Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.363
10.987
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
....

Zoals je kan zien is het nogal vrij pover gesteld met mijn materiaal maar dat wil ik zeer graag uitbreiden. Ik was al aan het kijken voor ringratelsleutels van Wera maar deze kosten je bijna een rib uit je lijf. Dan gaan zien bij Facom, nog duur maar al beter betaalbaar.
Is het beter om dan voor gewone ringsteeksleutels te gaan ipv ringratelsleutels?
....
Ik heb de ringsteeksleutels van Facom (net als doppenset). Van hun schroevendraaiers ben ik ook geen fan meer. Mijn ringratelsleutels zijn van Gearwrench (ooit bij @Mechanism gekocht).
Als je moet kiezen tussen gewone ringsteeksleutels en ringratels, zou ik voor de ringsteeksleutels gaan. Je hebt wel wat meer tijd nodig bij het sleutelen (relatief voor een hobbyist) maar doordat deze wat smaller zijn, heb je meer kans dat ze ergens juist nog tussenpassen waar de ringratels niet meer passen. Ook kan je op deze eventueel eens slaan terwijl ik dat op mijn ringratels niet doe om de mechaniek te sparen.
 
Na 3 weken eindelijk m’n linkse tap voor m3/m4 binnen. Ik had tot voor kort nog nooit zo’n ding gebruikt maar de m5/m6 versie die al eerder bezorgd was is werkelijk ideaal voor kapotgedraaide kruiskoppies.

03D1DCA2-DE15-4055-9720-F7E70FA772CF.jpeg


Wel gek: de DHL probeerde al een week het pakket te bezorgen, wat ik gek vond want zo’n tap past toch door de brievenbus? Blijkt er ook nog een duimstok in te zitten. Leuk gebaar maar wat een verspilling van tijd/verzendkosten.

56182F56-A2F9-40B2-9807-846D2F93A2F2.jpeg
 
IMG_0504.jpeg
IMG_0503.jpeg
Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
 
Bekijk bijlage 1942686Bekijk bijlage 1942687Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
Ik heb die eerste variant van Matthys (wel een ouder model zie ik aan de kleuren) - Matthys is trouwens een betrouwbare verdeler, staan dikwijls op oldtimerbeurzen en hebben een eigen winkel in Vichte.
De voorwielklem (dat type dus) vind ik persoonlijk waardeloos, maar voor de rest ben ik wel tevreden van de tafel. Ze is natuurlijk niet zo stabiel als een profi tafel, maar voor mij voldoet ze uitstekend. Voldoende breed, en de voetpomp hendels kan je eraf halen eens ze op hoogte staat (bespaart je schaafwonden op je scheenbeen, don't ask ;) ). Ook de blokkering tegen onverwacht zakken is best wel handig.
Nadeel van de schaar tov van de parallel is dat de schaar wel wat achteruitgaat bij oppompen, dus dat je moet zorgen dat je achter de tafel ruimte vrijhoudt, maar ze is dan natuurlijk wel een stuk goedkoper.
 
Bekijk bijlage 1942686Bekijk bijlage 1942687Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
ik heb de onderste, ben er tevreden mee, mijne komt van Datona ik heb hem alleen nog maar met voetbediening gebruikt.
de luchtbediening ligt in de kast.
 
Bekijk bijlage 1942686Bekijk bijlage 1942687Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
HBM, nu voor 499,- (nee, heb geen aandelen maar krijg wel mail van ze ;)).

HBM 300 motorheftafel hydraulisch, pneumatisch, met luxe voorwielklem, zwart

1699546825622.png
 
Bekijk bijlage 1942686Bekijk bijlage 1942687Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
Schaar.
Inrij wielklem ipv deze klem.
 
Bekijk bijlage 1942686Bekijk bijlage 1942687Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
Die heb ik ook, prima ding.
 
Bekijk bijlage 1942686Bekijk bijlage 1942687Ik wil een motor heftafel kopen , wordt ook een dagje ouder en wil gewoon staand of op een krukje sleutelen 😁
Nu zijn er twee types de schaar en een parallel
Iemand een mening hier over
En een tip voor eentje van rond de 800 thuis gebracht
Best een uit gezoek , want de ene brengt hem gratis thuis ( maar duurder )
Zag een Belgische, weet niet of die betrouwbaar is , Matthijs prijs lijkt wel goed
Heb eentje van HBM gehad met voetbediening. Werkt prima.
 
ik heb zelf ook zo'n "budget" tafel, of ze nou schaar of parallel zijn - ze hebben 1 ding gemeen.
En dat is de relatief lage maximale hoogte, zoals die van HBM in de link ergens hierboven - 75,5 cm...iets met rugpijn en zo.
Niet voor niks dat profbruggen voor de motorzaken minstens 100cm hoog kunnen.
 
ik heb zelf ook zo'n "budget" tafel, of ze nou schaar of parallel zijn - ze hebben 1 ding gemeen.
En dat is de relatief lage maximale hoogte, zoals die van HBM in de link ergens hierboven - 75,5 cm...iets met rugpijn en zo.
Niet voor niks dat profbruggen voor de motorzaken minstens 100cm hoog kunnen.
Die van powerplus is 86 cm dat is iets beter dan
 
@superduc again Ik dacht eerst voor de goedkopere parallel variant te gaan. Toen ik bij HBM in Waddinxveen kwam, hadden ze daar echter beide bruggen met een motor erop staan. En de Schaarvariant bleek met een flinke motor erop (ik meen een zzr1100 ofzo) gewoon een stuk stabieler te zijn. Ik wil aan mijn motor kunnen trekken zonder me zorgen te maken dat de boel omdondert.
Ik heb dus de HBM 500, en kan eigenlijk alleen maar aanraden om zelf te gaan voelen. (Ik weet alleen niet of ze dat nu ook nog hebben staan!) Anderen vinden de parallelvariant prima stabiel. Ik heb die van mij inmiddels alweer een jaar of wat, betaalde toen volgens mij €700,-, zie dat hij inmiddels €1000,- kost -O-
Ik gebruik de mogelijkheid om hem op luchtdruk omhoog te doen trouwens zelden. Ik heb ook niet vaak klussen waarbij ik de hoogte wil variëren. Misschien eens 1 of 2 keer per klus, maar ook vaak genoeg dat hij dagen of weken op 1 hoogte staat (altijd op de mechanische vergrendeling, moet hem iets oppompen voordat ik hem laat zakken).

Voor wat betreft het hoogte argument:
Ik vind de 85 cm werkhoogte prima, ik werk zelden aan een punt wat lager dan 20 cm van de grond zit aan mijn motor (dat zijn namelijk alleen de banden en een stukje velg... Dus waar ik aan werk zit dan al op 105 cm, wat prima is (ik ben 1,92 lang, mijn werkbank is 105 of 110 cm hoog). 75 cm zou voor mij trouwens wel te laag zijn, 10 cm maakt veel uit in dat opzicht.
Met de kuip en ruit erop, raak ik in de hoogste stand nèt niet het plafond van mijn garage, zou dus aan extra hefhoogte ook weinig hebben...

Mocht je hem eventueel ooit in de vloer willen verzinken, vind ik het wel raadzaam om voor 20 cm extra hefhoogte te gaan. Dat zou ik zelf toch wel heel gaaf vinden, stuk makkelijker om je motor daar op te krijgen. (Nu moet ik hem erop rijden, waarbij ik niet als het voorwiel nét boven is moet stoppen, want dan kunnen mijn voeten niet bij de grond... Moet dus eigenlijk harder oprijden dan me lief is.)
 
@superduc again Ik dacht eerst voor de goedkopere parallel variant te gaan. Toen ik bij HBM in Waddinxveen kwam, hadden ze daar echter beide bruggen met een motor erop staan. En de Schaarvariant bleek met een flinke motor erop (ik meen een zzr1100 ofzo) gewoon een stuk stabieler te zijn. Ik wil aan mijn motor kunnen trekken zonder me zorgen te maken dat de boel omdondert.
Ik heb dus de HBM 500, en kan eigenlijk alleen maar aanraden om zelf te gaan voelen. (Ik weet alleen niet of ze dat nu ook nog hebben staan!) Anderen vinden de parallelvariant prima stabiel. Ik heb die van mij inmiddels alweer een jaar of wat, betaalde toen volgens mij €700,-, zie dat hij inmiddels €1000,- kost -O-
Ik gebruik de mogelijkheid om hem op luchtdruk omhoog te doen trouwens zelden. Ik heb ook niet vaak klussen waarbij ik de hoogte wil variëren. Misschien eens 1 of 2 keer per klus, maar ook vaak genoeg dat hij dagen of weken op 1 hoogte staat (altijd op de mechanische vergrendeling, moet hem iets oppompen voordat ik hem laat zakken).

Voor wat betreft het hoogte argument:
Ik vind de 85 cm werkhoogte prima, ik werk zelden aan een punt wat lager dan 20 cm van de grond zit aan mijn motor (dat zijn namelijk alleen de banden en een stukje velg... Dus waar ik aan werk zit dan al op 105 cm, wat prima is (ik ben 1,92 lang, mijn werkbank is 105 of 110 cm hoog). 75 cm zou voor mij trouwens wel te laag zijn, 10 cm maakt veel uit in dat opzicht.
Met de kuip en ruit erop, raak ik in de hoogste stand nèt niet het plafond van mijn garage, zou dus aan extra hefhoogte ook weinig hebben...

Mocht je hem eventueel ooit in de vloer willen verzinken, vind ik het wel raadzaam om voor 20 cm extra hefhoogte te gaan. Dat zou ik zelf toch wel heel gaaf vinden, stuk makkelijker om je motor daar op te krijgen. (Nu moet ik hem erop rijden, waarbij ik niet als het voorwiel nét boven is moet stoppen, want dan kunnen mijn voeten niet bij de grond... Moet dus eigenlijk harder oprijden dan me lief is.)
Eens wel...met de opmerking dat bij HBM alleen de 500-serie boven de 80 cm hoogte heeft, de 100-, 200- en 300-serie blijven allemaal daaronder...
 
Op mijn werk wordt nu veel makita en bosch gebruikt voor de lichte werkzaamheden. Betonhamer tot 8 kg zeg maar


Mogelijk stappen we over naar hikoki brushless accu. Met alles wat mogelijk is

Hikoki geeft schijnbaar 3 jaar volledige garantie, en we gaan dat testen. Scheelt zomaar 1,5 fte die niet meer proberen iets te repareren. Gewoon opsturen en gerepareerd of nieuw retour.

Die 1,5 fte hebben nog werk zat hoor, dat zit wel goed.
 
Ik gebruik de mogelijkheid om hem op luchtdruk omhoog te doen trouwens zelden.
Maar áls je de bijgeleverde slang voor pneumatische bediening gebruikt, gaat je brug dan een beetje vlot omhoog? En gaat dit schokkend of mooi geleidelijk? Hoeveel bar moet de compressor minimaal leveren?
Ik overweeg om er een electrische hydraulische pomp op aan te sluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan