Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

Toch de 3/8”? Echt? Nou, wellicht komt het omdat ik die dus ook niet heb en daardoor wellicht niet weet wat ik mis. Hmm.

Als ik dit zo lees dan is zelf samenstellen de beste optie denk ik. En inderdaad: er zijn minder leuke uitzoek-klusjes. Stahwille had ik al even naar gekeken, dat wel echt de bovenkant van het budget. Ik blijf gewoon een knutselaar die wat last en sleutelt als hobby. Maar ik ben nog maar 33, alles wat ik koop kan dan hopelijk nog 40 jaar mee. De tijd zal de pijn in de portemonnee wel helen op den duur.
De sleutels vallen nog mee, zeker als je ze los koopt, de debiele maatjes 11, 12, 14, 15, 16 en 18 ofzo heb je zo zelden nodig dat die wel wat goedkoper mogen of gewoon weglaten tot je ze nodig hebt. Maar ik heb 7, 8, 10, 13, 17 en 19 allemaal dubbel van stahlwille. Gekocht bij mijn eerste auto, zelf onderhoud gedaan, en met het bespaarde geld dat gereedschap gekocht :t Inmiddels 20 jaar oud en stiekem best mishandeld, nauwelijks van nieuw te onderschijden. Ga ik nog 40 jaar mee doen.
 
Het is ook maar waar je tevreden mee kunt zijn natuurlijk.
Op het werk gebruik ik gedore/ stahlwille/ facom dus ik weet wat het is.
Voor thuis heb ik 8 jaar terug een gevulde mannesmann wagen gekocht en dat vind ik goed genoeg voor mij.
Wat kapot gaat daar koop ik een ander merk voor, maar heb nog weinig hoeven vervangen. (Een paar tangen en schroevendraaiers) En zo’n 4 avonden in de week maak ik er gebruik van, het is dus niet dat ik het nooit gebruik.
Ik heb gedore en stahlwille. Van Snap on had ik mijn ratels, doppen en momentsleutels. Allemaal gestolen.
Die ga ik nu ook vervangen voor gedore. Dat vind ik dan ook wel weer goed genoeg.
Mijn ervaring met Mannesman is slecht. En misschien had ik pech, maar bij de echt aller eerste keer gebruiken, van de wel bekende groene koffer, draaide ik de ratel stuk. Daarnaast vind ik de ruime maatvastheid (wat zo schijnt te horen) van de doppen erg vervelend werken.
 
Laatst bewerkt:
Precies. Laatst toch maar een Wera schroevendraaier gekocht om 1 boit los te draaien waar ik al 3 anderen op had stukgemaakt. Ik draaide hem er moeiteloos uit! Meteen maar een ratel-schroevendraaierset van Wera gekocht. “Had ik dat maar eerder gedaan”. Ik hoop dat met mijn budget de balans goed te vinden is tussen fijn sleutelen en gele overhouden voor een sleutelproject zodat ik het niet voor niks heb. :)
Als je sleutelt zal je moeten blijven investeren in van alles. Er is zoveel en daarnaast sloop je wellicht wat. Ook met opzet als iets net niet past
 
Grappig hoe de meningen zo verschillen.

Ik heb een 1/4 en 1/2 set en weet simpelweg niet beter.

Áls ik ooit nog een set moet uitbreiden ofzo zal ik 3/8 toch ook nog eens in mijn achterhoofd houden..
 
De 1/4'' heb ik het liefst zo min mogelijk in gebruik:X. Een leuke 3/8 set met lange doppen(en vooral verlengstuk voor met de hand zonder ratel) werkt veel relaxter dan dat gepruts met een 1/4 setje. Een 1/2 set komt minder van pas maar voor moeren van wiel en brugassen toch wel erg makkelijk.
 
Als je sleutelt zal je moeten blijven investeren in van alles. Er is zoveel en daarnaast sloop je wellicht wat. Ook met opzet als iets net niet past

Jup, vind het niet erg als er iets kapot gaat doordat ik te ruig ben maar ik deel ook de negatieve ervaring met mannesmann bijvoorbeeld. Het moet tegen een stootje kunnen. Ik overweeg toch stahlwille. Gedore en Facom wordt me te gek. Wellicht inderdaad voor de sleutel 10/13/17/19 in “ringratelversie”, wat ook wel een leuke suggestie is. Al die tussenmaten gebruik je weinig.

1/2” gebruik ik eigenlijk alleen met zo’n lange vaste stang ipv de ratel.
 
In mijn ogen:

1/4 klein spul wat je normaal ook niet vaster als 20nm vast zet tot M10
3/8 alle overige zaken die niet muurvast zitten M10-M20?
1/2 alle grote en zware zaken groter als M20? (in mijn gebruik M22 voorwiel moer van motor tot M36 achterwiel moer)
 
m10 nog met een 1/4 rateltje willen vastzetten? Doppies gaan standaard niet voor niets maar tot 13 bij zo een setje. Ik kan geen reden bedenken waarom je bij m6 en groter nog met een 1/4 setje zou willen werken. Leuk voor de RC auto of als reparatiesetje voor onderweg met wat bitjes enzo. :P Maar ieder zo zijn voorkeur natuurlijk.:Y
 
m10 nog met een 1/4 rateltje willen vastzetten? Doppies gaan standaard niet voor niets maar tot 13 bij zo een setje. Ik kan geen reden bedenken waarom je bij m6 en groter nog met een 1/4 setje zou willen werken. Leuk voor de RC auto of als reparatiesetje voor onderweg met wat bitjes enzo. :P Maar ieder zo zijn voorkeur natuurlijk.:Y
Ja geen idee joh, post ik ff uit het hoofd. Ik pak ze blind.
 
jij hebt die niet nodig terwijl je aan een japanner sleutelt ????????

M8 is standaard sleutelmaat 12 in Japan
M10x1.25 (hun standaard tov onze M10x1.5) is maat 14 in Japan !
Je brengt me aan het twijfelen. Je hebt er vast en zeker gelijk in, maar Ik heb nauwelijk 6-kanten aan de motor. Moeren M8 wel wat, maar bouten zijn zoveel mogelijk binnezeskant. Ik draai komende week mn hele motor uit elkaar om het frame te coaten, als ik nog 12 of 14 tegenkom laat ik het je weten :t
 
Grappig deze discussie.

Ik heb een 1/4 en 1/2 doppenset gekocht omdat dit 3/8 overbodig maakt. 3/8 is prima en overlapt alles maar met 1/4 ga je kleiner en 1/2 groter. 3/8 zie ik meer als compromis.

Dat dacht ik ook, maar nu ik een set heb met alle 3 merk ik toch dat bij sleutelen aan een motor die 3/8e een heerlijke compromis is. En pak ik hem dus het meest. Waar ik eerder met 2 sleutels in de weer was. :Y

Natuurlijk kun je prima zonder, maar als je toch een rooitje uitgeeft zou ik hem er wel in willen hebben!
 
Als het met 3/8 niet los komt gaat er een 3/4 wringijzer op. Vast gerotte of door geweld vastzittende M20 bouten is het het enige alternatief. Daarnaast is 3/8 prettig omdat er 2 ratels in het zijvak van m’n werkbroek passen
 
Ander werkplaats vraagje. Ik wil een slang om uitlaatgassen de schuur uit te lijden. Adviezen voor fatsoenlijk geprijsde slang?
Ik heb zo'n 5m nodig. De bus blaast aan de eind demper max 100 graden. 75mm diameter is groot zat.
Wil eigenlijk niet met een echte afzuig installatie gaan werken,
Ik heb een 1500kuub afzuiger 😇
 

Bijlagen

  • 20201220_192452.jpg
    20201220_192452.jpg
    131 KB · Weergaven: 4
Een M12 bout zou ik geen boutje noemen.
die heeft in de regel een dop 19 nodig, prima maat voor 1/2 ratel.

Haal je niet heel toevallig M-maten (maat van de schroefdraad) en de sleutelmaat door elkaar?
(of welke naam die 2 ook hebben)
Idd, je hebt helemaal gelijk |(

Ik heb een 1500kuub afzuiger 😇

Mwoah... beetje overkill :P
 
Dat dacht ik ook, maar nu ik een set heb met alle 3 merk ik toch dat bij sleutelen aan een motor die 3/8e een heerlijke compromis is. En pak ik hem dus het meest. Waar ik eerder met 2 sleutels in de weer was. :Y

Natuurlijk kun je prima zonder, maar als je toch een rooitje uitgeeft zou ik hem er wel in willen hebben!

Misschien ben ik gewoon bang voor keuzestress :+.


Idd, je hebt helemaal gelijk |(

Maar een 12mm bout draai je toch gewoon met je 1/4 los?



De doppenset waar ik mezelf dit jaar op getrakteerd heb heeft ook lange doppen in de gangbare maten. Dat is nog de grootste openbaring. Driekwart van mijn motor zou ik uit elkaar kunnen schroeven met het 1/4 rateltje en een paar lange dopjes.

1608971022932.png
 
M’n lange Snap-On 1/4” met fijne vertanding is stiekem wel m’n prettigste ratel. Door het smalle handvat ga je er ook geen verloop opzetten naar 3/8 en er max aan hangen. De ratels van Beta met de schuif bovenop en fijne vertanding sleutelt ook erg prettig. Die heb ik in 3/8” standaard in gebruik
 
Terug
Bovenaan Onderaan