Help! raar probleem met stationairloop R6

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Hallo, (alvast excuses voor het lange verhaal, maar wil het probleem zo duidelijk mogelijk maken)

Ik heb een R6 uit 2003 (injectie) en er is iets heel raars aan de hand met mijn stationair loop. Ik begin me onderdehand toch best zorgen te maken, en niemand die ik tot nu toe gesproken heeft weet wat het zou kunnen zijn. Dus ik hoop dat iemand hier me uit de brand kan helpen, of me iig in de goede richting kan wijzen.

Dit zijn de feiten: Ik heb hem gekocht met 9000 op de teller, heb bij 10000 een grote beurt laten uitvoeren, en nu staat er 13000 op. Er zit een yoshimura open demper op, en K&N luchtfilters.
Ik had hem netjes stationair afgesteld na aanschaf (okt 2007) maar een paar maanden later viel hij bijna uit na lange ritten. Dus weer opnieuw afgesteld en een paar weken later hetzelfde verhaal. Hij loopt zeer onregelmatig stationair, verspringt zo'n 300 a 400 toeren, en bij stilstaan, of tijdens uitrollen slaat hij soms gewoon af. Ik heb hem pas op de testbank gehad voor een uitdraai, en het vermogen was ok. 105,4pk aan het achterwiel, met acceleratie test 108. Hij liep wel veel te arm.

Maar het meest vreemde was nog wel gister, ik ben toen naar de motorbeurs geweest, ik kom zelf uit Rdam. Ik had hem van te voren wat te hoog stationair afgesteld en dus onderweg heb ik hem, toen hij warm was even op het tankstation afgesteld op +/- 1800 toeren(is wat hoog, maar om uitval te voorkomen). In utrecht aangekomen viel hij weer bijna uit, 1000 toeren met het verspringen. Toen op de terugweg, was alles weer in orde, 60km snelweg, en bij aankomst op bestemming bleef hij op 2500 stationair hangen. |( |( Na een korte pauze daar terug naar mijn woning gereden, 20km stukje snelweg stukje stad, en toen ik bijna thuis was viel hij weer uit. Ik snap er niksmeer van! :? :(

Iemad die weet wat het kan zijn??
 
Goeie smiddags Ik heb ook een R6 uit 2003 en het verhaal wat jij beschrijft komt mij heel erg bekent voor. Na enig onderzoek bleek bij mij dat de TPS sensor was losgetrild en was verdraaid (minimaal maar genoeg om de boel te ontregelen).

Als de motor koud was liep deze gewoon goed maar na enige kilometers viel de motor uit bij stationair lopen of uitrollen. Ik kon hem dan alleen maar starten als ik het contact uit en aan zette zodat de boel weer gereset was.

Ik heb de motor niet getest op vermogenverlies dus ik weet niet of dit verband heeft met elkaar dus als een compressietest duidelijkheid bied zou ik dat zeker doen. Al is het voor je eigen geweten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Hoi Ploert,

Bedankt voor je respons. Ik ga dit zeker ook nakijken. Het enige verschil is dat ik niet hoef te resetten (aan/uit) om hem opnieuw te starten. Wel vaak een beetje gas bijgeven. Al reset ik hem wel, en start hem, dan verdwijnt het probleem overigens ook niet, hij valt dan gelijk terug in de slechte stationairloop, of valt na een paar slagen weer uit.
 
Dat klopt dat had ik ook alleen als ik dan m'n conatct uit en aan zette dan was het weer even weg. Maarja nakijken kan geen kwaad en als je die compressie test heb laten doen blijft dat tenminste ook niet door je kop malen tijdens het rijden.

iig succes ik hoop dat je het probleem snel gevonden hebt voordat dalijk het echte mooie weer begint.
 
Mocht je een vreter hebben of cilinder voering schade, dan moet je toch een aardige overdruk in je carter krijgen? Peilstok eruit en drukmeten, om het een en ander uit te sluiten. Vind het wel vreemd dat je geen vermogen verlies krijgt met zulke cilinderschade.

Hey dennis ik ben een kameraad van Ben de Lange, mocht je op eigen houtje compressie willen meten, ik heb de tools ervoor thuis. Ook de apartuur om je uitstoot en dergelijke te meten.
Laat maar ff weten via Ben als je wat nodig hebt.
Succes ermee!

Mzzl Aad
 
Mocht je een Laat maar ff weten via Ben als je wat nodig hebt.
Succes ermee!

Mzzl Aad

Hey RSV Aad.

Bedankt voor je aanbod! Maar denk het voorlopig niet nodig te hebben. Hij staat nu al bij een garage waar ze er morgen mee aan de slag gaan. Dus het wordt spannend morgen! De rit daarheen was trouwens echt hellewerk, was stukje filerijden en ik heb hem geloof wel 10 keer moeten starten :X :X :X (zonder overdrijven).
Ik heb idd weleens over je gehoord van Ben, gekke dingen op de lange weg geloof ik. En ook een leuk akkefietje door de Heinenoord tunnel }) Ik hoop je snel eens tegen te komen. Rijdend op mn eigen motor dan weer uiteraard :Y

Groeten!
 
Hey RSV Aad.

Bedankt voor je aanbod! Maar denk het voorlopig niet nodig te hebben. Hij staat nu al bij een garage waar ze er morgen mee aan de slag gaan. Dus het wordt spannend morgen! De rit daarheen was trouwens echt hellewerk, was stukje filerijden en ik heb hem geloof wel 10 keer moeten starten :X :X :X (zonder overdrijven).
Ik heb idd weleens over je gehoord van Ben, gekke dingen op de lange weg geloof ik. En ook een leuk akkefietje door de Heinenoord tunnel }) Ik hoop je snel eens tegen te komen. Rijdend op mn eigen motor dan weer uiteraard :Y

Groeten!

RSV Aadje doet ook mee met de wheeliecursus van de RWP... Dus dan zie je hem wel! :]

Zorg ff dat je apparaat van je weer lopend krijgt en dan kunnen we weer blazen! Veel succes en sterkte vanmiddag!
 
Hey mensen, ik heb bericht van de garage, en helaas '( '( hij is echt stuk |(

Voorlopig zal er door mij dus niet gereden worden ;( ;(

Wanneer er lucht in 1 cilinder gepomt wordt, loopt het er bij alle 3 andere cilinders er weer uit! Echt zwaar balen. -O-

Nu maar even afwachten wat de volgende actie gaat worden, maar hij moet in ieder geval uit elkaar. Het zou misschien de kop kunnen zijn, dus dat hoop ik van harte, maar de kans op een nieuw motorblok wordt steeds waarschijnlijker. Zwaar kl*te!

Iig, nog bedankt voor alle input van jullie kant! :Y

Greetz
 
Hey mensen, ik heb bericht van de garage, en helaas '( '( hij is echt stuk |(

Voorlopig zal er door mij dus niet gereden worden ;( ;(

Wanneer er lucht in 1 cilinder gepomt wordt, loopt het er bij alle 3 andere cilinders er weer uit! Echt zwaar balen. -O-

Nu maar even afwachten wat de volgende actie gaat worden, maar hij moet in ieder geval uit elkaar. Het zou misschien de kop kunnen zijn, dus dat hoop ik van harte, maar de kans op een nieuw motorblok wordt steeds waarschijnlijker. Zwaar kl*te!

Iig, nog bedankt voor alle input van jullie kant! :Y

Greetz
Maak je foto's?

Sorry voor het ramptoerisme, maar ik wil graag alles weten.

Sterkte met de kostenpost
 
Laatst bewerkt:
Hey mensen, ik heb bericht van de garage, en helaas '( '( hij is echt stuk |(

Voorlopig zal er door mij dus niet gereden worden ;( ;(

Wanneer er lucht in 1 cilinder gepomt wordt, loopt het er bij alle 3 andere cilinders er weer uit! Echt zwaar balen. -O-

Nu maar even afwachten wat de volgende actie gaat worden, maar hij moet in ieder geval uit elkaar. Het zou misschien de kop kunnen zijn, dus dat hoop ik van harte, maar de kans op een nieuw motorblok wordt steeds waarschijnlijker. Zwaar kl*te!

Iig, nog bedankt voor alle input van jullie kant! :Y

Greetz

Ach... bekijk het van de andere kant. Nu leer je hoe je een blok moet wisselen ;) In ieder geval zwaar köt...
 
nu maak je mij (en anderen) wel HEEL nieuwschierig naar wat er precies aan de hand is.

(foto's ... ja ik weet ramptoerisme... )

via de kleppen zou er niks kunnen lekken toch? (of heb ik het even totaal verkeerd in mn kop zitten)
 
nope, alleen als er overal kleppen openstaan (hetgeen in theorie niet kan door de distributie)
Enige wat ik kan bedenken is dat de koppakking d'r uit ligt tussen alle cylinders of dat er een gat in alle cylinders zou zitten
 
Je zegt dat er een yoshimura open demper op zit en K&N luchtfilters, maar geen power commander? Voor zover ik weet moet er een Powercommander in als je Luchtfilter + Demper hebt vervangen omdat de afstelling anders moet.

Als je alleen demper had vervangen was het niet nodig.

Just my 2 cents
 
nope, alleen als er overal kleppen openstaan (hetgeen in theorie niet kan door de distributie)
Enige wat ik kan bedenken is dat de koppakking d'r uit ligt tussen alle cylinders of dat er een gat in alle cylinders zou zitten

Er is nog een verbinding tussen alle cilinders: de kanalen van de koelvloeistof, maar dan zou er olie in de koelvloeistof zitten. Of alle zuigers/cilinderwanden zijn aan gort...

Cor.
 
Je zegt dat er een yoshimura open demper op zit en K&N luchtfilters, maar geen power commander? Voor zover ik weet moet er een Powercommander in als je Luchtfilter + Demper hebt vervangen omdat de afstelling anders moet.

Als je alleen demper had vervangen was het niet nodig.

Just my 2 cents

Ja dat weet ik, dat was ook het plan. Powercommander, uitlaatsysteem, racekelken en ontstekingsvervroeger. En dan alles in 1 keer afstellen. Was voor de zekerheid op de testbank geweest (vooral) ivm te zuinig staan. Het advies was je kunt nog rijden met dit weer, maar richting zomer moet hij wel afgesteld zijn. En dat was dan ook het plan, eind deze maand wilde ik alle spullen erop zetten en af laten stellen. Maar het loopt nu even anders. :N
 
Er is nog een verbinding tussen alle cilinders: de kanalen van de koelvloeistof, maar dan zou er olie in de koelvloeistof zitten. Of alle zuigers/cilinderwanden zijn aan gort...

Cor.


Ik denk niet dat dit het kan zijn. Dan had hij allang zwaar moeten roken door de koelvloeistof die in de cilinders komt. Misschien is er iets met de nokkenas ofzo aan de hand. Dat alle kleppen open blijven staan. Er kwam zowel lucht uit de cilinders als uit de uitlaat. En als de kop over de lengte is gescheurd, kan er dan ook geen lucht overlopen? :?

Ik heb nog geen idee wat het precies is, niemand eigenlijk, ook bij de garage niet. Hij moet gewoon snel open, en dan zal ik zeker foto's (voor de ramptoeristen) maken, en het raadsel ontrafelen. En hopelijk het probleem snel oplossen. Je moet toch enigszinds positief gesteld blijven he.... :')
Iemand ideeen waar ik eventueel een blok vandaan zou kunnen halen? :? Ik neem aan dat het blok van de 2004 en 2005 modellen er ook in past??

Ondertussen moet ik ook nog een plek vinden waar hij uit elkaar gehaald kan worden, en een poosje zo kan blijven staan. Nouaj, we zien het wel.
 
hoi denny

ik wil niet de brenger zijn van slecht nieuws maar dit is precies wat er bij mij ook werd gezegt. en het was ook niet de eerste R6 '99/'02 die dit probleem heeft.
waar heb je hem naartoe gebracht als ik vragen mag?


grtz wouter
 
Er is nogal eens onduidelijkheid volgens mij over de feiten:

Het is een R6 uit 2003 dus NIET 99-00
Hij heeft dus injectie en GEEN carbs

Wat hij mij vertelde staat hij bij een dealer in Barendrecht. Ze gaan morgen exact uitzoeken hoe het komt dat de lucht via 1 cilinder naar de andere kan lopen. Wat rambabbel zegt is wel aannemelijk. Wat ongeveer wel duidelijk is, dat er zeer waarschijnlijk een nieuw blok in moet.

Nu rijzen dus een paar vragen:
- Wat kost een nieuw/gebruikt blok?
- Welke types kunnen erin? Dus eventueel ook 2004-2005??
- Wat kan overgezet worden?
 
Er is nogal eens onduidelijkheid volgens mij over de feiten:

Het is een R6 uit 2003 dus NIET 99-00
Hij heeft dus injectie en GEEN carbs

Wat hij mij vertelde staat hij bij een dealer in Barendrecht. Ze gaan morgen exact uitzoeken hoe het komt dat de lucht via 1 cilinder naar de andere kan lopen. Wat rambabbel zegt is wel aannemelijk. Wat ongeveer wel duidelijk is, dat er zeer waarschijnlijk een nieuw blok in moet.

Nu rijzen dus een paar vragen:
- Wat kost een nieuw/gebruikt blok?
- Welke types kunnen erin? Dus eventueel ook 2004-2005??
- Wat kan overgezet worden?

Hey man,

Bedankt dat je het ff op een rijtje zet voor me ;) ;)
Maar hier komt het inderdaad wel op neer. Het blok opengooien, billen bij elkaar knijpen in de hoop dat eventueel heel misschien je weet maar nooit het de kleppen zijn of den kop is of iets dergelijks B| en anders op zoek naar een blok.

Will keep ya posted!
 
~
Nu rijzen dus een paar vragen:
- Wat kost een nieuw/gebruikt blok?
Dat hangt af van verschillende factoren: staat van het blok, dynamo/starter erbij, humeur van de verkoper e.d. Ik denk dat je voor dit jaartal op 1500 Euro of veel hoger komt. Nieuw is bijna niet te betalen.
- Welke types kunnen erin? Dus eventueel ook 2004-2005??
Gewoon lekker op zoek gaan naar een 2003-exemplaar, dan weet je zeker dat alles past.
- Wat kan overgezet worden?
Dynamo, starter, inlaatrubbers (als ze erop zitten), tandwiel/ketting (als die nog goed is), uitlaat, injectie, radiateur.
 
voor een '99/'02 model (ja ik weet dat dit een 2003/injectie model is) kosten de nieuwe carterdelen ongeveer 3600 euro, nieuw.
ik heb ze toen via jan roelofs in valkenswaard gekregen voor 500. als ik jou was zou ik hem even een belletje geven en kijken of hij nog iets heeft liggen, toen ik daar was (is al wel bijna twee jaar geleden) had hij allemaal gereviseerde carterdelen liggen........

voor het nummer moet je effe op de site kijken.

grtz
 
Even een kickje voor dit onderwerp.

Ik ben ondertussen weer een stap verder.

Het blok is eruit, en de kop is eraf. Met het idee een ravage aan te treffen trokken we deze los en wat bleek, het blok ziet er geheel gaaf uit (op een paar miniscule krasjes na) :Y Op zich natuurlijk een opluchting. De kans dat er een geheel nieuw blok in moet is nu al een heel stuk kleiner *O*
Het enige wat we in het blok konder vinden was een kleine lekkage langs de uitlaatkleppen, maar lang niet genoeg om het totaal ontbreken van compressie te verklaren. Dus nu zijn we verder aan het kijken naar de kop. In de R6 schijnt dus een soort van naverbrandingskamer te zitten. Waar de uitlaatgassen in komen, dmv een klein gaatje in de kop, voor een extra ontbranding ivm Milieu-eisen. (denken we) Wanneer we hier water in lieten lopen lekte het er overal weer uit. Ons idee is dat via deze weg alle cilinders met elkaar in verbinding staan, en dat hier dus iets aan de hand is. (Maar echt zeker weten hoe dit werkt etc doen we niet)
Morgenavond gaat de kop open, en dan zal ik ook foto's maken en posten.

Nu natuurlijk al wel de vraag. Heeft iemand ervaring met dit systeem, weten jullie hoe het werkt? Alle info is welkom. Iemand kon mij wel vertellen dat in de racerij deze gaten/kanalen worden gedicht. Ivm een standaard zeer kleine hoeveelheid compressieverlies. Iemand hier mee bekend? :?

Alle info is welkom! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan