Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.957
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Na 5 jaar intensief doe-het-zelf gebruik van m'n Wera bitcheck kwam ik er gisteren tijdens het klussen achter dat er inmiddels wat bitjes kwijt zijn... Ik had nog 3 PZ2 bitjes, maar geen PH2 meer, blijkbaar allemaal versleten/weggegooid/kwijtgeraakt. Gelukkig de klus af kunnen maken met m'n 1/4 PH2 dop en 1/4" naar 6-kant adapter.

Net maar wat nieuwe bits besteld. Een paar losse korte bitjes om m'n bitcheck weer aan te vullen en Een nieuwe bitcheck met de meestgebruikte bits (PH2/PZ1-2/TX15-20-25) in lange uitvoering. Sinds ik een compactere schroefmachine heb kom ik er ineens achter dat soms een langer bitje beter is...

20 euro armer, hopelijk weer goed voor de komende 5 jaar. :t
M'n Wera (hand) schroevendraaiers doen het al 12 jaar en nog steeds goede pasvorm en grip. Mensen die bij de Action kopen denken dan goedkoper uit te zijn._O- Het ligt niet in de hand, de pasvorm is vanaf de fabriek al slecht, het staal is zachter dan boter en moet je elk jaar vervangen.

Dit typende bedenk ik me dat mijn wera regenboog inbusset ook al een jaar of vier oud is. Nog niks kwijt, pasvorm is nog steeds geweldig en ik krijg er verweerde inbussen mee los die ik anders gewoon rond had gedraaid.


Ben verder geen fan van Wera. :+
Ik heb enkel action gereedschap.
Heb ook geen verweerde inbussen.
Alles naar gebruik. Doe ook geen motorrevisie meer. Beetje onderhoud dat nog wel. Maar gaat het niet los. Heb ook een slijptolletje van litle....... :YY
 
Ik heb enkel action gereedschap.
Heb ook geen verweerde inbussen.
Alles naar gebruik. Doe ook geen motorrevisie meer. Beetje onderhoud dat nog wel. Maar gaat het niet los. Heb ook een slijptolletje van litle....... :YY


Alles heeft z'n gebruik. Ik heb niet alles heel duur of heel merk.
Maar ik weet inmiddels wel wat me iets meer geld waard is.

Bitjes/tangen/schroevendraaiers, alles wat een pasvorm heeft, daar wil ik wel een keer wat geld aan uitgeven. Dat betaalt zich terug omdat je dan niet de slijptol er bij hoeft te pakken en het werkt gewoon ergonomischer.

Maar er is ook simpel gereedschap, zoals een slijptol. Heb ooit een Praxis ding gekocht voor twee tientjes en die heeft het toch mooi 15 jaar volgehouden. M'n beton/gips mengmachine heb ik ook goedkoop aangeschaft. Ding hoeft maar een ding te kunnen, dat zal wel loslopen. (En een dag huren is net zo duur als zo'n dingetje kopen, dus het geld heb je er snel uit.) Zelfde als m'n cirkelzaag om pallets mee kort te zagen. Zo lang het zaagblad draait is het goed. Wil je mooie dingen maken, precies zagen of een beetje haaks ofzo, dan zou ik een heel ander model gaan kopen.



Maar goed, er zijn ook mensen die groenten klein snijden met een schilmes. Het werkt, het resultaat is er uiteindelijk wel, maar met een (scherp!!!) koksmes en een klein beetje techniek kom je er sneller en makkelijker. :t

Of mensen die zeuren dat tomaten moeilijk klein te snijden zijn. Nee hoor, helemaal niet. Je hebt gewoon nog nooit een scherp mes in je handen gehad, dat is alles.
 
Of je gebruikt de zaagjes, die speciaal voor aluminium zijn.
Dat kan vast en zeker ook :t Al moet ik bekennen dat ik die nog nooit gezien heb.... Ik heb zaagjes met een stukkie hardmetaal erop, hele fijne vertanding. Die werken voor staal en rvs. Maar hoe ziet een alu zaagje eruit dan? Ik zaag niet supervaak alu met de decoupeerzaag, maar als.... dan met een grove vertanding voor laminaat, die zijn een stuk harder dan die voor hout is mijn ervaring. En wat @Wrakhout al schreef, die fijne vertanding loopt te snel vol met die zachte alu.
 
Dat kan vast en zeker ook :t Al moet ik bekennen dat ik die nog nooit gezien heb.... Ik heb zaagjes met een stukkie hardmetaal erop, hele fijne vertanding. Die werken voor staal en rvs. Maar hoe ziet een alu zaagje eruit dan? Ik zaag niet supervaak alu met de decoupeerzaag, maar als.... dan met een grove vertanding voor laminaat, die zijn een stuk harder dan die voor hout is mijn ervaring. En wat @Wrakhout al schreef, die fijne vertanding loopt te snel vol met die zachte alu.
Dan moet je er een beetje spiritus bij gebruiken
 
Dat kan vast en zeker ook :t Al moet ik bekennen dat ik die nog nooit gezien heb.... Ik heb zaagjes met een stukkie hardmetaal erop, hele fijne vertanding. Die werken voor staal en rvs. Maar hoe ziet een alu zaagje eruit dan? Ik zaag niet supervaak alu met de decoupeerzaag, maar als.... dan met een grove vertanding voor laminaat, die zijn een stuk harder dan die voor hout is mijn ervaring. En wat @Wrakhout al schreef, die fijne vertanding loopt te snel vol met die zachte alu.
Pas nog decu zaagjes gekocht voor Aluminium en ja ze bestaan deze gaan tot 30mm aluminium wel smeren met spiritus maar dat was al gemeld
1669889050338.png
 
En daarom heb ik 3 schuimblussers, een brandhaspel en een tuinslang hangen.
En dat heeft dus mijn zaak gered tijdens die brand die ik een paar maanden geleden had.
Brandblussystemen zijn altijd weggegooid geld, totdat je ze nodig hebt.
Misschien slim om c02 blussers te nemen, die tasten elektrische delen niet aan en hoeven niet zo vaak gekeurd te worden.
 
Alles heeft z'n gebruik. Ik heb niet alles heel duur of heel merk.
Maar ik weet inmiddels wel wat me iets meer geld waard is.

Bitjes/tangen/schroevendraaiers, alles wat een pasvorm heeft, daar wil ik wel een keer wat geld aan uitgeven. Dat betaalt zich terug omdat je dan niet de slijptol er bij hoeft te pakken en het werkt gewoon ergonomischer.

Maar er is ook simpel gereedschap, zoals een slijptol. Heb ooit een Praxis ding gekocht voor twee tientjes en die heeft het toch mooi 15 jaar volgehouden. M'n beton/gips mengmachine heb ik ook goedkoop aangeschaft. Ding hoeft maar een ding te kunnen, dat zal wel loslopen. (En een dag huren is net zo duur als zo'n dingetje kopen, dus het geld heb je er snel uit.) Zelfde als m'n cirkelzaag om pallets mee kort te zagen. Zo lang het zaagblad draait is het goed. Wil je mooie dingen maken, precies zagen of een beetje haaks ofzo, dan zou ik een heel ander model gaan kopen.



Maar goed, er zijn ook mensen die groenten klein snijden met een schilmes. Het werkt, het resultaat is er uiteindelijk wel, maar met een (scherp!!!) koksmes en een klein beetje techniek kom je er sneller en makkelijker. :t

Of mensen die zeuren dat tomaten moeilijk klein te snijden zijn. Nee hoor, helemaal niet. Je hebt gewoon nog nooit een scherp mes in je handen gehad, dat is alles.
Ik deel je mening over Wera, maar niet die over Action schroevendraaiers.

Kijk, natuurlijk passen Wera schroevndraaiers zuigend, en dat is top. Maar Ik vind de Action schroevendraaiers ook niet zo slecht passen dat ze schroeven kapotmaken. Het vergt wel iets meer beleid om niet uit je schroeven te schieten, er is duidelijk verschil in kwaliteit. Maar voor de prijs vind ik het ook geen rommel.

Mijn 2 cents:
- Wil je top gereedschap, koop goede merken (in mijn geval Wera voor schroevendraaiers, doppenset, inbus, Knipex voor tangen)
- Wil je niet de wereld uitgeven, maar toch heel redelijk gereedschao, dan kan ik de volgende zaken van harte aanbevelen van de Action:
* Schroevendraaiers,
* Tangen,
* Steek- en ringsleutels

Doppensets, ratels en bits zou ik er dan weer niet kopen. Doppenset dan eerder van een budgetmerk als Mannesmann of Gedore Red

Bitjes is ook een ander verhaal dan schroevendraaiers, als je het mij vraagt. Als je schroevendraaiers redelijk passen, draai je met beleid je schroeven nog niet zomaar naar de kloten. Omdat je bitjes meestal in een boormachine o.i.d. gebruikt, is beleid toepassen wat minder vanzelfsprekend. Bitjes zou ik dus altijd investeren in een fatsoenlijk merk

Begrijp me goed, ik heb de afgelopen jaren duizenden Euro's per jaar aan merkgereedschap uitgegeven en gebruik mijn Action schroevendraaiers nu vooral voor zaken waarvoor je eigenlijk geen schroevendraaier hoort te gebruiken. Het sleutelt echt fantastisch met merkgereedschap. Maar niet iedereen heeft nu eenmaal dezelfde behoeften/prioriteiten als het op gereedschap aankomt. En ik heb me de eerste 20 jaar prima gered met Mannesmann, Action, HBM en consorten. Het helpt wel als je een beetje gevoel hebt waar je wat meer of wat minder op kan besparen en soms kleun je ook weleens mis, breekt er wat af ofzo. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gereedschap gehad waar je met gezond verstand toch nog bouten of moeren beschadigde.
 
Niets mis met kruiskop.
Die sterren.......breken bij de eerste de beste schroef die je in een beetje houd draait.....:(

En er zit geen logica in de maat van de ster tov de maat schroef..

Als je schroef afbreekt moet je voorboren. Natuurlijk is een lamgedraaide kruiskop een prima manier om te voorkomen dat de schroef afbreekt, maar ik heb het eigenlijk liever geen van beide.

Achja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan