Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.238
10.840
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Hier zojuist de slagmoersleutel van de Lidl binnengekregen, nadat ik er op dit forum positieve geluiden over had gehoord. Je kunt zelfs nog kiezen voor een iets lichtere variant (PARKSIDE® Accu-slagschroevendraaier 20V | LIDL) die tot M8 gaat, maar ik zocht een vervanger voor mijn zware 1/2" pneumatische tol, vandaar de 400Nm uitvoering gekozen.

Het nadeel van de pneumatische tol is dat ik vaak 's avonds nog even iets los moet krijgen of vast zetten, maar voor het fatsoen de compressor na 22:00 niet meer aan wil zetten. Daarnaast is het met de tweejaarlijkse bandenwissel van de auto's ook wel praktisch dat je niet meer met de compressor hoeft te zeulen.

Ding voelt heel stabiel aan, en zelfs elektronische momentkeuze (100, 150, 200, 300 of 400Nm). Voor het geld volgens mij een heel fijn apparaat!
PARKSIDE® Accu-autodraaislagschroefmachine | LIDL
 
Wist niet eens dat je ze los kon kopen de conus is goed, maar ik denk dat ik het eerst zelf ga proberen te draaien
Los mee schijven hoef niet als de losse kop los laat staan zal deze vanzelf mee opschuiven denk ik of denk ik daar te makkelijk over ???
lukt wel, zo doe ik het op 't werk ook met tappen, voor snijden hebben we een mooi schuivend setje
goede maat voorboren/draaien en voldoen smering gebruiken
 
Nondeju, heb 2 nippelsnonline besteld maar nu blijkt dat deze aan één zijde fijn schroefdraad hebben. Welke geen idee exact. Is er iemand die fijn tapsetje heeft liggen die voor mij wat wil tappen in alu stripje (tegen vergoeding geen probleem).
Weet zo niet welk draad het is dus durf niks te bestellen.

Graag iemand uit de buurt van arnhem/nijmegen+ 25km.
 
Nondeju, heb 2 nippelsnonline besteld maar nu blijkt dat deze aan één zijde fijn schroefdraad hebben. Welke geen idee exact. Is er iemand die fijn tapsetje heeft liggen die voor mij wat wil tappen in alu stripje (tegen vergoeding geen probleem).
Weet zo niet welk draad het is dus durf niks te bestellen.

Graag iemand uit de buurt van arnhem/nijmegen+ 25km.


Tja, dat kán dus metrisch fijn (m10 X 1? ) óf een gasdraad (1/8 of 1/4"?) zijn dus.
Zijn wat variaties mogelijk dus probeer te achterhalen welke ze je geleverd hebben. Lastig gokken zo.
Fotootje plaatsen en zelf buitenmaat opmeten en erbij zetten geeft iig al wat meer info.

Zát types nippels online te vinden iig.

10b4fbcddb5514fa948b06bf8fa1510f.jpg
 
Hier zojuist de slagmoersleutel van de Lidl binnengekregen, nadat ik er op dit forum positieve geluiden over had gehoord. Je kunt zelfs nog kiezen voor een iets lichtere variant (PARKSIDE® Accu-slagschroevendraaier 20V | LIDL) die tot M8 gaat, maar ik zocht een vervanger voor mijn zware 1/2" pneumatische tol, vandaar de 400Nm uitvoering gekozen.

Het nadeel van de pneumatische tol is dat ik vaak 's avonds nog even iets los moet krijgen of vast zetten, maar voor het fatsoen de compressor na 22:00 niet meer aan wil zetten. Daarnaast is het met de tweejaarlijkse bandenwissel van de auto's ook wel praktisch dat je niet meer met de compressor hoeft te zeulen.

Ding voelt heel stabiel aan, en zelfs elektronische momentkeuze (100, 150, 200, 300 of 400Nm). Voor het geld volgens mij een heel fijn apparaat!
PARKSIDE® Accu-autodraaislagschroefmachine | LIDL


Getriggerd door idd de positieve geluiden ook maar zo'n ding laten komen, incl een 2-de 4Ah reserveaccu, kleine €100,- dus.
Was vooral nieuwsgierig in hoeverre de geclaimde/beoogde 400Nm gehaald zou worden.
Tijd voor een "gebruikerstest" dus.
Wordt geleverd met een volle accu (reserve ook vol!) dus als eerste gepoogd m'n wielmoeren te lossen. Zitten in de praktijk (M12 X 1,5) vast met 110Nm.
Lossen met instelling op 100 Nm gaf geen resultaat, ook niet verwacht. Op 150 Nm ingesteld, paar keer geprobeerd ( initiële aanzet lijkt sterker) maar niet loskomen. Dan op 200 Nm, bij 3-de aanzet kwam moer los. *D Mooi zo. Toen weer vastgerammeld, op 100Nm, kwam iig niet in "originele" positie terug. :z
Ook nu, geen verbazing mijnerzijds. M'n Gedore momentsleutel erbij gepakt, op 110Nm ingesteld en ik kon moer nét geen 90 graden (+- 85 dus) verder vastdraaien voor de klik. Scheelt, gevoelsmatig iig, toch fors. Getest op standje 150Nm, flink doorgerammeld maar helaas, kwam nog zeker 40 graden verdraaiing te kort. B|
Dan maar testen in bankschroef, oude M12 bout (kauwgum want 4.6 kwaliteit) ===> :
100 Nm gaf vergelijkbaar resultaat (qua hoekverdraaiing iig) effectief iets meer dan 40Nm, kreeg bij 45Nm ingesteld op Gedore iets verdraaiing. Minder dan de helft dus van gewenste waarde.
Lang verhaal in het kort:

200 Nm is in de praktijk 105 Nm, 300 Nm = 155 Nm, 400 = 190 Nm :X

Gedore is járen niet geijkt dus ter "referentie" ook m'n "Manoskop" gebruikt, geen verschil met de Gedore dus aan m'n analoge momentsleutels ligt het niet.
Valt het tegen?? Neuh, had wel zoiets verwacht gezien de prijsstelling. Ga hem er iig niet voor terugsturen.
Makita die ik ooit had haalde iig de opgegeven 190 Nm, deze ook maar weegt behoorlijk meer en is de helft "volumineuzer".
Om een voortandwielmoer of koppelingskorf los te rammelen zal deze voldoende zijn. Zoniet "moet" ik de compressor maar ff op druk brengen, Rodac haalt op z'n sloffen 500Nm. *O*

Parkside slagmoersleutel.jpg
 
Kijk, dat zijn nuttige testen


** gaat voorlopig z'n dubbel-hamer-huismerk-luchtrammer niet vervangen **

Maarja.. hier boeit het niemand wanneer ik de compressor aanzet.. Scheelt stukje natuurlijk.


Zelf wel bezig zo'n lucht-booster in elkaar te zetten.
Het begon met een tank die ik over had... werd verbouwd tot een .. *kuch* aardappel kanon..
( moet nog even de loop aanpassen ;p )

Nu word het aardappel kanon een booster .. tja..
waarom niet !


Oh , en deze bezorgd gekregen gisteren
HBM Professionele Blindklinkmoertang M3 – M12

Wilde er al een tijdje eentje hebben.. * hebbus *

En nog wat on relevante gebruiksartikelen.. wat slijpschijven ect..
 
Getriggerd door idd de positieve geluiden ook maar zo'n ding laten komen, incl een 2-de 4Ah reserveaccu, kleine €100,- dus.
Was vooral nieuwsgierig in hoeverre de geclaimde/beoogde 400Nm gehaald zou worden.
Tijd voor een "gebruikerstest" dus.
Wordt geleverd met een volle accu (reserve ook vol!) dus als eerste gepoogd m'n wielmoeren te lossen. Zitten in de praktijk (M12 X 1,5) vast met 110Nm.
Lossen met instelling op 100 Nm gaf geen resultaat, ook niet verwacht. Op 150 Nm ingesteld, paar keer geprobeerd ( initiële aanzet lijkt sterker) maar niet loskomen. Dan op 200 Nm, bij 3-de aanzet kwam moer los. *D Mooi zo. Toen weer vastgerammeld, op 100Nm, kwam iig niet in "originele" positie terug. :z
Ook nu, geen verbazing mijnerzijds. M'n Gedore momentsleutel erbij gepakt, op 110Nm ingesteld en ik kon moer nét geen 90 graden (+- 85 dus) verder vastdraaien voor de klik. Scheelt, gevoelsmatig iig, toch fors. Getest op standje 150Nm, flink doorgerammeld maar helaas, kwam nog zeker 40 graden verdraaiing te kort. B|
Dan maar testen in bankschroef, oude M12 bout (kauwgum want 4.6 kwaliteit) ===> :
100 Nm gaf vergelijkbaar resultaat (qua hoekverdraaiing iig) effectief iets meer dan 40Nm, kreeg bij 45Nm ingesteld op Gedore iets verdraaiing. Minder dan de helft dus van gewenste waarde.
Lang verhaal in het kort:

200 Nm is in de praktijk 105 Nm, 300 Nm = 155 Nm, 400 = 190 Nm :X

Gedore is járen niet geijkt dus ter "referentie" ook m'n "Manoskop" gebruikt, geen verschil met de Gedore dus aan m'n analoge momentsleutels ligt het niet.
Valt het tegen?? Neuh, had wel zoiets verwacht gezien de prijsstelling. Ga hem er iig niet voor terugsturen.
Makita die ik ooit had haalde iig de opgegeven 190 Nm, deze ook maar weegt behoorlijk meer en is de helft "volumineuzer".
Om een voortandwielmoer of koppelingskorf los te rammelen zal deze voldoende zijn. Zoniet "moet" ik de compressor maar ff op druk brengen, Rodac haalt op z'n sloffen 500Nm. *O*

Bekijk bijlage 1380421
En daarom zetten de meeste professionele merken geen Newtonmeters op een sleutel, maar gewoon "stand 1, 2, etc.". Geadverteerde slagkracht is namelijk een losbreekmoment. Als een accu 1.5V minder levert, of de dop een fractie te veel speling op de opname heeft, wijk je al direct een 30% af. En als het goed is draait de motor onbegrenst linksom maar lichtelijk beperkt rechtsom. Je moet namelijk wel een bout los krijgen die je ook hebt vast gezet, maar los kost altijd meer slagkracht dan vast. Heeft ook met het segment te maken, Lidl komt er altijd mee weg om flink overdreven te adverteren. Wel een leuk contrast zo, een bami slagmoersleutel i.c.m een Stahlwille 721 manoskop ;)
 
Tja, dat kán dus metrisch fijn (m10 X 1? ) óf een gasdraad (1/8 of 1/4"?) zijn dus.
Zijn wat variaties mogelijk dus probeer te achterhalen welke ze je geleverd hebben. Lastig gokken zo.
Fotootje plaatsen en zelf buitenmaat opmeten en erbij zetten geeft iig al wat meer info.

Zát types nippels online te vinden iig.

10b4fbcddb5514fa948b06bf8fa1510f.jpg
Zijn dat Euro nippels? Zo ja, dan pak ik mijn gereedschap er even bij.


;)
 
Geadverteerde slagkracht is namelijk een losbreekmoment.

Kijk, nooit te oud om te leren. Vraagt dus om een testje. Ga eens kijken tot welk aandraaimoment/koppel dit ding ook de moer nog gelost krijgt. :+


Wel een leuk contrast zo, een bami slagmoersleutel i.c.m een Stahlwille 721 manoskop ;)

Prijstechnisch contrast? Of qua kwaliteit?
Deze 721 Manoskop was een krijgertje namelijk, zijn toch figuren blijkbaar die het rondsel verhoert krijgen.
Uit de schrootbak gevist en nieuw rondsel geregeld voor weinig. Ding is als nieuw en perfect op "moment".
Heb alleen nog nooit 300 Nm meter nodig gehad. :]


Voor wat die nippels betreft, geen gereedschap voor nodig in dit formaat. :9
 
Kijk, nooit te oud om te leren. Vraagt dus om een testje. Ga eens kijken tot welk aandraaimoment/koppel dit ding ook de moer nog gelost krijgt. :+




Prijstechnisch contrast? Of qua kwaliteit?
Deze 721 Manoskop was een krijgertje namelijk, zijn toch figuren blijkbaar die het rondsel verhoert krijgen.
Uit de schrootbak gevist en nieuw rondsel geregeld voor weinig. Ding is als nieuw en perfect op "moment".
Heb alleen nog nooit 300 Nm meter nodig gehad. :]


Voor wat die nippels betreft, geen gereedschap voor nodig in dit formaat. :9

Die 721/30 is een momentsleutel van €350,- in de BTW.
En dan met zo'n schattig Parkside dingetje er naast ;)
 
Nondeju, heb 2 nippelsnonline besteld maar nu blijkt dat deze aan één zijde fijn schroefdraad hebben. Welke geen idee exact. Is er iemand die fijn tapsetje heeft liggen die voor mij wat wil tappen in alu stripje (tegen vergoeding geen probleem).
Weet zo niet welk draad het is dus durf niks te bestellen.

Graag iemand uit de buurt van arnhem/nijmegen+ 25km.
Heb wel een tapsetje liggen (2)
Geen top kwaliteit, maar toch al een.e.a. mee getapt
Apeldoorn of Deventer, doe maar berichtje als je wat wilt

Oh shit, je bedoelt setje voor fijn draad, die heb ik niet, alleen gewoon draad
 
Nondeju, heb 2 nippelsnonline besteld maar nu blijkt dat deze aan één zijde fijn schroefdraad hebben. Welke geen idee exact. Is er iemand die fijn tapsetje heeft liggen die voor mij wat wil tappen in alu stripje (tegen vergoeding geen probleem).
Weet zo niet welk draad het is dus durf niks te bestellen.

Graag iemand uit de buurt van arnhem/nijmegen+ 25km.

ik heb wel wat liggen in Nijmegen, maar er is zo veel fijne draad, dat ik met geen zinnig woord kan zeggen of ik de juiste heb, zal toch echt moeten weten wat voor draad je hebt..... kan het meeste ook wel voor je nameten
 
Heren. Ff een vraagje.
Mijn bonus luchtfilter (die bij de gewenste lucht slijptol zat, tijdje terug gepost) heb ik laatst geprobeerd.
Los is zzzz zt zzzzzt en los maar vast draait hij amper rond
Is hij kapot (voor vastdraaien) of heeft vastdraaien (veel) meer lucht nodig en is mijn compressor te klein?

Heb geen ervaring met dit speelgoed
 
Heren. Ff een vraagje.
Mijn bonus luchtfilter (die bij de gewenste lucht slijptol zat, tijdje terug gepost) heb ik laatst geprobeerd.
Los is zzzz zt zzzzzt en los maar vast draait hij amper rond
Is hij kapot (voor vastdraaien) of heeft vastdraaien (veel) meer lucht nodig en is mijn compressor te klein?

Heb geen ervaring met dit speelgoed

hier kan ik geen hout van maken...4 x gelezen geen idee wat er staat
 
Ik denk "luchtsleutel" met Autocorrectie...

Ah nu wordt het wat duidelijker ja...ik zat te denken aan zo'n bronzen filtertje , en dan lijkt het idd nergens op...
voor de vraag dan , nee vast en los gebruiken dezelfde hoeveelheid, of moeten dezelfde kracht hebben, waarschijnlijk gaat je omkeer ventiel niet goed open naar de dicht/vastdraai kant
 
Terug
Bovenaan Onderaan