar heb ik ook gewoon met dezelfde temperaturen enzo gereden..
 
Laatst bewerkt:
ik heb eerst mijn maclite in de tank gestopt en niets gevonden, tank is blinky blinky (en dat heb ik niet vaak gezien bij motoren), geen zut, geen kilo's dode muggen enz te vinden.

(ik was namelijk bang dat ik misschien hetzelfde had als 14 jaar geleden bij een andere fiets, waarbij een supermarkt-shell staalkorrels in de benzine had en mijn benzinefilter gescheurd was en de zooi IN de cylinders kwam met een vastloper bij 110km/h het gevolg.. (en denk maar niet dat die benzinepomp iets toegegeven heeft.
 
En toch vind ik het vreemd dat ik vorig jaar met -15 graden heb kunnen rijden tot 230 (op de teller) toe in Duitsland zonder ook maar enig probleem gehad te hebben B|
keej, met -15 is de lucht een stuk droger maar toch...
 
En toch vind ik het vreemd dat ik vorig jaar met -15 graden heb kunnen rijden tot 230 (op de teller) toe in Duitsland zonder ook maar enig probleem gehad te hebben B|
keej, met -15 is de lucht een stuk droger maar toch...

Dan heb je inderdaad geen last meer van bevroren carburateurs.
Het probleem komt alleen voor net boven of rond het vriespunt en als de lucht vochtig is.
 
Heel stom idee, maar zitten er toevallig niet van die "geweldige" ontstoorde bougiekappen op?? (K*leredingen) Heb ik in mijn brommertijd heel veel last van gehad, de bougie vonkte zelfs van de bougiekap naar de bougie, als ik hem niet aan massa hield...heel raar. :X Misschien is dat een idee...bij mij hielp een ander bougiekapje iig heel goed, wie weet?
 
Ik denk eigenlijk dat er geen on-ontstoorde bougiekappen officiëel meer in de handel (mogen) zijn.

Ze gaan inderdaad op vaak raadselachtige manieren defect, symptomen getriggerd door toerental en/of temperatuur en uiteenlopend van 1 op 5 vonken missen tot plotseling helemaal niet vonken maar "stationair" lijkt vaak alles in orde.
 
nou, ik heb vandaag mijn hele fiets, half gedemonteerd.
eerst even bij de yamaha dealer nagevragen hoe en waar ik op moest letten maar het is nu helemaal open.
nog eens het ontluchtingsslangetje nagekeken, geen probleem (wel nog een dooie mug weggepulkt maar die blokkeerde niets).
verder de tank nog een keer bekeken, helemaal brandschoon.
luchtfilter nakekeken, helemaal schoon.
bougies (pokke jappannertjes hebben zeker HELE kleine handjes :? ) nagekeken, als NIEUW... bougieskabels en doppen dito en hetzelfde voor de gehele onsteking.
alles schoon en als nieuw.
alleen tussen de carbs en het blok zit wat smurrie maar dat lijkt me normaal voor een '92-er fiets...

zou het een benzinepomp probleem kunnen zijn ? die maakt wel normaal geluid bij starten, dus je zou verwachten dat ie het nog doet.
 
YEEEESSSSZZZZ.. probleem opgelost..

conclusie, bij het tanken bij de Tinq in Eindhoven heb ik zoveel smurrie bij de benzine getankt, dat mijn benzinefilter in een keer verstopt zat.
na het vervangen van het zwarte benzinefilter door eentje die nog roze keek rijdt ie weer als vanouds... (wel koud in blouse en pantalon op de autobahn @ +/- 220km/h.
 
YEEEESSSSZZZZ.. probleem opgelost..

conclusie, bij het tanken bij de Tinq in Eindhoven heb ik zoveel smurrie bij de benzine getankt, dat mijn benzinefilter in een keer verstopt zat.
na het vervangen van het zwarte benzinefilter door eentje die nog roze keek rijdt ie weer als vanouds... (wel koud in blouse en pantalon op de autobahn @ +/- 220km/h.
Even melden bij Tinq, misschien dat ze de schade vergoeden. Hopen dat er meerdere mensen hetzelfde probleem hebben gehad en het gemeld hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan