Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

Je zou eens maar Scheppach kunnen kijken.

grtz,

Cees
Daar heb ik een houtklover van van scheppach,
dat is wel het meest armoedig technisch geen onderhoud aan te doende stuk ellende wat ik ooit gekocht heb.
dat is commercieeel zo in elkaar gezet dat onderhoud doen niet moeglijk is,
en plastic dichtingen voor een hydraulische cilinder, die dus gegarandeerd lekken ??
volgende keer beter 100 euro meer uitgeven, als deze bocht, ergerd me al dik een jaar.
 
Had gisteren bij mij een slangetje van 6 inwendig en dat paste precies.

Even iets heel anders, voor de houtbewerkers onder ons. Ik ben op zoek naar een andere zaagtafel voor hout. Een Elektra Beckum pk 250 of nog liever een Mafell Monika (met een gave telescopische slede) lijken me wat ik zoek; compact maar wel de mogelijkheid om af en toe een paneeltje haaks te zagen. Helaas zijn dit al oudere modellen en vooral de Mafell is bijna niet meer te vinden.
Kent iemand vergelijkbare modellen, of heeft toevallig iemand zoiets te koop?

Die mafell😍 inderdaad jammer dat die zo moeilijk te vinden is. Volgens mij is het de Erica maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben. Is namelijk best lang geleden dat ik die voorbij heb zien komen.

Festool heeft ook een mooie zaagtafel maar ik weet natuurlijk niet wat je budget is.

Al eens naar een makita LF1000 gekeken?
 
Mogguh :W

Ik ben op zoek naar een goede (voor huis tuin en keuken klusser begrippen) afkortzaag voor een beetje fatsoenlijke prijs. Heb van meerdere apparaten recensies gelezen en daar schiet ik geen ruk mee op. De een zegt dat ie secuur is en de ander heeft het er over dat dat niet zo is en telkens handmatig ingesteld moet worden. Of hij is voor allerlei balken en planken goed, en de ander heeft het er over dat dikke balken al een probleem is...

Iemand hier die wat opties of aanbiedingen kan voordragen? Bij voorbaat thanks....
 
Had gisteren bij mij een slangetje van 6 inwendig en dat paste precies.

Even iets heel anders, voor de houtbewerkers onder ons. Ik ben op zoek naar een andere zaagtafel voor hout. Een Elektra Beckum pk 250 of nog liever een Mafell Monika (met een gave telescopische slede) lijken me wat ik zoek; compact maar wel de mogelijkheid om af en toe een paneeltje haaks te zagen. Helaas zijn dit al oudere modellen en vooral de Mafell is bijna niet meer te vinden.
Kent iemand vergelijkbare modellen, of heeft toevallig iemand zoiets te koop?
De huidige zaagtafels van Mafell zijn van de Erika serie. Niet bepaald goedkoop, en dan komen de eventuele accessoires er nog bij.
Op Marktplaats komen af en toe nog nette zaagtafels voorbij van Elektra Beckum of de geel-bruine machines van Scheppach. Vaak wordt er nog goed op geboden.
 
Mogguh :W

Ik ben op zoek naar een goede (voor huis tuin en keuken klusser begrippen) afkortzaag voor een beetje fatsoenlijke prijs. Heb van meerdere apparaten recensies gelezen en daar schiet ik geen ruk mee op. De een zegt dat ie secuur is en de ander heeft het er over dat dat niet zo is en telkens handmatig ingesteld moet worden. Of hij is voor allerlei balken en planken goed, en de ander heeft het er over dat dikke balken al een probleem is...

Iemand hier die wat opties of aanbiedingen kan voordragen? Bij voorbaat thanks....
Metabo.
Maar best moet je elke afkortzaag zelf eens controleren op haaksheid en aanpassen.
Mijn Metabo kgs 216 was af fabriek bijna perfect haaks.
Je kan het aanpassen dat hij perfect staat.
Vermogen is voldoende, de laser is verassend nauwkeurig. (minder dan 1mm afwijking)
De laser is niet zo sterk dus in de zon buiten zie je hem nauwelijks.
Comfortabel handgreep, er zit een klem inbegrepen in de doos om je materiaal te klemmen.
Bergt redelijk klein op, stofafzuiging is niet geweldig maar ik denk dat alleen festool en mafell goede afzuiging hebben.
Daar kan je zelf wel iets aan doen.
Ik ben er zeer tevreden over voor 230 euro.
Standaard zaagblad is ook gewoon goed.
 
Die mafell😍 inderdaad jammer dat die zo moeilijk te vinden is. Volgens mij is het de Erica maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben. Is namelijk best lang geleden dat ik die voorbij heb zien komen.

Festool heeft ook een mooie zaagtafel maar ik weet natuurlijk niet wat je budget is.

Al eens naar een makita LF1000 gekeken?
Monika is de enige die ik kan vinden met telescopische slede, geeft ook wel te denken misschien? Om daar dan meteen 800km voor te rijden, om daar eventjes aan te zitten, weet ik nog niet.
Nieuwe Erika is buiten budget, en ik weet ook eigenlijk niet of ik zoveel wil aanbouwen telkens als ik een paneeltje wil zagen. Dan is een aparte invalzaag met lineaal misschien wel handiger. Scheppach lijkt me meer een bouwzaag?
Afkort trekzaag heb ik van Elektra Beckum en die vindt ik perfect.
Is vlak daarna Metabo geworden maar toen is de kwaliteit een beetje minder geworden. De nieuwere Makitas zijn kleiner volgens mij?
 
Laatst bewerkt:
Monika is de enige die ik kan vinden met telescopische slede, geeft ook wel te denken misschien? Om daar dan meteen 800km voor te rijden, om daar eventjes aan te zitten, weet ik nog niet.
Nieuwe Erika is buiten budget, en ik weet ook eigenlijk niet of ik zoveel wil aanbouwen telkens als ik een paneeltje wil zagen. Dan is een aparte invalzaag met lineaal misschien wel handiger. Scheppach lijkt me meer een bouwzaag?
Afkort trekzaag heb ik van Elektra Beckum en die vindt ik perfect.
Is vlak daarna Metabo geworden maar toen is de kwaliteit een beetje minder geworden. De nieuwere Makitas zijn kleiner volgens mij?
Ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat zo'n invalzaag met lineaal (van mafell) echt briljant werkt. Ik heb er nog een verstekhoek bij. En je kan er zo nauwkeurig mee werken als je wil. Aan de zaag en liniaal gaat het niet liggen.
Ik heb gewoon een plaat MDF (1220 x 2440) met wat balkjes eronder in de garage staan. Die kan makkelijk op 2 bokjes en dat zorgt voor een mooie zaagtafel. Als je de zaagdiepte nauwkeurig instelt trek je steeds een streep van 1mm ofzo in dat MDF, en zo gaat dat heel lang mee. De stukjes plaat die je afzaagt blijven mooi liggen en dat alles komt de nauwkeurigheid wel ten goede. Met een goeie stofzuiger eraan kun je praktisch in de woonkamer zagen zonder rotzooi (ook uitgeprobeerd ;)).
Ik denk dat zo'n set-up nauwkeuriger werkt dan een kleine zaagtafel, het is alleen mischien wat minder snel...
 
Ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat zo'n invalzaag met lineaal (van mafell) echt briljant werkt. Ik heb er nog een verstekhoek bij. En je kan er zo nauwkeurig mee werken als je wil. Aan de zaag en liniaal gaat het niet liggen.
Ik heb gewoon een plaat MDF (1220 x 2440) met wat balkjes eronder in de garage staan. Die kan makkelijk op 2 bokjes en dat zorgt voor een mooie zaagtafel. Als je de zaagdiepte nauwkeurig instelt trek je steeds een streep van 1mm ofzo in dat MDF, en zo gaat dat heel lang mee. De stukjes plaat die je afzaagt blijven mooi liggen en dat alles komt de nauwkeurigheid wel ten goede. Met een goeie stofzuiger eraan kun je praktisch in de woonkamer zagen zonder rotzooi (ook uitgeprobeerd ;)).
Ik denk dat zo'n set-up nauwkeuriger werkt dan een kleine zaagtafel, het is alleen mischien wat minder snel...
Ik heb zelf een zaagtafel en laatst eens de invalzaal met lineaal van een vriend gebruikt..

Ik ga de volgende keer niet meer voor een losse tafel. Wat een enorm lomp ding is dat in vergelijking.
 
Ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat zo'n invalzaag met lineaal (van mafell) echt briljant werkt. Ik heb er nog een verstekhoek bij. En je kan er zo nauwkeurig mee werken als je wil. Aan de zaag en liniaal gaat het niet liggen.
Ik heb gewoon een plaat MDF (1220 x 2440) met wat balkjes eronder in de garage staan. Die kan makkelijk op 2 bokjes en dat zorgt voor een mooie zaagtafel. Als je de zaagdiepte nauwkeurig instelt trek je steeds een streep van 1mm ofzo in dat MDF, en zo gaat dat heel lang mee. De stukjes plaat die je afzaagt blijven mooi liggen en dat alles komt de nauwkeurigheid wel ten goede. Met een goeie stofzuiger eraan kun je praktisch in de woonkamer zagen zonder rotzooi (ook uitgeprobeerd ;)).
Ik denk dat zo'n set-up nauwkeuriger werkt dan een kleine zaagtafel, het is alleen mischien wat minder snel...

Dat is toch die kss40? Super compact machientje die tot 40mm diep kan?
 
Monika is de enige die ik kan vinden met telescopische slede, geeft ook wel te denken misschien? Om daar dan meteen 800km voor te rijden, om daar eventjes aan te zitten, weet ik nog niet.
Nieuwe Erika is buiten budget, en ik weet ook eigenlijk niet of ik zoveel wil aanbouwen telkens als ik een paneeltje wil zagen. Dan is een aparte invalzaag met lineaal misschien wel handiger. Scheppach lijkt me meer een bouwzaag?
Afkort trekzaag heb ik van Elektra Beckum en die vindt ik perfect.
Is vlak daarna Metabo geworden maar toen is de kwaliteit een beetje minder geworden. De nieuwere Makitas zijn kleiner volgens mij?

Die LF1000 is inderdaad niet zo groot maar ook te gebruiken als afkortzaag
 
Metabo.
Maar best moet je elke afkortzaag zelf eens controleren op haaksheid en aanpassen.
Mijn Metabo kgs 216 was af fabriek bijna perfect haaks.
Je kan het aanpassen dat hij perfect staat.
Vermogen is voldoende, de laser is verassend nauwkeurig. (minder dan 1mm afwijking)
De laser is niet zo sterk dus in de zon buiten zie je hem nauwelijks.
Comfortabel handgreep, er zit een klem inbegrepen in de doos om je materiaal te klemmen.
Bergt redelijk klein op, stofafzuiging is niet geweldig maar ik denk dat alleen festool en mafell goede afzuiging hebben.
Daar kan je zelf wel iets aan doen.
Ik ben er zeer tevreden over voor 230 euro.
Standaard zaagblad is ook gewoon goed.

Die Kgs216 is inderdaad een goede machine. Zeker als je naar de prijs kijkt. Zijn er maar weinig die voor die prijs een goede afkortzaag kunnen aanbieden.
 
Thnx, ik zie in de webshop waar ik ga bestellen voor het onderhoud binnenkort dat ze doorzichtige slang hebben, dan wel 6mm. Zal ook wel goed gaan, de nippel is 7 á 8mm dus hij zal wel strak zitten, en zo niet heb ik nog slangklemmetjes liggen.
Je kunt vervanging slang met dop kopen voor vacuumontluchters.

Die dop gaat prima op alle nippels.

Tevens dot bestendig
 
Metabo.
Maar best moet je elke afkortzaag zelf eens controleren op haaksheid en aanpassen.
Mijn Metabo kgs 216 was af fabriek bijna perfect haaks.
Je kan het aanpassen dat hij perfect staat.
Vermogen is voldoende, de laser is verassend nauwkeurig. (minder dan 1mm afwijking)
De laser is niet zo sterk dus in de zon buiten zie je hem nauwelijks.
Comfortabel handgreep, er zit een klem inbegrepen in de doos om je materiaal te klemmen.
Bergt redelijk klein op, stofafzuiging is niet geweldig maar ik denk dat alleen festool en mafell goede afzuiging hebben.
Daar kan je zelf wel iets aan doen.
Ik ben er zeer tevreden over voor 230 euro.
Standaard zaagblad is ook gewoon goed.
Die Kgs216 is inderdaad een goede machine. Zeker als je naar de prijs kijkt. Zijn er maar weinig die voor die prijs een goede afkortzaag kunnen aanbieden.
Had deze machine ook op mijn lijstje staan, maar eens kijken dan. Staat nu voor €199,- bij de Gamma, uiteraard niet bij degene waar ik de rest van mijn spullen ook af wil halen... |( :/


Moet ook nog kijken voor een 18v accutol, daar zijn ook zo gruwelijk veel modellen van dat je door de bomen het bos niet meer zie...
 
Had deze machine ook op mijn lijstje staan, maar eens kijken dan. Staat nu voor €199,- bij de Gamma, uiteraard niet bij degene waar ik de rest van mijn spullen ook af wil halen... |( :/


Moet ook nog kijken voor een 18v accutol, daar zijn ook zo gruwelijk veel modellen van dat je door de bomen het bos niet meer zie...

Makita DDF484 is wel een fijn machientje. Gebruik ik op m'n werk. Thuis heb ik een zwaardere. En als tip .....als toch geld uitgeeft neem dan ook een slagschroevendraaier DTD153 of zoiets. Ideaal voor het zware schroefwerk

En uiteraard als je wil uitbreiden zijn er genoeg andere machines verkrijgbaar die op dezelfde 18v accu passen.
 
Laatst bewerkt:
Had gisteren bij mij een slangetje van 6 inwendig en dat paste precies.

Even iets heel anders, voor de houtbewerkers onder ons. Ik ben op zoek naar een andere zaagtafel voor hout. Een Elektra Beckum pk 250 of nog liever een Mafell Monika (met een gave telescopische slede) lijken me wat ik zoek; compact maar wel de mogelijkheid om af en toe een paneeltje haaks te zagen. Helaas zijn dit al oudere modellen en vooral de Mafell is bijna niet meer te vinden.
Kent iemand vergelijkbare modellen, of heeft toevallig iemand zoiets te koop?
Ik zou ook naas Festool kijken, cs50 of cs70. Maakt een afkortzaag overbodig.
Mijn uitzicht op dit moment:
71C820E2-5A1A-4B37-8D80-691063BBE86F.jpeg
 
Ik heb zelf een zaagtafel en laatst eens de invalzaal met lineaal van een vriend gebruikt..

Ik ga de volgende keer niet meer voor een losse tafel. Wat een enorm lomp ding is dat in vergelijking.
Een invalzaag en een zaagtafel zijn voor mij toch 2 dingen voor hele verschillende toepassingen. Je hebt ze allebei nodig als man M/V zijnde:P
 
Dat is toch die kss40? Super compact machientje die tot 40mm diep kan?
Ik heb deze:

Vroeger veel klimhallen getimmerd en daar was altijd een festool beschikbaar, ook een fijn ding. Toen ik zelf zo'n ding ging aanschaffen heb ik goed rondgekeken en deze gekocht op advies van een timmerman waar ik wel eens mee werkte. Geen spijt van gehad :t
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik binnenkort de voorvork van een vriend ga reviseren had ik een voorvork sleutel nodig. De maat die ik daarvoor nodig heb had ik nog niet. In Nederland vind ik de sleutels erg duur en op Aliexpress duurt het te lang omdat de voorpoot al een beetje lekt. De voorvork doppen zitten vaak niet zo vast dus ik denk dat kunststof ook wel zal voldoen. Dus even in de pauze een stukje gereedschap gemaakt.
voorvorksleutel50mm.JPG

20210226_123036.jpg
 
Omdat ik binnenkort de voorvork van een vriend ga reviseren had ik een voorvork sleutel nodig. De maat die ik daarvoor nodig heb had ik nog niet. In Nederland vind ik de sleutels erg duur en op Aliexpress duurt het te lang omdat de voorpoot al een beetje lekt. De voorvork doppen zitten vaak niet zo vast dus ik denk dat kunststof ook wel zal voldoen. Dus even in de pauze een stukje gereedschap gemaakt.
Bekijk bijlage 1600693
Bekijk bijlage 1600694
Gefreesd uit kunststof? of is dat geprint? in beide gevallen een prima gereedschapje denk ik :t
 
Gefreesd uit kunststof? of is dat geprint? in beide gevallen een prima gereedschapje denk ik :t
Dit is gefreesd uit Polypropeen omdat dat wat harder is als andere kunststof soorten maar niet zo breekbaar als PVC.
Wij frezen op het werk veel kunststof. 3d printen doen we vaak alleen als prototype of we besteden het uit om te laten laser sinteren 3d printen.
 
Gedore 1/4" rateltje op MP gescoort.
Mijn rateltje uit de Lidl box is gesneuvld (L/R) pennetje afgebroken, kan nu enkel los draaien
Mag ook wel, koffer is intensief gebruikt en al een jaar of 7 oud.

Toolstation had enkel hele dure, HBM en consorten 6-10 euro, prima, maar 7,- verzenden erbij
ff MP gekeken, stond een gedore, 15 + 4.50 verzenden
Als ik dan moet kiezen tussen c merk voor 15-17 of gedore voor 19.50, dan mooi gedore

Benieuwd hoe hij bevalt
 
Ik ben pas op mezelf gaan wonen en ben nu zelf al m'n gereedschap aan het aanschaffen. Nu merk ik dat ik toch regelmatig een haakse slijper mis. Wat zou jullie voorkeur zijn voor een 125mm haakse slijper? gewoon op 230v, zal niet dagelijks (vermoedelijk niet eens wekelijks) gebruikt worden maar moet wel lange tijd mee gaan. Ik zal er voornamelijk staal mee slijpen.

Daarnaast ben ik nog opzoek naar een degelijk 1/2'' wringijzer. Ik had de 1/2'' van 455mm op HBM besteld maar toen ik hier plaatjes zag van een afgebroken wringijzer had ik er niet super veel vertrouwen meer in. Daarnaast is het kogeltje om de dop erop te houden ook ruk. Dop schuift er steeds half vanaf en daar irriteer ik me dus mateloos aan. De lengte van het wringijzer is in principe wel ongeveer goed, zoek alleen een betrouwbaar en enigszins betaalbaar alternatief. suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben pas op mezelf gaan wonen en ben nu zelf al m'n gereedschap aan het aanschaffen. Nu merk ik dat ik toch regelmatig een haakse slijper mis. Wat zou jullie voorkeur zijn voor een 125mm haakse slijper? gewoon op 230v, zal niet dagelijks (vermoedelijk niet eens wekelijks) gebruikt worden maar moet wel lange tijd mee gaan. Ik zal er voornamelijk staal mee slijpen.

tjah, wat voor merken heb je verder nog?

Heb zelf een tijdje terug een metabo'tje aangeschaft toen mijn €25 praxis ding van 14 jaar oud het eindelijk begaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan