Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.404
11.032
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Tja het zal wel aan iedereen er omheen liggen dat ze massaal de schurft aan die vent hadden.
Die uitvoerder was echt een schatje. :X
Iedereen stond te applaudisseren toen hij in het water verdween.
Natuurlijk kan het de grootste lul op aarde zijn, maar als er wat fout ging en je had hem in het kanaal verzopen, is het zeker een bedrijfsongevalletje?

Ik ga alweer te lang offtopic.
 
Zoals hierboven gemeld is dat hetzelfde.
Persoonlijk zou ik het laten liggen.. het is iets beter dan DHZ spul, maar zeker geen Makita, Milwaukee of Festool
Is dit uit ervaring met het merk zelf of een aanname?
Ik heb nog een hihatsjoe in de schuur liggen welke ik jaren hebt gebruikt voor simpel gepruts, niets serieus. De accu's waren al wat minder toen ik hem kreeg. De body was origineel een 14,4 3n de accu's 18v, mijn vader heeft de 18v body gesloopt. De accu's van zijn vorige waren af waardoor hij de 18v kocht maar de 14,4 body heeft het dus nog jaren gedaan. Pas na een jaar of 5 in mijn bezit, na dus minimaal 3 jaar bij de zzpert in de bus te hebben gelegen, vond ik de 10v DeWalt handiger dan de 2e machine ernaast.

Het is de enige Hitachi welke mijn vader heeft gesloopt, hij heeft nu zijn 5e in 21 jaar met een onderbreking van ongeveer 2 jaar (AEG). Hij gebruikt hem zo goed als elke werkdag als keukenmonteur, enkel wanneer hij voor afwisseling een badkamer doet heeft het ding een beetje rust.
Voor de laatste vernieuwing heb ik hem erg sterk een Metabo quick aangeraden, de compacte vorm is ideaal bij zijn werk in keukenkastjes. Toch wil hij niets anders dan de Hitachi. Sterk zat (47Nm) en licht genoeg om ook plafonds te schroeven. Mijn Makita is daar echt niet geschikt voor al is dat wel een kloppert. Gelukkig heb ik mijn DeWalt nog met z'n 1,1 kg :+

Waar wil je hem voor gebruiken? Mogelijk is er een alternatief waar je niet aan dacht.
 
Is dit uit ervaring met het merk zelf of een aanname?
Ik heb nog een hihatsjoe in de schuur liggen welke ik jaren hebt gebruikt voor simpel gepruts, niets serieus. De accu's waren al wat minder toen ik hem kreeg. De body was origineel een 14,4 3n de accu's 18v, mijn vader heeft de 18v body gesloopt. De accu's van zijn vorige waren af waardoor hij de 18v kocht maar de 14,4 body heeft het dus nog jaren gedaan. Pas na een jaar of 5 in mijn bezit, na dus minimaal 3 jaar bij de zzpert in de bus te hebben gelegen, vond ik de 10v DeWalt handiger dan de 2e machine ernaast.

Het is de enige Hitachi welke mijn vader heeft gesloopt, hij heeft nu zijn 5e in 21 jaar met een onderbreking van ongeveer 2 jaar (AEG). Hij gebruikt hem zo goed als elke werkdag als keukenmonteur, enkel wanneer hij voor afwisseling een badkamer doet heeft het ding een beetje rust.
Voor de laatste vernieuwing heb ik hem erg sterk een Metabo quick aangeraden, de compacte vorm is ideaal bij zijn werk in keukenkastjes. Toch wil hij niets anders dan de Hitachi. Sterk zat (47Nm) en licht genoeg om ook plafonds te schroeven. Mijn Makita is daar echt niet geschikt voor al is dat wel een kloppert. Gelukkig heb ik mijn DeWalt nog met z'n 1,1 kg :+

Waar wil je hem voor gebruiken? Mogelijk is er een alternatief waar je niet aan dacht.
Op kantoor hebben we een Hitachi accu schroef- boormachine in de kast liggen om bureaus in elkaar te zetten of te verstellen.
Ding voelt wat minder robuust. Boorkop is wat rammelig ... En het ding is gewoon uitgesproken lelijk.. groen met zwarte schubben
 
@JAMF en @timo84 jullie spreken beide van sporadisch gebruik en van een gevoel wat je erbij hebt.
Zoals ik zei, mijn vader installeert keukens en gebruikt zijn accu schroevert veelvuldig en wil niet eens een ander merk overwegen, deels vanwege de slechte ervaring met AEG.
Bij een windmolen bouwer waar ik een paar weken meegedaan heb willen ze ook niets anders na Bosch, Makita, Milwaukee en ik weet niet of dat alles was. De Hitachi ging net zo snel stuk als de andere merken maar kost gewoonweg minder. De machines werden daar serieus slecht gebruikt overigens, haalden het niet om meer dan een jaar te functioneren |(:o
Gebruik van gereedschap was daar zoweiso wel een dingetje. Maar er werd daar met elk merk slecht om gegaan, helaas.
 
@JAMF en @timo84 jullie spreken beide van sporadisch gebruik en van een gevoel wat je erbij hebt.
Zoals ik zei, mijn vader installeert keukens en gebruikt zijn accu schroevert veelvuldig en wil niet eens een ander merk overwegen, deels vanwege de slechte ervaring met AEG.
Bij een windmolen bouwer waar ik een paar weken meegedaan heb willen ze ook niets anders na Bosch, Makita, Milwaukee en ik weet niet of dat alles was. De Hitachi ging net zo snel stuk als de andere merken maar kost gewoonweg minder. De machines werden daar serieus slecht gebruikt overigens, haalden het niet om meer dan een jaar te functioneren |(:o
Gebruik van gereedschap was daar zoweiso wel een dingetje. Maar er werd daar met elk merk slecht om gegaan, helaas.
Dat is vooral omdat het vaak van de baas is. Hebben er geen affiniteit mee.
 
Ja hoeveel je hem gebruikt is lastig in tijd te vertalen omdat je hem niet altijd in je hand hebt. Maar ik gebruik hem bijna dagelijks 2 uur per dag een deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten daarom ben ik er tevreden over en heb er daarom inderdaad een goed gevoel bij. Zoals je zegt gaat het natuurlijk ook hoe je er mee omgaat. Als je hem elke dag laat vallen dan houden ze het niet lang vol. Maar zorg je ervoor jezelf en andere er voorzichtig mee omgaan dan gaan ze niet zo snel kapot.
 
Deze machines weren misbruikt om te mengen. Er werd dus zijdelings kracht mee gezet en daar kunnen ze niet heel goed tegen. Het waren ook standaard de lagers welke stuk liepen.
Ach, bedrijf gestart door 4 studenten dus veel ervaring zat er niet in het bedrijf. Ik heb 1 van hen zelfs uitgelegd wat JIS is town hij 1 van de machines uit elkaar haalde.

Ik wilde je positieve ervaring overigens niet weerleggen. Je negatieve idee bij de oudere lijkt echter niet van veelvuldig gebruik te komen, daar doelde ik op.
 
Nee klopt de oudere machine was niet van mijzelf maar gebruikte ik af en toe. Een zijdelingse kracht zullen schroefmachines niet heel blij van worden. Ik denk dat ze daarom beton/verf-mixers hebben uitgevonden 😂 . Ikzelf ben er ook pas een paar maanden geleden achter gekomen wat JIS is. Denk ik daardoor ook al de nodige schroeven dol gedraaid.
 
Deze machines weren misbruikt om te mengen. Er werd dus zijdelings kracht mee gezet en daar kunnen ze niet heel goed tegen. Het waren ook standaard de lagers welke stuk liepen.
Ach, bedrijf gestart door 4 studenten dus veel ervaring zat er niet in het bedrijf. Ik heb 1 van hen zelfs uitgelegd wat JIS is town hij 1 van de machines uit elkaar haalde.

Ik wilde je positieve ervaring overigens niet weerleggen. Je negatieve idee bij de oudere lijkt echter niet van veelvuldig gebruik te komen, daar doelde ik op.
Mijn eerste Makita ervaring is van 1977, met een maar ik dacht een 6,5v machinetje. in gebruik bij de E monteurs. daar het een klein compact machin was deze voor enkele maanden geleend voor houtbewerking, en schroeven in hout, best een lange stand tijd.
Dus waren dik tevreden met het merk. vooral de toentertijd in gebruik zijnde staaf batterijen, werden als prettig ervaren. de reserve batterij kon gemakkelijk in de broekzak meegenomen worden.
Wat ook wel weer zijn diefstal gevoeligheid maakte.......Ben meer machines verloren aan diefstal dan aan slijtage, terwijl in de loop der jaren er steeds meer roest op mn hamer kwam te zitten.
Zelf was de 9,6 mijn eigen eerst machine, hij is nog steeds in gebruik bij mn zoon. ja de accu,s helaas takelen af.
lange tijd geen andere machine willen hebben, voordeel van de staaf batterij tov die knollen bleef toch de handelbaarheid om extra batterijen mee te nemen op de klus locatie, ben eemaal een luie donder en hekel aan lopen......
Helaas de staafbatterijen uit de handel, dus over op de knol machines. Wat mij opviel was dat de kracht bij een vergelijkbare 9,6 knol vele malen minder was dan de "oude" machines...
ook het gewicht van de knol machines was aanmerkelijk groter, ach een grammetje of 10? maar als je zn kreng 8u in je hand heb voel je het wel. zeker boven je hooft. Neen helaas moet ik fietsen met wat er nog is, maar ik vind het geen verbetering die knollen.....(ongeacht merk.)
Er zijn wel weer staafmachines in de handel maar meer dan 100e voor een machintje, neu daar heb ik als gepensioneerde geen trek meer in.
 
Toen ik voor m’n werk weg was (23 of 32kg) heb ik gekozen voor Hilti 22V. Een lomp zwaar ding waarmee ik schroefjes 3,0 x 25 tot M12 boren en tappen gedaan moest en kon worden. Pas met 150 gaten M16 na tappen heb ik de kop om zeep geholpen. Kijk dus naar je maximale toepassing en koop daar een machine op. Voor thuis zou ik een Makita 18v kopen met 1x 3A accu. Die dingen zijn aardig, je bent niet de wereld kwijt en de accu zit snel vol. Laden kan makkelijk tijdens de koffie of lunch. Ja, het is geen stoer verhaal. 34 accu’s maakt bij sommige echt indruk.
 
Voor werk heb ik Panasonic 2 x schroef, 2 x 1/4” impact, 2 x 1/2” slag, decoupeer, Hilti beton, slijper, Hitachi haakse 1/4” impact alles nog een keer in de bus liggen op 230V. Als het echt te keer moet gaan blijft gereedschap met een snoer onmisbaar.
 
Ik ben op zoek naar een hogedrukreiniger, budget max 500:
Gebruik:
- Zal vooral gebruikt worden voor het reinigen van:
* Oprit: +/- 140 m^2 kasseien
* Terras: +/- 25 m^2 blauwe hardsteen
* Houten terras: +/- 12 m^2 tropisch hardhout
Alhoewel bovenstaande opp. 1 keer/jaar worden gereinigd (wat niet veel is), wens ik er toch geen dagen mee bezig te zijn.
Daarnaast:
- Af en toe de wagen wassen
- Tuinmeubelen
- Regenput reinigen

Momenteel kijk ik dus naar de Karcher K5 samen met T7 T-racer.
 
Ik zou voor een nilfisk in de E serie gaan de 150 of 160 maar wel altijd met met een p en een H achter de 150 of 160 Bijv. E 150.2-10 PH.

De P staat ervoor dat er een tegelreiniger bijzit.

De H staat ervoor dat er een flexibele slang met staal inleg aanzit. Hiermee heb je geen last van die ellendige krullende slangen.
 
Ik ben het huwelijk (1972) ingegaan met een oranje Black en Decker snoermachine. Bij de eerstvolgende grote klus, kaal schuren van hout, werden de lichtmetalen glijlagers in de kop zijdelings invreten. Bij de B&D servicecenter in de Spaanse polder kreeg je toen een handvol van de lagers (busjes) gratis. In de loop van de jaren uit verschillende weggegooide machines een onverslijtbaar exemplaar opgebouwd met kogellagers in de kop en tandwielen. Die doet het nog steeds en wordt misbruikt als ik weer wat te schuren heb :}
 
Deze machines weren misbruikt om te mengen. Er werd dus zijdelings kracht mee gezet en daar kunnen ze niet heel goed tegen. Het waren ook standaard de lagers welke stuk liepen.
Ach, bedrijf gestart door 4 studenten dus veel ervaring zat er niet in het bedrijf. Ik heb 1 van hen zelfs uitgelegd wat JIS is town hij 1 van de machines uit elkaar haalde.

Ik wilde je positieve ervaring overigens niet weerleggen. Je negatieve idee bij de oudere lijkt echter niet van veelvuldig gebruik te komen, daar doelde ik op.
*Kuch*
Kunnen we die voet niet alléén met een slagmoersleutel monteren? ... Nou doe maar wel de momentsleutel er achteraan.
Het lijkt toch minder vast te zitten dan verwacht.. Aanhaalmoment wel aangepast op het gebruik van Nordlock ringen? Doodse stilte...
*Kuch
 
Ik ben op zoek naar een hogedrukreiniger, budget max 500:
Gebruik:
- Zal vooral gebruikt worden voor het reinigen van:
* Oprit: +/- 140 m^2 kasseien
* Terras: +/- 25 m^2 blauwe hardsteen
* Houten terras: +/- 12 m^2 tropisch hardhout
Alhoewel bovenstaande opp. 1 keer/jaar worden gereinigd (wat niet veel is), wens ik er toch geen dagen mee bezig te zijn.
Daarnaast:
- Af en toe de wagen wassen
- Tuinmeubelen
- Regenput reinigen

Momenteel kijk ik dus naar de Karcher K5 samen met T7 T-racer.
Eens naar Kränzle kijken.. niet spotgoedkoop, wel onverwoestbaar.

En terrasreiniger van Kränzle werkt echt veel beter dan dat Fischer Price ding van Kärcher
 
Terug
Bovenaan Onderaan