HELP: Stageplek bij motorbedrijf Groningen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinjohnson623

ZAC Sport 600 #623
12 dec 2013
1.070
16
Groningen
Hallo ik doe de opleiding Engineering Mechatronicus,
met andere worden vanalles over techniek.. ;)
ik mag voor het 3e jaar zelf kiezen wat voor stage bedrijf ik wil ALS het maar iets technisch is.
dus nu dacht ik wat nu als ik mijn hobby combineer met school? 8-)

Ik studeer dus in Groningen stad en vroeg mij dan ook af..
Is het dan niet mogelijk om bij een motorzaak die ook fietsen repareert stage te lopen?
Ik heb erg leer gierig en vind het super interessant maar zou niet de snelste zijn en ik vind het allemaal veeels te mooi.

weet iemand een bedrijf die een stage plaats heeft voor deze beunhaas?
of een bedrijf waar ik kan vragen of ze mij het willen/kunnen aanbieden?

Ik heb wel basis kennis van sleutelen maar het is toch hele andere techniek als dat ik krijg op school,
Als iemand iets weet het zou mij enorm helpen! :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met het zélf aanschrijven van diverse bedrijven? Nee heb je, JA kún je krijgen. Ook al krijg je op het merendeel van je aanschrijvingen waarschijnlijk een antwoord in de trend van: "Wij verlenen/hebben geen stageplaatsen", er hoeft maar één bedrijf geïnteresseerd te zijn en te zien dat je moeite doet én inzet toont om een stageplek te vinden in een branche die jou aanspreekt.

Ik neem aan dat er vanuit de school/opleiding wel een stagebegeleider is aangewezen zodat je ná het vinden van een adres niet alles zelf hoeft te gaan regelen?
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met het zélf aanschrijven van diverse bedrijven? Nee heb je, JA kún je krijgen. Ook al krijg je op het merendeel van je aanschrijvingen waarschijnlijk een antwoord in de trend van: "Wij verlenen/hebben geen stageplaatsen", er hoeft maar één bedrijf geïnteresseerd te zijn en te zien dat je moeite doet én inzit toont om een stageplek te vinden in een branche die jou aanspreekt.

Ik neem aan dat er vanuit de school/opleiding wel een stagebegeleider is aangewezen zodat je ná het vinden van een adres niet alles zelf hoeft te gaan regelen?

Je hebt helemaal gelijk dat ik zelf veel bedrijven moet gaan bellen, maar ik heb een beetje faal angst en ben bang om afgewezen te worden.. dit in combinatie met het gevoel dat ik niet goed genoeg ben (wat ook wel een beetje te lezen is in mijn topic starter).
Maar ik vind het allemaal heel erg mooi maar ben helaas niet vanaf jongs af aan ondersteunt om zelf te sleutelen. :/

Ik ga niet alleen maar negatief over mezelf praten ik ben wel van mening dat ik redelijk goed kan presenteren en mensen overtuigen. werken in team verband en het geven van leiding werd ik ook op geprezen.
Ook hou ik er van als ik gewoon de tijd krijg om iets te leren en het niet uitmaakt als ik iets nog niet kan of niet snap. :P

Ja correct, ik heb een stage burgeleider die meehelpt met de rest regelen als ik een stage bedrijf heb.
Ik heb op dit moment een bedrijf dat mij wil maar ik ben ervan overtuigt dat ik daar niet zou leren wat ik wil, helaas.. :X
 
Dus:

Het is nu weekend en heb je tijd om een (soort van) C.V. op te gaan stellen wat je naar een "x" aantal bedrijven kunt sturen en waar je achteraf actief achteraan moet gaan bellen/faxen/mailen. (Ook in die volgorde. Bellen werkt 't best, faxen/mailen wordt vaak als irritant ervaren.)

In dat C.V. (open sollicitatie) vermeldt je alleen de rede waarom je je C.V. op stuurt (je wil graag werken in de motorbranche met de nadruk op techniek) én vertel je kort wat over jezelf aangaande hobby's / werk en/of studie ervaring.... enz. Redelijk oppervlakkig dus, alleen wél prettig leesbaar voor de persoon die het gaat lezen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk dat ik zelf veel bedrijven moet gaan bellen, maar ik heb een beetje faal angst en ben bang om afgewezen te worden.. dit in combinatie met het gevoel dat ik niet goed genoeg ben (wat ook wel een beetje te lezen is in mijn topic starter).

Daar overheen komen is al een hele goede eerste les die je van je stage kan leren. Verder sluit ik me aan bij het advies hierboven om vooral langs te gaan, en daarnaast de bedrijven ook aan te schriijven (per mail natuurlijk, post doet volgens mij niemand meer).

Dat is dus niet alleen om nu je stage te regelen, maar vooral om te oefenen met (jezelf) presenteren bij een bedrijf, cv's en zakelijke emails te schrijven enzovoorts. Vooral omdat je cv nu nog behoorlijk leeg zal zijn, moet je dus meer overtuigen met je presentatie dan met je bewezen prestaties. Vergeet dus vooral niet te vermelden wat voor motor je zelf rijdt, welke andere modellen je eventueel gereden hebt, en dat je voorheen altijd de monteur van de vriendengroep was en dat jij altijd bij iedereen de snelste terugloopuitlaat op de 50cc Aprilia's monteerde, in combinatie met de juiste rolletjes en trekveertjes.

Trek er een paar middagen voor uit om de zaken bij jou in de buurt te verzamelen. Degene die dicht in de buurt liggen kun je gewoon langslopen, gewoon het garagegedeelte binnenlopen (als dat een ingang is natuurlijk) en uitleggen en vragen. Nadat je bent langsgeweest stuur je vanuit huis een emailtje in de trant van "Afgelopen <dag> ben ik bij u/jullie in de zaak langsgeweest om te vragen naar de mogelijkheden om bij u/jullie stage te lopen in het kadern van mijn opleiding <opleidingsniveau> <naam opleiding> bij het <naam onderwijsinstelling>. Ik zou graag mijn hobby en passie voor motoren combineren met mijn technische opleiding, <nog een paar zinnen uitleg> Bijgevoegd vind u mijn CV met mijn contactgegevens. <blablabla groetjes>

Motorzaken die verderweg liggen kun je eventueel ook eerst mailen waarin je aankondigt langs te komen, dat kan tijd schelen.

Hou verder gewoon in je achterhoofd dat solliciteren voor een stageplek eigenlijk gewoon oefenen is voor het solliciteren naar een echte baan, dus het maakt niet uit als je 50 keer afgewezen wordt (misschien zelfs beter), of als je dingen 'fout' doet of op een ongewone manier aanpakt.
 
Bedrijven zitten te springen om jonge leergierige mensen.
En wat gebeurt er als je afgewezen wordt? Vergaat de wereld dan? Nee, zij laten een gemotiveerde werknemer glippen.
Schouders ophalen en de volgende proberen.
 
Bedrijven zitten te springen om jonge leergierige mensen.
En wat gebeurt er als je afgewezen wordt? Vergaat de wereld dan? Nee, zij laten een gemotiveerde werknemer glippen.
Schouders ophalen en de volgende proberen.

:^

ik weet niet hoe het zit met de motor branche, maar probeer maar is een stage plek in een auto garage te krijgen.

Die staan niet bepaald te springen voor meer personeel, eerder minder.

Maar inderdaad wel blijven proberen, anders kom je er helemaal niet.
Overigens bij de meeste waar ik naar binnen loop kijken ze me al aan van :/ daar heb je nr 50 die een stage nodig heeft.
 
Laatst bewerkt:
10 jaar geleden ging het wle goed in de auto en motorbranche..en toen werd je al aangekeken alsof ze water zagen branden als je kwam voor een stageplek.

dus gewoon doorzetten..oefenen..en er voor gaan!
 
10 jaar geleden ging het wle goed in de auto en motorbranche..en toen werd je al aangekeken alsof ze water zagen branden als je kwam voor een stageplek.

dus gewoon doorzetten..oefenen..en er voor gaan!

ind langsgaan per brief of per telefoon poeieren ze je te makkelijk af. Meestal krijg je ook wel een rondleiding daarna kopje koffie aangeboden als je mazel hebt n stuk koek dr bij. :Y

En het is altijd interessant om te kijken hoe een organisatie werkt achter de muren :Y
Weet wat je waard bent, dan hoef je ook niet teleurgesteld te zijn als je afgewezen word, werkt doorgaans ook met vrouwen...denk ik *O* :Y


Succes!!
 
Ik kan wel motorbedrijven opnoemen waar je zou kunnen proberen, maar dat kan je zelf ook opzoeken toch?

En inderdaad zoals de anderen ook zeggen. Gewoon proberen. Goed inlezen in een bedrijf. Zorg voor correcte kleding en een goed verhaal. En blijf jezelf!
 
Begin met een brief met jouw verhaal, wat je verwacht en wat het bedrijf mag verwachten.
Desnoods nodig je je zelf uit voor een kennismaking, toon interesse in het werk en in jouw toekomst.
Mogt je wat willu sgrijve let dan op dat juh geen pubertaal sgrijvt, maar gwn wat je op sgool hep geleert.
 
Begin met een brief met jouw verhaal, wat je verwacht en wat het bedrijf mag verwachten.
Desnoods nodig je je zelf uit voor een kennismaking, toon interesse in het werk en in jouw toekomst.
Mogt je wat willu sgrijve let dan op dat juh geen pubertaal sgrijvt, maar gwn wat je op sgool hep geleert.
daarom is voor mensen met een slechte beheersing van de nederlandse taal het beste dat ze persoonlijk naar verschillende bedrijven gaan.
 
Begin met een brief met jouw verhaal, wat je verwacht en wat het bedrijf mag verwachten.
Desnoods nodig je je zelf uit voor een kennismaking, toon interesse in het werk en in jouw toekomst.
Mogt je wat willu sgrijve let dan op dat juh geen pubertaal sgrijvt, maar gwn wat je op sgool hep geleert.

Violgens mij leren ze dat tegenwoordig juist met Nederlandse taal.... ;)
 
Als ik een kandidaat binnen krijg dan maak ik altijd even kennis, maak een praatje en dan mogen ze in geschrift mij vertellen wat hun verwachtingen zijn.
Staat het vol SMS en puber taal dan bedank ik ze vriendelijk, ik ga er dan gewoon vanuit dat als ze op school niet hebben opgelet dat ze dat dan bij mij ook niet zullen doen.
Ik vertel wel meteen de reden van de afwijzing.
Heb er 1 gehad die moest lachen en schreef een nieuwe brief en dat was echt foutloos en zuiver Nederlands.
Hij kon erg goed koffiezetten maar sleutelen ho maar.
Volgens mij is hij nu bezig met een hele hoge terchnische opleiding, komt af en toe nog eens langs om koffie te zetten.
Een half woord was genoeg, was technisch en heel intelligent, maar sleutelen :? :? :? :? .
 
Vandaag officieel bericht dat ik over ga naar het 3e jaar,
Ik ben van mening dat mijn beheersing van Nederlands toch voldoende is,
maar dan ga ik toch liever naar een bedrijf in persoon dan kan je toch ook meteen sfeer proeven.

Doe al mijn onderhoud zelf en heb helaas nog geen 'echte' motor.. volgende maand examen dus spannend!
Ik heb op dit moment nog een schakkelbrommer en kom dan ook alleen bij de brommerboer voor onderdelen,
helaas heb ik nog geen motor en dus ook geen ervaring met motorzaken..

vandaar dat ik hier heb geplaatst voor het helpen met mijn vraag het zoeken naar een stage bedrijf in Groningen.
Dus; zijn er hier nog Groningse die een bepaalde zaak omstreek Groningen stad +/- 16 km zeker aanraden?
 
Misschien otomoto proberen? Of in Roden zit ook een kleiner zaakje geloof ik. Denk niet dat je bij een zaak als motorplaza terecht komt (en of je dat moet willen is een 2e :') ) en dat je meer kans hebt bij een kleiner zaakje :)
 
Langs gaan is het aller beste :Y


Maar kies dan wel een goed tijdstip. Beetje vroeg in de ochtend bijvoorbeeld. Vrijdagmiddag als de zaak volstaat met mensen die even een bakkie komen doen wat ouwehoeren en nog wat spulletjes voor het weekendklusje komen kopen is niet heel handig. De kans is dan groter dat ze geen tijd voor je hebben en je afwimpelen.

Bedenk ook wat je wilt vragen/vertellen. Ik vraag stagiairs altijd wat ik eraan heb om hun een stageplek aan te bieden. Er zijn er maar weinig die daarover nagedacht hebben. Ze weten wel wat ze zelf willen maar niet wat ik eraan zou kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk dat ik zelf veel bedrijven moet gaan bellen, maar ik heb een beetje faal angst en ben bang om afgewezen te worden.. dit in combinatie met het gevoel dat ik niet goed genoeg ben (wat ook wel een beetje te lezen is in mijn topic starter).

Stap 1: Leer te falen, daar heb je de rest van je leven plezier van. Een keer gruwelijk hard op je bek gaan is een leerzame ervaring die je in latere situaties weer kan gebruiken. Nu valt een sollicitatie afwijzing nou niet bepaald onder gruwelijk op je bek gaan, maar je moet ergens beginnen :+
Verder wat n1els zegt.
 
Misschien otomoto proberen? Of in Roden zit ook een kleiner zaakje geloof ik. Denk niet dat je bij een zaak als motorplaza terecht komt (en of je dat moet willen is een 2e :') ) en dat je meer kans hebt bij een kleiner zaakje :)

Ik zou motorplaza en de motoports ook gewoon bijlangs gaan. Die hebben vaak wel wat meer speling in werknemers en wat meer tijd voor stagiares ? Zou het iig proberen :D En suces met het vinden van een plek !
 
Zoals anderen als schreven. Tijd om over je verlegenheid heen te leren stappen. Jij heb hen ook iets te bieden en een afwijzing heeft niet altijd met jou te maken.

Naast gewoon veel schrijven en bellen zou ik ook er goed over nadenken welke motorzaken je het liefst zou willen werken omdat je dat het leukste en of leerzaamste lijkt.

Met een goede motivatie heb je meer kans plus je komt ook nog ergens terecht waar je graag aan de slag wilt.

Als je belt vraag dan naar de eigenaar en als die er niet is vraag dan wanneer wel. Vraag als je de eigenaar aan te telefoon hebt of het op dat moment schikt. Als dat niet zo is vraag dan wanneer je het beste terug kan bellen en bel ook echt terug op die tijd.
 
Bedenk ook wat je wilt vragen/vertellen. Ik vraag stagiairs altijd wat ik eraan heb om hun een stageplek aan te bieden. Er zijn er maar weinig die daarover nagedacht hebben. Ze weten wel wat ze zelf willen maar niet wat ik eraan zou kunnen hebben.

Heel lang stagebegeleider op de automatiserings afdeling geweest in het bedrijf waar ik werkte en wij hielden altijd een gesprekje met kandidaten. Ooit eens een jongen op gesprek geweest en toen ik vroeg wat hij wilde met de opleiding het antwoord gekregen dat hij het liefst marinier wilde worden. |( |( Je begrijpt dat deze is afgewezen omdat ik geen tijd wilde steken in iemand die daar vervolgens niet verder in wilde.
 
Stagebrieven versturen....

Voor mijn laatste opleiding heb ik er destijds denk zo'n 50 verstuurt voordat er eindelijk 1 geïnteresseerd was.

Het is niet zo dat als je ergens aan komt kakken dat ze meteen roepen van "ja komt u maar". Dan heb je gewoon veel mazzel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan