Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.954
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Mogguh :W

Ben een beetje aan het oriënteren naar een ultrasoon reinigertje voor thuis, maar er zijn aardig wat formaten. Wat voor formaat/inhoud heb je ongeveer nodig voor bijvoorbeeld een setje remklauwen? (dat formaat is denk ik het grootste wat ik er in zal gebruiken)
 
Leg een liniaal langs één van die remklauwen en meet de 3 dimensies in cm's. Vermenigvuldig die met elkaar en deel door 1000. Je hebt dan de inhoud van die remklauw in liters. Vermenigvuldig dat met 2 en rond af naar boven. Je hebt dan de minimum inhoudsmaat van je ultra-soon reiniger. :+
 
Exact, die kan een aanhaalmoment meten omdat er géén slagmechaniek in zit.

Wij hebben op het werk wel slagmoersleutels op lucht die afslaan op moment.
Dat lijkt mij naukeurig, anders zouden we er meer problemen mee hebben lijkt mij.
Ze worden regelmatig gevcontroleerd/ gekalibreerd. Als heb ik geen idee hoe vaak ze die daadwerkelijk moeten afstellen.
Maar dat mechaniek moet dan toch ook in een elektrische in te bouwen zijn lijkt mij?
 
Ik denk dat je met lucht een veel constantere imput hebt. Er zal een beste pomp op de ketel staan die bijvoorbeeld het systeem op 10 bar houdt en het reduceerventiel 8bar naar de leidingen laat gaan.
Zowel 230 als accu’s (gereedschap) variëren heel erg in spanning.
As we speak staan hier op de bouw m’n led-bouwlampen te knipperen als een malle door spanningswisselingen
 
Wij hebben op het werk wel slagmoersleutels op lucht die afslaan op moment.
Dat lijkt mij naukeurig, anders zouden we er meer problemen mee hebben lijkt mij.
Ze worden regelmatig gevcontroleerd/ gekalibreerd. Als heb ik geen idee hoe vaak ze die daadwerkelijk moeten afstellen.
Maar dat mechaniek moet dan toch ook in een elektrische in te bouwen zijn lijkt mij?
Daar hoort een akelig stabiele (meestal beveiligde) luchtvoorziening bij. Als je zo'n zelfde sleutel in een gemiddeld garagebedrijf aansluit, dan heb je bij een schommeling van 0.3 bar werkdruk al een fikse afwijking te pakken. Het werkt zeker, maar is vreselijk kritisch en meestal ook niet zomaar even op 6 koppelstanden te verstellen. Vandaar ook het regelmatige kalibreren.

Dat gezegd hebbende zijn er best wat auto fabrikanten die álles in elkaar zetten met gekalibreerde luchtgereedschappen, die nu tóch (VAG groep) de belangrijkste dingen maar weer nalopen met een momentsleutel. Zelfs een vuiltje in het filter van zo'n gereedschap kan het aanhaalmoment al beïnvloeden.
 
Ik zou juist zeggen dat accugereedschap een akelig stabiele ingangsspanning zou moeten kunnen leveren aan het koppel-meet-mechaniek-electromotor.
Er is toch electronica genoeg waarbij dat heel nauw komt?
En het is ook makkelijk te maken dat de sleutel in het geheel niks meer doet als de accuspanning te laag is.
 
Ik zou juist zeggen dat accugereedschap een akelig stabiele ingangsspanning zou moeten kunnen leveren aan het koppel-meet-mechaniek-electromotor.
Er is toch electronica genoeg waarbij dat heel nauw komt?
En het is ook makkelijk te maken dat de sleutel in het geheel niks meer doet als de accuspanning te laag is.
Als je een belasting vraagt van een accu zakt je spanning sowieso in.
 
Ik zou juist zeggen dat accugereedschap een akelig stabiele ingangsspanning zou moeten kunnen leveren aan het koppel-meet-mechaniek-electromotor.
Er is toch electronica genoeg waarbij dat heel nauw komt?
En het is ook makkelijk te maken dat de sleutel in het geheel niks meer doet als de accuspanning te laag is.

Dat zeker, als er uberhaupt een meet mechaniekje in zou zitten. Links is een lamellenmotor, dat kan ook een elektromotor zijn. Rechts een twin hammer slagmechaniekje. Als je netto zou willen gaan meten moet je rechts (in de "machinekamer" vol vet, waar die gewichten in rond zwiepen) gaan meten en dat bloedsnel moeten terugkoppelen naar de motor. Maar bij het "ratatatatata" aanzetten van een moer zou er dan 8x in 1 seconde moeten worden gemeten en het motortoerental moeten worden bijgesteld. Daarom is een "moment instelling" op een elektrische slagmoersleutel meestal eigenlijk gewoon een toerentalregeling, het is 10x makkelijker te maken en minder storingsgevoelig.

full


Een sleutel die echt even nauwkeurig is als een momentsleutel kan natuurlijk prima worden gemaakt. Alleen wordt dat afgrijselijk duur en dan kun je weer beter richting hele andere aandrijfmechanieken (zonder het onstabiele ge-ratata) gaan denken, zoals dit systeem.

De basis is dat ik het meeste vraag hiernaar zie juist bij hobbyisten, circuitgangers, rally support jongens en zo. Die zullen nooit een passende prijs voor zoiets neerleggen en daarom blijft het advies: Aanzetten met je rammelsleutel en nadraaien met je momentsleutel ;)
 
Dat zeker, als er uberhaupt een meet mechaniekje in zou zitten. Links is een lamellenmotor, dat kan ook een elektromotor zijn. Rechts een twin hammer slagmechaniekje. Als je netto zou willen gaan meten moet je rechts (in de "machinekamer" vol vet, waar die gewichten in rond zwiepen) gaan meten en dat bloedsnel moeten terugkoppelen naar de motor. Maar bij het "ratatatatata" aanzetten van een moer zou er dan 8x in 1 seconde moeten worden gemeten en het motortoerental moeten worden bijgesteld. Daarom is een "moment instelling" op een elektrische slagmoersleutel meestal eigenlijk gewoon een toerentalregeling, het is 10x makkelijker te maken en minder storingsgevoelig.

full


Een sleutel die echt even nauwkeurig is als een momentsleutel kan natuurlijk prima worden gemaakt. Alleen wordt dat afgrijselijk duur en dan kun je weer beter richting hele andere aandrijfmechanieken (zonder het onstabiele ge-ratata) gaan denken, zoals dit systeem.

De basis is dat ik het meeste vraag hiernaar zie juist bij hobbyisten, circuitgangers, rally support jongens en zo. Die zullen nooit een passende prijs voor zoiets neerleggen en daarom blijft het advies: Aanzetten met je rammelsleutel en nadraaien met je momentsleutel ;)

De laatste alinea heb je natuurlijk gelijk in.
Wat er bestaat daar willen de hobbyisten waarschijnlijk niet voor betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan