Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.410
11.045
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Toch zijn ze hun geld waard. Alles blijft heel, laag stroom verbruik en taaie accu’s. Die uit je link heb ik ook als 2e machine. Het ding is dikker dan z’n voorganger en daardoor voor 1 toepassing in m’n werk minder geschikt. Via MP heb ik nog 2 voorgangers gekocht.

Wie wil kan wel een keer een dag (betaald) mee en overal zelf mee werken. Ook als je geen ZZP-er bent. Dan heb je een sollicitatie dag en betaal ik je contant
Zou het oprecht interessant vinden gewoon omdat ik graag dat soort dingen (bij) leer. Maar net niet genoeg voor een verlofdag/vrije dag op te geven.

pixdump-1549-064-61eb27d802a47.jpg


Ook nog eens in de goede kleur....:)
Zo verwarrend!
Dildo en broek zegt vrouw, hamer en “pleister” zegt man.
 
Ik heb een werkende Black & Decker accuboor van minstens 35 jaar oud. alleen de eerste accu is sinds kort stuk.
Ook nog een B&D decoupeerzaag en schaafmachine van ruim 40 jaar oud, beide nog prima werkend.
in die tijd professioneel gebruikt in de scheepsbouw.
maar om nu te gaan roepen dat de huidige B&D goed is:+

Het oude b&d spul is best goed hoor :Y
 
Hahahaha, die heeft helemaal krankzinnig werk en omstandigheden
Voor ons is het belangrijk dat gereedschap zoals bijvoorbeeld de slagtol licht is, en makkelijk te bedienen. Goedkoop is ook wel fijn, omdat het uiteindelijk toch kapot gaat. Als je bedenkt wat deze makita meegemaakt heeft en wat voor tijdswinst het opgeleverd heeft, is dat ding z’n geld dubbel en dwars waard. Ook als hij het na de eerste klus niet overleefd zou hebben was hij het geld al waard geweest.
Makkelijk te bedienen wil zeggen, hij moet te bedienen zijn met dikke butyl rubberen of dikke viton handschoenen.
 
Waar ik nu ben hebben ze ook leuk speelgoedBekijk bijlage 1718800Bekijk bijlage 1718802
Extra lage Kalmar om in schepen te kunnen rijden
Op zo'n ding ( maar dan met een lange mast) heb ik toen ik 17 was een hele zomer lang containers heen en weer gereden in Dordt. Overslag bedrijfje op het krabbepolder eiland, bestaat niet meer volgens mij. Was altijd een enorme bende daar. Die heftrucks reden dik 60 over de stelcon platen, het hele kantoortje stond dan te trillen.
 
Toch zijn ze hun geld waard. Alles blijft heel, laag stroom verbruik en taaie accu’s. Die uit je link heb ik ook als 2e machine. Het ding is dikker dan z’n voorganger en daardoor voor 1 toepassing in m’n werk minder geschikt. Via MP heb ik nog 2 voorgangers gekocht.

Wie wil kan wel een keer een dag (betaald) mee en overal zelf mee werken. Ook als je geen ZZP-er bent. Dan heb je een sollicitatie dag en betaal ik je contant
Ik zou jou moeten betalen, doorgaans ben ik al euforisch als ik een ikea plank dusdanig recht aan de muur krijg dat niet per direct alle spullen er vanaf flikkeren.
 
Het oude b&d spul is best goed hoor :Y

Die nieuwe ben ik niet over te spreken.
Eerlijk gezegd.. heb zo'n 220 boor ( ok, cheapo bouwmarkt model ).. maar t koste toch geld.

In een accu makita zit meer power en stinkt niet als je hem aan het werk zet.

Die B&D gaat gewoon al roken als je hem effe flink laat sporten.. ik vermoed dat ie nog wel een keer sneuvelt :)
 
Die nieuwe ben ik niet over te spreken.
Eerlijk gezegd.. heb zo'n 220 boor ( ok, cheapo bouwmarkt model ).. maar t koste toch geld.

In een accu makita zit meer power en stinkt niet als je hem aan het werk zet.

Die B&D gaat gewoon al roken als je hem effe flink laat sporten.. ik vermoed dat ie nog wel een keer sneuvelt :)

Ja dat nieuwe spul vind ik echt regelrechte troep. Dan zou ik voor hetzelfde geld waarschijnlijk een Einhell kopen en die doet het waarschijnlijk nog langer ook.

Maargoed ieder z'n ding natuurlijk. Maar jij (en helaholatuthola, wrakhout) weet ook dat ik redelijk makkelijk aan professioneel spul kan komen zonder daar de hoofdprijs voor te betalen. Anders zou ik nu of......niet zoveel gereedschap hebben of......net zoveel als wat ik nu heb maar dan in de low budget uitvoeringen. Dus wat dat betreft heb ik geluk dat ik nog in de goede branche werk (kan zomaar zijn dat dat over een maand of 3/4 niet meer zo is).
 
Ik kan wat advies gebruiken met betrekking tot een nieuw zaagblad voor een tafelcirkelzaag.

Het is een relatief simpel ding uit 1992 met een 1,8 kw motor die 2800 rpm doet.

Op het mes/zwaard/eindstaart geleiding staat dat er max 315 mm en 2.2 mm dik in gaat.

Ik wil er planken in langsrichting mee zagen (?schulpen?) om een kist te bouwen. Het betreft wit zacht hout. Geen hardhout. Grenen zou het woord kunnen zijn.

Alle drie de zaagbladen die ik heb zijn 300 mm waarbij er eentje er nog bruikbaar uitziet, als in niet verschrikkelijk verroest. Dat is dus echter een 24 tands blad met godsgrote tanden waar een T rex zich niet voor zou schamen.

De beide andere zijn fijner vertand maar zijn de tanden naar de kloten en/of het blad is sterk verroest.

Mijn neiging is dus om wel weer voor een 300 mm blad te gaan. (ik ga er van uit dat mijn vader die dat ding dus ooit nieuw gekocht heeft wist wat hij deed (of een oom om advies gevraagd heeft)

Nu zit ik dus bij ecotools te kijken:




300 mm lijkt een beetje een dure rotmaat te zijn vandaar 305 mm die laatste.

Iemand advies ?

db
 
Om te schulpen (inderdaad) moet je juist een blad met minder tanden hebben. Dat 24T blad klink juist geschikt.
Reden is dat je veel langere spaanders krijgt als je met de nerf mee zaagt, en bladen met minder tanden hebben meer ruimte om die spaanders af te voeren.
post eens wat fotos's van de bladen die je al hebt? Als het widia bladen zijn zou het zomaar de moeite kunnen zijn om ze te ontroesten en laten slijpen.
 
Die eerste is een H.O Schumancher & Sohn
D= 300 mm d=30 Z= 24. Waar de pijltjes staan zijn er tandjes beschadig, zijn volgende mij inderdaad widia tandjes.

De tweede is een Dimar MAF 300 -24t-30 met twee licht beschadigde tanden. Ook met widia tanden.

Het derde blad is een getand stuk roest met 56 tanden op 300 mm en 30 mm asgat. Geen harde tanden.

Het eerste blad is gebruikt voor het klein zagen van sloophout. Dat was waarschijnlijk niet lief van mij. Ik weet ook niet anders dat dit het blad is wat er op de zaagtafel heeft gezeten. Die andere twee heb ik nooit in actie gehad of gezien dat ik mij kan herinneren.

Als ik twee betaalbare bladen kan kopen en daar alles mee kan doen wat ik wil kan ik daar ook mee leven

Ik heb bij het werk geen haast.

Ik zou ook dit kunnen kopen.

Klinkt als huismerk maar dat is alles bij ecotools volgens mij ook.

Ik heb voor dit project trouwens ook hbm schaf en vandikte bank gekocht.

db
 
Laatst bewerkt:
evaporust zou hier perfect voor zijn, maar gewoon zo gebruiken kan ook.
Deze bladen zijn denk ik te ver heen, 1 of 2 tandjes vervangen is tot daar aan toe, maar dit zijn er wel een hoop.
als je wat vaker gaat zagen geeft gewoon het geld uit en koop dat freud blad, of een vergelijkbaar blad met wat kwaliteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan